Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Tim Burton, Mike Johnson
‹Gnijąca panna młoda Tima Burtona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGnijąca panna młoda Tima Burtona
Tytuł oryginalnyCorpse Bride
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2005
ReżyseriaTim Burton, Mike Johnson
ZdjęciaPete Kozachik
Scenariusz
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dancing makabry
[Tim Burton, Mike Johnson „Gnijąca panna młoda Tima Burtona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wesela i pogrzeby w tradycjach znajdują się w pewnej, że tak powiem, opozycji. Tim Burton jednak, jak zwykle gnany swymi fantazjami, ma to za nic. W kukiełkowej „Gnijącej pannie młodej” wszystko stoi na głowie.

Michał R. Wiśniewski

Dancing makabry
[Tim Burton, Mike Johnson „Gnijąca panna młoda Tima Burtona” - recenzja]

Wesela i pogrzeby w tradycjach znajdują się w pewnej, że tak powiem, opozycji. Tim Burton jednak, jak zwykle gnany swymi fantazjami, ma to za nic. W kukiełkowej „Gnijącej pannie młodej” wszystko stoi na głowie.

Tim Burton, Mike Johnson
‹Gnijąca panna młoda Tima Burtona›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGnijąca panna młoda Tima Burtona
Tytuł oryginalnyCorpse Bride
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery28 października 2005
ReżyseriaTim Burton, Mike Johnson
ZdjęciaPete Kozachik
Scenariusz
MuzykaDanny Elfman
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekanimacja, fantasy, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Niejaki Victor Van Dort – wychudzony młodzieniec o fizjonomii anorektycznego Johnny’ego Deppa i jego głosie – ma jako syn bogatych nuworyszy poślubić Victorię Everglot, córkę zbankrutowanych arystokratów. Małżeństwo jest zaaranżowane i ma przynieść obu familiom wymierne korzyści – odpowiednio prestiż i pieniądze. Dziwnym trafem młodzi przypadają sobie do gustu, wtedy jednak w ich życiu pojawia się ta trzecia: oto Victor, trenując swoją przysięgę małżeńską w ciemnym lesie, niechcący poślubia Gnijącą Pannę Młodą.
Rzecz jest oparta na rosyjsko-żydowskim podaniu ludowym, lecz odchodzi daleko od swego pierwowzoru. Otóż jest to komedia romantyczna o podłożu nekrofilskim. Ulubiona Burtonowska trupia bladość jak zwykle zdobi lica żywych, tytułowe zwłoki panny młodej są natomiast rozkosznie niebieskie, co zresztą nie jest przypadkowe – świat zmarłych pokazany w filmie jest żywy i kolorowy, zaś świat żywych swym ponurym, gotyckim klimatem przywodzi na myśl kostnicę, pełną emocjonalnych wydmuszek. W podziemnym świecie kościotrupki raźno wygrywają skoczną muzykę na własnych kościach, a wszelkie trunki leją się strumieniami przez dziury po ranach i inne otwory. Niespodziewane radości tego świata nie przemawiają jednak do Victora, który wciąż kocha swą niedoszłą małżonkę Victorię. Tymczasem serce Gnijącej Panny Młodej, mimo że przestało bić, nadal jest zdolne do miłości. Tylko za jaką cenę?
Jest to baśń wzruszająco smutna i wesoła zarazem. Burtonowi niestety odzywa się pochodzenie – czerw pełniący rolę disnejowskiego elementu humorystycznego mógłby być wycięty bez szkody dla filmu. Większość żartów to słowne zabawy dotyczące śmiertelnego położenia większości bohaterów, zdarzają się także nawiązania w stylu post-mo. Tu jest różnie – cytat z „Przeminęło z wiatrem” został użyty mistrzowsko, natomiast oklepane „mam cośtam i nie zawaham się go użyć” znalazłem wielce żenującym. Jednak to nieistotne, gdyż magia kina jest ratowana przez niesamowitą oprawę. Masochistyczna robota: kukiełkowa animacja poklatkowa, która dla niewprawnego oka nieuprzedzonego widza – czy to efekt zastosowania kamery cyfrowej? – zdaje się być zrobiona komputerowo. Wirtualna magia, której nie można odróżnić od ręcznej roboty i vice versa – w kontekście zamazywania granicy między tym, co żywe i martwe, nabiera to symbolicznego znaczenia.
W epizodzie wystąpił Christian Bale. Niektórzy uważają, że ostatnio aktor przesadza z przygotowywaniem się do roli.
W epizodzie wystąpił Christian Bale. Niektórzy uważają, że ostatnio aktor przesadza z przygotowywaniem się do roli.
Pozornie makabryczna tematyka sprawiła, że film – to prawdziwy halloweenowy cud – trafił do kin z napisami i znakomitą obsadą oryginalną. Tymczasem jest to dzieło, które można – czy nawet należy – pokazywać dzieciom, by oswoić je z przemijaniem. Niektóre sceny zdają się ewidentnie temu służyć. Dziwi polityka dystrybutorów – „Charlie i fabryka czekolady”, film o wiele bardziej przerażający, został zdubbingowany, podobnie zresztą jak „Harry Potter”. Może warto jednak oglądać filmy przed puszczeniem ich do kin? Nie każda „Czekolada” jest słodka i nie każde zwłoki przerażają.
Wizja śmierci, która wyzwala ze sztywnego – nomen omen – gorsetu opresyjnego społeczeństwa, to ułuda. Szczęście bowiem można znaleźć – lub stracić – i po tej, i po tamtej stronie grobu. Wszystko zależy od człowieka. Lub trupa. Nie jesteśmy przecież marionetkami, prawda?
koniec
10 listopada 2005

Komentarze

06 III 2012   08:18:16

Ech, te złote czasy, kiedy Głupie Podpisy umieszczno w każdej recenzji.
:-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Do sedna: Darren Aronofsky. Źródło
Marcin Knyszyński

16 XI 2019

„Źródło”, film Aronofsky’ego, który po wielu trudnościach pojawił się w końcu w kinach w 2006 roku, jest chyba najtrudniejszym dziełem reżysera. Równie mocno oklaskiwany co wygwizdywany, każe na nie tyle śledzić wydarzenia na ekranie, co nieustannie interpretować ich znaczenie.

więcej »

Przebudzony potwór kontratakuje!
Konrad Wągrowski

15 XI 2019

To nie będzie klasyczna recenzja filmowa. Nie spodziewajcie się szczegółowej analizy scenariusza, reżyserii, aktorstwa. Dla mnie, pasjonata historii wojen morskich, który nad „Burzą nad Pacyfikiem” Zbigniewa Flisowskiego spędził niemało godzin, w filmowej ekranizacji bitwy o Midway liczy się przede wszystkim bitwa.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Co uczeń może powiedzieć o swoim nauczycielu?
Sebastian Chosiński

13 XI 2019

Nad „Kluczem bez prawa przekazania” kirgiskiej reżyserki Dinary Asanowej zawisła chyba jakaś klątwa. Bardzo smutny los czekał bowiem troje współtwórców tego filmu. Asanowa zmarła nagle w wieku zaledwie czterdziestu trzech lat, a dwoje nastoletnich odtwórców istotnych dla fabuły ról zginęło w wyjątkowo tragicznych okolicznościach.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Źródło

Do sedna:

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Życie i nieżycie, czyli terapia u Tima Burtona
— Jacek Łaszcz

Tegoż twórcy

Solidarni z uchodźcami
— Piotr Dobry

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Gdzie jest autor?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Dla dużych dzieci
— Małgorzata Steciak, Onet

Horrorek, horroreczek
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Duże ilości Burtona naraz
— Grzegorz Fortuna

Wciąż lepsza historia milosna niż „Zmierzch”
— Mateusz Kowalski

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.