Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Marcin Osuch

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Pierwszy człowiek” nie jest ekranizacją książki o tym samym tytule autorstwa Jamesa R. Hansena. O ile książka prowadzi nas przez całe życie Neila Armstronga o tyle film pokazuje kilka epizodów prowadzących bezpośrednio głównego bohatera na Srebrny Glob. Epizody te (m.in. loty doświadczalnym X-15, lot Gemini 8) były raczej tłem do ukazania skomplikowanego charakteru Armstronga oraz jego relacji rodzinnych.
Za najważniejsze wydarzenie w życiu pierwszego człowieka na Księżycu, twórcy uznali śmierć jego kilkuletniej córeczki. Wątek ten powraca na kolejnych etapach kariery astronauty a chwilami wydaje się, że pamięć o tym tragicznym wydarzeniu jest głównym czynnikiem sprawczym działań głównego bohatera. Nie jest to spójne z obrazem Armstronga przedstawionym w książce ale tutaj przyjąłem, że film ma swoje prawa i pewne sprawy można przedstawić tak aby nadać całej historii większej dramaturgii.
Natomiast bardzo udało się Ryanowi Goslingowi (odtwórcy głównej roli) zbliżyć do prawdziwego obrazu Armstronga. W powszechnej świadomości jawi się obraz spokojnego, delikatnie uśmiechniętego i skromnego człowieka. Nie ujmując nic jego skromności, widzimy wyraźnie, że „spokój” Armstronga to bardziej mentalne zamknięcie na otaczający go świat, zamknięcie ocierające się o autyzm. Najlepiej to widać w scenach z żoną astronauty – Janet.
Trzeba jednak też pamiętać, że jest to film o pierwszym człowieku na Księżycu. Co oznacza, że jednak znajdziemy tutaj dużo elementów związanych z amerykańskim programem kosmicznym. I należy oddać twórcom, że zrobili kawał dobrej roboty. Sceny dziejące się w kosmosie zostały zrealizowane perfekcyjnie. A te, które ukazują wydarzenia z perspektywy samych astronautów (awaria Gemini 8, lądowanie na Księżycu), w niespotykany dotychczas sposób prezentują dramatyzm tych wydarzeń oraz ogrom osamotnienia ludzi zamkniętych miniaturowych kapsułach mknących przez bezmiar kosmosu.
koniec
2 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 6: Walka o wpływy
Marcin Mroziuk

4 VI 2020

Niejednokrotnie byliśmy już świadkami, jak losy „Projektu Błękitna Księga” wisiały na włosku, ale Michael Quinn i J. Allen Hynek dotychczas zawsze znajdowali jakiś sposób na przekonanie swoich przełożonych do kontynuowania działalności tego zespołu. Tym razem jednak bohaterowie znajdą się w prawdziwych opałach i będą musieli z całych sił walczyć o zachowanie swej pracy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Przejdziem Dniepr, dojdziem do Bugu…
Sebastian Chosiński

3 VI 2020

Druga odsłona kinowej epopei Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” poświęcona jest przede wszystkim wydarzeniom, jakie miały miejsce na froncie wschodnim od sierpnia do końca grudnia 1943 roku. Należy jednak podkreślić, że zostały one rzucone na szerszą płaszczyznę. Stąd obecne w „Przełomie” wtręty opowiadające między innymi o losach Mussoliniego i pierwszej konferencji Wielkiej Trójki, do jakiej doszło w Teheranie.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 5: Uprowadzenie, ale wcale nie przez kosmitów
Marcin Mroziuk

2 VI 2020

Jedną z najbardziej intrygujących postaci w pierwszym sezonie był tajemniczy mężczyzna w kapeluszu, który wprawdzie przekazywał doktorowi Hynekowi cenne informacje, ale zarazem nim manipulował. Nic dziwnego więc, że nie będziemy zawiedzeni odcinkiem, w którym nasza uwaga koncentruje się właśnie na Williamie i towarzyszących mu facetach w czerni.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

CamerImage 2016: Wypijmy za marzycieli!
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Męskie granie
— Jarosław Robak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.