Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Peter Farrelly
‹Green Book›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGreen Book
Dystrybutor M2 Films
Data premiery8 lutego 2019
ReżyseriaPeter Farrelly
ZdjęciaSean Porter
Scenariusz
ObsadaViggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese
MuzykaKris Bowers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Surowa męska przyjaźń
[Peter Farrelly „Green Book” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To film o surowej męskiej przyjaźni – między białym zakapiorem a czarnoskórym pianistą. Innymi słowy – to jeden z tych filmów, których powstało już wiele. „Green Book”, poza bardzo ciekawie oddanym klimatem amerykańskiego południa i segregacji rasowej, oferuje bardzo niewiele nowości.

Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Surowa męska przyjaźń
[Peter Farrelly „Green Book” - recenzja]

To film o surowej męskiej przyjaźni – między białym zakapiorem a czarnoskórym pianistą. Innymi słowy – to jeden z tych filmów, których powstało już wiele. „Green Book”, poza bardzo ciekawie oddanym klimatem amerykańskiego południa i segregacji rasowej, oferuje bardzo niewiele nowości.

Peter Farrelly
‹Green Book›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGreen Book
Dystrybutor M2 Films
Data premiery8 lutego 2019
ReżyseriaPeter Farrelly
ZdjęciaSean Porter
Scenariusz
ObsadaViggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese
MuzykaKris Bowers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie da się ukryć, że „Green Book” jest solidnie nakręcony i porządnie zagrany. Widać, jak w skutek rodzącej się między bohaterami przyjaźni obaj stopniowo się zmieniają – czy to nabierając większej ogłady, czy większej wiary w siebie. To teatr dwóch aktorów, dwóch charakterów okopanych na swoich pozycjach, niechętnych do zmiany nastawienia i postrzegania świata. A przy tym wyjątkowo krytycznych wobec tego, co reprezentuje druga strona.
Jednak przemiany pokazywane w filmie, rozgrywające się na tle amerykańskiego południa lat 60., wyglądają dość topornie. Brak w tym subtelności, bo fabuła podąża dość ogranym schematem. Początkowy brak zaufania na linii pracodawca-pracownik stopniowo przechodzi w zbliżenie między bohaterami (chociażby w scenie, kiedy przejeżdżając przez Kentucky objadają się kurczakami) i postępujące zrozumienie zarówno motywacji, jak i świata, w którym żyje ten drugi. Jest tu wiele bardzo ładnych odkryć po obu stronach (film mimo wszystko prezentuje rzeczywistość widzianą z punktu widzenia Tony′ego Lipa, w którą z każdą kolejną przejechaną milą wkrada się coraz więcej elementów z tego „drugiego” świata czarnoskórego pianisty). I właśnie o konfrontację z „bielą” Ameryki tamtego okresu tu głównie chodzi – Don Shirley jest gwiazdą wieczoru na kolejnych koncertach, ale kiedy tylko schodzi ze sceny staje się jeszcze jednym przedstawicielem czarnoskórej mniejszości, która nie dysponuje tymi samymi prawami i przywilejami co pozostali.
koniec
23 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: W mroku przeszłości, u schyłku życia
Sebastian Chosiński

26 I 2020

Uzbecki reżyser Jusup Razykow od lat pozostaje wierny swemu autorskiemu kinu. Kręci filmy, które – twórca ma tego pełną świadomość – niekoniecznie przebiją się do powszechnej świadomości, ale na pewno nie przejdą niezauważone na festiwalach. Nie inaczej jest z ubiegłoroczną „Naftą” – opowieścią o miłości do bliskich i przywiązaniu do swojego miejsca na świecie.

więcej »

Krótko o serialach: For All Mankind odc.9: Kosmiczna jesień średniowiecza
Marcin Osuch

25 I 2020

Ten odcinek podłamał mnie. Nie, nie dlatego, że był słaby. Wciągnęła mnie ta historia, zarówno wątki poszczególnych bohaterów jak i amerykańskiego programu kosmicznego jako całości. I wygląda na to, że wszystko właśnie rozsypało się jak pudełko puzzli.

więcej »

Najwięcej rozumu ma papuga
Agnieszka ‘Achika’ Szady

24 I 2020

Mrówka jako mafioso, lis jako komandos, wieloryb jako zwierzę pociągowe. Dość daleko odeszliśmy od książek Hugh Loftinga, bo przecież musi być filmowo, więc ciekawszy biały niedźwiedź od prosięcia, a goryl od małpki kataryniarza. Pytanie, czy to dobrze, źle, czy… wszystko jedno?

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Home Run... i nie wracaj
— Bartosz Sztybor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.