Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Marcin Osuch

Krótko o filmach: W rytmie pogrzebów
[Damien Chazelle „Pierwszy człowiek” - recenzja]

Spodziewałem się faktograficznego opisu przygotowań i podróży na Księżyc, dostałem film psychologiczny przedstawiający jednego z najbardziej ze znanych ludzi ubiegłego wieku od strony zupełnie nieznanej.

Damien Chazelle
‹Pierwszy człowiek›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwszy człowiek
Tytuł oryginalnyFirst Man
Dystrybutor UIP
Data premiery19 października 2018
ReżyseriaDamien Chazelle
ZdjęciaLinus Sandgren
Scenariusz
ObsadaClaire Foy, Ryan Gosling, Pablo Schreiber, Christopher Abbott, Ciarán Hinds, Jason Clarke, Kyle Chandler, Ethan Embry
MuzykaJustin Hurwitz
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Pierwszy człowiek” nie jest ekranizacją książki o tym samym tytule autorstwa Jamesa R. Hansena. O ile książka prowadzi nas przez całe życie Neila Armstronga o tyle film pokazuje kilka epizodów prowadzących bezpośrednio głównego bohatera na Srebrny Glob. Epizody te (m.in. loty doświadczalnym X-15, lot Gemini 8) były raczej tłem do ukazania skomplikowanego charakteru Armstronga oraz jego relacji rodzinnych.
Za najważniejsze wydarzenie w życiu pierwszego człowieka na Księżycu, twórcy uznali śmierć jego kilkuletniej córeczki. Wątek ten powraca na kolejnych etapach kariery astronauty a chwilami wydaje się, że pamięć o tym tragicznym wydarzeniu jest głównym czynnikiem sprawczym działań głównego bohatera. Nie jest to spójne z obrazem Armstronga przedstawionym w książce ale tutaj przyjąłem, że film ma swoje prawa i pewne sprawy można przedstawić tak aby nadać całej historii większej dramaturgii.
Natomiast bardzo udało się Ryanowi Goslingowi (odtwórcy głównej roli) zbliżyć do prawdziwego obrazu Armstronga. W powszechnej świadomości jawi się obraz spokojnego, delikatnie uśmiechniętego i skromnego człowieka. Nie ujmując nic jego skromności, widzimy wyraźnie, że „spokój” Armstronga to bardziej mentalne zamknięcie na otaczający go świat, zamknięcie ocierające się o autyzm. Najlepiej to widać w scenach z żoną astronauty – Janet.
Trzeba jednak też pamiętać, że jest to film o pierwszym człowieku na Księżycu. Co oznacza, że jednak znajdziemy tutaj dużo elementów związanych z amerykańskim programem kosmicznym. I należy oddać twórcom, że zrobili kawał dobrej roboty. Sceny dziejące się w kosmosie zostały zrealizowane perfekcyjnie. A te, które ukazują wydarzenia z perspektywy samych astronautów (awaria Gemini 8, lądowanie na Księżycu), w niespotykany dotychczas sposób prezentują dramatyzm tych wydarzeń oraz ogrom osamotnienia ludzi zamkniętych miniaturowych kapsułach mknących przez bezmiar kosmosu.
koniec
2 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Co uczeń może powiedzieć o swoim nauczycielu?
Sebastian Chosiński

13 XI 2019

Nad „Kluczem bez prawa przekazania” kirgiskiej reżyserki Dinary Asanowej zawisła chyba jakaś klątwa. Bardzo smutny los czekał bowiem troje współtwórców tego filmu. Asanowa zmarła nagle w wieku zaledwie czterdziestu trzech lat, a dwoje nastoletnich odtwórców istotnych dla fabuły ról zginęło w wyjątkowo tragicznych okolicznościach.

więcej »

Niania średnio tania
Jarosław Loretz

12 XI 2019

Netflix już nie raz udowodnił, że wśród niezbyt porywającej pulpy potrafi dostarczyć i zaskakująco dobre filmy. „Opiekunka” to właśnie jeden z nich.

więcej »

Bliskie spotkania owczego stopnia
Konrad Wągrowski

11 XI 2019

Baranek Shaun nie należy może do topowych bohaterów studia Aardman (przegrywa tu stanowczo z Wallacem i Gromitem), ale jest sympatyczny i, co tu ukrywać, lubiany. Być może dlatego doczekał się pierwszego Aardmanowskiego pełnometrażowego sequela.

więcej »

Polecamy

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.

Z filmu wyjęte:

Patriotyzm lokalny. Z grubsza.
— Jarosław Loretz

Śmigłowiec rzecz droga
— Jarosław Loretz

Samochód rzecz święta
— Jarosław Loretz

Idea wiecznie żywa
— Jarosław Loretz

Dalekowschodnie nauki
— Jarosław Loretz

Jubileuszowy ptak
— Jarosław Loretz

Jak w plener, to z przyjaciółmi
— Jarosław Loretz

Pamiętajcie o higienie!
— Jarosław Loretz

Dom jak malowanie
— Jarosław Loretz

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

CamerImage 2016: Wypijmy za marzycieli!
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Męskie granie
— Jarosław Robak

Tegoż autora

Galijska zmiana pokoleniowa
— Marcin Osuch

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kadr, który…: Kadry odnalezione #3
— Marcin Osuch

Lucky Luke poszukiwany, najlepiej martwy
— Marcin Osuch

Nie tak boskie Buenos
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Księżyc po raz trzeci
— Marcin Osuch

Był sobie seks
— Marcin Osuch

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Jaka milusieńka rybka
— Marcin Osuch

Tetris, historia prawdziwa
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.