Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Marcin Mroziuk

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W nowym filmie Stevena Soderbergha przedstawiona została działalność autentycznej firmy prawniczej Mossack Fonseca. Stała się ona znana opinii publicznej w 2016 roku, kiedy wybuchła afera Panama Papers. Wyciek 11,5 mln wewnętrznych dokumentów tej kancelarii unaocznił wtedy bowiem skalę ukrywania dochodów w rajach podatkowych i przysporzył kłopotów wielu znanym osobom. A w „Pralni” to właśnie właściciele tej firmy – Jürgen Mossack i Ramón Fonseca (których rewelacyjnie grają Gary Oldman i Antonio Banderas) tłumaczą widzom, na czym polegały oferowany przez nich usługi. Co istotne, wygłaszane przez nich teksty są pełne błyskotliwego poczucia humoru, a jednocześnie pozwalają nieobeznanym z meandrami optymalizacji podatkowych widzom całkiem dobrze zrozumieć, kto i dlaczego zostawał klientem panamskiej kancelarii.
Równolegle z wywodami dwóch prawników śledzimy na ekranie poczynania kobiety będącej pośrednią ofiarą machinacji finansowych, za którymi stała właśnie firma Mossack Fonseca. Otóż Ellen Martin (w tej roli jak zwykle świetna Meryl Streep) przeżyła gorzkie rozczarowanie, kiedy dowiedziała się, że nie ma szans na otrzymanie wysokiego odszkodowania, na które liczyła w związku z tragiczną śmiercią męża. Starsza pani początkowo niewiele rozumie z tłumaczeń, czemu polisa okazała się nic niewarta, ale stopniowo coraz bardziej zagłębia się w gąszcz różnorakich spółek i dziwnych powiązań. Oczywiście z sympatią patrzymy na poczynania Ellen, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dysponuje ona znikomymi środkami w porównaniu z ludźmi, których tropi…
Nie da się też ukryć, że w „Pralni” nie znajdziemy pełnokrwistej, spójnej fabuły, lecz ciąg luźno powiązanych historyjek ilustrujących kolejne aspekty działalności firmy Mossack Fonseca. Z kolei połączenie dwóch głównych wątków w finale filmu jest wprawdzie pomysłowe, ale niekoniecznie dla wszystkich widzów będzie przekonujące. Nie zmienia to jednak faktu, że dzieło Stevena Soderbergha ogląda się z zainteresowaniem i przyjemnością – głównie dzięki temu, że mimo przedstawienia tutaj całkiem poważnych i nierzadko skomplikowanych zagadnień, okazji do śmiechu nam nie brakuje.
koniec
30 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Ludzie na kutrze, a kuter w wodzie
Sebastian Chosiński

19 II 2020

W tym samym 1972 roku w Związku Radzieckim przeniesiono na ekran dwa dzieła prozatorskie Borisa Wasiljewa – debiutancką nowelę „Kuter Iwana” oraz późniejszą o dwanaście lat powieść „Tak tu cicho o zmierzchu”. Drugi film zyskał wielką sławę na całym świecie, pierwszy natomiast – na długi czas powędrował na półkę. Był po prostu zbyt pesymistyczny i obyczajowo odważny.

więcej »

Mmm? Eee… Ach!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

17 II 2020

Post-apo w wersji psio-kociej? Z miasta zniknęli wszyscy ludzie i domowe pupilki muszą sobie radzić same. Zdobycie pożywienia nie nastręcza wielkich problemów (kiedy już przedostaną się do wnętrza centrum handlowego), gorzej, że pościg – i to z kilku różnych stron – ciągle następuje im na pięty.

więcej »

East Side Story: Nie dzieje się nic, a wydarza tak wiele
Sebastian Chosiński

16 II 2020

„Pewnego razu w Trubczewsku” Łarisy Sadiłowej to dzieło z gatunku tych, w których dzieje się niewiele, ale wydarza tak dużo. Nostalgiczny melodramat opowiada o spóźnionej i nie do końca spełnionej miłości dwojga ludzi, którzy znają się od lat, ponieważ mieszkają po sąsiedzku. Problem w tym, że oboje mają rodziny – współmałżonków i dzieci.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Babel.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

Zapiski wybrane
— Marcin Mroziuk

Czarne chmury nad klasztorem
— Marcin Mroziuk

Zderzenie wizji i osobowości
— Marcin Mroziuk

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Skarby z naszego podwórka
— Marcin Mroziuk

W międzynarodowym trójkącie
— Marcin Mroziuk

Łobuz z Polską w sercu
— Marcin Mroziuk

Stworzony na obraz i podobieństwo człowieka
— Marcin Mroziuk

Stara miłość nie rdzewieje. Ale nienawiść też
— Marcin Mroziuk

Amour znaczy miłość
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.