Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Peter Farrelly
‹Green Book›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGreen Book
Dystrybutor M2 Films
Data premiery8 lutego 2019
ReżyseriaPeter Farrelly
ZdjęciaSean Porter
Scenariusz
ObsadaViggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese
MuzykaKris Bowers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Surowa męska przyjaźń
[Peter Farrelly „Green Book” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To film o surowej męskiej przyjaźni – między białym zakapiorem a czarnoskórym pianistą. Innymi słowy – to jeden z tych filmów, których powstało już wiele. „Green Book”, poza bardzo ciekawie oddanym klimatem amerykańskiego południa i segregacji rasowej, oferuje bardzo niewiele nowości.

Miłosz Cybowski

Krótko o filmach: Surowa męska przyjaźń
[Peter Farrelly „Green Book” - recenzja]

To film o surowej męskiej przyjaźni – między białym zakapiorem a czarnoskórym pianistą. Innymi słowy – to jeden z tych filmów, których powstało już wiele. „Green Book”, poza bardzo ciekawie oddanym klimatem amerykańskiego południa i segregacji rasowej, oferuje bardzo niewiele nowości.

Peter Farrelly
‹Green Book›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGreen Book
Dystrybutor M2 Films
Data premiery8 lutego 2019
ReżyseriaPeter Farrelly
ZdjęciaSean Porter
Scenariusz
ObsadaViggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese
MuzykaKris Bowers
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania130 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie da się ukryć, że „Green Book” jest solidnie nakręcony i porządnie zagrany. Widać, jak w skutek rodzącej się między bohaterami przyjaźni obaj stopniowo się zmieniają – czy to nabierając większej ogłady, czy większej wiary w siebie. To teatr dwóch aktorów, dwóch charakterów okopanych na swoich pozycjach, niechętnych do zmiany nastawienia i postrzegania świata. A przy tym wyjątkowo krytycznych wobec tego, co reprezentuje druga strona.
Jednak przemiany pokazywane w filmie, rozgrywające się na tle amerykańskiego południa lat 60., wyglądają dość topornie. Brak w tym subtelności, bo fabuła podąża dość ogranym schematem. Początkowy brak zaufania na linii pracodawca-pracownik stopniowo przechodzi w zbliżenie między bohaterami (chociażby w scenie, kiedy przejeżdżając przez Kentucky objadają się kurczakami) i postępujące zrozumienie zarówno motywacji, jak i świata, w którym żyje ten drugi. Jest tu wiele bardzo ładnych odkryć po obu stronach (film mimo wszystko prezentuje rzeczywistość widzianą z punktu widzenia Tony′ego Lipa, w którą z każdą kolejną przejechaną milą wkrada się coraz więcej elementów z tego „drugiego” świata czarnoskórego pianisty). I właśnie o konfrontację z „bielą” Ameryki tamtego okresu tu głównie chodzi – Don Shirley jest gwiazdą wieczoru na kolejnych koncertach, ale kiedy tylko schodzi ze sceny staje się jeszcze jednym przedstawicielem czarnoskórej mniejszości, która nie dysponuje tymi samymi prawami i przywilejami co pozostali.
koniec
23 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Gdzie Rzym, gdzie Krym… a gdzie Władywostok
Sebastian Chosiński

15 IX 2019

Po ośmiu latach przerwy na ekrany telewizorów powrócił w dwóch pełnometrażowych filmach pułkownik Siergiej Michajłowicz Diedow – weteran chyba wszystkich wojen, w jakie zaangażowany był Związek Radziecki i Rosja od czasów interwencji w Afganistanie. I ponownie odpowiedzialny za jego „przygody” został Andriej Szczerbinin. Szkoda jedynie, że „Jeden za wszystkich” – czwarta odsłona serii „W stanie spoczynku” – tak bardzo odstaje poziomem od trzech wcześniejszych.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Kilka gorzkich scen z życia nomenklatury
Sebastian Chosiński

11 IX 2019

To ostatni wielki film kultowego radzieckiego reżysera, który jak nikt inny – może oprócz Gruzina Gierogija Danieliji – potrafił jednocześnie rozśmieszać i wzruszać. Choć akurat w „Zapomnianej melodii na flet” znacznie więcej jest powodów do wzruszeń. Nie bez powodu, wszak w czasie pracy nad tym melodramatem Eldar Riazanow przeżywał poważne kłopoty zdrowotne i musiał leczyć się po udarze.

więcej »

Krótko o filmach: Zabawa z żywymi trupami
Marcin Mroziuk

9 IX 2019

Skoro za kręcenie filmu o zombie wziął się Jim Jarmusch, to można było z góry zakładać, że „Truposze nie umierają” nie będą kolejnym krwawym horrorem mającym wzbudzić u widzów przerażenie. I rzeczywiście, sceny obserwowane na ekranie nie mrożą nam krwi w żyłach, lecz prowokują do śmiechu. Nie da się jednak ukryć, że autor „Inaczej niż w raju” ma w swym dorobku dzieła zdecydowanie bardziej udane.

więcej »

Polecamy

Po szkielecie poznasz ich

Z filmu wyjęte:

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Rozbrykana rogacizna
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Home Run... i nie wracaj
— Bartosz Sztybor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.