Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVI

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Nic Pizzolatto
‹Detektyw III›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDetektyw III
Tytuł oryginalnyTrue Detective 3
Dystrybutor HBO
Data premiery14 stycznia 2019
TwórcaNic Pizzolatto
ReżyseriaJeremy Saulnier, Daniel Sackheim, Nic Pizzolatto
ZdjęciaGermain McMicking, Nigel Bluck
Scenariusz
ObsadaMahershala Ali, Stephen Dorff, Carmen Ejogo, Scoot McNairy, Ray Fisher, Mamie Gummer, Josh Hopkins, Jodi Balfour
MuzykaT Bone Burnett, Keefus Ciancia
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
SerialDetektyw, Sezon 3, odcinków 8
Czas trwania58−75 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kryminalny egzystencjalizm
[Nic Pizzolatto „Detektyw III” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci sezon „Detektywa” tylko z pozoru jest kalką pierwszego. Na koniec okazuje się bowiem, że w gruncie rzeczy wcale nie oglądaliśmy opowieści kryminalnej.

Konrad Wągrowski

Kryminalny egzystencjalizm
[Nic Pizzolatto „Detektyw III” - recenzja]

Trzeci sezon „Detektywa” tylko z pozoru jest kalką pierwszego. Na koniec okazuje się bowiem, że w gruncie rzeczy wcale nie oglądaliśmy opowieści kryminalnej.

Nic Pizzolatto
‹Detektyw III›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDetektyw III
Tytuł oryginalnyTrue Detective 3
Dystrybutor HBO
Data premiery14 stycznia 2019
TwórcaNic Pizzolatto
ReżyseriaJeremy Saulnier, Daniel Sackheim, Nic Pizzolatto
ZdjęciaGermain McMicking, Nigel Bluck
Scenariusz
ObsadaMahershala Ali, Stephen Dorff, Carmen Ejogo, Scoot McNairy, Ray Fisher, Mamie Gummer, Josh Hopkins, Jodi Balfour
MuzykaT Bone Burnett, Keefus Ciancia
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiUSA
SerialDetektyw, Sezon 3, odcinków 8
Czas trwania58−75 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwszy sezon „Detektywa” stał się telewizyjnym wydarzeniem od czasu… bo ja wiem? Pierwszego sezonu „Losta”? Osiem odcinków kryminalnego serialu w gwiazdorskiej obsadzie (to przecież wtedy nie było tak oczywiste, że aktorzy klasy Matthew McConaugheya i Woody’ego Harrelsona grywają dla telewizji) wciągnęło miliony widzów, zachwyciło krytykę, wywołało falę publikacji i analiz. Dobrze poprowadzony wątek kryminalny oczywiście wciągał, ale o sukcesie serialu zadecydowały chyba jednak inne czynniki. Klimat, misterne nawiązania do twórczości H.P. Lovecrafta i Roberta W. Chambersa, intrygująca, mroczna, a jednocześnie boleśnie prawdziwa wizja Luizjany jako scenerii dramatu, ciekawy podział na akcję w dwóch równoległych płaszczyznach czasowych, postać targanego egzystencjalnymi dramatami Rusta Cohle’a, aktorstwo McConaugheya. Nawet nieco chyba mniej satysfakcjonujący finał nie zepsuł wrażenia. Z pewnością „Detektyw” zajął miejsce w panteonie najciekawszych produkcji telewizyjnych XXI wieku.
A potem, czego należało oczekiwać, przyszedł sezon drugi. Inne miejsce (Los Angeles), inni bohaterowie, inna tematyka. W obsadzie znów znane nazwiska: Colin Farrell, Rachel McAdams, Vince Vaughn. I … nie chwyciło. Ludzie obejrzeli, ale dominowało poczucie rozczarowania. Wydawało się, że cykl jest już martwy, ale niespodziewanie po ponad trzech latach przerwy powrócił. Tym razem opromieniony udziałem świeżo nagrodzonego Oscarem Maharshali Alego. Jawnie nawiązując do sezonu pierwszego – znów tajemnicze morderstwo (i w pakiecie porwanie) z podejrzeniami motywów pedofilskich, znów wiele płaszczyzn czasowych – tym razem aż trzy, z 1980, 1990 i 2015 roku, znów para detektywów o skomplikowanych osobowościach. I chyba na to właśnie ludzie czekali, bo opinie, choć może nie entuzjastyczne, były raczej pozytywne.
Trzy płaszczyzny czasowe są niemałym wyzwaniem, bo na ich nieustannym przeplataniu oparta jest cała narracja. Musi być więc to spójne, musi być zadbane, by widz nie otrzymywał za dużo informacji z przyszłości zanim to będzie możliwe (choć oczywiście musi wiedzieć, że najwyraźniej próba wyjaśnienia zagadki w roku 1980 i 1990 spaliła na panewce), a jednocześnie widz nie może się w tym pogubić (aktorzy grający swoje wersje z innych lat muszą się wyraźnie różnić). I to się naprawdę dobrze udało – do tego stopnia, że nawet sam finał rozgrywany jest jednocześnie w różnych epokach, co brzmi może dziwnie, ale działa.
O tym, że obsadzony tu w roli głównej Maharshala Ali ma bardzo szeroką skalę, mogliśmy się przekonać choćby z „Moonlight” i „Green Book”. W „Detektywie” potwierdza swój talent, w każdym czasie jest innym człowiekiem, choć atakowanym przez podobne demony. Nawet jego siedemdziesięcioletnie wcielenie robiło na mnie wrażenie. Ale przecież świetnie prezentuje się też dużo mniej znany Stephen Dorff, kapitalna jest Carmen Ejogo. Ale to, że aktorstwo będzie na wysokim poziomie to właściwie pewnik najważniejszych telewizyjnych produkcji.
Nie chciałbym jednak, by uznać trzeci sezon „Detektywa” po prostu za podróbkę pierwszego. Z początku są rzeczywiście podobne wątki, wydaje się, że fabuła zmierza w podobnym kierunku, mówi się nawet o szajce pedofilskiej, wspomina Rusta Cohle’a i Marty’ego Harta (to pierwsze w serialu nawiązanie sugerujące, że wszystkie sezony dzieją się w tym samym uniwersum), ale finał jest jednak zupełnie inny. Okazuje się, że opowieść kryminalna tak naprawdę była przede wszystkim opowieścią, bo ja wiem? Egzystencjalną? O podejmowaniu życiowych decyzji, o tym, co kształtuje nasze losy, o tym jak przeszłość wpływa na teraźniejszość, a nawet taka Lemowskie w wydźwięku teza, że często dotarcie do absolutnej prawdy nie może być nam dane. I to chyba największy atut tej serii, pozwalający z nadzieją czekać na kolejne, wierząc, że cykl nie zamieni się powtarzanie wciąż tych samych motywów, lecz będzie miał wciąż coś ciekawego do pokazania zarówno pod względem formalnym jak i fabularnym, nie tracąc szansy na odrobinę filozofii i interesujące przesłanie.
koniec
13 maja 2019

Komentarze

13 V 2019   19:14:03

Kryminalna to była tam nuda.

14 V 2019   20:12:51

Recenzja serialu na Esensji?:) Wiecej poprosze!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nic nowego pod słońcem
Miłosz Cybowski

20 V 2019

Pierwszy „John Wick” mógł jeszcze zaskakiwać bezkompromisowością, drugi, mimo pewnej sztampy, oferował jeszcze więcej, natomiast trójka… Trójka w żadnym wypadku nie pozostaje w tyle.

więcej »

East Side Story: Stachanowcy pod gradem bomb i kul
Sebastian Chosiński

19 V 2019

A już zdążyłem się zmartwić! Że maj w pełni, a w kinach rosyjskich brak premier filmowych związanych z tradycyjnie hucznie obchodzonym w tym miesiącu Dniem Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. Aż w końcu dotarł do mnie „Korytarz nieśmiertelności” Fiodora Popowa – dramat wojenny o jednym z istotniejszych, aczkolwiek nieco już zapomnianych, epizodów składających się na dzieje blokady Leningradu.

więcej »

East Side Story: Sprawdzanie zaczynaj od pępka!
Sebastian Chosiński

12 V 2019

W czasach komunistycznych nasi wschodni sąsiedzi często produkowali animowane antologie, w których prezentowano dzieciom bajki i legendy narodów wchodzących w skład Kraju Rad. Dzisiaj należą już one do rzadkości. Tym większą uwagę należy zwrócić na kinowy obraz Aleksieja Barykina – reżysera pochodzenia tatarskiego – który postanowił w „Wodnicy” przedstawić jedno ze straszniejszych podań. Stąd sugestia dystrybutora, by przed ekranem nie siadali widzowie poniżej dwunastego roku życia.

więcej »

Polecamy

Tania siła robota

Z filmu wyjęte:

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Rezydencja marzeń (producentów filmowych)
— Jarosław Loretz

Dzielny mały skuter
— Jarosław Loretz

Grunt to dobra służąca
— Jarosław Loretz

Ćwiczenia pod prysznicem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Tegoż autora

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Runie ta chwiejna konstrukcja
— Konrad Wągrowski

Po rozstaniu rodziców
— Konrad Wągrowski

Na dwóch różnych nutach
— Konrad Wągrowski

Egzystencjalizm rewolwerowców
— Konrad Wągrowski

Demiurg
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.