Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 lutego 2023
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn BRE #2

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Mroczna sielanka
[Asghar Farhadi „Wszyscy wiedzą” - recenzja]

Irańczyk Asghar Farhadi to jeden z tych reżyserów, którzy – przynajmniej jak dotąd – realizują wciąż ten sam film. Zmienia się miejsce akcji, zmieniają się bohaterowie, ale podejmowane przez autora problemy pozostają wciąż te same. Wynikają z relacji międzyludzkich, na których najczęściej ciążą wydarzenia z przeszłości. Nie inaczej jest w nominowanym do Złotej Palmy w Cannes „Wszyscy wiedzą”.

Asghar Farhadi
‹Wszyscy wiedzą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWszyscy wiedzą
Tytuł oryginalnyTodos lo saben
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery15 marca 2019
ReżyseriaAsghar Farhadi
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Bárbara Lennie, Inma Cuesta, Elvira Mínguez, Ramón Barea
MuzykaJavier Limón
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania, Włochy
Czas trwania132 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ósmy pełnometrażowy film Asghara Farhadiego nie dorównuje jego najsłynniejszym dziełom, czyli nagrodzonym Oscarami „Rozstaniu” (2011) i „Klientowi” (2016). Słabszy jest także od „Co wiesz o Elly?” (2009), od którego rozpoczęła się światowa kariera reżysera, oraz „Przeszłości” (2013). A jednak to wciąż doskonałe, trzymające w napięciu do ostatniej minuty kino psychologiczne. Gdyby to był debiut Irańczyka (albo przynajmniej jego drugi obraz), krytycy mówiliby pewnie o objawieniu. Lecz kiedy mamy do czynienia z kolejnym bardzo podobnym w wydźwięku i konstrukcji dziele, o peany jest już znacznie trudniej. Mimo to „Wszyscy wiedzą” otrzymało w ubiegłym roku nominację do Złotej Palmy w Cannes. Na szczęście jednak jej nie zdobyło. „Na szczęście”, ponieważ w konkursie znalazły się lepsze obrazy, które bardziej zasłużyły na laur.
Struktura „Wszyscy wiedzą” pod pewnymi względami przypomina kompozycję „Co wiesz o Elly?”. Punktem wyjścia dramatu jest bowiem zniknięcie młodej dziewczyny, w tym przypadku nastoletniej Irene (w tej roli Carla Campra), która razem ze swoją matką Laurą (Penélope Cruz) i młodszym bratem przylatuje z Buenos Aires na ślub ciotki. Dla Laury podróż w rodzinne strony wiąże się z ogromnymi emocjami – nie tylko dlatego, że spotyka dawno nie widzianą najbliższą rodzinę, ale także Paco (Javier Bardem), swego kochanka z lat młodości. Choć od czasu ich miłosnych uniesień, o których wiedziała cała wiejska społeczność, upłynęło już sporo wody w Ebro… choć oboje założyli rodziny… wzajemna sympatia nie wygasła. Wiedząc jednak, jak blisko jest od miłości do nienawiści, po porwaniu Irene – szybko bowiem okazuje się, że jest to uprowadzenie dla okupu – Paco staje się jednym z podejrzanych.
Początkowa sielanka, podkreślana w ciągu pierwszych trzydziestu minut filmu mnóstwem wspaniałych krajobrazów z południa Hiszpanii, ustępuje z czasem miejsca coraz bardziej ponurym konstatacjom. Przypominają o sobie dawne urazy i nieprzerobione problemy; pojawiają się oskarżenia o nieuczciwość i cwaniactwo. Bohaterowie i ich rodziny tak bardzo pogrążają się w „praniu brudów”, że w pewnym momencie na dalszy plan schodzi nawet kwestia tego, co dzieje się z Irene. Asghar Farhadi po raz kolejny – wcześniej robił tak i w „Rozstaniu”, i w „Kliencie” – wykorzystuje wątek kryminalny jako pretekst do dokonania wiwisekcji ludzkiej (w tym konkretnym przypadku małomiasteczkowej) mentalności. Co prowadzi go do mało optymistycznych konstatacji: że w sprzyjających okolicznościach każdy jest w stanie skrzywdzić każdego i że najczęściej w takich sytuacjach cierpią niewinni. Mimo braku oryginalności, to wciąż jest świetne, angażujące emocjonalnie kino, jak najbardziej typowe dla Irańczyka. Ale o tym przecież… wszyscy wiedzą.
koniec
1 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sprawa prywatna: Odc. 3. Gdzie kobieta nie może, tam lokaja pośle
Marcin Mroziuk

6 II 2023

Dopuszczenie do ucieczki zabójcy to dla policji zaledwie początek nadchodzących komplikacji, bo w efekcie zainteresowania się sprawą przez media zatroskani obywatele zasypują funkcjonariuszy doniesieniami o rzekomych miejscach pobytu zbiega. Z kolei Arturo Quiroga nie zmienia swego stosunku do poczynań siostry, dlatego Marina – aby kontynuować swe prywatne śledztwo – najpierw musi wydostać się spod troskliwej opieki jego podwładnych.

więcej »

East Side Story: Cena miłości i cena szczęścia
Sebastian Chosiński

5 II 2023

Za szczęście trzeba niekiedy płacić bardzo wysoką cenę. Na dodatek nigdy nie mając pewności, czy będzie ono trwało długo. Zwłaszcza jeżeli, chcąc je osiągnąć, na szali stawia się zasady moralne i przykazania religijne (bez względu na to o jaką religię chodzi). Bohaterowie „Łagodnej obojętności świata” Kazacha Adilchana Jerżanowa muszą podjąć taką właśnie decyzję. Dokąd ona ich zaprowadzi?

więcej »

Miliony sześć stóp pod ziemią
Konrad Wągrowski

4 II 2023

Dziadek zabiera do grobu… nie, wcale nie tajemnicę. Coś dużo bardziej materialnego. Miliony w postaci kuponu totolotka z trafioną szóstką. Kopać czy nie kopać?

więcej »

Polecamy

Beczka bezpieczeństwa

Z filmu wyjęte:

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Dom światła
— Jarosław Loretz

Chcesz mieć jeszcze jeden pokój? To kilof w dłoń!
— Jarosław Loretz

Escher w praktyce
— Jarosław Loretz

Porcelana po babci
— Jarosław Loretz

Urok zła
— Jarosław Loretz

Kamień u szyi
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2022: „Idiota” za kratkami
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Kiedy irański mężczyzna kocha irańską kobietę
— Karolina Kopcińska

Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Kamil Witek

Tabu kłamstwa
— Ewa Drab

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (3/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.