Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Tyler Measom, Patrick Waldrop
‹Biography: I Want My MTV›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiography: I Want My MTV
ReżyseriaTyler Measom, Patrick Waldrop
ZdjęciaTyler Measom
Scenariusz
ObsadaTori Amos, Jack Antonoff, Jeff Ayeroff, Pat Benatar, Michael Ian Black, Todd Boyd, Downtown Julie Brown, Jerry Cantrell
MuzykaMatt Nathanson, Patrick Stump
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
[Tyler Measom, Patrick Waldrop „Biography: I Want My MTV” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Money for nothing and the chicks for free” – to dla rockmanów. A co MTV dała zwykłym widzom? Historię kultowej telewizji muzycznej przybliża prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 dokument „Biography: I Want My MTV”.

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
[Tyler Measom, Patrick Waldrop „Biography: I Want My MTV” - recenzja]

„Money for nothing and the chicks for free” – to dla rockmanów. A co MTV dała zwykłym widzom? Historię kultowej telewizji muzycznej przybliża prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 dokument „Biography: I Want My MTV”.

Tyler Measom, Patrick Waldrop
‹Biography: I Want My MTV›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiography: I Want My MTV
ReżyseriaTyler Measom, Patrick Waldrop
ZdjęciaTyler Measom
Scenariusz
ObsadaTori Amos, Jack Antonoff, Jeff Ayeroff, Pat Benatar, Michael Ian Black, Todd Boyd, Downtown Julie Brown, Jerry Cantrell
MuzykaMatt Nathanson, Patrick Stump
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
MTV. Music Television. Legendarna stacja, rewolucja w muzyce i w telewizji. Słowo „kultowe” nigdzie tak nie pasowało, jak w odniesieniu do tej telewizji. Symbol lat 80. (i początku 90.), doświadczenie pokoleniowe wielu milionów widzów z całego świata (choć na pewno inaczej to doświadczenie odbierano w USA, a inaczej w Polsce), stacja, która wypromowała tysiące wykonawców, zespołów, piosenek, czy budowała popularność różnych gatunków muzycznych. Ale MTV to też historia pewnego upadku, wyczerpania formuły, odejścia od pierwotnych wartości, rozpaczliwego szukania nowej formuły, wreszcie dosyć smutnego dla wielu regresu i ostatecznego zmierzchu pewnej telewizyjnej przygody. Znakomity materiał na film dokumentalny. I oczywiście „Biography: I Want My MTV” jest właśnie takim filmem.
Treść jest nieskomplikowana – grupa osób powiązanych ze słynną stacją w kolejnych wywiadach opowiada jej historię. Na początku przedstawiona zostaje niewesoła sytuacja telewizji młodzieżowej pod koniec lat 70. (mówić krótko: młodzież jako widz nikogo nie interesowała, chyba, że w kontekście wychowawczym), potem rozwój pomysłu MTV, jego realizacja (z różnymi intrygującymi smaczkami i ciekawostkami). Poznajemy założenia i formułę programu i sylwetki ludzi z nim związanych (od pomysłodawców, poprzez prezesów, pracowników aż po najbardziej znanych VJ-ów, no i oczywiście muzyków). Nie zabraknie omówienia problemów z dotarciem do odbiorców i sposobów radzenia sobie z nimi (tytułowe „I want my MTV!” to przecież z końcu slogan reklamowy, który mieli ponieść widzowie dzwoniący do nadawców kablowych i satelitarnych). Następnie to, co dziś jest oczywiste - ogromny sukces MTV i jego konsekwencje. Zmiany formuły, wpuszczanie na antenę rockowej w zamierzeniu stacji nowych gatunków muzyki (pop, rap, hip-hop), rozszerzanie tematów, szukanie nowych pomysłów na rozwój stacji. Nie zostały pominięte bardziej wstydliwe kwestie – rasizmu w podejściu do wyboru muzyki w pierwszych latach istnienia MTV, seksizmu i mizoginii w doborze wideoklipów. A potem przejęcie czegoś, co wykiełkowało z pasji przez biznes, zmiana spojrzenia na czysto finansowe, próby poszukiwania sposobów na zwiększenie przychodów ze stacji, stopniowe odchodzenie od muzyki w kierunku różnorakich reality shows, wreszcie finalny, smutny upadek pierwotnej formuły. I próba poszukiwania tego, co MTV po sobie zostawiła.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Jak przystało na opowieść o dynamicznej, kolorowej, atakującej agresywnym montażem, efektami wizualnymi i dźwiękowymi stacji, film jest dynamiczny, kolorowy, agresywnie zmontowany i nie pozbawiony dodatkowych atrakcji, jak na przykład animowanych wstawek ilustrujących ważne momenty biznesowej historii stacji. Zaskoczeniem nie może być też fakt, że film wypełniony jest najlepszą muzyką lat 80. – nie da się przecież mówić o muzycznej stacji bez pokazania muzyki, która ją wypełniała. Posłuchamy więc Buggles, REO Speedwagon, Dire Straits, ZZ Top, Eurythmics, Heart, A-ha, Billy’ego Idola, Michaela Jacksona, Dr Dre i wielu, wielu innych O dziwo, dynamiczną formę daje się tu pogodzić z „gadającymi głowami”, ale gdy tymi głowami są w dużej mierze słynni rockmani i raperzy, z pewnością łatwiej ich wypowiedzi wpasowują się do efektownej formuły filmu. Dzieło Patricka Waldropa ogląda się więc z niekłamaną przyjemnością – jest żywe, zajmujące, rytmiczne, ciekawe i z pewnością też umiejętnie grające na nostalgii widzów, dla których MTV była ważnym towarzyszem ich czasu dojrzewania. A inni? Powinni z zainteresowaniem posłuchać o historii legendarnej stacji.
koniec
26 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

O Niemcu, co go Wanda chciała
Marcin Mroziuk

29 IX 2020

W zależności od stacji telewizyjnej serial „Dezerter” jest pokazywany w czterech odcinkach lub dwóch częściach (tak możemy go obejrzeć premierowo w Polsce na kanale Epic Drama). Nie wpływa to jednak specjalnie na odbiór tej niemiecko-polskiej koprodukcji, która pozostaje solidnie opowiedzianą wojenną love story. W tym przypadku lepiej jednak nie analizować zbyt dokładnie motywów postępowania głównych bohaterów.

więcej »

Wychowane przez wilki: Odc. 2. Druga szansa
Marcin Mroziuk

28 IX 2020

Można by stwierdzić, że po tym, jak Matka sprowadziła z Arki pięcioro nowych dzieci, kolonia na Keplerze-22b w pewnym sensie powraca do punktu wyjścia. Nie ulega jednak wątpliwości, że już nic nie będzie tam takie, jak było wcześniej.

więcej »

East Side Story: Przyjaźń w Strefie Wykluczenia
Sebastian Chosiński

27 IX 2020

Katastrofa w Czarnobylu do dzisiaj ogniskuje uwagę historyków, dziennikarzy śledczych, ale także artystów. W ciągu minionych trzech dekad powstało przynajmniej kilka obrazów, których akcja rozgrywa się na obszarze objętym skażeniem. Nierzadko są to horrory. W przypadku białoruskiej „Strefy zakazanej” Mitrija Siemionowa-Aliejnikowa rzecz ma się inaczej. To klasyczne kino gatunkowe, męski dramat sensacyjny, który jednak ogląda się w takim napięciu, jakby to był przerażający horror.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.