Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Fernando Meirelles
‹Dwóch papieży›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDwóch papieży
Tytuł oryginalnyThe Two Popes
Dystrybutor Netflix
Data premiery20 grudnia 2019
ReżyseriaFernando Meirelles
ZdjęciaCésar Charlone
Scenariusz
ObsadaJonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minujín, Sidney Cole, Thomas D Williams, Federico Torre, Pablo Trimarchi, Walter Andrade
MuzykaBryce Dessner
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiArgentyna, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zderzenie wizji i osobowości
[Fernando Meirelles „Dwóch papieży” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Cóż z tego, że „Dwóch papieży” ogląda się z przyjemnością, skoro po skończonym seansie okazuje się, że z filmu tego naprawdę niewiele nowego można dowiedzieć się o Benedykcie XVI czy Franciszku i w zasadzie nie do końca wiadomo, po co on w ogóle powstał.

Marcin Mroziuk

Zderzenie wizji i osobowości
[Fernando Meirelles „Dwóch papieży” - recenzja]

Cóż z tego, że „Dwóch papieży” ogląda się z przyjemnością, skoro po skończonym seansie okazuje się, że z filmu tego naprawdę niewiele nowego można dowiedzieć się o Benedykcie XVI czy Franciszku i w zasadzie nie do końca wiadomo, po co on w ogóle powstał.

Fernando Meirelles
‹Dwóch papieży›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDwóch papieży
Tytuł oryginalnyThe Two Popes
Dystrybutor Netflix
Data premiery20 grudnia 2019
ReżyseriaFernando Meirelles
ZdjęciaCésar Charlone
Scenariusz
ObsadaJonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minujín, Sidney Cole, Thomas D Williams, Federico Torre, Pablo Trimarchi, Walter Andrade
MuzykaBryce Dessner
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiArgentyna, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania125 min
WWW
Gatunekbiograficzny, dramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Owszem, Anthony Hopkins i Jonathan Pryce wcielają się tutaj w dwóch następców świętego Piotra, ale doprawdy trudno potraktować dzieło Fernando Meirellesa jako rzetelny film biograficzny, skoro koncentruje się on na spotkaniu, do którego w rzeczywistości nigdy nie doszło.
„Dwóch papieży” nie jest też specjalnie przekonujący jako próba ukazania problemów współczesnego Kościoła katolickiego czy podziałów występujących między hierarchami. Wprawdzie jest tu mowa o odpływie wiernych, wspomniane są afery finansowe i pedofilskie obciążające Watykan, ale w sumie ta tematyka na dłużej nie zaprząta uwagi widzów. Oczywiste jest też, że próżno oczekiwać w tym filmie dysputy nad poważniejszymi kwestiami natury teologicznej, gdyż ma on raczej nas rozbawić niż skłonić do głębokich przemyśleń.
Sposób sportretowania głównych bohaterów w najlepszym razie należy zaś uznać za bardzo powierzchowny. Joseph Ratzinger jest tutaj pozbawionym poczucia humoru konserwatystą, w dodatku początkowo wyjątkowo zdeterminowanym w dążeniu do objęcia tronu Piotrowego. Z kolei Jorge Mario Bergoglio to zwiastun odnowy w Kościele katolickim, przedkładający skromne życie nad luksusy, a zostanie papieżem traktujący jako ciężkie brzemię, którego trzeba się podjąć z woli Boga. Pierwszy z nich to w dodatku wyrafinowany intelektualisty, drugi – jak przystało na Argentyńczyka – emocjonuje się piłką nożną i uwielbia tańczyć tango. Wyraźnie daje się też odczuć, po stronie którego z papieży opowiadają się twórcy filmu, choć ich wiedza na temat nauczania Franciszka wydaje się ograniczać do znajomości jego wypowiedzi dla mediów (w dodatku nierzadko wyrwanych z kontekstu).
Niewątpliwie jednak „Dwóch papieży” to prawdziwy popis znakomitej gry aktorskiej, co zresztą potwierdziły też nominacje do Oskarów. Anthony Hopkins i Jonathan Pryce w pełni potrafią nie tylko uwypuklić różnice charakterologiczne między granymi przez nich Benedyktem XVI i Franciszkiem, ale również w przekonujący sposób ukazać nić sympatii, jaka zaczyna kiełkować między tymi dwoma duchownymi (aczkolwiek to już niekoniecznie jest odbicie rzeczywistych relacji między pierwowzorami postaci granych przez Hopkinsa i Pryce’a). Nieźle też się bawimy, kiedy obserwujemy papieży w tak nietypowych sytuacjach jak jedzenie pizzy „na wynos” czy wspólne oglądanie meczu piłkarskiego. Po skończonym seansie pozostaje jednak uczucie niedosytu, bo zaserwowane w filmie wyjaśnienie okoliczności i powodów rezygnacji Benedykta XVI jest jeszcze mniej przekonujące niż oficjalnie zadeklarowana przyczyna, czyli podupadające zdrowie i brak sił (przecież emerytowany papież wciąż nie daje o sobie zapomnieć, choć od momentu abdykacji minęło już prawie 7 lat!).
koniec
20 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy niemożliwe dzieje się naprawdę…
Sebastian Chosiński

18 XI 2020

Gdy mistrz filmowej komedii Leonid Gajdaj bierze na warsztat teksty mistrza literackiej satyry Michaiła Zoszczenki – nie ma siły, musi powstać wybitne dzieło wywołujące śmiech. I tak jest w przypadku „To niemożliwe!”, zbioru trzech nowel, które choć odnoszą się do rzeczywistości radzieckiej lat 20. i 30. ubiegłego wieku, to jednak równie dużo mówią o epoce Leonida Breżniewa.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Co w śląskiej duszy gra
— Marcin Mroziuk

Druga wyprawa po złote runo
— Marcin Mroziuk

Narodziny i upadek piekła kobiet
— Marcin Mroziuk

Przyszłość w służbie przeszłości
— Marcin Mroziuk

O Niemcu, co go Wanda chciała
— Marcin Mroziuk

Carnival Row: Odc. 8. I poleje się krew
— Marcin Mroziuk

Wojny ludzi i bogów
— Marcin Mroziuk

Słuchajcie, a znajdziecie
— Marcin Mroziuk

Sama przeciw wszystkim
— Marcin Mroziuk

Niebezpieczna lektura
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.