Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Odsłoń się chociaż odrobinę” mówi do Mando jeden z towarzyszących mu bohaterów szóstego odcinka „The Mandalorian”. Pobożne życzenie także i wielu widzów nie znajdzie jednak po raz kolejny większego spełnienia na ekranie. Musimy zacząć się przyzwyczajać, że łowca nagród pozostanie do końca sezonu nieodgadniony po obu stronach wizjera.

Kamil Witek

Mandalorian. Odcinek 6: Żadnych pytań
[Jon Favreau „Star Wars: The Mandalorian” - recenzja]

„Odsłoń się chociaż odrobinę” mówi do Mando jeden z towarzyszących mu bohaterów szóstego odcinka „The Mandalorian”. Pobożne życzenie także i wielu widzów nie znajdzie jednak po raz kolejny większego spełnienia na ekranie. Musimy zacząć się przyzwyczajać, że łowca nagród pozostanie do końca sezonu nieodgadniony po obu stronach wizjera.

Jon Favreau
‹Star Wars: The Mandalorian›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStar Wars: The Mandalorian
Dystrybutor Disney+
TwórcaJon Favreau
ReżyseriaDave Filoni, Rick Famuyiwa, Deborah Chow, Bryce Dallas Howard, Taika Waititi
Scenariusz
ObsadaPedro Pascal, Werner Herzog, Nick Nolte, Taika Waititi
MuzykaLudwig Göransson
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialThe Mandalorian, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 40 min
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przy nagminnym omijaniu wszystkiego, co chowa się pod hełmem Mandalorianina, pewnym pocieszeniem musi być fakt, że przynajmniej w tempie samej akcji serial wrzucił w końcu wyższy bieg. Nie oznacza to niestety jakichś radykalnych zmian w konstrukcji odcinka. Tym razem galaktyczne szlaki zaprowadziły naszą dwójkę zbiegów nie na kolejną planetę, lecz do mobilnej kryjówki gwiezdnych piratów. Ich lider – Ranzal Malk – to stary znajomy Mando. W zamian za kredyty oferuje mu – tak, dobrze myślicie – nic innego jak nowe zlecenie: odbicie z więziennego statku jednego z członków jego pirackiej załogi. Robota ma jednak kilka podpunktów pisanych małym drukiem. Mando musi użyczyć swój statek, udać się na misję z narzuconymi mu członkami załogi, a co gorsza są wśród nich tacy, którzy sporo wiedzą o jego przeszłości.
Schemat utrwalony już w kilku poprzednich odcinkach tym razem trafił w ręce Ricka Famuyiwy(który zresztą wraz z Dave’m Filonim i Deborah Chow, autorami poprzednich części, pojawia się tu jako pilot X-winga), mającego już w swoim mandaloriańskim dossier reżyserię odcinka numer 2. Starzy kompani to oczywiście pretekst do pochylenia się nad przeszłością Mandalorianina, lecz krwistych kąsków nie ma tu za wiele. Twi’lekańska piratka Xi’an co prawda wniknęła kiedyś głębiej pod skórę łowcy, lecz ten złamał jej serce odchodząc ze wspólnego zespołu, aby działać solo. Pomimo tego między byłymi kochankami jest daleko do wykreowania jakiegokolwiek niepokojącego napięcia, podobnie jak do uczynienia z Manda zimnego, jak jego beskarska zbroja, drania. Po odratowaniu Baby Yody chyba nikt nie ma już bowiem wątpliwości, że ma on serce po właściwej stronie.
Twórcy odrobinę na siłę chcą nas przekonać do jego nieprzebranej szlachetności. Przygarnięcie malca to jedno, lecz Mando nawet i w bezwzględnym i pozbawionym sentymentów łowieckim fachu nie toleruje wspinania po trupach do celu. Nieuzasadniona eliminacja nie leży już w jego naturze, choć dla tych, którzy spędzili z nim trochę czasu to pewne novum. Okazja do odbrązowienia Mandalorianina jawi się w opowieści Xi’an o ich wspólnej misji na Alzoc III, lecz i tu to jedynie poletko do obfitych domysłów. Poza niewielką sugestią o pasji Mando do zabijania, z jej ust nie pada żaden solidny konkret.
Więienny plan, choć scenograficznie surowy, stanowi arenę najbardziej efektownego utworu jak dotychczas w serii. W labiryntowe i klaustrofobiczne przestrzenie wrzucono nie tylko porywające starcia z droidami-strażnikami. Dążąca do wzajemnej konfrontacji dynamika między bohaterami wywoła także wśród ekipy „ratunkowej"meksykański pat, zdrady, zmiany stron i próby ogrania siebie nawzajem.
Zabrzmi to, jak mantra, ale, mimo iż showrunner Jon Faverau na spółkę z grupą reżyserów udowodnił, że czuje klimat Gwiezdnych wojen, wciąż nie jest w stanie przekuć go płynnie na serialowy język. Kompilowane poszczególne opowieści bronią się bez problemu, lecz zawodzą w misji stworzenia niezgrzytającej ze sobą jedności. Szósty odcinek nie jest w tym wrażeniu odosobniony. W jednej ze scen Ranzal dzieli się z Mando swoją receptą na przetrwanie w przestępczym środowisku: nie ufać nikomu, nie zadawać żadnych pytań. Może i wśród łowców nagród zapewnia to długowieczność, lecz w serialowej produkcji to często droga do szybkiego odstrzału.
koniec
17 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy niemożliwe dzieje się naprawdę…
Sebastian Chosiński

18 XI 2020

Gdy mistrz filmowej komedii Leonid Gajdaj bierze na warsztat teksty mistrza literackiej satyry Michaiła Zoszczenki – nie ma siły, musi powstać wybitne dzieło wywołujące śmiech. I tak jest w przypadku „To niemożliwe!”, zbioru trzech nowel, które choć odnoszą się do rzeczywistości radzieckiej lat 20. i 30. ubiegłego wieku, to jednak równie dużo mówią o epoce Leonida Breżniewa.

więcej »

Panna Scarlet i komisarz: Odc. 6. Kto się lubi, ten się czubi
Marcin Mroziuk

17 XI 2020

Oczywiste jest, że odkrycie afery fałszerskiej na dużą skalę to wielka szansa zarówno dla komisarza Wellingtona, jak i panny Scarlet. Unieszkodliwienie płotek nie oznacza jednak końca sprawy, a znacznie trudniejszym zadaniem okazuje się ujęcie mózgu tej przestępczej działalności.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.