Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Kamil Witek

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy twórca, który swoje dzieło zaczyna informacją o „Inspiracji prawdziwymi wydarzeniami”, musi liczyć się z tym, że odbiorca zawartą w nim historię prawdopodobnie skonfrontuje z Wikipedią. W przypadku „Tajemnic Joan” rozbieżności są tu ogromne, choć to głównie „zasługa” powieści, będącej kanwą dla filmu szerzej nieznanego Trevora Nunna. Co więcej, ów zabieg jest niejako przyznaniem się do tego, że bazowa historia nie byłaby w stanie obronić się sama. Okoliczności ku temu są poniekąd wymuszone prawdziwym życiorysem tytułowej Joan, którą brytyjska prasa ochrzciła mianem „Granny-spy”. Przy takim przydomku nie ma co się spodziewać, że tempo intrygi będzie diametralnie inne od żwawszego sprintu emerytów. Nie zrozumcie mnie źle. Choćby wyborny „Szpieg” dowiódł, że kino szpiegowskie nie musi mieć wyłącznie dynamiki na wzór przygód agenta 007. Filmowej bohaterce uszlachetniono jednak rodowód nieco na wyrost, dodając naukowe wykształcenie z Cambridge, wojenne misje i pikantne romanse z przedstawicielami po dwóch stronach barykady. Zatem gdy w latach 90. Joan zostaje oskarżona o szpiegostwo na rzecz ZSRR, ma co sobie przypominać podczas policyjnego przesłuchania.
Tematem licznych retrospekcji jest praca Joan przy brytyjskich badaniach nad bronią atomową w trakcie II wojny światowej. Kołem zamachowym dramatu jest jednakże jej sfera prywatna, gdzie otoczona przez znajomych-komunistów, stanowi łakomy kąsek do werbunku przez komórkę KGB celem naukowego „wyrównania szans” w światowym wyścigu zbrojeń. „Tajemnice Joan” są zatem filmem, w którym fabularne kierunkowskazy będą skierowane w stronę podjęcia przez bohaterkę decyzji – zdradzić kraj czy uratować świat od atomowego holocaustu. Niestety kluczowemu dylematowi brakuje soczystego dramatycznego zacięcia. Młoda Joan razi życiową naiwnością, uwikłanie jej w międzynarodową i melodramatyczną intrygę szybko skłania do wniosku, iż jest niczym więcej jak tylko marionetką w rękach bardziej doświadczonych graczy w szpiegowskim biznesie. Autorzy filmu zresztą zachowawczo odżegnują się przed jednoznaczną oceną postawy Joan. Wybraną przez nią drogę określa się tu mianem zła koniecznego, które powinno podlegać ocenie nie przez ludzi, lecz wyłącznie historię. W efekcie otrzymujemy mdły film ni to szpiegowski, ni to moralitet. Tylko w naszym prywatnym systemie wartości musimy rozstrzygnąć wiarygodność firmowanej przez umęczoną twarzą Judi Dench tezy, że zdrada w imię większego dobra może być rozgrzeszona.
koniec
11 czerwca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Słonica w składzie moskiewskiej porcelany
Sebastian Chosiński

21 VIII 2019

Siergiej Gierasimow zapisał się w historii kina radzieckiego dwoma monumentalnymi freskami: opowiadającą o czasach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej „Młodą Gwardią” oraz „Cichym Donem”, czyli opartą na powieści Michaiła Szołochowa historią kozaków dońskich, którzy w czasie wojny domowej w Rosji przeszli na stronę „czerwonych”. „Trzecia córka” jest dziełem o tyle nietypowym, że opowiada historię obyczajową z elementami dramatu społecznego.

więcej »

East Side Story: Dramat w trzynastu aktach
Sebastian Chosiński

18 VIII 2019

Przed tygodniem za sprawą filmu Renata Dawletjarowa mogliśmy spojrzeć na konflikt ukraińsko-rosyjski w Donbasie oczyma Rosjan. Dzisiaj dzięki nowemu dziełu Siergieja Łoźnicy zmieniamy optykę. „Donbas” (już bez żadnych podtytułów) to składający się z trzynastu scen obraz ogarniętej wojną wschodniej Ukrainy, której mieszkańcy – na przekór losowi – próbują żyć normalnie w absolutnie nienormalnej sytuacji.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Marzenia nie do spełnienia
Sebastian Chosiński

14 VIII 2019

Wasilij Szukszyn jak mało który z twórców radzieckich potrafił wejść w skórę zwykłego człowieka, często przetrąconego przez los i pozbawionego perspektyw, ale nie tracącego nadziei na poprawę swej marnej egzystencji. O tym właśnie chciał opowiedzieć w jednym ze swoich kolejnych filmów – „Wezwij mnie w świetlistą dal”. Zanim jednak doszło do jego realizacji, aktor i reżyser zmarł. Projekt doprowadzili do końca jego przyjaciele – Stanisław Liubszyn i Gierman Ławrow.

więcej »

Polecamy

Polska szkoła plakatu

Z filmu wyjęte:

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

22 tancerzy i świński pęcherz
— Jarosław Loretz

Czy duże dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Czy małe dziewczynki lubią krew?
— Jarosław Loretz

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Odwaga jest kobietą
— Kamil Witek

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Przesilenie
— Kamil Witek

Oszukani
— Kamil Witek

WyBLACKnięci
— Kamil Witek

Domek z kart
— Kamil Witek

Koniec podróży
— Kamil Witek

Wyścig
— Kamil Witek

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.