Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Ronald D. Moore
‹For All Mankind›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFor All Mankind
Dystrybutor Apple TV
TwórcaRonald D. Moore
ReżyseriaMeera Menon, Allen Coulter, John Dahl, Seth Gordon, Michael Morris
ZdjęciaRoss Berryman, Stephen McNutt
Scenariusz
ObsadaJoel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Nick Toren, Olivia Trujillo, Chris Agos
MuzykaJeff Russo
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialFor All Mankind, Sezon 1
Liczba odcinków10
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

For All Mankind odc.10: Fantastyka ekonomiczna
[Ronald D. Moore „For All Mankind” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwszy sezon „For All Mankind” był dla mnie dużym, pozytywnym zaskoczeniem. Ale przed krótkim podsumowaniem całości, trzeba spojrzeć na ostatni odcinek, tym bardziej, że po zamieszaniu, które wprowadził poprzedni, byłem pełen obaw.

Marcin Osuch

For All Mankind odc.10: Fantastyka ekonomiczna
[Ronald D. Moore „For All Mankind” - recenzja]

Pierwszy sezon „For All Mankind” był dla mnie dużym, pozytywnym zaskoczeniem. Ale przed krótkim podsumowaniem całości, trzeba spojrzeć na ostatni odcinek, tym bardziej, że po zamieszaniu, które wprowadził poprzedni, byłem pełen obaw.

Ronald D. Moore
‹For All Mankind›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFor All Mankind
Dystrybutor Apple TV
TwórcaRonald D. Moore
ReżyseriaMeera Menon, Allen Coulter, John Dahl, Seth Gordon, Michael Morris
ZdjęciaRoss Berryman, Stephen McNutt
Scenariusz
ObsadaJoel Kinnaman, Michael Dorman, Wrenn Schmidt, Nick Toren, Olivia Trujillo, Chris Agos
MuzykaJeff Russo
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA
SerialFor All Mankind, Sezon 1
Liczba odcinków10
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po awarii drugiego stopnia rakiety, Apollo 24 z trójką astronautów, w tym Deke′m Slaytonem, dla którego wyprawa ta miała być spełnieniem marzeń, dryfuje w kosmosie. Na pomoc wyrusza, przygotowany początkowo do innych zadań, Apollo 25 z Molly Cobb na pokładzie.
Ekspedycja ratunkowa zamienia się w kolejną katastrofę. Jeden astronauta z Apollo 24 zostaje spopielony, rakieta wchodzi na trajektorię, która kończy się nieskończoną wędrówką w kosmosie, a Deke jest ciężko ranny. Kłopoty ma też Apollo 25, Molly zostaje wyrzucona daleko od statku i praktycznie nie ma szans na znalezienie jej w kosmicznej pustce. I, „last but not least”, samotny Baldwin na Księżycu ma swoją prywatną „zimną wojnę”. Rosjanin, który zawitał do Jamestown pod koniec poprzedniego odcinka z kończącym się tlenem co prawda żyje ale siedzi związany. Sam Amerykanin nadal pogrążony jest w apatii.
Jak dla mnie, to trochę tego wszystkiego za dużo, widz nie bardzo wie na czym ma się skupić. Spokojnie można było zrezygnować z pogoni za Cobb, skupiając całą uwagę na Apollo 24 i jego załodze, tym bardziej, że i tak wszystkie wątki (Baldwin, Rosjanin) zeszły się właśnie tutaj. Sama końcówka okazuje się nieco przesłodzona, ofiary nieco nachalne, ale w żadnym wypadku nie można powiedzieć, że ostatni odcinek zepsuł odbiór całej serii.
Mam wątpliwości jak zaklasyfikować „For All Mankind”. Trochę takie sf, ale nie do końca, bo od strony technologicznej wydaje się, że to wszystko mogło się wydarzyć. Pewne wątpliwości miałem przy lądowaniu na Księżycu stałej bazy. Czy Saturn V był w stanie dostarczyć na naszego satelitę tak duży obiekt? Pamiętajmy, że w Orle (lądowniku wyprawy Apollo 11) było tak mało miejsca, że Armstrong nawet jeśli by chciał to nie mógł wypuścić Aldrina jako pierwszego. A w Jamestown (stała baza kosmiczna w „For All Mankind”) trójka astronautów miała naprawdę sporo miejsca, zwłaszcza jeśli przywołać wszystkie te obrazy klaustrofobicznych przestrzeni w rzeczywistych pojazdach i stacjach kosmicznych. Z drugiej strony, Saturn musiał wynosić statek-matkę, lądownik wraz z paliwem, którego musiało wystarczyć na podróż w obydwie strony. Może więc nośność była wystarczająca na przeniesienie dużego obiektu, ale tylko w jednym kierunku?
Myślę jednak, że bardziej pasowałoby przypisać serial do kategorii „economical-fiction”. Program Apollo był niebotycznie drogi, a cele miał praktycznie tylko propagandowe. Anulowanie ostatnich dwóch wypraw tylko potwierdza ten fakt. W „For All Mankind” Saturny latają jeden za drugim, na Księżycu pojawia się stała stacja – a właściwie dwie (bo jest jeszcze obiekt radziecki). Wygląda na to, że jedynym elementem z kategorii fikcji naukowej jest odkrycie na Księżycu wody, łatwo dostępnej i w dużych ilościach.
Bardzo przypadło mi do gustu założenie, że w serialu nie wprowadzono żadnych technologii niedostępnych w czasach prawdziwego programu Apollo. Trochę zazgrzytało mi pojawienie się na koniec ostatniego odcinka (kto oglądał film jeszcze po napisach, ten wie o co chodzi) potężnej rakiety startującej spod powierzchni oceanu. Fakt, że potwora takiego nie zbudowano, ale projekty był i nazywał się „Sea Dragon”. Cóż on tam niesie na swoim pokładzie? Na odpowiedź przyjdzie nam poczekać do kolejnego sezonu zapowiadanego na jesień tego roku. Wygląda na to, że serial będzie musiał odejść od zasady spójności technologicznej z rzeczywistością programu Apollo. Ale jeśli zachowa w tym zakresie dotychczasowy realizm oraz, a właściwie przede wszystkim umiejętność budowania ciekawych postaci i interakcji między nimi, to dobra zabawa dla fanów sf będzie gwarantowana.
koniec
7 lutego 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: „Ku” czy nie „ku”? – oto jest pytanie
Sebastian Chosiński

26 II 2020

Jeden z najsłynniejszych radzieckich filmów fantastycznonaukowych powstał – w pewnym sensie – przez przypadek. Pierwotnie był bowiem zamierzony jako historia science fiction, dla której punktem wyjścia miała być przygodowa „Wyspa skarbów” Roberta Louisa Stevensona. Scenariusz Gieorgija Danieliji i Rewaza Gabriadzego jednak ewoluował i ostatecznie przybrał postać „Kin-dza-dza!” – gorzkiej komedii o okrutnej dyktaturze.

więcej »

Co cechuje dżentelmena?
Konrad Wągrowski

24 II 2020

Guy Ritchie powraca do korzeni i kręci gangsterską komedię w stylu swych dawnych filmów. Wielbiciele „Przekrętu” i „Porachunków” nie powinni być zawiedzeni.

więcej »

East Side Story: Fatalne zauroczenie po rosyjsku
Sebastian Chosiński

23 II 2020

Reżyserski debiut aktora Grigorija Dobrygina to współczesny psychologiczny melodramat, który opowiada o tym, jak fascynacja wielkim światem i niespełnione marzenia niszczą życie młodego małżeństwa mieszkającego na rosyjskiej prowincji. W „Sheena667” krok po kroku obserwujemy destrukcję zdrowego układu damsko-męskiego, która prowadzi… – właśnie, dokąd?

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Babel.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.