Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Lauren Schmidt
‹Wiedźmin›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedźmin
Tytuł oryginalnyThe Witcher
Dystrybutor Netflix
Data premiery20 grudnia 2019
TwórcaLauren Schmidt
ReżyseriaAlik Sakharov, Charlotte Brändström, Alex Garcia Lopez, Marc Jobst
ZdjęciaJean-Philippe Gossart, Gavin Struthers
Scenariusz
ObsadaHenry Cavill, Freya Allan, Joey Batey, MyAnna Buring, Tom Canton, Anya Chalotra, Eamon Farren, Björn Hlynur Haraldsson
MuzykaSonya Belousova, Giona Ostinelli
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska, USA
SerialWiedźmin, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 60 min
WWW
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wiedźmin, odcinek 1: Mając do wyboru mniejsze i większe zło, wolę nie wybierać wcale
[Lauren Schmidt „Wiedźmin” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Oto i on! „Wiedźmin” w kreacji Henry’ego Cavilla, w produkcji Netfliksa, od wczoraj dostępny na platformie. Postanowiliśmy sobie dawkować zabawę, oto więc na razie recenzja pierwszego odcinka.

Konrad Wągrowski

Wiedźmin, odcinek 1: Mając do wyboru mniejsze i większe zło, wolę nie wybierać wcale
[Lauren Schmidt „Wiedźmin” - recenzja]

Oto i on! „Wiedźmin” w kreacji Henry’ego Cavilla, w produkcji Netfliksa, od wczoraj dostępny na platformie. Postanowiliśmy sobie dawkować zabawę, oto więc na razie recenzja pierwszego odcinka.

Lauren Schmidt
‹Wiedźmin›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWiedźmin
Tytuł oryginalnyThe Witcher
Dystrybutor Netflix
Data premiery20 grudnia 2019
TwórcaLauren Schmidt
ReżyseriaAlik Sakharov, Charlotte Brändström, Alex Garcia Lopez, Marc Jobst
ZdjęciaJean-Philippe Gossart, Gavin Struthers
Scenariusz
ObsadaHenry Cavill, Freya Allan, Joey Batey, MyAnna Buring, Tom Canton, Anya Chalotra, Eamon Farren, Björn Hlynur Haraldsson
MuzykaSonya Belousova, Giona Ostinelli
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska, USA
SerialWiedźmin, Sezon 1
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinkaok. 60 min
WWW
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pamiętacie Renfri z polskiego serialu o „Wiedźminie”? Nie? Jakoś mnie to nie dziwi, sam ją ledwo pamiętam. Ale była, grała ją Kinga Ilgner. W filmie jakoś totalnie drugoplanowo, w serialu dłużej, ale już w końcowych odcinkach, do których dotrwali tylko najtwardsi widzowie. I jakoś cudownie udało się zgubić wieloznaczność tej postaci, czyniąc z Renfri po prostu bezwzględną morderczynię, dzięki czemu udało się spieprzyć wymowę jednego z najlepszych wiedźmińskich opowiadań. Dla mnie zawsze był to symbol katastrofy filmowo-telewizyjnego „Wiedźmina”. Bo jeśli udało się schrzanić nawet takiego samograja jak „Mniejsze zło”, to nie było żadnej nadziei.
A właśnie „Mniejsze zło” pojawia się od razu w pierwszym odcinku Netflixowego „Witchera”. Na początek więc świetna wiadomość – wbrew różnym obawom twórcy naprawdę mają zamiar oprzeć się na treści opowiadań Sapkowskiego. Historia Renfri poprowadzona jest poprawnie i w zasadzie w zgodzie z literackim pierwowzorem, świetnie odnajduje się w roli śliczna Brytyjka Emma Appleton. Czy ta opowieść jest zrozumiała dla zachodniego widza? Sądzę, że tak, choć trudno to ocenić z perspektywy osoby, która literackie „Mniejsze zło” zna na pamięć. Może szkoda, że twórcy nie zdecydowali się oprzeć odcinka tylko i wyłącznie na tym opowiadaniu?
Bowiem historia Renfri i Stegobora to tylko jeden z wątków pierwszej części serialowego „Wiedźmina”. Równolegle oglądamy to, co obecnie dzieje się z Cintrze. Tym razem nie spodziewajmy się dokładnego przeniesienia treści „Kwestii ceny” na ekran (nie żartujmy, Geralt nie opanował umiejętności bilokacji), akcja toczy się lata później, Ciri jest już nastolatką (starsza więc niż w opowiadaniach), a oglądamy dramatyczne dzieje konfliktu Cintry z Nilfgaardem (czyli to, o czym w książkach dowiadujemy się jedynie z opowieści). Ale to chyba całkiem niezła decyzja – zaznaczona zostaje tu więź między Cirillą i wiedźminem, jej istota pozostaje na razie dla widza tajemnicą, budzi ciekawość, a wrzucenie na początek serialu krwawej wojny nadaje mu epickiego oddechu.
Nie oszukujmy się, to nie jest kinowa superprodukcja fantasy, widać tu ograniczenia budżetowe, uczta nie jest tak wystawna, jak by mogła być, rozmach bitwy ogranicza się do kilku scen. Ale też chyba nikt nie oczekiwał więcej po telewizyjnym serialu. Ważne, że nie ma tu tak właściwego dla naszej produkcji wrażenia prowizorki, że scenerie są dobrze dobrane, kostiumy ładne i adekwatne do opowieści, a efekty CGI, choć widoczne, to jakoś nie irytujące (zwłaszcza gdy się pomyśli, że w warstwie wizualnej to gra wideo była tu inspiracją).
A Geralt? Wygląda dobrze, nawet bardzo dobrze, gra… oszczędnie. Nie, nie jakoś źle, jest odpowiednio mroczny i zdystansowany, potrafi pokazać gniew i wściekłość, na inne emocje przyjdzie jeszcze czas. W końcu w pierwszym opowiadaniu Geralt też nie był targany romantycznymi uniesieniami, był po prostu rzemieślnikiem rzetelnie wykonującym swoją pracę. Reszta ekipy aktorskiej, choć nie ma w niej specjalnie znanych nazwisk, też plamy nie daje, choć na nominacje do Emmy pewnie nikt tu liczyć nie może.
Czego mi za to zabrakło, to tak właściwego dla opowiadań Sapkowskiego humoru. Może i ma to uzasadnienie, „Mniejsze zło” i rzeź Cintry nie należą do specjalnie zabawnych historii, ale czasem dramat warto rozświetlić jakimś dobrym one-linerem. Ale myślę, że przyjdzie na to czas.
Na razie jest nieźle, naprawdę nieźle. A powinno być jeszcze lepiej. A Yennefer i Jaskier? Cóż, w opowiadaniach też pojawiali się późno, chwilę jeszcze na nich zaczekamy.
koniec
21 grudnia 2019

Komentarze

« 1 2
22 XII 2019   13:28:40

No i nie zapominajmy o dziesiętniku Paździochu. :)

26 XII 2019   02:14:16

Dla mnie to najgorszy odcinek, razem z drugim, od trzeciego epizodu ze strzygą zacząłem się dobrze na tym bawić. Choć paradoksalnie w pilocie serialu jest najlepsza scena walki, ta w końcówce, która jest doskonale zrealizowana. No i Cavill daje radę w tej scenie:)

27 XII 2019   16:05:30

Popieram Michała, kto przestaje oglądać na drugim odcinku ten jest wał i tyle ;-) Odcinki od trzeciego do 7 są na prawdę ok. Potem znowu biorą górę uniesienia i pogłębianie tła psychologicznego - trafiają się dłużyzny ciężkostrawne.Jestem kontent ;-)

27 XII 2019   16:27:31

Ile ludzi, tyle opinii, mój facet z kolei twierdzi, że dobre są odcinki 2-4 a potem jest kicha :D

27 XII 2019   18:13:33

Powiem szczerze- jako całość ani ziębi, ani grzeje. Są postacie świetnie zagrane (Renfri, Yarpen) jak i komicznie (znowu złoty smoczek :-() lub tragicznie przerysowane (Jaskier!), jest kilka scen świetnych (walka z Renfri, część bitwy o Sodden) i kilka baardzo złych (walka z gumową strzygą, bitwa w dolinie Mardanal).
Gdybym nie był fanem Wiedźmina, podejrzewam, że po obejrzeniu szybko zapomniałbym o istnieniu serialu.

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
Jarosław Loretz

17 I 2020

„Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii” była swego rodzaju przełomem w horrorze, dowodząc, że dreszcze grozy może budzić również zupełnie spokojny, wręcz obyczajowy film. „Demony prerii” idą tym samym śladem – i wcale gorzej im to nie wychodzi.

więcej »

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
Konrad Wągrowski

16 I 2020

Geralt odczarowuje strzygę, a my oglądamy pierwszy z dwóch najlepszych odcinków pierwszego sezonu serialu.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Święto, którego nie ma. Problemy, które są
Sebastian Chosiński

15 I 2020

Ten film powinien nakręcić Eldar Riazanow. We wszystkim bowiem, co możliwe, „Stary Nowy Rok” przypomina jego wcześniejsze i późniejsze dzieła. To obyczajowy komediodramat, który w groteskowy sposób przedstawia dwie współcześnie żyjące w Moskwie rodziny – inteligencką i robotniczą. Podpisali się pod nim jako reżyserzy aktor Oleg Jefremow oraz operator Naum Ardasznikow.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky „mother!”

Do sedna:

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Wiedźmin #3: Więc to całe twoje życie? Potwory i pieniądze?
— Konrad Wągrowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Kronika wypadków ojcowskich
— Konrad Wągrowski

Wiedźmin, odcinek 2: Grosza rzuć wiedźminowi
— Konrad Wągrowski

Skywalker na sterydach
— Konrad Wągrowski

Klasyczny whodunit w nowej szacie
— Konrad Wągrowski

Kochankowie z przeciwnych biegunów
— Konrad Wągrowski

Here’s Danny!
— Konrad Wągrowski

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Bliskie spotkania owczego stopnia
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.