Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ladj Ly
‹Nędznicy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNędznicy
Tytuł oryginalnyLes misérables
Dystrybutor M2 Films
Data premiery28 lutego 2020
ReżyseriaLadj Ly
ZdjęciaJulien Poupard
Scenariusz
ObsadaDamien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Steve Tientcheu, Almamy Kanouté, Nizar Ben Fatma
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania102 min
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dzieci ulicy
[Ladj Ly „Nędznicy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
My, Polacy, sami doskonale wiemy, jak łatwo w społeczeństwie narastają podziały oraz jak błyskawicznie może się nakręcać spirala nienawiści. Akcja „Nędzników” osadzona jest w kontekście społecznym, który dla nas może być trudny do zrozumienia. To współczesna, multikulturalna Francja, gdzie kradzież małego lwa z cyrku może być czynnikiem zapalnym eskalacji przemocy. Czy władza ma w ogóle cokolwiek do powiedzenia w świecie ogarniętym anarchią i niechęcią do podjęcia dialogu?

Adam Lewandowski

Dzieci ulicy
[Ladj Ly „Nędznicy” - recenzja]

My, Polacy, sami doskonale wiemy, jak łatwo w społeczeństwie narastają podziały oraz jak błyskawicznie może się nakręcać spirala nienawiści. Akcja „Nędzników” osadzona jest w kontekście społecznym, który dla nas może być trudny do zrozumienia. To współczesna, multikulturalna Francja, gdzie kradzież małego lwa z cyrku może być czynnikiem zapalnym eskalacji przemocy. Czy władza ma w ogóle cokolwiek do powiedzenia w świecie ogarniętym anarchią i niechęcią do podjęcia dialogu?

Ladj Ly
‹Nędznicy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNędznicy
Tytuł oryginalnyLes misérables
Dystrybutor M2 Films
Data premiery28 lutego 2020
ReżyseriaLadj Ly
ZdjęciaJulien Poupard
Scenariusz
ObsadaDamien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Steve Tientcheu, Almamy Kanouté, Nizar Ben Fatma
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiFrancja
Czas trwania102 min
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ladj Ly zrealizował 3 lata temu doceniany na festiwalach film krótkometrażowy o tym samym tytule. Dostał szansę na rozwinięcie historii w dłuższej formie. W takich przypadkach istnieje zawsze niebezpieczeństwo rozszerzania materiału na siłę i wypełniania obrazu zbędnymi dla rozwoju historii scenami. Na szczęście „Nędznicy” nie wpadają w tę pułapkę, w pierwszym akcie przybliżają nam najważniejszych bohaterów oraz zarysowują tło społeczne. Potem następuje rozwój akcji, wzrasta napięcie, a kolejne wydarzenia stają się coraz bardziej niejednoznaczne. I finalnie następuje coś, czego podskórnie mogliśmy się spodziewać, ale zapewne nie w tak intensywnej formie. Gwarantuję, że po seansie przez jakiś czas nie będziemy się czuć komfortowo wchodząc na kolejne piętra swojej klatki schodowej.
„Nędznicy” Victora Hugo posłużyli reżyserowi przede wszystkim jako inspiracja i punkt wyjścia, więc nie należy spodziewać się większych fabularnych podobieństw. Nawet jeden z bohaterów w pewnym momencie mówi, że na przedmieściach Paryża niewiele się zmieniło od czasu, w którym rozgrywała się akcja dzieła francuskiego pisarza. Świat się zmienia, a nierówności społeczne wciąż pozostają podobne. Odbiór „Nędzników” w dużym stopniu zależy od światopoglądu widza. Ogromną zaletą jest jednak przedstawienie patowej sytuacji, która wymyka się łatwym ocenom. Ladj Ly nie prawi kazań z ambony i nie stosuje tanich zagrywek w stylu: „miłosierdzie nas wyzwoli”. Owszem, nadzieja jest w próbach dialogu i porozumienia, ale tylko wtedy, gdy obie strony są na to gotowe. Wśród bohaterów filmu więcej jednak ludzi, którzy zanim nadstawią drugi policzek i porozmawiają, to przygotują akcję odwetową.
Nie zgadzam się, że to film, którego myślą przewodnią jest piętnowanie nadużyć władzy. Oczywiście jest to istotny wątek, ale Ly pokazuje dwie strony medalu. Obok idących o dwa kroki za daleko przedstawicieli władzy są zwykli obywatele, którzy już na starcie traktują ich jako wrogów i nie okazują żadnego szacunku. Reżyser szczególną uwagę skupia na młodzieży, w okresie wakacyjnym zostawionej samej sobie, z nieobecnymi rodzicami. Bez ujścia negatywnych emocji, bez autorytetów i bez żadnej kontroli. Gdyby stróże prawa nie przekraczali granic i zachowywali się według procedur to w sytuacji przedstawionej w filmie mogłoby to niewiele zmienić. Multikulturalne społeczeństwo to gotujący się tygiel – jak pogodzić zupełnie odmienne tradycje i przekonania? Wystarczy pozornie nieistotny czynnik zapalny i ludzie ulegający najgorszym instynktom, aby doszło do wybuchu przemocy.
W filmie występują profesjonalni aktorzy, ale Ly poprowadził ich w taki sposób, że łatwo wziąć ich za naturszczyków. Ważniejsze od charyzmatycznych bohaterów jest wsłuchanie się w głos dzielnicy. Dzięki temu „Nędznicy” nie stają się drugim „Miastem gniewu”, gdzie można było ogłuchnąć od wykrzykiwanych emocji. Jak na debiut pełnometrażowy jest to przemyślane dzieło. Pojawiają się scenariuszowe uproszczenia, ale Ly konsekwentnie trzyma się blisko swoich bohaterów. Nawet jeśli zbliża się do klisz i stereotypów, to finalnie wszyscy z nich są jedynie ludźmi. Czyli jak u Victora Hugo: „Nie ma złych roślin ani złych ludzi. Są tylko źli ogrodnicy”. Paradokumentalny styl reżyserii z kamerą z ręki początkowo nieco mi przeszkadzał, ale Ly potrafi w emocjonujący sposób pokazać sekwencje akcji. Kluczowe sceny pościgów zostały zrealizowane na dalekich planach, a zakończenie w klaustrofobicznej, zamkniętej przestrzeni blokowisk.
Przyznaję, sam pomyślałem, że Francja robi sabotaż, wystawiając do oscarowego wyścigu „Nędzników” zamiast „Portretu kobiety w ogniu”. I choć moje serce jest po stronie filmu Celine Sciammy, to w budowaniu złożonego portretu społeczeństwa i stopniowej eskalacji negatywnych nastrojów „Nędznicy” sa filmem bardziej nieoczywistym niż te głośniejsze tytuły jak „Joker” czy „Parasite”. Ladj Ly jest bowiem spadkobiercą zarówno Michaela Manna, jak i Mike’a Leigha. Z tym pierwszym łączy go zamiłowanie do kina sensacyjnego i poważne traktowanie zabawy w „policjantów i złodziei”, a z tym drugim zacięcie społeczne i portret zdesperowanych ludzi znajdujących się w gorszej sytuacji materialnej. Ostatecznie przekazuje też jedną z najważniejszych prawd o otaczającym nas świecie – sprzedawcę kebaba dobrego szanuj jak ojca własnego.
koniec
28 lutego 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Wzruszony Breżniew – bezcenne!
Sebastian Chosiński

6 X 2021

Po „neoprodukcyjnej”, opartej na scenariuszu Aleksandra Gelmana, „Premii” Siergiej Mikaleian postanowił nakręcić film zupełnie inny. W tym celu nawiązał kontakt z dziennikarzem Lwem Arkadjewem, który dekadę wcześniej napisał artykuł o trudnym losie wojennych wdów. On właśnie stał się podstawą kolejnego dzieła Ormianina – dramatu… „Wdowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Sztuka dla sztuki
— Adam Lewandowski

Nasza mała, konsumpcyjna apokalipsa
— Adam Lewandowski

Kolejny dzień w biurze
— Adam Lewandowski

Dziewczyny z ferajny
— Adam Lewandowski

Artystką być
— Adam Lewandowski

Pięćdziesiąt twarzy Zenka
— Adam Lewandowski

Legion Samobójczyń
— Adam Lewandowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Niech żyje Henryk V!
— Adam Lewandowski

Zimna wojna i zimna wódka
— Adam Lewandowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.