Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Wash Westmoreland
‹Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtak, który zwiastował trzęsienie ziemi
Tytuł oryginalnyEarthquake Bird
Dystrybutor Netflix
Data premiery10 października 2019
ReżyseriaWash Westmoreland
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Kiki Sukezane, Kenichi Masuda, Chiaki Kawamo, Ken Yamamura, Kazuhiro Muroyama, Naoki Kobayashi, Akiko Iwase
MuzykaAtticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiJaponia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W międzynarodowym trójkącie
[Wash Westmoreland „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Ptaku, który zwiastował trzęsienie ziemi” na uwagę zasługuje przede wszystkim konsekwentnie budowany mroczny klimat historii, która rozgrywa się w Tokio w 1989 roku. Niewątpliwie mocnym punktem filmu jest też naprawdę dobre aktorstwo, natomiast wrażenie zdecydowanie psuje kiepsko skonstruowane zakończenie.

Marcin Mroziuk

W międzynarodowym trójkącie
[Wash Westmoreland „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” - recenzja]

W „Ptaku, który zwiastował trzęsienie ziemi” na uwagę zasługuje przede wszystkim konsekwentnie budowany mroczny klimat historii, która rozgrywa się w Tokio w 1989 roku. Niewątpliwie mocnym punktem filmu jest też naprawdę dobre aktorstwo, natomiast wrażenie zdecydowanie psuje kiepsko skonstruowane zakończenie.

Wash Westmoreland
‹Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPtak, który zwiastował trzęsienie ziemi
Tytuł oryginalnyEarthquake Bird
Dystrybutor Netflix
Data premiery10 października 2019
ReżyseriaWash Westmoreland
ZdjęciaChung-hoon Chung
Scenariusz
ObsadaAlicia Vikander, Kiki Sukezane, Kenichi Masuda, Chiaki Kawamo, Ken Yamamura, Kazuhiro Muroyama, Naoki Kobayashi, Akiko Iwase
MuzykaAtticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiJaponia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W przypadku dzieła Washa Westmorelanda zresztą można przyczepić się już do polskiego tytułu, gdyż wprawdzie kilkakrotnie obserwujemy na ekranie niewielkie trzęsienia ziemi, jednak bohaterowie słyszą tytułowego ptaka nie przed rozpoczęciem się drgań, lecz dopiero po wstrząsach. Inną sprawą jest, że akurat te sceny to jedne z najlepszych fragmentów całego filmu – napięcie w nich jest bowiem budowane nie tylko przez ukazanie skutków trzęsienia ziemi, ale także za sprawą istotnych zmian w zachowaniu bohaterów.
Z kolei początek filmu to obietnica rasowego thrillera, a tymczasem w miarę rozwoju wydarzeń okazuje się, że intryga kryminalna jest dla twórców zaledwie pretekstem do przedstawienia pogmatwanych relacji między trojgiem głównych bohaterów. I tak kiedy poznajemy Lucy Fly, pojawia się ona właśnie po dłuższej nieobecności w pracy. Nie spędza tam jednak zbyt wiele czasu, bo wkrótce pojawiają się tam policjanci, którzy zabierają ją na przesłuchanie w sprawie zniknięcia Lily Bridges. Okazuje się, że Lucy była ostatnią osobą, która widziała zaginioną Amerykankę. Niemal od pierwszych scen mamy więc świadomość, że pracująca w Japonii jako tłumaczka Szwedka skrywa jakieś sekrety, a grającą ją Alicię Vikander skutecznie potrafi wzbudzić w widzach niepewność co do szczerości odpowiedzi Lucy na pytania padające w trakcie przesłuchania.
Za sprawą kolejnych retrospekcji dowiadujemy się zaś nie tylko, w jaki sposób poznały się te dwie kobiety i co zaszło między nimi, ale zdajemy sobie również sprawę, jak istotną postacią w tej historii jest Teiji Matsuda (w tej roli enigmatyczny i intrygujący Naoki Kobayashi). W jego związku z Lucy nie brakowało szczęśliwych chwil, ale cały czas mamy świadomość, że żadne z tych dwojga nie zdradzało drugiemu wszystkiego ze swej przeszłości. Mimo to mogłoby się wydawać, że skoro oboje wolą się trzymać w cieniu, to mają szansę być dla siebie wzajemnie wsparciem. Sytuacja się jednak komplikuje, kiedy pełna życia Lily poznaje Teijiego…
Oczywiście od początku nastawiamy się na to, że ta historia raczej nie skończy się dobrze, ale chociaż akcja toczy się w niespiesznym tempie, to na szczęście twórcom udaje się przez cały czas utrzymywać widzów w napięciu. Niestety pomysł na rozwiązanie intrygi kryminalnej jest tutaj zwyczajnie mało przekonujący, w związku z czym „Ptak, który zwiastował trzęsienie ziemi” sprawdza się lepiej jako dramat psychologiczny z elementami romansu niż thriller.
koniec
27 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy niemożliwe dzieje się naprawdę…
Sebastian Chosiński

18 XI 2020

Gdy mistrz filmowej komedii Leonid Gajdaj bierze na warsztat teksty mistrza literackiej satyry Michaiła Zoszczenki – nie ma siły, musi powstać wybitne dzieło wywołujące śmiech. I tak jest w przypadku „To niemożliwe!”, zbioru trzech nowel, które choć odnoszą się do rzeczywistości radzieckiej lat 20. i 30. ubiegłego wieku, to jednak równie dużo mówią o epoce Leonida Breżniewa.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Co w śląskiej duszy gra
— Marcin Mroziuk

Druga wyprawa po złote runo
— Marcin Mroziuk

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Przyszłość w służbie przeszłości
— Marcin Mroziuk

O Niemcu, co go Wanda chciała
— Marcin Mroziuk

Carnival Row: Odc. 8. I poleje się krew
— Marcin Mroziuk

Wojny ludzi i bogów
— Marcin Mroziuk

Słuchajcie, a znajdziecie
— Marcin Mroziuk

Sama przeciw wszystkim
— Marcin Mroziuk

Niebezpieczna lektura
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.