Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Marcin Mroziuk

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
[Steven Soderbergh „Pralnia” - recenzja]

„Pralnia” w interesujący sposób ukazuje kulisy rozmaitych machinacji finansowych pozwalających bogaczom z całego świata unikać płacenia podatków oraz ukrywać swoje nie zawsze legalnie zdobyte majątki. Twórcy nie podeszli bowiem do tematu ze śmiertelną powagą, lecz pomysłowo połączyli krytykę niesprawiedliwości społecznej z nietypowo skonstruowaną komediową fabułą.

Steven Soderbergh
‹Pralnia›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPralnia
Tytuł oryginalnyThe Laundromat
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaGary Oldman, Antonio Banderas, AJ Meijer, Arsenio Castellanos, Lucy Morningstar, Meryl Streep, James Cromwell, Jeff Michalski
MuzykaDavid Holmes
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W nowym filmie Stevena Soderbergha przedstawiona została działalność autentycznej firmy prawniczej Mossack Fonseca. Stała się ona znana opinii publicznej w 2016 roku, kiedy wybuchła afera Panama Papers. Wyciek 11,5 mln wewnętrznych dokumentów tej kancelarii unaocznił wtedy bowiem skalę ukrywania dochodów w rajach podatkowych i przysporzył kłopotów wielu znanym osobom. A w „Pralni” to właśnie właściciele tej firmy – Jürgen Mossack i Ramón Fonseca (których rewelacyjnie grają Gary Oldman i Antonio Banderas) tłumaczą widzom, na czym polegały oferowany przez nich usługi. Co istotne, wygłaszane przez nich teksty są pełne błyskotliwego poczucia humoru, a jednocześnie pozwalają nieobeznanym z meandrami optymalizacji podatkowych widzom całkiem dobrze zrozumieć, kto i dlaczego zostawał klientem panamskiej kancelarii.
Równolegle z wywodami dwóch prawników śledzimy na ekranie poczynania kobiety będącej pośrednią ofiarą machinacji finansowych, za którymi stała właśnie firma Mossack Fonseca. Otóż Ellen Martin (w tej roli jak zwykle świetna Meryl Streep) przeżyła gorzkie rozczarowanie, kiedy dowiedziała się, że nie ma szans na otrzymanie wysokiego odszkodowania, na które liczyła w związku z tragiczną śmiercią męża. Starsza pani początkowo niewiele rozumie z tłumaczeń, czemu polisa okazała się nic niewarta, ale stopniowo coraz bardziej zagłębia się w gąszcz różnorakich spółek i dziwnych powiązań. Oczywiście z sympatią patrzymy na poczynania Ellen, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że dysponuje ona znikomymi środkami w porównaniu z ludźmi, których tropi…
Nie da się też ukryć, że w „Pralni” nie znajdziemy pełnokrwistej, spójnej fabuły, lecz ciąg luźno powiązanych historyjek ilustrujących kolejne aspekty działalności firmy Mossack Fonseca. Z kolei połączenie dwóch głównych wątków w finale filmu jest wprawdzie pomysłowe, ale niekoniecznie dla wszystkich widzów będzie przekonujące. Nie zmienia to jednak faktu, że dzieło Stevena Soderbergha ogląda się z zainteresowaniem i przyjemnością – głównie dzięki temu, że mimo przedstawienia tutaj całkiem poważnych i nierzadko skomplikowanych zagadnień, okazji do śmiechu nam nie brakuje.
koniec
30 stycznia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Melodramat prowincjonalny
Sebastian Chosiński

2 VIII 2020

To chyba nie jest przypadek, że bohaterowie każdego kolejnego filmu tadżyckiej reżyserki Niginy Sajfułłajewej są coraz starsi. Jakby dojrzewali wraz z nią. Nie zmieniają się jedynie problemy, z jakimi mają do czynienia, a dotyczą one skomplikowanych relacji damsko-męskich. W nakręconej w ubiegłym roku „Wierności” prowadzą one małżeństwo w średnim wieku na emocjonalne manowce.

więcej »

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 9. Żarty się skończyły
Marcin Mroziuk

31 VII 2020

Kiedy Ryu Dae-yeol zdemaskował i porwał Bae Gyu-ri, mogłoby się wydawać, że sytuacja pary głównych bohaterów stała się zupełnie beznadziejna. Tymczasem nastolatkowie okazują się naprawdę trudnymi przeciwnikami nawet dla zawodowych przestępców.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Pogranicznik z Dzikiego Wschodu
Sebastian Chosiński

29 VII 2020

„Karawana śmierci” Iwana Sołowowa to kolejny z filmów dotykających tematu wojny afgańskiej, który kręcony był jeszcze w czasach Związku Radzieckiego, ale którego premiera miała miejsce już po jego upadku. W porównaniu z obrazami omawianymi w tej rubryce wcześniej ten większy nacisk kładzie na wątek sensacyjny, a jego konstrukcja fabularna przypomina współczesny western.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. W pogoni za Amy.

Do sedna:

Kevin Smith. W pogoni za Amy.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.