Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Brian De Palma
‹Domino›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomino
ReżyseriaBrian De Palma
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Søren Malling, Sus Wilkins, Paprika Steen, Helena Kaittani, Eriq Ebouaney, Guy Pearce, Thomas W. Gabrielsson
MuzykaPino Donaggio
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Dania, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania89 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Spiesz się powoli!
[Brian De Palma „Domino” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Brian De Palma nikomu już nic nie musi udowadniać. Ma już niemal osiemdziesiąt lat na karku i nakręcił wystarczająco dużo arcydzieł, aby zajmować poczesne miejsce w panteonie najwybitniejszych reżyserów XX wieku. Właśnie, XX, bo w XXI radzi już sobie znacznie gorzej. Oparty na scenariuszu Norwega Pettera Skavlana thriller „Domino” nie pozwala, niestety, zmienić tego zdania.

Sebastian Chosiński

Spiesz się powoli!
[Brian De Palma „Domino” - recenzja]

Brian De Palma nikomu już nic nie musi udowadniać. Ma już niemal osiemdziesiąt lat na karku i nakręcił wystarczająco dużo arcydzieł, aby zajmować poczesne miejsce w panteonie najwybitniejszych reżyserów XX wieku. Właśnie, XX, bo w XXI radzi już sobie znacznie gorzej. Oparty na scenariuszu Norwega Pettera Skavlana thriller „Domino” nie pozwala, niestety, zmienić tego zdania.

Brian De Palma
‹Domino›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomino
ReżyseriaBrian De Palma
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Søren Malling, Sus Wilkins, Paprika Steen, Helena Kaittani, Eriq Ebouaney, Guy Pearce, Thomas W. Gabrielsson
MuzykaPino Donaggio
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Dania, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania89 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ale – żebyśmy dobrze się zrozumieli – to nie jest zły film. Spokojnie można poświęcić na niego półtorej godziny, aby oderwać się od rozmyślań o niewesołej rzeczywistości, jaka nas otacza. „Domino”, chociaż daleko mu poziomem do takich dzieł mistrza, jak „Carrie” (1976), „Człowiek z blizną” (1983), „Nietykalni” (1987) czy „Życie Carlita” (1993), ogniskuje uwagę i trzyma w napięciu na tyle, by nie zrezygnować z seansu przed pojawieniem się napisów końcowych. Z których to dopiero dowiadujemy się, kto jest autorem obrazu. Inna sprawa, że jest to oczywiste już po kwadransie (zakładając, że wcześniej nic nie wiedzieliśmy na ten temat) – Amerykanin prowadzi bowiem narrację w typowy dla siebie sposób. Dzisiaj już mocno archaiczny, wywodzący się z lat 70. XX wieku, ale mający w sobie także sporo uroku.
De Palma donikąd się nie spieszy i skutecznie powściąga swoich bohaterów przed wybieganiem przed szereg. O ile jednak taka formuła świetnie sprawdzała się we thrillerach psychologicznych („W przebraniu mordercy”, 1980; „Mój brat Kain”, 1992), o tyle we współczesnym kinie akcji bywa denerwująca. Zwłaszcza gdy później fabuła wymaga od autora nagłego przeskoku i okazuje się, że drogę samochodem z Kopenhagi do Holandii gliniarze ścigający okrutnego zabójcę pokonują w kilka sekund. Cóż, można i tak. Zwłaszcza gdy jest się zdeterminowanym. A oni, kopenhascy policjanci Christian Toft (w tej roli duński aktor Nikolaj Coster-Waldau) i towarzysząca mu Alex Boe (którą gra Holenderka Carice van Houten), są – i to bardzo! Za wszelką cenę chcą dorwać Ezrę Tarziego (Francuz Erik Ebouaney), który w czasie policyjnej interwencji ciężko ranił Larsa Hansena (Duńczyk Søren Malling), partnera Christiana i kochanka Alex.
I zapewne nie byłoby to wcale takie trudne, gdyby do prowadzonego przez Skandynawów śledztwa nie wtrąciła się wszechmocna CIA – tu pod postacią działającego w Kopenhadze agenta Joego Martina (Brytyjczyk Guy Pearce) – która postanowiła wykorzystać paskudnego Tarziego do schwytania jeszcze paskudniejszego terrorysty z ISIS Salaha Al-Dina (marokańsko-holenderski aktor Mohammed Azaam). Kto wyjdzie z tego pojedynku zwycięsko – duńscy policjanci, Amerykanie, a może planujący kolejne zamachy w Europie „spadkobierca” Saladyna? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Co jest plusem „Domina”? Intrygująca, międzynarodowa obsada. Dwie sceny w typowym dla De Palmy stylu: otwierająca, w której na arenę wprowadzeni zostają Christian, Lars i Ezra, oraz finałowa, rozgrywająca się w czasie corridy w andaluzyjskiej Almeríi. Do tego dodajcie sobie jeszcze szczyptę ironii (głównie pod adresem CIA) – i zapewne uznacie, że elementów pozytywnych jest tyle, by jednak nowy film klasyka oglądnąć.
koniec
6 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 3: Pustynna rozgrywka
Marcin Mroziuk

28 V 2020

Twórcy serialu postanowili wykorzystać w tym odcinku jeszcze jedno miejsce, z którym związanych jest wiele teorii spiskowych. Otóż kolejnym zadaniem Michaela Quinna i J. Allena Hyneka jest wyjaśnienie zaginięcia kaprala Millera, które zdarzyło się nie gdzie indziej tylko w Strefie 51.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zaczęło się pod Kurskiem
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Składająca się z pięciu pełnometrażowych filmów epopeja Jurija Ozierowa „Wyzwolenie” była – obok późniejszych o kilka lat „Żołnierzy wolności” – największym finansowym i organizacyjnym przedsięwzięciem w dziejach kinematografii radzieckiej (i kilku innych krajów komunistycznych). Całość opowiadała o dwóch ostatnich latach Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, a pierwsza część – „Ognisty łuk” – poświęcona został bitwie na Łuku Kurskim.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 2: Dowody na istnienie UFO
Marcin Mroziuk

25 V 2020

Druga część opowieści o wydarzeniach w Roswell okazuje się nawet jeszcze bardziej zajmująca niż pierwsza, gdyż tym razem napięcie kilkukrotnie osiągnie naprawdę wysoki poziom, a w pewnym momencie kapitan Quinn i doktor Hynek znajdują się po przeciwnych stronach barykady, widzowie zaś wcale nie mają pewności, który z nich ma rację.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieładne kwiatki
— Przemysław Ćwik

Tegoż autora

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Na pogańskim globie
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Dark Phoenix – Fatal Wonder Woman
— Sebastian Chosiński

W otchłani jazzu
— Sebastian Chosiński

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński

Strach z przeszłości
— Sebastian Chosiński

Od Cole’a Portera po Davida Bowiego
— Sebastian Chosiński

Bohaterowie z przypadku, zbrodniarze z wyboru
— Sebastian Chosiński

Wiele hałasu o nic, nic, nic
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.