Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Tyler Measom, Patrick Waldrop
‹Biography: I Want My MTV›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiography: I Want My MTV
ReżyseriaTyler Measom, Patrick Waldrop
ZdjęciaTyler Measom
Scenariusz
ObsadaTori Amos, Jack Antonoff, Jeff Ayeroff, Pat Benatar, Michael Ian Black, Todd Boyd, Downtown Julie Brown, Jerry Cantrell
MuzykaMatt Nathanson, Patrick Stump
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
[Tyler Measom, Patrick Waldrop „Biography: I Want My MTV” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Money for nothing and the chicks for free” – to dla rockmanów. A co MTV dała zwykłym widzom? Historię kultowej telewizji muzycznej przybliża prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 dokument „Biography: I Want My MTV”.

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: You play the guitar on the MTV!
[Tyler Measom, Patrick Waldrop „Biography: I Want My MTV” - recenzja]

„Money for nothing and the chicks for free” – to dla rockmanów. A co MTV dała zwykłym widzom? Historię kultowej telewizji muzycznej przybliża prezentowany na festiwalu Cinergia 2019 dokument „Biography: I Want My MTV”.

Tyler Measom, Patrick Waldrop
‹Biography: I Want My MTV›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBiography: I Want My MTV
ReżyseriaTyler Measom, Patrick Waldrop
ZdjęciaTyler Measom
Scenariusz
ObsadaTori Amos, Jack Antonoff, Jeff Ayeroff, Pat Benatar, Michael Ian Black, Todd Boyd, Downtown Julie Brown, Jerry Cantrell
MuzykaMatt Nathanson, Patrick Stump
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdokument, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
MTV. Music Television. Legendarna stacja, rewolucja w muzyce i w telewizji. Słowo „kultowe” nigdzie tak nie pasowało, jak w odniesieniu do tej telewizji. Symbol lat 80. (i początku 90.), doświadczenie pokoleniowe wielu milionów widzów z całego świata (choć na pewno inaczej to doświadczenie odbierano w USA, a inaczej w Polsce), stacja, która wypromowała tysiące wykonawców, zespołów, piosenek, czy budowała popularność różnych gatunków muzycznych. Ale MTV to też historia pewnego upadku, wyczerpania formuły, odejścia od pierwotnych wartości, rozpaczliwego szukania nowej formuły, wreszcie dosyć smutnego dla wielu regresu i ostatecznego zmierzchu pewnej telewizyjnej przygody. Znakomity materiał na film dokumentalny. I oczywiście „Biography: I Want My MTV” jest właśnie takim filmem.
Treść jest nieskomplikowana – grupa osób powiązanych ze słynną stacją w kolejnych wywiadach opowiada jej historię. Na początku przedstawiona zostaje niewesoła sytuacja telewizji młodzieżowej pod koniec lat 70. (mówić krótko: młodzież jako widz nikogo nie interesowała, chyba, że w kontekście wychowawczym), potem rozwój pomysłu MTV, jego realizacja (z różnymi intrygującymi smaczkami i ciekawostkami). Poznajemy założenia i formułę programu i sylwetki ludzi z nim związanych (od pomysłodawców, poprzez prezesów, pracowników aż po najbardziej znanych VJ-ów, no i oczywiście muzyków). Nie zabraknie omówienia problemów z dotarciem do odbiorców i sposobów radzenia sobie z nimi (tytułowe „I want my MTV!” to przecież z końcu slogan reklamowy, który mieli ponieść widzowie dzwoniący do nadawców kablowych i satelitarnych). Następnie to, co dziś jest oczywiste - ogromny sukces MTV i jego konsekwencje. Zmiany formuły, wpuszczanie na antenę rockowej w zamierzeniu stacji nowych gatunków muzyki (pop, rap, hip-hop), rozszerzanie tematów, szukanie nowych pomysłów na rozwój stacji. Nie zostały pominięte bardziej wstydliwe kwestie – rasizmu w podejściu do wyboru muzyki w pierwszych latach istnienia MTV, seksizmu i mizoginii w doborze wideoklipów. A potem przejęcie czegoś, co wykiełkowało z pasji przez biznes, zmiana spojrzenia na czysto finansowe, próby poszukiwania sposobów na zwiększenie przychodów ze stacji, stopniowe odchodzenie od muzyki w kierunku różnorakich reality shows, wreszcie finalny, smutny upadek pierwotnej formuły. I próba poszukiwania tego, co MTV po sobie zostawiła.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Jak przystało na opowieść o dynamicznej, kolorowej, atakującej agresywnym montażem, efektami wizualnymi i dźwiękowymi stacji, film jest dynamiczny, kolorowy, agresywnie zmontowany i nie pozbawiony dodatkowych atrakcji, jak na przykład animowanych wstawek ilustrujących ważne momenty biznesowej historii stacji. Zaskoczeniem nie może być też fakt, że film wypełniony jest najlepszą muzyką lat 80. – nie da się przecież mówić o muzycznej stacji bez pokazania muzyki, która ją wypełniała. Posłuchamy więc Buggles, REO Speedwagon, Dire Straits, ZZ Top, Eurythmics, Heart, A-ha, Billy’ego Idola, Michaela Jacksona, Dr Dre i wielu, wielu innych O dziwo, dynamiczną formę daje się tu pogodzić z „gadającymi głowami”, ale gdy tymi głowami są w dużej mierze słynni rockmani i raperzy, z pewnością łatwiej ich wypowiedzi wpasowują się do efektownej formuły filmu. Dzieło Patricka Waldropa ogląda się więc z niekłamaną przyjemnością – jest żywe, zajmujące, rytmiczne, ciekawe i z pewnością też umiejętnie grające na nostalgii widzów, dla których MTV była ważnym towarzyszem ich czasu dojrzewania. A inni? Powinni z zainteresowaniem posłuchać o historii legendarnej stacji.
koniec
26 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Czy przyjaźń można zabić wierszem?
Sebastian Chosiński

15 XII 2019

Aleksandr Łungin – syn słynnego reżysera Pawła Łungina – sprawia, że ojciec może być z niego coraz bardziej dumny. Prezentowany na tegorocznym „Sputniku nad Polską” dramat sensacyjno-psychologiczny „Wielka poezja” to prawdziwie wielkie kino, które wykorzystuje gangsterski garnitur do opowieści o tym, co dzieje się z kolejnym rosyjskim pokoleniem z trudem powracającym do normalności z jeszcze jednej niechcianej wojny (na wschodzie Ukrainy).

więcej »

Do sedna: Darren Aronofsky „mother!”
Marcin Knyszyński

14 XII 2019

Zwiastuny ostatniego filmu Darrena Aronofsky’ego sugerowały, że tym razem będziemy mieli do czynienia z filmem grozy. Ostatecznie okazało się, że z horrorem film ten nie ma zbyt wiele wspólnego – może poza jedną cechą, na którą wskazuje sam reżyser. Otóż seans „mother!” miał być z założenia przeżyciem traumatycznym.

więcej »

For All Mankind 3: Gdzie diabeł nie może…
Marcin Osuch

13 XII 2019

Amerykański program księżycowy nie zakładał z definicji dyskryminacji kobiet. Jego twórcy przyjęli jeden podstawowy warunek – kandydaci na astronautów musieli mieć doświadczenie w pilotowaniu ponaddźwiękowych odrzutowców.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky „mother!”

Do sedna:

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Skruszony
— Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Dżihad trzynastolatka
— Konrad Wągrowski

Skruszony
— Konrad Wągrowski

Pewnego razu w Brazylii
— Konrad Wągrowski

Wstrzykiwanie moczu do pęcherza
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kochankowie z przeciwnych biegunów
— Konrad Wągrowski

Here's Danny!
— Konrad Wągrowski

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Bliskie spotkania owczego stopnia
— Konrad Wągrowski

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wojna, która zakończy wszystkie wojny
— Konrad Wągrowski

W puszczy i pustyni
— Konrad Wągrowski

Z ziemi włoskiej do Polski
— Konrad Wągrowski

Kwapiszon, czyli szalony pościg
— Konrad Wągrowski

Kochając Diego, nienawidząc Maradony
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.