Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXXXVII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Kamil Witek

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
[Trevor Nunn „Tajemnice Joan” - recenzja]

Kamil Witek pisze o „Tajemnicach Joan” Trevora Nunna.

Trevor Nunn
‹Tajemnice Joan›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice Joan
Tytuł oryginalnyRed Joan
Dystrybutor Best Film
Data premiery14 czerwca 2019
ReżyseriaTrevor Nunn
ZdjęciaZac Nicholson
Scenariusz
ObsadaAlfie Allen, Kim Allen, Stephen Boxer, Olivia Buckland, Stephen Campbell Moore, Sophie Cookson, Judi Dench, Kevin Fuller
MuzykaGeorge Fenton
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania110 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Każdy twórca, który swoje dzieło zaczyna informacją o „Inspiracji prawdziwymi wydarzeniami”, musi liczyć się z tym, że odbiorca zawartą w nim historię prawdopodobnie skonfrontuje z Wikipedią. W przypadku „Tajemnic Joan” rozbieżności są tu ogromne, choć to głównie „zasługa” powieści, będącej kanwą dla filmu szerzej nieznanego Trevora Nunna. Co więcej, ów zabieg jest niejako przyznaniem się do tego, że bazowa historia nie byłaby w stanie obronić się sama. Okoliczności ku temu są poniekąd wymuszone prawdziwym życiorysem tytułowej Joan, którą brytyjska prasa ochrzciła mianem „Granny-spy”. Przy takim przydomku nie ma co się spodziewać, że tempo intrygi będzie diametralnie inne od żwawszego sprintu emerytów. Nie zrozumcie mnie źle. Choćby wyborny „Szpieg” dowiódł, że kino szpiegowskie nie musi mieć wyłącznie dynamiki na wzór przygód agenta 007. Filmowej bohaterce uszlachetniono jednak rodowód nieco na wyrost, dodając naukowe wykształcenie z Cambridge, wojenne misje i pikantne romanse z przedstawicielami po dwóch stronach barykady. Zatem gdy w latach 90. Joan zostaje oskarżona o szpiegostwo na rzecz ZSRR, ma co sobie przypominać podczas policyjnego przesłuchania.
Tematem licznych retrospekcji jest praca Joan przy brytyjskich badaniach nad bronią atomową w trakcie II wojny światowej. Kołem zamachowym dramatu jest jednakże jej sfera prywatna, gdzie otoczona przez znajomych-komunistów, stanowi łakomy kąsek do werbunku przez komórkę KGB celem naukowego „wyrównania szans” w światowym wyścigu zbrojeń. „Tajemnice Joan” są zatem filmem, w którym fabularne kierunkowskazy będą skierowane w stronę podjęcia przez bohaterkę decyzji – zdradzić kraj czy uratować świat od atomowego holocaustu. Niestety kluczowemu dylematowi brakuje soczystego dramatycznego zacięcia. Młoda Joan razi życiową naiwnością, uwikłanie jej w międzynarodową i melodramatyczną intrygę szybko skłania do wniosku, iż jest niczym więcej jak tylko marionetką w rękach bardziej doświadczonych graczy w szpiegowskim biznesie. Autorzy filmu zresztą zachowawczo odżegnują się przed jednoznaczną oceną postawy Joan. Wybraną przez nią drogę określa się tu mianem zła koniecznego, które powinno podlegać ocenie nie przez ludzi, lecz wyłącznie historię. W efekcie otrzymujemy mdły film ni to szpiegowski, ni to moralitet. Tylko w naszym prywatnym systemie wartości musimy rozstrzygnąć wiarygodność firmowanej przez umęczoną twarzą Judi Dench tezy, że zdrada w imię większego dobra może być rozgrzeszona.
koniec
11 czerwca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

WyBLACKnięci
Kamil Witek

18 VI 2019

Seria „Facetów w czerni” jest odrobinę jak uczeń, który po udanej pierwszej klasie do końca szkoły dotrwał dzięki ciągnącej się za nim pozytywnej opinii. Po hitowej „jedynce” mięliśmy w cyklu niedorastającą do niej „dwójkę” i mocno rozczarowującą część trzecią. Najnowsza odsłona z podtytułem „International” podejmuje próbę odświeżenia serii poprzez jednoczesny sequel i restart. Są nowi bohaterowie, zaciąg gwiazd z marvelowskiego uniwersum, i fabularne pomysły o świeżości przeleżanego w szafie (...)

więcej »

Domek z kart
Kamil Witek

17 VI 2019

Szanowany zawód, dom na przedmieściach, modelowa rodzina. Lista życiowych osiągnięć Anny i Petera – małżeńskiej pary z „Królowej Kier” - musi brzmieć dumnie. Lecz zawsze, gdy z wierzchu wszystko ociera się niemal o perfekcję, możemy być pewni, iż na pozornym krysztale gdzieś czai się z początku niewidoczna rysa. Tym bardziej, kiedy uczestnicy owej idylli sami dążą do tego, aby ją poważnie skazić.

więcej »

East Side Story: Opiekuńczy duch potrafi dać się we znaki
Sebastian Chosiński

16 VI 2019

Trzeba przyznać, że w ostatnich latach Rosjanie zadbali o najmłodszych widzów. Od 2017 roku do kin trafiło kilka produkcji o sporym budżecie, które mogły podobać się nastoletnim widzom. Miały bowiem wartką akcję i świetne efekty specjalne. Do tej grupy filmów zalicza się również „Domowik” Jewgienija Biedariewa, którego jednym z głównych bohaterów jest duch zamieszkujący apartament w centrum Moskwy.

więcej »

Polecamy

Nasi w zaświatach

Z filmu wyjęte:

Nasi w zaświatach
— Jarosław Loretz

Meble na wysoki połysk
— Jarosław Loretz

Limuzyna na miarę naszych możliwości
— Jarosław Loretz

RPG a sprawa Dzikiego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tania siła robota
— Jarosław Loretz

Samopodający się talerz
— Jarosław Loretz

Chatka niekoniecznie z piernika
— Jarosław Loretz

Zwrotów nie przyjmujemy. Na ogół.
— Jarosław Loretz

Małe ptaki konsumuje się w całości
— Jarosław Loretz

Makabra (anatomiczna)
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Amisz bez raju
— Jarosław Loretz

Wilczy apetyt
— Jarosław Loretz

Korzenie Lassego i Mai
— Konrad Wągrowski

To właśnie życie
— Jarosław Robak

W rytmie pogrzebów
— Marcin Osuch

Trzy kobiety z butelką
— Konrad Wągrowski

Surowa męska przyjaźń
— Miłosz Cybowski

Z nutką nostalgii
— Marcin Mroziuk

Padawan druida
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

WyBLACKnięci
— Kamil Witek

Domek z kart
— Kamil Witek

Koniec podróży
— Kamil Witek

Wyścig
— Kamil Witek

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Wiatraki pokonane!
— Kamil Witek

Oscary 2018: Ranking filmów oscarowych
— Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Oscary 2018: Esensja przyznaje Oscary
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.