Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Shinji Aramaki
‹Appleseed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAppleseed
Dystrybutor Vision
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaShinji Aramaki
Scenariusz
MuzykaPaul Oakenfold, T. Raumschmiere, Ryuichi Sakamoto
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania103 min
WWW
Gatunekakcja, animacja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Plastikowe jabłuszko
[Shinji Aramaki „Appleseed” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Woda i ogień. Jak pogodzić przeciwieństwa? Styl klasycznej, dwuwymiarowej animacji i trójwymiarową wirtualną rzeczywistość? Podszyte filozofią science-fiction i nastawione na czystą rozrywkę kino akcji? Twórcom kinowego „Appleseed” nie udało się to najlepiej.

Michał R. Wiśniewski

Plastikowe jabłuszko
[Shinji Aramaki „Appleseed” - recenzja]

Woda i ogień. Jak pogodzić przeciwieństwa? Styl klasycznej, dwuwymiarowej animacji i trójwymiarową wirtualną rzeczywistość? Podszyte filozofią science-fiction i nastawione na czystą rozrywkę kino akcji? Twórcom kinowego „Appleseed” nie udało się to najlepiej.

Shinji Aramaki
‹Appleseed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAppleseed
Dystrybutor Vision
Data premiery7 października 2005
ReżyseriaShinji Aramaki
Scenariusz
MuzykaPaul Oakenfold, T. Raumschmiere, Ryuichi Sakamoto
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania103 min
WWW
Gatunekakcja, animacja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tytuł „Appleseed” nie powinien być obcy fanom cyberpunka. Kultowy – i nie używam tego słowa na wyrost – komiks japońskiego mistrza Masamune Shirow (spod jego ręki wyszedł słynny „The Ghost in the Shell”) to klasyka gatunku, którą już raz przeniesiono na ekran. Wersja z 1988 roku to tanie anime akcji, jakich pełno było w latach 80., z fabułą i wykonaniem wyrywającym serce każdemu miłośnikowi Shirowa. Nic dziwnego, że na wieść o nowej ekranizacji odżyła nadzieja na dobry film na podstawie „Pestki”. Prawie się udało.
Pechem „Appleseeda” była data premiery. 2004 był rokiem wielkich dzieł. Mamoru Oshii zaprezentował niesamowity „Innocence” (kontynuacja „Ghost in the Shell”), mistrz Hayao Miyazaki przedstawił znany również z polskich kin „Ruchomy Zamek Hauru”, po dłuższym milczeniu powrócił Katsuhiro Otomo, ojciec kultowego „Akiry”, z długo oczekiwanym „Steamboyem”. Te filmy wysoko ustawiły poprzeczkę. Sposób, w jaki Oshii i Otomo połączyli w swoich filmach klasyczną animację z trójwymiarowymi wytworami komputera, był niezwykle przemyślany i konsekwentny. Miyazaki użył komputerów tak, że nie było widać ich ingerencji. Natomiast twórcy „Appleseeda” poszli nieco na łatwiznę, efekt mariażu stylu ręcznego i 3D uzyskując dzięki technologii „cell shading” („cienowanie celuloidowe”, czyli wyglądające jak w klasycznej animacji). Trójwymiarowe obiekty postaci udają rysowane ręcznie, natomiast tło nie udaje niczego. Efekt jest ciekawy, ale czy zachwyca? Swoboda ruchów i operacji kamerą jest duża, pozwalająca tworzyć zapierające dech sceny akcji. Gdzieś gubi się jednak dusza, takie drobne niedoskonałości wynikające z użycia tradycyjnych metod. Całość sprawia wrażenie eksperymentu, nie do końca udanego, ale mimo wszystko – rokującego dobrze na przyszłość, gdy narzędzie zostanie lepiej opanowane.
Ulubiona zabawa policji przyszłości, popularnie zwana „a ja mam większego!”
Ulubiona zabawa policji przyszłości, popularnie zwana „a ja mam większego!”
Niestety, film kuleje w innych sferach. Żeby zrozumieć twórczość Masamune Shirow, wystarczy zrozumieć jedną prostą rzecz – jego poczucie humoru. Shirow wiele rzeczy robi z pewnym przymrużeniem oka, z post-modernistycznym i post-cyberpunkowym podejściem. Twórcy filmu tego najwyraźniej nie rozumieją. Kiedy Shirow zbudował świat „Appleseeda” w oparciu o kawałki mitologii greckiej, zrobił to z wdziękiem. Tymczasem pozbawienie filmu wątków humorystycznych (co dziwi o tyle, że reżyser Shinji Aramaki w 1987 roku zrealizował „Madox-01”, parodiujący cyberpunkowe wątki), z jednoczesnymi wybrykami pokroju dodania „złego kolesia” nazwanego Hadesem, jest niezwykle toporne; to znaczący krok ku żenadzie. W znakomitym „Ghost in the Shell” Mamoru Oshii także nie oddał ducha komiksu Shirowa, miejsca po amputacji zatkał jednak swoim własnym przemyślanym, wypracowanym stylem. Aramakiemu się to nie udało, stworzył dzieło nieco kalekie, potwór Frankensteina – wypadkowa między filozoficznym science-fiction spod znaku Mamoru Oshii na siłę wtłoczona w ramy akcyjniaka rodem z lat osiemdziesiątych. Jeśli ktoś jest wieloletnim fanem anime, poczuje się jak dziesięć lat temu, w „starych, dobrych czasach”. Ale jako miłośnik science-fiction nie czuję się usatysfakcjonowany. Pod skomplikowaną (jak na kino akcji) intrygą kryć się mają „pytania o istotę i sens człowieczeństwa”. No to fajne, tylko co z tego? Nie pierwszy raz, nie ostatni. Miło, że różni twórcy co raz biorą się za taki temat, lecz po „Blade Runnerze”, „Ghost in the Shell”, mandze „Nauzykaa z Doliny Wiatru” czy „Głowie Kasandry” chciałoby się, żeby stało to na jakimś wyższym poziomie. Nie stoi.
Co zatem zostaje? Odrzuciwszy wszelkie ambicje twórców i ich dobre chęci? Zostaje świetny, rozrywkowy obraz, w którym napierdzielają się cyborgi w bojowych zbrojach, w świetnie zbudowanym mieście przyszłości, z fajowskimi pojazdami, w rytm wypasionej techniawy. I to jest to, co się naprawdę liczy, co pozwala się poczuć znów dzieciakiem, który dostawał gęsiej skórki na widok robota z działem laserowym. To wam się udało, dziękuję. I nie popsuł mi tej frajdy nawet polski dystrybutor, nie będący w stanie zapewnić filmu w oryginalnej wersji językowej.
koniec
11 listopada 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Dlaczego robisz mi to, Polsko
— Michał R. Wiśniewski

W domach z betonu nie ma wolnej miłości
— Michał R. Wiśniewski

Superheros patrzy na człowieka, widzi robaka, ale po chwili przygląda się uważniej
— Michał R. Wiśniewski

Powieść środka
— Michał R. Wiśniewski

Chwała ogrodów, błoto i morze
— Michał R. Wiśniewski

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wilkołakach
— Michał R. Wiśniewski

Kategoria A
— Michał R. Wiśniewski

Trzej mistrzowie
— Michał R. Wiśniewski

Długi film o umieraniu
— Michał R. Wiśniewski

Matrix w majtkach horror show
— Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.