Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Joe Berlinger
‹Podły, okrutny, zły›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodły, okrutny, zły
Tytuł oryginalnyExtremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile
Dystrybutor Best Film
Data premiery10 maja 2019
ReżyseriaJoe Berlinger
ZdjęciaBrandon Trost
Scenariusz
ObsadaLily Collins, Zac Efron, Angela Sarafyan, Sydney Vollmer, Macie Carmosino, Ava Inman, Morgan Pyle, James Hetfield
MuzykaMarco Beltrami, Dennis Smith
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania108 min
Gatunekbiograficzny, dramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sympatyczny seryjny morderca
[Joe Berlinger „Podły, okrutny, zły” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ciekawy pomysł na opowieść o Tedzie Bundym powoduje jednak pewne moralne wątpliwości.

Konrad Wągrowski

Sympatyczny seryjny morderca
[Joe Berlinger „Podły, okrutny, zły” - recenzja]

Ciekawy pomysł na opowieść o Tedzie Bundym powoduje jednak pewne moralne wątpliwości.

Joe Berlinger
‹Podły, okrutny, zły›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodły, okrutny, zły
Tytuł oryginalnyExtremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile
Dystrybutor Best Film
Data premiery10 maja 2019
ReżyseriaJoe Berlinger
ZdjęciaBrandon Trost
Scenariusz
ObsadaLily Collins, Zac Efron, Angela Sarafyan, Sydney Vollmer, Macie Carmosino, Ava Inman, Morgan Pyle, James Hetfield
MuzykaMarco Beltrami, Dennis Smith
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania108 min
Gatunekbiograficzny, dramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Podły, okrutny, zły” (bardziej złożony tytuł oryginalny – „Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile” – jest dosłownym cytatem z przemowy sędziego z procesu, opisującym czyny skazanego) ma z pewnością ciekawy pomysł na opowiedzenie historii Teda Bundy′ego, słynnego amerykańskiego seryjnego zabójcy z lat 70. Opierając się na książce Elizabeth Kendall, wieloletniej dziewczyny Bundy′ego, przedstawia historię z jej perspektywy – czyli kobiety, która przez większość swego życia nie wierzyła w winę swego partnera, starając się go wspierać w walce z bezdusznym, jej zdaniem, wymiarem sprawiedliwości. Aż oczywiście zaczęły się pojawiać wątpliwości – wtedy jednak w życiu Bundy′ego pojawiła się kolejna zakochana w nim kobieta, znów stuprocentowo przekonana o jego niewinności.
Opowiadanie tej historii w ten sposób przez większość filmu może jawić się nie jako historia o seryjnym zabójcy, ale o wielkiej pomyłce wymiaru sprawiedliwości. Nad niewinnym bohaterem zaciska się pętla niesłusznych oskarżeń. Za każdym razem, gdy wydaje się, że wreszcie uda mu się udowodnić swą niewinność, spada na niego kolejny cios – nowe oskarżenia, zeznania biegłego, decyzja przysięgłych. Ale otrzymujący cały czas takie ciosy bohater nie poddaje się. Niczym bohater „Papillon” (książki wspominanej w filmie) walczy niezłomnie o swą wolność. W takim ujęciu finałowa konstatacja, że Bundy cały czas był jednak winny mogłaby być niesamowicie zaskakującym zwrotem akcji. Mogłaby gdy – gdyby widzowie nie wiedzieli zupełnie, kim w rzeczywistości był Bundy i jaka była jego historia. Niestety (dla filmu) Bundy był jednym z najsłynniejszych seryjnych zabójców, większość z pewnością musi przynajmniej kojarzyć kim był (a jeśli nie kojarzy, dowie się z materiałów promocyjnych filmu) i żadnego zaskoczenia być nie może. Z jednej więc strony mamy tu ciekawy pomysł narracyjny, z drugiej jednak nie ma szans na pełne jego wykorzystanie.
Ale ów pomysł niesie też ze sobą pewne ryzyko. Ted Bundy w oderwaniu od swych zbrodni, w ujmującej przez większość filmu kreacji Zaca Ephrona, staje się postacią całkiem sympatyczną. Widzimy co prawda na sali sądowej drastyczne szczegóły jego zbrodni, ale w czasie filmu nie widać nigdy samego bohatera robiącego coś złego. Dochodzi do tego, że gdy Bundy sprytnie ucieka z więzienia, budzi to naszą aprobatę i rozbawienie. A przecież ta ucieczka doprowadziła do brutalnego zabójstwa czterech kobiet, w tym kilkunastoletniej dziewczynki! Sympatia budzona przez film dla seryjnego mordercy musi być tu moralnie wątpliwa. Brakuje jakiegoś mocniejszego podkreślenia, jakim człowiekiem naprawdę był Bundy.
Ale poza tym film ogląda się naprawdę nieźle, choć opowieść, jak to w filmach bywa, nieco zmodyfikowano na potrzeby filmu. Dlatego też zalecam w dwupaku seans bardzo dobrego serialu dokumentalnego „Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes” tego samego reżysera (Joe Berlingera) dostępnego na Netfliksie.
koniec
6 lipca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 3: Pustynna rozgrywka
Marcin Mroziuk

28 V 2020

Twórcy serialu postanowili wykorzystać w tym odcinku jeszcze jedno miejsce, z którym związanych jest wiele teorii spiskowych. Otóż kolejnym zadaniem Michaela Quinna i J. Allena Hyneka jest wyjaśnienie zaginięcia kaprala Millera, które zdarzyło się nie gdzie indziej tylko w Strefie 51.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Składająca się z pięciu pełnometrażowych filmów epopeja Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” była – obok późniejszych o kilka lat „Żołnierzy wolności” – największym finansowym i organizacyjnym przedsięwzięciem w dziejach kinematografii radzieckiej (i kilku innych krajów komunistycznych). Całość opowiadała o dwóch ostatnich latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, a pierwsza część – „Ognisty łuk” – poświęcona został bitwie na Łuku Kurskim.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 2: Dowody na istnienie UFO
Marcin Mroziuk

25 V 2020

Druga część opowieści o wydarzeniach w Roswell okazuje się nawet jeszcze bardziej zajmująca niż pierwsza, gdyż tym razem napięcie kilkukrotnie osiągnie naprawdę wysoki poziom, a w pewnym momencie kapitan Quinn i doktor Hynek znajdują się po przeciwnych stronach barykady, widzowie zaś wcale nie mają pewności, który z nich ma rację.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Reacher Yojimbo
— Konrad Wągrowski

Perła obyczajowego komiksu
— Konrad Wągrowski

Powrót do pięknej epoki
— Konrad Wągrowski

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Pomścić córkę!
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #4: Życzę wam, szlachetni panowie, byście w chwili śmierci…
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
— Konrad Wągrowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kronika wypadków ojcowskich
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin, odcinek 2: Grosza rzuć wiedźminowi
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.