Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O tym, że w Galaktyce po „Powrocie Jedi” nastały nowe czasy, przekonujemy się z każdym kolejnym odcinkiem „The Mandalorian”. Jednak nawet jeśli po Imperium nie ma śladu, a droidy mogą nie tylko przebywać w kantynie a i operować za barem, w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości są rzeczy constans: Tatooine dalej pozostaje idealną oazą dla uciekinierów.

Kamil Witek

Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

O tym, że w Galaktyce po „Powrocie Jedi” nastały nowe czasy, przekonujemy się z każdym kolejnym odcinkiem „The Mandalorian”. Jednak nawet jeśli po Imperium nie ma śladu, a droidy mogą nie tylko przebywać w kantynie a i operować za barem, w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości są rzeczy constans: Tatooine dalej pozostaje idealną oazą dla uciekinierów.

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To musiało w końcu się zdarzyć. „Gwiezdne wojny” bez legendarnej pustynnej planety są jak Jedi bez Mocy czy R2D2 bez C-3PO. Oświetlana przez dwa słońca jałowa planeta już od ponad 40 lat rywalizuje z setkami innych o miano najpopularniejszej w Gwiezdnej Sadze. I jak na razie tę walkę zdecydowanie wygrywa.
Mando jednak nie ląduje na Tatooine ze względu na chęć przybicia pieczątki w turystycznym pamiętniku. Kosmiczny pojedynek, w jaki uwikłał się w prologu odcinka, nadszarpnął poważnie stan techniczny jego latającego „Razor Cresta”. Wizyta w warsztacie jest nieunikniona, jak i kolejna łowiecka fucha. Mając w swoim dossier zdradę Gildii na Navarro, Łowca musi jednakowoż nastawić się na robotę w szarej strefie. Zatem od czasu kiedy Mando postawi stopę na piaskowej nawierzchni, fani mogą liczyć na nieustanne nerdgazmy. Zakuty w beskar najemnik będzie bowiem stąpał po ścieżkach i tropach już wcześniej wytartych przez Starą i Nową Trylogię.
Jeden rzut oka wystarczy by z żalem skonstatować, iż Tatooine nie jest już tą planetą co kiedyś. Ani widu po przestępczym konglomeracie Jabby, Gildia łowców także straciła zainteresowanie planetą. Kantynę w Mos Eisley nie spowija gwar rozmów najlepszych łotrów i pilotów Galaktyki.Znalezienie zajęcia dla Łowcy nie będzie łatwe, lecz kanapa naprzeciwko baru zapewniła już nie jeden intratny deal komuś, kto desperacko potrzebował sporej ilości kredytów. Cel – niejaka Fenned Shand, zabójczyni na usługach zbrodniczych Syndykatów. Utrudnienie – pomocnik Toro Calican, oryginalny posiadacz zlecenia, dla którego wykonanie zadania ma być przepustką do wcielenia na stałe w szeregi Gildii łowców nagród. Zadzieranie ze sługusami rządzących na Tatooine Huttów nigdy nie jest pomysłem do oprawienia w ramkę, ale Mando nie znajduje się w pozycji, w której może narzekać na ręce pełne roboty.
Mieliśmy już zatem Mando-ojca, wracający za reżyserską kierownicę Dave Filoni, rozszerza arsenał umiejętności miękkich Mandalorianina o cechy dobrego nauczyciela. W końcu od kogo nie pobierać nauk w łowieckim fachu jak od żywej legendy – statusu, który sprawia, że Mando coraz trudniej zachować anonimowość nawet na zapyziałych krańcach Galaktyki.
„Gunslinger”, bo taki tytuł nosi piąta odsłona serialu, przywraca sporo z fabularnej dynamiki z początkowych faz sezonu. Pytanie tylko na jak długo jeszcze koncept „zlecenie-wykonanie” ma szanse utrzymać serię w poczuciu względnej świeżości. Filoni pudruje powtarzalną strukturę sentymentem: po pustynnym Morzu Wydm łowcy śmigają ścigaczami z „Powrotu Jedi”, wokół statku krzątają się zabawne droidy DUM, bezkresnych piaskowych szlaków strzegą Ludzi pustyni. Liczne i staranne odwołania coraz rzadziej jednak stają na fundamencie filmowego konkretu. Mimo iż poszczególne odcinki i wątki przeprowadzane są co najmniej przyzwoicie, serial jako spójna i atrakcyjna całość zaczyna powoli cierpieć na zbyt przesadne utrzymywanie się za podwójną gardą. Do czasu finału sezonu ekranowego czasu pozostaje już niewiele, a na fabularnym horyzoncie wciąż nie majaczy się nawet zarys jego ewentualnego zakończenia. Kwestią otwartą jest także domyślne nemezis Mando. Siły osoby czy organizacji, której łowca zapewne będzie musiał się ostatecznie przeciwstawić. Czy jest nim pojedynczy Łowca, żądny zemsty za okrycie fachu złą sławą? A może formujący się gdzieś na Odległych Rubieżach Nowy Porządek? Polityczny krajobraz Galaktyki jest bowiem dalej niejasny. Nabite na pale hełmy szturmowców robią inscenizacyjną robotę, lecz nie wyjaśniają wiele z coraz gęstszego labiryntu sekretów i sugestii.
Od Tatooine nie raz i nie dwa w „Gwiezdnych wojnach” rozpoczął się lepszy rozdział w opowieściach w ramach Sagi. Miejmy – nomen omem – nadzieję, że z „The Mandalorian” będzie podobnie.
koniec
9 grudnia 2019

Komentarze

10 XII 2019   13:32:04

a ja wręcz przeciwnie, dwa ostatnie odcinki skojarzyłem sobie z pierwszym serialem, jaki pamiętam, który to serial nazywał się ścigany i historię (znaną też z późniejszego filmu z fordem i jonesem) opowiadał najczęściej w tempie jedno miejsce-jedna przygoda-jeden odcinek i wypad, bo zaraz tu będą, i pomyślałem, że w galaktyce jest co najmniej kilkadziesiąt sezonów planet dla jednego zamaskowanego i jednego bardzo wolno wolno dorastającego

17 XII 2019   00:27:15

@Marek, niemam nic przeciwko stylowemu oldchool'owi, lecz na Moc, nie mamy juz lat 60-tych, i prócz stylowego mrugnięcia reszta elementów powinna miec jednak współczesny kształt i dynamikę.

18 XII 2019   17:05:01

wiem, że nie mamy już lat sześćdziesiatych, ale ja kontakt z serialami zerwałem niewiele później, jako zupełnie zbędny, więc nie do końca wyczuwam ten współczesny kształt i dynamikę, i nie do końca pragnę ja wyczuć, bo narracja serialowa zwykle nudzi mnie i irytuje swoją letniością już po kilku minutach (bo jest, ujmijmy to z grubsza, za wolna na film rozrywkowy, a za szybka na artystyczny), dlatego archetypicznie prosty mandalorianin to akurat tyle, ile mogę znieść, co więcej, daje mi szansę wyobrażania sobie, że jestem w stanie w ogóle zrozumieć, po co można oglądać seriale

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
Sebastian Chosiński

29 XI 2020

To nie jest film, który można uznać za bardzo dobry. Spokojnie da się go przypisać do kina klasy B. A jednak sensacyjny „Rosyjski nalot” Denisa Kriuczkowa, mimo że wszystko jest w nim umowne, ogląda się z zapartym tchem niemal od pierwszej do ostatniej minuty. Jest bowiem pokazaną z przymrużeniem oka opowieścią z pogranicza „Wejścia smoka” i „Wściekłych psów”, a z przykładów nam bliższych – „Fabryki” Jurija Bykowa i „Psów” Władysława Pasikowskiego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.