Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ósmy pełnometrażowy film Asghara Farhadiego nie dorównuje jego najsłynniejszym dziełom, czyli nagrodzonym Oscarami „Rozstaniu” (2011) i „Klientowi” (2016). Słabszy jest także od „Co wiesz o Elly?” (2009), od którego rozpoczęła się światowa kariera reżysera, oraz „Przeszłości” (2013). A jednak to wciąż doskonałe, trzymające w napięciu do ostatniej minuty kino psychologiczne. Gdyby to był debiut Irańczyka (albo przynajmniej jego drugi obraz), krytycy mówiliby pewnie o objawieniu. Lecz kiedy mamy do czynienia z kolejnym bardzo podobnym w wydźwięku i konstrukcji dziele, o peany jest już znacznie trudniej. Mimo to „Wszyscy wiedzą” otrzymało w ubiegłym roku nominację do Złotej Palmy w Cannes. Na szczęście jednak jej nie zdobyło. „Na szczęście”, ponieważ w konkursie znalazły się lepsze obrazy, które bardziej zasłużyły na laur.
Struktura „Wszyscy wiedzą” pod pewnymi względami przypomina kompozycję „Co wiesz o Elly?”. Punktem wyjścia dramatu jest bowiem zniknięcie młodej dziewczyny, w tym przypadku nastoletniej Irene (w tej roli Carla Campra), która razem ze swoją matką Laurą (Penélope Cruz) i młodszym bratem przylatuje z Buenos Aires na ślub ciotki. Dla Laury podróż w rodzinne strony wiąże się z ogromnymi emocjami – nie tylko dlatego, że spotyka dawno nie widzianą najbliższą rodzinę, ale także Paco (Javier Bardem), swego kochanka z lat młodości. Choć od czasu ich miłosnych uniesień, o których wiedziała cała wiejska społeczność, upłynęło już sporo wody w Ebro… choć oboje założyli rodziny… wzajemna sympatia nie wygasła. Wiedząc jednak, jak blisko jest od miłości do nienawiści, po porwaniu Irene – szybko bowiem okazuje się, że jest to uprowadzenie dla okupu – Paco staje się jednym z podejrzanych.
Początkowa sielanka, podkreślana w ciągu pierwszych trzydziestu minut filmu mnóstwem wspaniałych krajobrazów z południa Hiszpanii, ustępuje z czasem miejsca coraz bardziej ponurym konstatacjom. Przypominają o sobie dawne urazy i nieprzerobione problemy; pojawiają się oskarżenia o nieuczciwość i cwaniactwo. Bohaterowie i ich rodziny tak bardzo pogrążają się w „praniu brudów”, że w pewnym momencie na dalszy plan schodzi nawet kwestia tego, co dzieje się z Irene. Asghar Farhadi po raz kolejny – wcześniej robił tak i w „Rozstaniu”, i w „Kliencie” – wykorzystuje wątek kryminalny jako pretekst do dokonania wiwisekcji ludzkiej (w tym konkretnym przypadku małomiasteczkowej) mentalności. Co prowadzi go do mało optymistycznych konstatacji: że w sprzyjających okolicznościach każdy jest w stanie skrzywdzić każdego i że najczęściej w takich sytuacjach cierpią niewinni. Mimo braku oryginalności, to wciąż jest świetne, angażujące emocjonalnie kino, jak najbardziej typowe dla Irańczyka. Ale o tym przecież… wszyscy wiedzą.
koniec
1 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Bez rąk, bez nóg… „to szkieletów ludy”
Sebastian Chosiński

5 VIII 2020

To był ostatni film w karierze ukraińskiego reżysera Jurija Tupickiego. Choć wciąż jeszcze żyje, od prawie trzech dekad nie nakręcił już nic nowego. I zapewne tak pozostanie. Tym bardziej szkoda, że pożegnał się dziełem tak nieudanym, jak „Dwa kroki do ciszy”.

więcej »

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 10. Za popełnione błędy trzeba zapłacić
Marcin Mroziuk

3 VIII 2020

W poprzednim odcinku Oh Ji-soo i Bae Gyu-ri wprawdzie przeżyli ciężkie chwile w klubie karaoke, ale w sumie wyszli z całego tego zamieszania obronną ręką. Wkrótce jednak się możemy przekonać, że ich kłopoty wcale się jeszcze nie skończyły.

więcej »

East Side Story: Melodramat prowincjonalny
Sebastian Chosiński

2 VIII 2020

To chyba nie jest przypadek, że bohaterowie każdego kolejnego filmu tadżyckiej reżyserki Niginy Sajfułłajewej są coraz starsi. Jakby dojrzewali wraz z nią. Nie zmieniają się jedynie problemy, z jakimi mają do czynienia, a dotyczą one skomplikowanych relacji damsko-męskich. W nakręconej w ubiegłym roku „Wierności” prowadzą one małżeństwo w średnim wieku na emocjonalne manowce.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. W pogoni za Amy.

Do sedna:

Kevin Smith. W pogoni za Amy.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Kormoran i kukułka
— Sebastian Chosiński

Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Kiedy ziemia zlewa się z niebem
— Konrad Wągrowski

Prawie wiedźmin i pełzający czerep
— Miłosz Cybowski

Rodowe dziedzictwo
— Jarosław Loretz

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Kiedy irański mężczyzna kocha irańską kobietę
— Karolina Kopcińska

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Kamil Witek

Tabu kłamstwa
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (3/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.