Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Agnieszka Holland
‹Obywatel Jones›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObywatel Jones
Tytuł oryginalnyMr. Jones
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery27 lutego 2020
ReżyseriaAgnieszka Holland
ZdjęciaTomasz Naumiuk
Scenariusz
ObsadaJames Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Celyn Jones, Krzysztof Pieczyński, Fenella Woolgar
MuzykaAntoni Łazarkiewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska, Ukraina, Wielka Brytania
Czas trwania114 min
Gatunekbiograficzny, dramat, thriller
EAN5906190326577
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
[Agnieszka Holland „Obywatel Jones” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ile jeszcze jest takich postaci, jak Gareth Jones, które zasługują na wyciągnięcie ich z mroków zapomnienia i upamiętnienie po wsze czasy! Walijski dziennikarz był jednym z pierwszych przedstawicieli mediów zachodnich, którzy informowali demokratyczny świat o sztucznie wywołanym na rozkaz Stalina Wielkim Głodzie na Ukrainie. Agnieszka Holland uznała, że swoimi dokonaniami zapracował na film biograficzny. Słusznie!

Sebastian Chosiński

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
[Agnieszka Holland „Obywatel Jones” - recenzja]

Ile jeszcze jest takich postaci, jak Gareth Jones, które zasługują na wyciągnięcie ich z mroków zapomnienia i upamiętnienie po wsze czasy! Walijski dziennikarz był jednym z pierwszych przedstawicieli mediów zachodnich, którzy informowali demokratyczny świat o sztucznie wywołanym na rozkaz Stalina Wielkim Głodzie na Ukrainie. Agnieszka Holland uznała, że swoimi dokonaniami zapracował na film biograficzny. Słusznie!

Agnieszka Holland
‹Obywatel Jones›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObywatel Jones
Tytuł oryginalnyMr. Jones
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery27 lutego 2020
ReżyseriaAgnieszka Holland
ZdjęciaTomasz Naumiuk
Scenariusz
ObsadaJames Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Celyn Jones, Krzysztof Pieczyński, Fenella Woolgar
MuzykaAntoni Łazarkiewicz
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiPolska, Ukraina, Wielka Brytania
Czas trwania114 min
Gatunekbiograficzny, dramat, thriller
EAN5906190326577
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ostatnimi laty Agnieszka Holland znacznie częściej kręci filmy na potrzeby małego (vide „Dochodzenie”, „Gorejący krzew”, „Bez tajemnic”, „Dziecko Rosemary”, „House of Cards”, „1983”), aniżeli wielkiego ekranu. Na szczęście, co parę lat postanawia przypomnieć o sobie także bywalcom kin. Zawsze przy tym wybiera tematy, które na pewno nie można uznać za błahe. Tak było, pozostając jedynie przy dziełach z ostatniej dekady, z nominowanym do Oscara, podejmującym wątek Zagłady „W ciemności” (2011), z proekologicznym dramatem kryminalnym „Pokot” (2017), który niejako zapowiedział literacką Nagrodę Nobla dla Olgi Tokarczuk, wreszcie z ubiegłorocznym „Obywatelem Jonesem”, którego główną osią wydarzeń jest Hołodomor, czyli Wielki Głód na Ukrainie z lat 1932-1933, swego czasu uznany oficjalnie przez polski parlament za zbrodnię ludobójstwa.
Holland nie jest oczywiście pierwszą reżyserką, która podjęła ten niezwykle bolesny dla naszych wschodnich sąsiadów temat. Pionierem – przynajmniej jeśli chodzi o filmy fabularne – był Ukrainiec Ołeś Janczuk, autor zrealizowanego w roku ogłoszenia przez jego ojczyznę niepodległości wstrząsającego dramatu „Hołod-33” (1991), którego scenariusz powstał z pomocą dobrze znanego w naszym kraju pisarza science fiction Siergieja Diaczenko. O ile jednak Janczuk spojrzał na Wielki Głód niejako „od środka”, nie stroniąc przy tym od naturalistycznej symboliki i fantasmagorii, Holland postanowiła stworzyć dzieło na wskroś realistyczne, na dodatek prezentujące optykę Zachodu. Dlatego właśnie tytułowym bohaterem filmu uczyniła młodego walijskiego dziennikarza Garetha Jonesa (w tej roli James Norton), który jako jeden z pierwszych poinformował opinię światową o tym, co dzieje się na radzieckiej Ukrainie.
Garetha Jonesa poznajemy jako ambitnego i próbującego przebić się do dziennikarskiego mainstreamu brytyjskiego żurnalistę, który stosuje niekonwencjonalne metody zdobywania informacji i docierania do osób, z którymi chciałby przeprowadzić rozmowy (vide Adolf Hitler). Nie robi tego jednak dla pieniędzy czy taniej popularności, chce być jak najlepiej poinformowany, aby jak najrzetelniej informować swoich czytelników. Kiedy więc docierają do niego wieści o tym, co dzieje się na Ukrainie, nie zastanawia się długo i rusza do Moskwy, a stamtąd – uzyskawszy akceptację władz dzięki spotkaniu z ministrem spraw zagranicznych Maksimem Litwinowem (gra go Krzysztof Pieczyński) – na południe. Nie może liczyć na niczyją pomoc; musi za to obawiać się zarówno sowieckich służb, jak i swego amerykańskiego kolegi po fachu, będącego na usługach NKWD moskiewskiego korespondenta „New York Timesa” Waltera Duranty’ego (Peter Sarsgaard).
Mimo licznych przeciwności, Jones zbiera dowody nieporównywalnej z niczym zbrodni. Gdy mu się to udaje, staje przed równie trudnym – można odnieść wrażenie, że wręcz niewykonalnym – zadaniem. Po pierwsze: Jak wywieźć je na Zachód? Po drugie: Jak przekonać o prawdziwości tego, co widział na własne oczy, rządy i społeczeństwa Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, mając przeciwko sobie – aktywnie wspierany przez Duranty’ego – sowiecki aparat propagandowy? Agnieszka Holland, wbrew oczekiwaniom (a może obawom, zależy od punktu spojrzenia), nie epatuje grozą. Prezentowane przez nią obrazy tragedii wydają się wręcz niewinne w porównaniu z tym, co pokazał w swoim dziele trzy dekady temu Ołeś Janczuk. Był to albo świadomy wybór reżyserki, albo odgórna decyzja producentów, którzy mogli obawiać się reperkusji ze strony Rosji. W każdym razie trudno z tego powodu nie dojść do wniosku, że „Obywatel Jones” jednak nieco prześlizguje się po temacie. Choć na pewno jest ważnym głosem w dyskusji nad Wielkim Głodem.
koniec
21 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 4. Polowanie w Meksyku
Marcin Mroziuk

5 VIII 2022

Wprawdzie rozprawienie się z prezesem Capstone Industries główny bohater odłożył na później, ale za to w napięciu obserwujemy, jak James Reece błyskawicznie zmierza do wyrównania rachunków z bezpośrednim zabójcą jego żony i córki. Inną sprawą jest, że brak umiaru w zemście niekoniecznie przysporzy komandosowi sympatii u widzów.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: „Mankurtyzacja” homo sovieticusa
Sebastian Chosiński

3 VIII 2022

Zdaję sobie sprawę, że tytuł dzisiejszej recenzji może wydać się niezrozumiały. W tekście jednak wszystko jest, jak sądzę, właściwie wyjaśnione. A dotyczy on adaptacji „Dnia dłuższego niż stulecie” – kolejnej powieści kirgiskiego klasyka Czingiza Ajtmatowa, którą tym razem przeniósł na ekran – pod tytułem „Mankurt” – turkmeński reżyser Chodżakuli Narlijew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski

Po kolana w czyśćcu
— Łukasz Gręda

Niesamowity góral
— Tomasz Rachwald

Tegoż autora

Przez dziury w dachu widać księżyc nad górami
— Sebastian Chosiński

Przepastne archiwa wypełnione skarbami
— Sebastian Chosiński

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.