Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Kinga Dębska
‹Zabawa zabawa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawa zabawa
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 stycznia 2019
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaAndrzej Wojciechowski
Scenariusz
ObsadaDorota Kolak, Agata Kulesza, Maria Dębska, Marcin Dorociński, Barbara Kurzaj, Mirosław Baka, Dorota Landowska, Przemysław Bluszcz
MuzykaMichal Novinski
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Trzy kobiety z butelką
[Kinga Dębska „Zabawa zabawa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zabawa zabawa” Kingi Dębskiej to bardziej reportaż niż film.

Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Trzy kobiety z butelką
[Kinga Dębska „Zabawa zabawa” - recenzja]

„Zabawa zabawa” Kingi Dębskiej to bardziej reportaż niż film.

Kinga Dębska
‹Zabawa zabawa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabawa zabawa
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 stycznia 2019
ReżyseriaKinga Dębska
ZdjęciaAndrzej Wojciechowski
Scenariusz
ObsadaDorota Kolak, Agata Kulesza, Maria Dębska, Marcin Dorociński, Barbara Kurzaj, Mirosław Baka, Dorota Landowska, Przemysław Bluszcz
MuzykaMichal Novinski
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Główny problem z „Zabawą zabawą” Kingi Dębskiej jest taki, że to bardziej reportaż niż film. Reżyserka zapragnęła przez pryzmat trzech historii opowiedzieć przekrojowo o kobiecym alkoholizmie we współczesnej Polsce. Swymi bohaterkami uczyniła przedstawicielki trzech pokoleń – dwudziestoletnią studentkę i początkującą pracowniczkę dużej korporacji, czterdziestoletnią prawniczkę i sześćdziesięcioletnią lekarkę. Każda z nich zmaga się z alkoholowym problemem, każda może liczyć na pewne wsparcie otoczenia, ale nie każda będzie w stanie podjąć słuszne decyzje. Dębska bardziej koncentruje się na obrazowaniu objawów i skutków nałogu, a nie jego przyczyn – a szkoda, bo to ostatnie mogłoby być tu najciekawsze. Niby dostajemy jakieś podstawowe informacje, co wpędziło bohaterki w alkoholizm – najmłodsza Magda (Maria Dębska) nie radzi sobie z wymaganiami współczesnego świata wobec dziewczyn takich jak ona, mających pogodzić naukę z presją korporacyjnej rzeczywistości; ma przy tym nie najlepsze – jak wielu Polaków – alkoholowe wzorce z domu. Dorota, prawniczka (Agata Kulesza) ucieka w alkohol od problemów w życiu rodzinnym, nie pomaga też imprezowy styl bycia jej grupy zawodowej. Teresa, lekarka (Dorota Kolak) zapewne wpadła w alkoholizm na skutek stresów w życiu zawodowym, a obecnie zapija swe przegrane – jak uważa – życie. Szkoda jednak, że nie udało się nieco więcej miejsca poświęcić procesowi rozwoju choroby, taka analiza chyba byłaby dużo ciekawsza od dość oczywistych efektów nałogu w życiu codziennym.
W tym ostatnim temacie widać, że Dębska korzysta z pewnych znanych faktów – pobrzmiewa echo historii jednej z bohaterek reportaży Justyny Kopińskiej, znane sytuacje z przyłapywaniem polityków i państwowych funkcjonariuszy na stanie wskazującym, opowieści o lekarzach podejrzewanym o alkoholowe zamroczenie przez pacjentów, czy też głośna swego czasu historia, w której pijana kobieta wjechała samochodem do podziemnego przejścia dla pieszych. Znajdziemy tu rozpad rodziny, załamanie kariery zawodowej, postępującą degenerację. Nic specjalnie odkrywczego, choć dzięki znakomitym aktorkom wypadają te sceny dobitnie i przekonująco. Agata Kulesza w swej roli jest znakomita, Dorota Kolak bardzo dobra, przyzwoicie radzi sobie Maria Dębska, choć jej wątek jest chyba najmniej przekonujący. Ciekawą obserwacją będzie solidarność grup zawodowych w ukrywaniu nałogów swych przedstawicieli – czy chodzi tu o środowisko prawnicze, czy lekarskie. Docenić należy nie szukanie happy endu i poprowadzenie każdego z wątków w inną stronę, choć przyznać trzeba, że filmowi pomogłoby skoncentrowanie się na jednej z tych historii i bardziej dogłębne przyjrzenie się swej bohaterce.
Aha, no i tytuł nie do końca pasuje do tej opowieści. O jakiejkolwiek zabawie można mówić tylko w przypadku jednej z bohaterek, dla pozostałych to jednak jest upijanie się zdecydowanie na smutno.
koniec
28 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Portret dwóch kobiet w klaustrofobicznym wnętrzu
Sebastian Chosiński

17 VII 2019

Najsłynniejszym i najwybitniejszym filmem Ilji Awerbacha bezsprzecznie pozostaje nakręcony na początku lat 70. ubiegłego wieku dramat psychologiczny „Monolog”. W niczym jednak nie ustępuje mu również kolejne dzieło Rosjanina – opowiadające o skomplikowanych losach młodych kobiet „Cudze listy”, którego bohaterkami reżyser uczynił niespełna siedemnastoletnią uczennicę i jej starszą o kilka lat szkolną wychowawczynię.

więcej »

Krótko o filmach: Demoniczne Buenos
Jarosław Loretz

15 VII 2019

„Nocne istoty” to zupełne zaskoczenie z dalekiej Argentyny. Horror niedrogi, ale przy tym wypchany klimatem po same brzegi.

więcej »

East Side Story: Jak to jest być niedostosowanym Iwanem
Sebastian Chosiński

14 VII 2019

Iwan Sosnin – filmowiec-amator – rozpoczął swój ambitny projekt serii krótkometrażówek realizowanych pod wspólnym hasłem „Iwanowie, pamięć pochodzenia” przed dwoma laty, a wspomogła go w tym firma o nazwie… Wujaszek Wania, która na co dzień zajmuje się produkcją konserwowych i marynowanych warzyw i owoców. Dzisiaj przyjrzymy się dwóm pierwszym filmom cyklu: „Żegnaj, Ameryko!” oraz „Głos morza”.

więcej »

Polecamy

Gdy mści się niechlujstwo

Z filmu wyjęte:

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Klęska urodzaju
— Patrycja Rojek

Tegoż autora

Krótko o książkach: Zatrzymane w kadrze
— Konrad Wągrowski

Ten dziwny przycisk „dojrzewanie”
— Konrad Wągrowski

Sympatyczny seryjny morderca
— Konrad Wągrowski

Finał poniżej oczekiwań
— Konrad Wągrowski

Inwazja ekojaszczurów
— Konrad Wągrowski

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.