Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Marcin Osuch

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Pierwszy człowiek” nie jest ekranizacją książki o tym samym tytule autorstwa Jamesa R. Hansena. O ile książka prowadzi nas przez całe życie Neila Armstronga o tyle film pokazuje kilka epizodów prowadzących bezpośrednio głównego bohatera na Srebrny Glob. Epizody te (m.in. loty doświadczalnym X-15, lot Gemini 8) były raczej tłem do ukazania skomplikowanego charakteru Armstronga oraz jego relacji rodzinnych.
Za najważniejsze wydarzenie w życiu pierwszego człowieka na Księżycu, twórcy uznali śmierć jego kilkuletniej córeczki. Wątek ten powraca na kolejnych etapach kariery astronauty a chwilami wydaje się, że pamięć o tym tragicznym wydarzeniu jest głównym czynnikiem sprawczym działań głównego bohatera. Nie jest to spójne z obrazem Armstronga przedstawionym w książce ale tutaj przyjąłem, że film ma swoje prawa i pewne sprawy można przedstawić tak aby nadać całej historii większej dramaturgii.
Natomiast bardzo udało się Ryanowi Goslingowi (odtwórcy głównej roli) zbliżyć do prawdziwego obrazu Armstronga. W powszechnej świadomości jawi się obraz spokojnego, delikatnie uśmiechniętego i skromnego człowieka. Nie ujmując nic jego skromności, widzimy wyraźnie, że „spokój” Armstronga to bardziej mentalne zamknięcie na otaczający go świat, zamknięcie ocierające się o autyzm. Najlepiej to widać w scenach z żoną astronauty – Janet.
Trzeba jednak też pamiętać, że jest to film o pierwszym człowieku na Księżycu. Co oznacza, że jednak znajdziemy tutaj dużo elementów związanych z amerykańskim programem kosmicznym. I należy oddać twórcom, że zrobili kawał dobrej roboty. Sceny dziejące się w kosmosie zostały zrealizowane perfekcyjnie. A te, które ukazują wydarzenia z perspektywy samych astronautów (awaria Gemini 8, lądowanie na Księżycu), w niespotykany dotychczas sposób prezentują dramatyzm tych wydarzeń oraz ogrom osamotnienia ludzi zamkniętych miniaturowych kapsułach mknących przez bezmiar kosmosu.
koniec
2 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Potęga wiary, miłości i nadziei
Sebastian Chosiński

26 I 2022

Stanisław Rostocki przyzwyczajał się do ludzi, z którymi pracował. Stąd częsta obecność na planach jego filmów aktora Wiaczesława Tichonowa, kompozytora Kiryła Mołczanowa i operatora Wiaczesława Szumskiego. Miał do nich zaufanie. A oni odwzajemniali mu się najlepiej, jak potrafili. W dużej mierze to dzięki ich talentom „Dom na rozstajach” – trzecie pełnometrażowe dzieło reżysera – uznać można za jego pierwszy wielki obraz.

więcej »

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ciosy i uniki
— Sebastian Chosiński

Nieuczciwe zagrywki złego czarnoksiężnika
— Miłosz Cybowski

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

CamerImage 2016: Wypijmy za marzycieli!
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Męskie granie
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Człowiek z wysokiego zamku
— Marcin Osuch

Drobne smaczki
— Marcin Osuch

Prequel, a udany
— Marcin Osuch

Czysta przyjemność
— Marcin Osuch

Zataczając koło
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Grudzień 2021
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Klasyka przygodowa: Go east!
— Marcin Osuch

Piękne „nic”
— Marcin Osuch

Klasyka przygodowa: Leumer w Brobdingnagu
— Marcin Osuch

Koniec, po prostu
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.