Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Młody Ahmed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Ahmed
Tytuł oryginalnyLe jeune Ahmed
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 grudnia 2019
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Scenariusz
ObsadaIdir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akeddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Młody Ahmed” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

Konrad Wągrowski

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Młody Ahmed” - recenzja]

Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Młody Ahmed›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Ahmed
Tytuł oryginalnyLe jeune Ahmed
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery6 grudnia 2019
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Scenariusz
ObsadaIdir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akeddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen, Amine Hamidou, Yassine Tarsimi
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Francja
Czas trwania90 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bracia Dardenne, ulubieńcy jury canneńskiego festiwalu, dwukrotnie nagradzani już Złotą Palmą („Rosetta” w 1999 i „Dziecko” w 2005) kręcą kolejny właściwy dla siebie kameralny dramat obyczajowy (zdobywając za niego zresztą w tegorocznym Cannes nagrodę za reżyserię). Tematem ich filmów zawsze były poważne kwestie społeczne – różnego rodzaju wykluczenia, los imigrantów, rynek pracy etc. etc. „Młody Ahmed” nie jest pod tym względem odmienny – bierze za temat rozwój islamskiego ekstremizmu w środowiskach muzułmańskich w Europie.
Tytułowy bohater filmu ma trzynaście lat i jest młodym belgijskim muzułmaninem. Chodzi do zwyczajnej szkoły, bierze udział w lekcjach, ale jednak jest inny od swych rówieśników. Najbardziej zainteresowany jest zajęciami z lokalnym imamem, pod wpływem którego nie tylko staje się coraz bardziej religijny, ale też coraz bardziej krytycznie patrzy na swe otoczenie. Krytykuje matkę i siostrę za odejście od reguł ortodoksyjnego islamu, swej nauczycielce nie chce podawać ręki. Wkrótce jego stosunek do świata jeszcze bardziej się zradykalizuje. Będąc pod wpływem fanatycznych nauk imama dojdzie do wniosku, że nauczycielka swym pomysłem nauczania języka arabskiego przez piosenki popełnia bluźnierstwo i zasługuje na śmierć.
Religijny fanatyzm w ujęciu Dardennów ma coś wspólnego z nerwicą natręctw. Ahmed obsesyjnie pilnuje dokładnych godzin modlitw, ablucji dokonuje tak, jakby było to zaburzenie kompulsyjne a nie przedmodlitewny rytuał. Wszystko to wygląda na stan bliski chorobie psychicznej. Z czego wynika? Z jednej strony z poszukiwania prostych odpowiedzi na życiowe komplikacje (dla przyczyn niepowodzeń rodzinnych Ahmed ma jedno wytłumaczenie – byli za słabo oddani Allahowi), z drugiej na pojawienie się figury, która bohaterowi może zastąpić nieobecnego ojca. Fanatyczny imam jest w filmie jedyną chyba całkiem negatywną postacią – wykorzystuje młodych, zagubionych ludzi, steruje ich umysłami, gdy trzeba łamie zasady, jakich naucza, bezceremonialnie używając kłamstw i oszustw. Jest jednocześnie tchórzem – chowa się plecami słabszych, przekonuje do brania winy na siebie, sam unika odpowiedzialności. Ale to młody Ahmed jest tytułowym bohaterem filmu, a mocniejszym pytaniem od tego o przyczyny zapadnięcia w fanatyzm jest to, czy można z tego stanu się wyzwolić.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
I tu film nie daje jasnej odpowiedzi, pozostając jednak dość pesymistycznym w przekazie. Pokazuje jednakowoż, że świeckie w założeniu państwo nie jest bezczynne. Ahmed trafia na szczegółowo zaplanowaną reedukację. Czy jednak ona działa? Czy czasem bohater nie uczy się udawać przemianę, w głębi duszy pozostając we władzy religijnego obłędu? Film braci Dardenne przypomina też oczywistą prawdę – fanatyzm jest zjawiskiem marginalnym, choć oczywiście budującym zły wizerunek całej religii. Większość muzułmanów nie ma ambicji nawracania, ruszania na świętą wojnę, aktów terroru. Chcą pielęgnować religijne rytuały (ale nie w owej obsesyjno-kompulsyjnej formie), pragną jednak też normalnie i spokojnie żyć. Bawić i cieszyć się. Ale i tu mamy pesymistyczną obserwacje – ci liczniejsi, bardziej liberalni muzułmanie pozostają w jakimś sensie zakładnikami fanatyków. To oni muszą tłumaczyć się z każdej swej swobodniejszej aktywności, czy czasem nie obraża ona Boga. W ten sposób mniejszość może sterować większością, w ten sposób przejmuje do swych celów bardziej zagubione jednostki i ustala zasady, którym trudno się przeciwstawić.
koniec
10 grudnia 2019

Komentarze

10 XII 2019   19:36:56

Zyyyyyyx! Chono tu!

10 XII 2019   21:17:44

Po cooooo?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy niemożliwe dzieje się naprawdę…
Sebastian Chosiński

18 XI 2020

Gdy mistrz filmowej komedii Leonid Gajdaj bierze na warsztat teksty mistrza literackiej satyry Michaiła Zoszczenki – nie ma siły, musi powstać wybitne dzieło wywołujące śmiech. I tak jest w przypadku „To niemożliwe!”, zbioru trzech nowel, które choć odnoszą się do rzeczywistości radzieckiej lat 20. i 30. ubiegłego wieku, to jednak równie dużo mówią o epoce Leonida Breżniewa.

więcej »

Panna Scarlet i komisarz: Odc. 6. Kto się lubi, ten się czubi
Marcin Mroziuk

17 XI 2020

Oczywiste jest, że odkrycie afery fałszerskiej na dużą skalę to wielka szansa zarówno dla komisarza Wellingtona, jak i panny Scarlet. Unieszkodliwienie płotek nie oznacza jednak końca sprawy, a znacznie trudniejszym zadaniem okazuje się ujęcie mózgu tej przestępczej działalności.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.