Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Jacques Audiard
‹Bracia Sisters›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia Sisters
Tytuł oryginalnyThe Sisters Brothers
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2019
ReżyseriaJacques Audiard
ZdjęciaBenoît Debie
Scenariusz
ObsadaJohn C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rebecca Root, Allison Tolman, Rutger Hauer, Carol Kane
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Hiszpania, Rumunia, USA
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekkomedia, kryminał, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Egzystencjalizm rewolwerowców
[Jacques Audiard „Bracia Sisters” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Bracia Sisters” udowadniają, że w westernie wciąż jest potencjał, choć już raczej nie do tego by opowiadać archetypiczne historie o walce dobra ze złem.

Konrad Wągrowski

Egzystencjalizm rewolwerowców
[Jacques Audiard „Bracia Sisters” - recenzja]

„Bracia Sisters” udowadniają, że w westernie wciąż jest potencjał, choć już raczej nie do tego by opowiadać archetypiczne historie o walce dobra ze złem.

Jacques Audiard
‹Bracia Sisters›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBracia Sisters
Tytuł oryginalnyThe Sisters Brothers
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2019
ReżyseriaJacques Audiard
ZdjęciaBenoît Debie
Scenariusz
ObsadaJohn C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rebecca Root, Allison Tolman, Rutger Hauer, Carol Kane
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Hiszpania, Rumunia, USA
Czas trwania121 min
WWW
Gatunekkomedia, kryminał, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Bracia Sisters”, nietypowy western, to ekranizacja głośnej powieści Patricka DeWitta, o której pisaliśmy na naszych łamach tak: „Patrick DeWitt oddaje więc w ręce czytelników intensywne, wieloaspektowe doznanie.Po pierwsze – perfekcyjnie skonstruowaną rozrywkę na wysokim poziomie. Po drugie – zdekonstruowaną mitologię, wciąż mocno oddziałującą na amerykańską tożsamość. Po trzecie – co równie przyciągające, przekorny moralitet, gdzie nic jest takim, jakim się mieni.”. Film ma podobne ambicje, ale jak to bywa, efekt nie ma szansy dorównać literackiemu pierwowzorowi.
XIX wiek, Dziki Zachód. Tytułowi braci Sisters (John C. Reilly i Joaquin Phoenix) to para bezwzględnych rewolwerowców na usługach złowrogiego, choć niespecjalnie pokazywanego w filmie Komandora. Poznajemy ich, gdy bez skrupułów wykonują wyrok na ludziach, którzy narazili się ich pryncypałowi (dodajmy, że sama strzelanina, jak przystało na oryginalny western, w którym to nie pojedynki na Colty są najważniejsze, ukazana jest jako feeria błysków i huków w filmowanych z daleka domku). Wkrótce otrzymują nowe zadanie – mają dopaść niejakiego Hermanna Warma, ale przed egzekucją muszą mu wydrzeć jego tajemnicę – pewien, mogący przynieść fortunę, wynalazek. Śladami tajemniczego wynalazcy podąża inny mężczyzna na usługach Komandora – tropiciel John Morris (Jake Gyllenhaal). To nie jest człowiek od mokrej roboty, jego zadaniem będzie odnalezienie Warma i przekazanie go braciom w celu „dalszej obróbki”. Problem w tym, że Morris, poznając bliżej swój obiekt, pała do niego coraz większą sympatią i coraz mniej chętnie chce oddać w ręce egzekutorów.
A owi egzekutorzy to bardzo malownicza para, na ich relacji głównie bazuje dynamika filmu. Młodszy Charlie jest brutalny, agresywny, impulsywny i – powiedzmy to sobie szerze – niespecjalnie lotny. Starszy Eli to połączenie sprzeczności. Z jednej strony egzekutor i morderca, z drugiej wrażliwa dusza, rozważający sens życia, ulegający romantycznym wzruszeniom i szczerze troszczący się o swego brata. Z kolei Warm i Morris to para jakże nie pasujących do Dzikiego Zachodu idealistów. Gdy ich ścieżki się przetną, możemy spodziewać się niestandardowych rozwiązań.
Nietrudno dostrzec, że film (podobnie zresztą jak i powieść) jest wielką metaforyczną opowieścią, pod tym względem przypominając inny interesujący western sprzed kilku lat „Meek’s Cutoff”. Każdy z bohaterów staje się przykładem innego podejścia do życia i innego sposobu na szukanie jego sensu. Sensu, którego, jak się wydaje odnaleźć nie można, egzystencjalny wydźwięk obrazu silnie uderza w widza. Gdzieś po drodze rozważane są też inne tematy – relacje rodzinne, pojęcie sprawiedliwości, potrzeba stabilizacji, obowiązki jednostki wobec społeczeństwa. Wszystko to czyni z filmu obraz ciekawy, oryginalny, ale, mimo dobrego aktorstwa i niezłego czarnego humoru, raczej trudno przystępny. Niestety nie może dziwić finansowa klapa, jakiej dostąpił na amerykańskim rynku. Nie takich opowieści szukali widzowie.
Mają „Bracia Sisters” znakomite sceny – w szczególności dramatyczną kulminację i jej reperkusje, gdy zastosowany zostaje wynalazek Warma, czy też scenę finałową. Szkoda, że cały film nie utrzymuje się na tak wysokim poziomie, że pojawiają się dłużyzny, sceny zbędne, czujemy nierówny poziom. Otrzymujemy bowiem obraz interesujący, ale też pojawiające się przekonanie, że w jakiś sposób umknęła tu twórcom szansa na stworzenie dzieła wybitnego.
koniec
1 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nic nowego pod słońcem
Miłosz Cybowski

20 V 2019

Pierwszy „John Wick” mógł jeszcze zaskakiwać bezkompromisowością, drugi, mimo pewnej sztampy, oferował jeszcze więcej, natomiast trójka… Trójka w żadnym wypadku nie pozostaje w tyle.

więcej »

East Side Story: Stachanowcy pod gradem bomb i kul
Sebastian Chosiński

19 V 2019

A już zdążyłem się zmartwić! Że maj w pełni, a w kinach rosyjskich brak premier filmowych związanych z tradycyjnie hucznie obchodzonym w tym miesiącu Dniem Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. Aż w końcu dotarł do mnie „Korytarz nieśmiertelności” Fiodora Popowa – dramat wojenny o jednym z istotniejszych, aczkolwiek nieco już zapomnianych, epizodów składających się na dzieje blokady Leningradu.

więcej »

Kryminalny egzystencjalizm
Konrad Wągrowski

13 V 2019

Trzeci sezon „Detektywa” tylko z pozoru jest kalką pierwszego. Na koniec okazuje się bowiem, że w gruncie rzeczy wcale nie oglądaliśmy opowieści kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Transatlantyk 2015: Dzień 6
— Sebastian Chosiński

Cannes 2015: Wojna jest w nas
— Marta Bałaga

Oto słowo Boże
— Kamil Witek

Tegoż autora

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Runie ta chwiejna konstrukcja
— Konrad Wągrowski

Po rozstaniu rodziców
— Konrad Wągrowski

Na dwóch różnych nutach
— Konrad Wągrowski

Demiurg
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.