Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
‹Free Solo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFree Solo
Dystrybutor 9th Plan
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaJimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
ZdjęciaJimmy Chin, Clair Popkin, Mikey Schaefer
ObsadaDierdre Wolownick, Tommy Caldwell, Jimmy Chin, Alex Honnold, Sanni McCandless
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

900 metrów w pionie
[Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi „Free Solo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby. Free Solo to najbardziej ekstremalna forma wspinaczki, o której opowiada dokument nagrodzony w tym roku Oscarem.

Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
[Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi „Free Solo” - recenzja]

Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby. Free Solo to najbardziej ekstremalna forma wspinaczki, o której opowiada dokument nagrodzony w tym roku Oscarem.

Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
‹Free Solo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFree Solo
Dystrybutor 9th Plan
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaJimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
ZdjęciaJimmy Chin, Clair Popkin, Mikey Schaefer
ObsadaDierdre Wolownick, Tommy Caldwell, Jimmy Chin, Alex Honnold, Sanni McCandless
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czym więc jest w końcu to Free Solo? To wspinaczka, jak mawiał klasyk, „bez lin, haków, raków i czekana”1). Wspinaczka z wykorzystaniem własnych rąk i nóg, bez jakiejkolwiek asekuracji, jedynie z torebką talku umocowaną na plecach. Jak łatwo sobie wyobrazić, najmniejszy błąd natychmiast owocuje upadkiem z wielkiej wysokości i nieuniknioną śmiercią. Kim są ludzie zajmujący się takim sportem?
Tego dowiadujemy się poznając Alexa Honnolda, jednego z najsłynniejszych samotnych wspinaczy, głównego bohatera tego dokumentu. To nieco wycofany, lekko nieśmiały, spokojny w obyciu człowiek, dla którego sensem życia jest ciągłe jego ryzykowanie. „Free Solo” opowie o przygotowaniach i samym ataku na El Capitan – pionową, dziewięćsetmetrową skałę w parku narodowym Yosemite.
Film udanie balansuje między zarysowaniem sylwetki Honnolda, a relacją z pionierskiej wspinaczki (El Cap był już oczywiście zdobywany, ale jeszcze nie w wersji bez asekuracji). Opowieść o głównym bohaterze filmu ukazuje go z sympatią, ale też szczerze, bez ukrywania, że dla wielu osób może być on osobą zbyt ekscentryczną. Honnold nie ukrywa, że najprawdopodobniej ma lekki syndrom Aspergera, że relacje z innymi ludźmi nie układają mu się idealnie, że woli samotność w górach i nie potrafi żyć bez wspinaczkowych emocji. Do tego dochodzi podany na chłodno szokujący fakt – zdecydowana większość wspinaczkowych znajomych Honnolda już nie żyje, zginęli oczywiście w górach. Tym bardziej zaskakujące jest, że Alexowi udaj się stworzyć związek z sympatyczną Sanni McCandles, choć jest to związek na jego warunkach. Sanni musi zaakceptować fakt, że góry dla Alexa zawsze będą najważniejsze, że będzie musiała wciąż niepokoić się, czy jej chłopak wyjdzie żywy z kolejnej wyprawy, a nawet zaakceptować fakt, że z Alex jawnie mówi, że nie może zakładać, że zawsze będą razem. Sam zdaje się czerpać z tego związku ciepło, ale też nie opuszczają go myśli, czy aby na pewno jest to dobre dla jego pasji. Czy kobieta u jego boku nie będzie go rozpraszała, czy pojawiające się kontuzje nie są aby efektem odejścia od samotnego stylu życia. Ale jednak związek zdaje się być udany i dla obojga satysfakcjonujący.
Ale to z pewnością nie warstwa obyczajowa zadecydowała o sukcesie „Free Solo” i Oscarze dla najlepszego dokumentu 2018 roku. Film jest bowiem przede wszystkim opowieścią o ataku na El Capitan. O przygotowywaniach, planach i z finałową, dwudziestominutową, zapierającą dech w piersiach relacją z samej wspinaczki. To niesamowite filmowe osiągnięcie – bowiem przed ekipą stał dylemat, w jaki sposób nagrywać wyczyn Honnolda, by nie wpłynąć na jego decyzje, by jakiś element – choćby obecność członka ekipy, czy zbyt blisko przelatujący dron – nie doprowadził do tragedii. Emocje ekipy oglądającej całą akcję są szczere, ale przy tym udaje się też nakręcić naprawdę niesamowity materiał, pokazujący zarówno wspinaczkową technikę, decyzje, jakie muszą być podejmowane, ale też nieprawdopodobne ujęcia przyrody, przepaści, wysokości i ogromy ryzyka, jakie podejmuje Honnold. Chociaż widz wie, jaki będzie finał (nikt przecież nie będzie pokazywał na ekranie autentycznej śmierci) i tak siedzi na krawędzi fotela podczas niesamowitej finałowej sekwencji, niosącej w sobie nie mniej emocji niż niejeden film akcji.
Ciekawostka: film jest obecnie pokazywany w kinach studyjnych, ale pojawia się też na kanale National Geographic. Wizyta w kinie z pewnością dodaje jednak co najmniej 10 punktów do emocji podczas seansu.
koniec
29 kwietnia 2019
1) Andrzej Waligórski „Spotkanie na szczycie”

Komentarze

30 IV 2019   08:31:36

"Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby"
CUDNE.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 2. Trafiła kosa na kamień
Marcin Mroziuk

6 VII 2020

Prowadzenie przestępczej działalności wiąże się oczywiście ze sporym ryzykiem, ale na Oh Ji-soo cios spada z zupełnie niespodziewanej strony. Kiedy znika jego telefon, przez który może kontaktować się z panem Lee i namierzać miejsce pobytu pracujących dla niego kobiet, główny bohater wie, że w każdej chwili może zostać zdemaskowany. I wkrótce jego najgorsze obawy nabierają całkiem realnych kształtów.

więcej »

East Side Story: Niewiara, Beznadzieja i Nienawiść
Sebastian Chosiński

5 VII 2020

„Kochaj ich wszystkich” można odbierać jako portret współczesnej kobiety. Walczącej i zdeterminowanej. Wyzwolonej i dominującej nad mężczyznami. Gdyby nie fakt, że film ten jest dziełem reżyserki Marii Agranowicz, mogłyby go spotkać wręcz oskarżenia o męski szowinizm i chęć zdyskredytowania Wiary, Nadziei i Miłości (wyjaśnienie w tekście!).

więcej »

Do sedna: Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
Marcin Knyszyński

4 VII 2020

Jest rok 1995. Masz dwadzieścia lat, mieszkasz w New Jersey, nie masz stałej pracy i nawet się o nią nie starasz. Jesteś dużym dzieciakiem bez pomysłu na życie i właśnie rzuciła cię dziewczyna. Co robisz? Idziesz włóczyć się po galerii handlowej. Oto realia, z którymi być może trudno się nam utożsamić – w końcu dwadzieścia pięć lat temu takich przybytków w Polsce jeszcze nie było. Ale wszystkie problemy wczesnej dorosłości jak najbardziej. Zapraszam na drugi film Kevina Smitha.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Wrogowie publiczni
— Konrad Wągrowski

Reacher Yojimbo
— Konrad Wągrowski

Perła obyczajowego komiksu
— Konrad Wągrowski

Powrót do pięknej epoki
— Konrad Wągrowski

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Pomścić córkę!
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #4: Życzę wam, szlachetni panowie, byście w chwili śmierci…
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
— Konrad Wągrowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kronika wypadków ojcowskich
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.