Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Brian De Palma
‹Domino›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomino
ReżyseriaBrian De Palma
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Søren Malling, Sus Wilkins, Paprika Steen, Helena Kaittani, Eriq Ebouaney, Guy Pearce, Thomas W. Gabrielsson
MuzykaPino Donaggio
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Dania, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania89 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Spiesz się powoli!
[Brian De Palma „Domino” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Brian De Palma nikomu już nic nie musi udowadniać. Ma już niemal osiemdziesiąt lat na karku i nakręcił wystarczająco dużo arcydzieł, aby zajmować poczesne miejsce w panteonie najwybitniejszych reżyserów XX wieku. Właśnie, XX, bo w XXI radzi już sobie znacznie gorzej. Oparty na scenariuszu Norwega Pettera Skavlana thriller „Domino” nie pozwala, niestety, zmienić tego zdania.

Sebastian Chosiński

Spiesz się powoli!
[Brian De Palma „Domino” - recenzja]

Brian De Palma nikomu już nic nie musi udowadniać. Ma już niemal osiemdziesiąt lat na karku i nakręcił wystarczająco dużo arcydzieł, aby zajmować poczesne miejsce w panteonie najwybitniejszych reżyserów XX wieku. Właśnie, XX, bo w XXI radzi już sobie znacznie gorzej. Oparty na scenariuszu Norwega Pettera Skavlana thriller „Domino” nie pozwala, niestety, zmienić tego zdania.

Brian De Palma
‹Domino›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomino
ReżyseriaBrian De Palma
ZdjęciaJosé Luis Alcaine
Scenariusz
ObsadaNikolaj Coster-Waldau, Søren Malling, Sus Wilkins, Paprika Steen, Helena Kaittani, Eriq Ebouaney, Guy Pearce, Thomas W. Gabrielsson
MuzykaPino Donaggio
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiBelgia, Dania, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania89 min
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ale – żebyśmy dobrze się zrozumieli – to nie jest zły film. Spokojnie można poświęcić na niego półtorej godziny, aby oderwać się od rozmyślań o niewesołej rzeczywistości, jaka nas otacza. „Domino”, chociaż daleko mu poziomem do takich dzieł mistrza, jak „Carrie” (1976), „Człowiek z blizną” (1983), „Nietykalni” (1987) czy „Życie Carlita” (1993), ogniskuje uwagę i trzyma w napięciu na tyle, by nie zrezygnować z seansu przed pojawieniem się napisów końcowych. Z których to dopiero dowiadujemy się, kto jest autorem obrazu. Inna sprawa, że jest to oczywiste już po kwadransie (zakładając, że wcześniej nic nie wiedzieliśmy na ten temat) – Amerykanin prowadzi bowiem narrację w typowy dla siebie sposób. Dzisiaj już mocno archaiczny, wywodzący się z lat 70. XX wieku, ale mający w sobie także sporo uroku.
De Palma donikąd się nie spieszy i skutecznie powściąga swoich bohaterów przed wybieganiem przed szereg. O ile jednak taka formuła świetnie sprawdzała się we thrillerach psychologicznych („W przebraniu mordercy”, 1980; „Mój brat Kain”, 1992), o tyle we współczesnym kinie akcji bywa denerwująca. Zwłaszcza gdy później fabuła wymaga od autora nagłego przeskoku i okazuje się, że drogę samochodem z Kopenhagi do Holandii gliniarze ścigający okrutnego zabójcę pokonują w kilka sekund. Cóż, można i tak. Zwłaszcza gdy jest się zdeterminowanym. A oni, kopenhascy policjanci Christian Toft (w tej roli duński aktor Nikolaj Coster-Waldau) i towarzysząca mu Alex Boe (którą gra Holenderka Carice van Houten), są – i to bardzo! Za wszelką cenę chcą dorwać Ezrę Tarziego (Francuz Erik Ebouaney), który w czasie policyjnej interwencji ciężko ranił Larsa Hansena (Duńczyk Søren Malling), partnera Christiana i kochanka Alex.
I zapewne nie byłoby to wcale takie trudne, gdyby do prowadzonego przez Skandynawów śledztwa nie wtrąciła się wszechmocna CIA – tu pod postacią działającego w Kopenhadze agenta Joego Martina (Brytyjczyk Guy Pearce) – która postanowiła wykorzystać paskudnego Tarziego do schwytania jeszcze paskudniejszego terrorysty z ISIS Salaha Al-Dina (marokańsko-holenderski aktor Mohammed Azaam). Kto wyjdzie z tego pojedynku zwycięsko – duńscy policjanci, Amerykanie, a może planujący kolejne zamachy w Europie „spadkobierca” Saladyna? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Co jest plusem „Domina”? Intrygująca, międzynarodowa obsada. Dwie sceny w typowym dla De Palmy stylu: otwierająca, w której na arenę wprowadzeni zostają Christian, Lars i Ezra, oraz finałowa, rozgrywająca się w czasie corridy w andaluzyjskiej Almeríi. Do tego dodajcie sobie jeszcze szczyptę ironii (głównie pod adresem CIA) – i zapewne uznacie, że elementów pozytywnych jest tyle, by jednak nowy film klasyka oglądnąć.
koniec
6 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Na posterunku do ostatniego żołnierza
Sebastian Chosiński

30 IX 2020

Kiedy w 1956 roku na ekrany kin trafił dramat wojenny „Nieśmiertelny garnizon”, wiedza na temat wydarzeń, jakie w swoim dziele przedstawili Eduard Tisse i Zachar Agranienko, wciąż była w społeczeństwie radzieckim niewielka. Dlatego właśnie ich film stał się jednym z najmocniejszych punktów w propagandowym przedstawieniu obrony Twierdzy Brzeskiej przed nazistami w czerwcu 1941 roku.

więcej »

O Niemcu, co go Wanda chciała
Marcin Mroziuk

29 IX 2020

W zależności od stacji telewizyjnej serial „Dezerter” jest pokazywany w czterech odcinkach lub dwóch częściach (tak możemy go obejrzeć premierowo w Polsce na kanale Epic Drama). Nie wpływa to jednak specjalnie na odbiór tej niemiecko-polskiej koprodukcji, która pozostaje solidnie opowiedzianą wojenną love story. W tym przypadku lepiej jednak nie analizować zbyt dokładnie motywów postępowania głównych bohaterów.

więcej »

Wychowane przez wilki: Odc. 2. Druga szansa
Marcin Mroziuk

28 IX 2020

Można by stwierdzić, że po tym, jak Matka sprowadziła z Arki pięcioro nowych dzieci, kolonia na Keplerze-22b w pewnym sensie powraca do punktu wyjścia. Nie ulega jednak wątpliwości, że już nic nie będzie tam takie, jak było wcześniej.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieładne kwiatki
— Przemysław Ćwik

Tegoż autora

Słowiańska dusza, amerykański szyk
— Sebastian Chosiński

Morskie opowieści w rytmie roots reggae
— Sebastian Chosiński

Po obu stronach Bałtyku
— Sebastian Chosiński

Internacjonalizm międzygalaktyczny
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Rotanowa pośle
— Sebastian Chosiński

„I po ch… pani robiła te badania?!”
— Sebastian Chosiński

Za siedmioma odległymi galaktykami…
— Sebastian Chosiński

W Rosji najgorzej być zakładnikiem…
— Sebastian Chosiński

Gdy Łazarze śpią, budzą się upiory
— Sebastian Chosiński

Religijni fanatycy i zblazowani zbrodniarze
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.