Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ósmy pełnometrażowy film Asghara Farhadiego nie dorównuje jego najsłynniejszym dziełom, czyli nagrodzonym Oscarami „Rozstaniu” (2011) i „Klientowi” (2016). Słabszy jest także od „Co wiesz o Elly?” (2009), od którego rozpoczęła się światowa kariera reżysera, oraz „Przeszłości” (2013). A jednak to wciąż doskonałe, trzymające w napięciu do ostatniej minuty kino psychologiczne. Gdyby to był debiut Irańczyka (albo przynajmniej jego drugi obraz), krytycy mówiliby pewnie o objawieniu. Lecz kiedy mamy do czynienia z kolejnym bardzo podobnym w wydźwięku i konstrukcji dziele, o peany jest już znacznie trudniej. Mimo to „Wszyscy wiedzą” otrzymało w ubiegłym roku nominację do Złotej Palmy w Cannes. Na szczęście jednak jej nie zdobyło. „Na szczęście”, ponieważ w konkursie znalazły się lepsze obrazy, które bardziej zasłużyły na laur.
Struktura „Wszyscy wiedzą” pod pewnymi względami przypomina kompozycję „Co wiesz o Elly?”. Punktem wyjścia dramatu jest bowiem zniknięcie młodej dziewczyny, w tym przypadku nastoletniej Irene (w tej roli Carla Campra), która razem ze swoją matką Laurą (Penélope Cruz) i młodszym bratem przylatuje z Buenos Aires na ślub ciotki. Dla Laury podróż w rodzinne strony wiąże się z ogromnymi emocjami – nie tylko dlatego, że spotyka dawno nie widzianą najbliższą rodzinę, ale także Paco (Javier Bardem), swego kochanka z lat młodości. Choć od czasu ich miłosnych uniesień, o których wiedziała cała wiejska społeczność, upłynęło już sporo wody w Ebro… choć oboje założyli rodziny… wzajemna sympatia nie wygasła. Wiedząc jednak, jak blisko jest od miłości do nienawiści, po porwaniu Irene – szybko bowiem okazuje się, że jest to uprowadzenie dla okupu – Paco staje się jednym z podejrzanych.
Początkowa sielanka, podkreślana w ciągu pierwszych trzydziestu minut filmu mnóstwem wspaniałych krajobrazów z południa Hiszpanii, ustępuje z czasem miejsca coraz bardziej ponurym konstatacjom. Przypominają o sobie dawne urazy i nieprzerobione problemy; pojawiają się oskarżenia o nieuczciwość i cwaniactwo. Bohaterowie i ich rodziny tak bardzo pogrążają się w „praniu brudów”, że w pewnym momencie na dalszy plan schodzi nawet kwestia tego, co dzieje się z Irene. Asghar Farhadi po raz kolejny – wcześniej robił tak i w „Rozstaniu”, i w „Kliencie” – wykorzystuje wątek kryminalny jako pretekst do dokonania wiwisekcji ludzkiej (w tym konkretnym przypadku małomiasteczkowej) mentalności. Co prowadzi go do mało optymistycznych konstatacji: że w sprzyjających okolicznościach każdy jest w stanie skrzywdzić każdego i że najczęściej w takich sytuacjach cierpią niewinni. Mimo braku oryginalności, to wciąż jest świetne, angażujące emocjonalnie kino, jak najbardziej typowe dla Irańczyka. Ale o tym przecież… wszyscy wiedzą.
koniec
1 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mandalorian, Odcinek 1: Bez hełmu byłoby łatwiej
Kamil Witek

19 XI 2019

Serialowe „Gwiezdne wojny” były marzeniem George’a Lucasa jeszcze kiedy kładł pierwsze podwaliny pod Gwiezdną Sagę. „Mandalorian” jest pierwszym serialem aktorskim w legendarnym uniwersum, aczkolwiek w dzisiejszych realiach oznacza to, że ma spory dystans do nadrobienia.

więcej »

Niech żyje Henryk V!
Adam Lewandowski

18 XI 2019

„Król” to kolejny film dystrybuowany przez Netflixa, który miał premierę na prestiżowym festiwalu. Po pokazach w Wenecji zebrał w większości pozytywne recenzje, ale warto przekonać się samemu, czy kino historyczne jest jeszcze w stanie czymś zaskoczyć.

więcej »

East Side Story: Wilk jest groźny, wilk jest zły…
Sebastian Chosiński

17 XI 2019

Dekadę temu Waleria Gaj Germanika zaliczyła bardzo mocne wejście do świata rosyjskiej kinematografii, kręcąc naturalistyczny obraz z życia moskiewskich nastolatków. Od tamtej pory zmieniła jednak znacząco styl, swoim kolejnym dziełom przydając elementy surrealizmu. Niestety, wcale na tym – jako artystka – nie wyszła lepiej. Choć „Wilk zmyślony” (choć tytułowi można równie dobrze nadać inne brzmienie) to mimo wszystko intrygujący eksperyment…

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Źródło

Do sedna:

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Zawiedzione nadzieje
— Marcin Mroziuk

Zwycięstwo kontra zabawa
— Marcin Mroziuk

Ciałem y duchem
— Jarosław Loretz

Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Opiekuńczość po skandynawsku
— Sebastian Chosiński

Film nieoczywisty
— Miłosz Cybowski

Demoniczne Buenos
— Jarosław Loretz

Proszę popatrzeć na światełko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Houston, mamy kłopot
— Jarosław Loretz

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Kiedy irański mężczyzna kocha irańską kobietę
— Karolina Kopcińska

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Kamil Witek

Tabu kłamstwa
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (3/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.