Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Kamil Witek

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy twórca, który swoje dzieło zaczyna informacją o „Inspiracji prawdziwymi wydarzeniami”, musi liczyć się z tym, że odbiorca zawartą w nim historię prawdopodobnie skonfrontuje z Wikipedią. W przypadku „Tajemnic Joan” rozbieżności są tu ogromne, choć to głównie „zasługa” powieści, będącej kanwą dla filmu szerzej nieznanego Trevora Nunna. Co więcej, ów zabieg jest niejako przyznaniem się do tego, że bazowa historia nie byłaby w stanie obronić się sama. Okoliczności ku temu są poniekąd wymuszone prawdziwym życiorysem tytułowej Joan, którą brytyjska prasa ochrzciła mianem „Granny-spy”. Przy takim przydomku nie ma co się spodziewać, że tempo intrygi będzie diametralnie inne od żwawszego sprintu emerytów. Nie zrozumcie mnie źle. Choćby wyborny „Szpieg” dowiódł, że kino szpiegowskie nie musi mieć wyłącznie dynamiki na wzór przygód agenta 007. Filmowej bohaterce uszlachetniono jednak rodowód nieco na wyrost, dodając naukowe wykształcenie z Cambridge, wojenne misje i pikantne romanse z przedstawicielami po dwóch stronach barykady. Zatem gdy w latach 90. Joan zostaje oskarżona o szpiegostwo na rzecz ZSRR, ma co sobie przypominać podczas policyjnego przesłuchania.
Tematem licznych retrospekcji jest praca Joan przy brytyjskich badaniach nad bronią atomową w trakcie II wojny światowej. Kołem zamachowym dramatu jest jednakże jej sfera prywatna, gdzie otoczona przez znajomych-komunistów, stanowi łakomy kąsek do werbunku przez komórkę KGB celem naukowego „wyrównania szans” w światowym wyścigu zbrojeń. „Tajemnice Joan” są zatem filmem, w którym fabularne kierunkowskazy będą skierowane w stronę podjęcia przez bohaterkę decyzji – zdradzić kraj czy uratować świat od atomowego holocaustu. Niestety kluczowemu dylematowi brakuje soczystego dramatycznego zacięcia. Młoda Joan razi życiową naiwnością, uwikłanie jej w międzynarodową i melodramatyczną intrygę szybko skłania do wniosku, iż jest niczym więcej jak tylko marionetką w rękach bardziej doświadczonych graczy w szpiegowskim biznesie. Autorzy filmu zresztą zachowawczo odżegnują się przed jednoznaczną oceną postawy Joan. Wybraną przez nią drogę określa się tu mianem zła koniecznego, które powinno podlegać ocenie nie przez ludzi, lecz wyłącznie historię. W efekcie otrzymujemy mdły film ni to szpiegowski, ni to moralitet. Tylko w naszym prywatnym systemie wartości musimy rozstrzygnąć wiarygodność firmowanej przez umęczoną twarzą Judi Dench tezy, że zdrada w imię większego dobra może być rozgrzeszona.
koniec
11 czerwca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rosyjscy „chłopcy z ferajny”
Sebastian Chosiński

8 XII 2019

W ubiegłym tygodniu „Byk” – debiutancki film Borisa Akopowa – do licznych nagród zdobytych już wcześniej dołożył dwa kolejne laury. Tym razem wywalczone na warszawskim Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” – nagrodę jury oraz nagrodę publiczności. Czy zasłużenie? Ci, którzy cenią kino gangsterskie w stylu „Psów” Władysława Pasikowskiego, nie będą mieli najmniejszych wątpliwości, że tak.

więcej »

Krótko o filmach: Rodowe dziedzictwo
Jarosław Loretz

7 XII 2019

Wiele filmów może zabić zła klasyfikacja. Jednym z nich jest promowane jako horror „Uciszyć zło”.

więcej »

Do sedna: Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
Marcin Knyszyński

7 XII 2019

Pomysł nakręcenia filmu wykorzystującego motywy biblijne chodził po głowie Darrena Aronofsky’ego już od czasu „Requiem dla snu”. Rzecz o potopie i budowie Arki, ta „jedna z najstarszych opowieści w historii ludzkości”, pojawiła się w kinach w roku 2014 – i wzbudziła kontrowersje, podobnie jak wszystkie wcześniejsze filmy reżysera.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga

Do sedna:

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Mroczna sielanka
— Sebastian Chosiński

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.