Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Alice Rohrwacher
‹Szczęśliwy Lazzaro›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzczęśliwy Lazzaro
Tytuł oryginalnyLazzaro felice
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery8 marca 2019
ReżyseriaAlice Rohrwacher
ZdjęciaHélène Louvart
Scenariusz
ObsadaAdriano Tardiolo, Agnese Graziani, Luca Chikovani, Alba Rohrwacher, Sergi López, Natalino Balasso, Tommaso Ragno, Nicoletta Braschi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Prostaczek o złotym sercu
[Alice Rohrwacher „Szczęśliwy Lazzaro” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Szczęśliwy Lazzaro” bez wątpienia wyróżnia się na tle tego, co zazwyczaj możemy obecnie oglądać na kinowych ekranach. Jest on bardzo bliski pod względem formy i ducha dziełom włoskiego neorealizmu, ale mimo tych zabiegów nie jest to jednak staroświeckie kino, gdyż film Alice Rohrwacher porusza w metaforyczny sposób jak najbardziej aktualne tematy i potrafi mocno przemówić do naszej wrażliwości.

Marcin Mroziuk

Prostaczek o złotym sercu
[Alice Rohrwacher „Szczęśliwy Lazzaro” - recenzja]

„Szczęśliwy Lazzaro” bez wątpienia wyróżnia się na tle tego, co zazwyczaj możemy obecnie oglądać na kinowych ekranach. Jest on bardzo bliski pod względem formy i ducha dziełom włoskiego neorealizmu, ale mimo tych zabiegów nie jest to jednak staroświeckie kino, gdyż film Alice Rohrwacher porusza w metaforyczny sposób jak najbardziej aktualne tematy i potrafi mocno przemówić do naszej wrażliwości.

Alice Rohrwacher
‹Szczęśliwy Lazzaro›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzczęśliwy Lazzaro
Tytuł oryginalnyLazzaro felice
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery8 marca 2019
ReżyseriaAlice Rohrwacher
ZdjęciaHélène Louvart
Scenariusz
ObsadaAdriano Tardiolo, Agnese Graziani, Luca Chikovani, Alba Rohrwacher, Sergi López, Natalino Balasso, Tommaso Ragno, Nicoletta Braschi
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tytułowy bohater prowadzi nieskomplikowane życie w odizolowanej od świata zewnętrznego wiejskiej społeczności. Ze zdziwieniem obserwujemy , że wszyscy mieszkańcy Inviolaty są nie tylko uzależnieni ekonomicznie od markizy Alfonsiny de Luny, ale nie zdają sobie sprawy z przemian, jakie zaszły we Włoszech. W efekcie chociaż obecne są tutaj pewne zdobycze techniki XX wieku, to w majątku markizy panują stosunki niczym sto lat wcześniej. Obserwujemy więc, jak są wykorzystywani biedni wieśniacy, którzy z kolei większością uciążliwych prac obciążają Lazzara. Ten zaś nie tylko posłusznie je wykonuje, ale czyni to z uśmiechem na ustach! Bycie pomocnym dla innych najwyraźniej sprawia mu przyjemność, a za sprawą swej prostoty ducha nie dostrzega niczego złego w działaniach innych ludzi.
Sytuacja jednak się komplikuje, kiedy w majątku pojawia się Tancredi – młody syn markizy. Będziemy bowiem świadkami zadzierzgnięcia się niecodziennej więzi, która połączy go i Lazzara, a z kolei bunt Tancrediego przeciwko matce zachwieje status quo w Inviolacie. W efekcie mieszkańcy wioski będą zaś musieli zmierzyć się ze współczesnością, a tytułowy bohater okaże się jeszcze bardziej niezwykła postacią, niż mogło się to nam wydawać. Nie da się też ukryć, że to właśnie występujący w tej roli Adriano Tardiolo w dużej mierze przyczynił się do tego, że „Szczęśliwy Lazzaro” wywiera na widzach tak wielkie wrażenie.
W filmie Alice Rohrwacher znalazło się więc miejsce na ukazanie kapitalistycznego wyzysku (najpierw w wersji bezwzględnego posiadacza ziemskiego, później bezosobowej machiny bankowej), jak i rozważania na temat ludzkiej natury. Kontrast między postawą prostaczka Lazzaro a zachowaniem Tancrediego czy mieszkańców wioski prowokuje bowiem do przemyśleń, szczególnie ze względu na finał tej opowieści. Jednocześnie „Szczęśliwy Lazzaro” urzeka niepowtarzalnym klimatem, w którym nostalgia miesza się z nutką komizmu, a przedstawione na ekranie wydarzenia nie zawsze dają się racjonalnie wytłumaczyć. To po prostu kawałek pierwszorzędnego kina!
koniec
2 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 6: Walka o wpływy
Marcin Mroziuk

4 VI 2020

Niejednokrotnie byliśmy już świadkami, jak losy „Projektu Błękitna Księga” wisiały na włosku, ale Michael Quinn i J. Allen Hynek dotychczas zawsze znajdowali jakiś sposób na przekonanie swoich przełożonych do kontynuowania działalności tego zespołu. Tym razem jednak bohaterowie znajdą się w prawdziwych opałach i będą musieli z całych sił walczyć o zachowanie swej pracy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Przejdziem Dniepr, dojdziem do Bugu…
Sebastian Chosiński

3 VI 2020

Druga odsłona kinowej epopei Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” poświęcona jest przede wszystkim wydarzeniom, jakie miały miejsce na froncie wschodnim od sierpnia do końca grudnia 1943 roku. Należy jednak podkreślić, że zostały one rzucone na szerszą płaszczyznę. Stąd obecne w „Przełomie” wtręty opowiadające między innymi o losach Mussoliniego i pierwszej konferencji Wielkiej Trójki, do jakiej doszło w Teheranie.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 5: Uprowadzenie, ale wcale nie przez kosmitów
Marcin Mroziuk

2 VI 2020

Jedną z najbardziej intrygujących postaci w pierwszym sezonie był tajemniczy mężczyzna w kapeluszu, który wprawdzie przekazywał doktorowi Hynekowi cenne informacje, ale zarazem nim manipulował. Nic dziwnego więc, że nie będziemy zawiedzeni odcinkiem, w którym nasza uwaga koncentruje się właśnie na Williamie i towarzyszących mu facetach w czerni.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.