Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
‹Free Solo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFree Solo
Dystrybutor 9th Plan
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaJimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
ZdjęciaJimmy Chin, Clair Popkin, Mikey Schaefer
ObsadaDierdre Wolownick, Tommy Caldwell, Jimmy Chin, Alex Honnold, Sanni McCandless
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

900 metrów w pionie
[Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi „Free Solo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby. Free Solo to najbardziej ekstremalna forma wspinaczki, o której opowiada dokument nagrodzony w tym roku Oscarem.

Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
[Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi „Free Solo” - recenzja]

Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby. Free Solo to najbardziej ekstremalna forma wspinaczki, o której opowiada dokument nagrodzony w tym roku Oscarem.

Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
‹Free Solo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFree Solo
Dystrybutor 9th Plan
Data premiery29 marca 2019
ReżyseriaJimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
ZdjęciaJimmy Chin, Clair Popkin, Mikey Schaefer
ObsadaDierdre Wolownick, Tommy Caldwell, Jimmy Chin, Alex Honnold, Sanni McCandless
MuzykaMarco Beltrami
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania100 min
Gatunekdokument, sportowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czym więc jest w końcu to Free Solo? To wspinaczka, jak mawiał klasyk, „bez lin, haków, raków i czekana”1). Wspinaczka z wykorzystaniem własnych rąk i nóg, bez jakiejkolwiek asekuracji, jedynie z torebką talku umocowaną na plecach. Jak łatwo sobie wyobrazić, najmniejszy błąd natychmiast owocuje upadkiem z wielkiej wysokości i nieuniknioną śmiercią. Kim są ludzie zajmujący się takim sportem?
Tego dowiadujemy się poznając Alexa Honnolda, jednego z najsłynniejszych samotnych wspinaczy, głównego bohatera tego dokumentu. To nieco wycofany, lekko nieśmiały, spokojny w obyciu człowiek, dla którego sensem życia jest ciągłe jego ryzykowanie. „Free Solo” opowie o przygotowaniach i samym ataku na El Capitan – pionową, dziewięćsetmetrową skałę w parku narodowym Yosemite.
Film udanie balansuje między zarysowaniem sylwetki Honnolda, a relacją z pionierskiej wspinaczki (El Cap był już oczywiście zdobywany, ale jeszcze nie w wersji bez asekuracji). Opowieść o głównym bohaterze filmu ukazuje go z sympatią, ale też szczerze, bez ukrywania, że dla wielu osób może być on osobą zbyt ekscentryczną. Honnold nie ukrywa, że najprawdopodobniej ma lekki syndrom Aspergera, że relacje z innymi ludźmi nie układają mu się idealnie, że woli samotność w górach i nie potrafi żyć bez wspinaczkowych emocji. Do tego dochodzi podany na chłodno szokujący fakt – zdecydowana większość wspinaczkowych znajomych Honnolda już nie żyje, zginęli oczywiście w górach. Tym bardziej zaskakujące jest, że Alexowi udaj się stworzyć związek z sympatyczną Sanni McCandles, choć jest to związek na jego warunkach. Sanni musi zaakceptować fakt, że góry dla Alexa zawsze będą najważniejsze, że będzie musiała wciąż niepokoić się, czy jej chłopak wyjdzie żywy z kolejnej wyprawy, a nawet zaakceptować fakt, że z Alex jawnie mówi, że nie może zakładać, że zawsze będą razem. Sam zdaje się czerpać z tego związku ciepło, ale też nie opuszczają go myśli, czy aby na pewno jest to dobre dla jego pasji. Czy kobieta u jego boku nie będzie go rozpraszała, czy pojawiające się kontuzje nie są aby efektem odejścia od samotnego stylu życia. Ale jednak związek zdaje się być udany i dla obojga satysfakcjonujący.
Ale to z pewnością nie warstwa obyczajowa zadecydowała o sukcesie „Free Solo” i Oscarze dla najlepszego dokumentu 2018 roku. Film jest bowiem przede wszystkim opowieścią o ataku na El Capitan. O przygotowywaniach, planach i z finałową, dwudziestominutową, zapierającą dech w piersiach relacją z samej wspinaczki. To niesamowite filmowe osiągnięcie – bowiem przed ekipą stał dylemat, w jaki sposób nagrywać wyczyn Honnolda, by nie wpłynąć na jego decyzje, by jakiś element – choćby obecność członka ekipy, czy zbyt blisko przelatujący dron – nie doprowadził do tragedii. Emocje ekipy oglądającej całą akcję są szczere, ale przy tym udaje się też nakręcić naprawdę niesamowity materiał, pokazujący zarówno wspinaczkową technikę, decyzje, jakie muszą być podejmowane, ale też nieprawdopodobne ujęcia przyrody, przepaści, wysokości i ogromy ryzyka, jakie podejmuje Honnold. Chociaż widz wie, jaki będzie finał (nikt przecież nie będzie pokazywał na ekranie autentycznej śmierci) i tak siedzi na krawędzi fotela podczas niesamowitej finałowej sekwencji, niosącej w sobie nie mniej emocji niż niejeden film akcji.
Ciekawostka: film jest obecnie pokazywany w kinach studyjnych, ale pojawia się też na kanale National Geographic. Wizyta w kinie z pewnością dodaje jednak co najmniej 10 punktów do emocji podczas seansu.
koniec
29 kwietnia 2019
1) Andrzej Waligórski „Spotkanie na szczycie”

Komentarze

30 IV 2019   08:31:36

"Czym jest „Free Solo”? Nie, wbrew pozorom nie chodzi tu o hasło na transparencie trzymanym przez Rebeliantów przed wrotami pałacu Jabby"
CUDNE.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Wywiad z Karlsonem z dachu
Sebastian Chosiński

21 VII 2019

Kolejne dwa filmiki Iwana Sosnina z serii „Iwanowie, pamięć pochodzenia” prezentują poziom wyższy niż te, które cykl otworzyły. Co świadczy o tym, że reżyser z miesiąca na miesiąc robił spore postępy. Znalazło to także swoje odzwierciedlenie w obsadzie aktorskiej: główną gwiazdą „Wywiadu” jest bowiem Aleksiej Sieriebriakow, a „Światełek” – Fiodor Dobronrawow.

więcej »

Krótko o filmach: Film nieoczywisty
Miłosz Cybowski

19 VII 2019

„Przedszkolanka” jest filmem nieoczywistym. Bo choć łatwo krytykować główną bohaterkę, o wiele trudniej nie docenić (w świetle finału) jej starań.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Portret dwóch kobiet w klaustrofobicznym wnętrzu
Sebastian Chosiński

17 VII 2019

Najsłynniejszym i najwybitniejszym filmem Ilji Awerbacha bezsprzecznie pozostaje nakręcony na początku lat 70. ubiegłego wieku dramat psychologiczny „Monolog”. W niczym jednak nie ustępuje mu również kolejne dzieło Rosjanina – opowiadające o skomplikowanych losach młodych kobiet „Cudze listy”, którego bohaterkami reżyser uczynił niespełna siedemnastoletnią uczennicę i jej starszą o kilka lat szkolną wychowawczynię.

więcej »

Polecamy

Dla chcącego nic trudnego

Z filmu wyjęte:

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Najtrudniejsza decyzja
— Konrad Wągrowski

Ten dziwny przycisk „dojrzewanie”
— Konrad Wągrowski

Sympatyczny seryjny morderca
— Konrad Wągrowski

Finał poniżej oczekiwań
— Konrad Wągrowski

Inwazja ekojaszczurów
— Konrad Wągrowski

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.