Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Niki Caro
‹Mulan›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMulan
Data premiery27 marca 2020
ReżyseriaNiki Caro
ZdjęciaMandy Walker
Scenariusz
ObsadaYifei Liu, Donnie Yen, Jet Li, Li Gong, Jason Scott Lee, Yoson An, Nelson Lee, Jun Yu
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ci, co skaczą i fruwają…
[Niki Caro „Mulan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
…na nasz program zapraszają. Tak, znów nie mogłam się oprzeć lekko zmienionemu cytatowi z piosenki. Skakania i fruwania, a także biegania po ścianach w „Mulan” jest dużo, co sprawia, że film jest równie fantastyczno-baśniowy, co kreskówka po tym samym tytułem. Po prostu w inny sposób.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ci, co skaczą i fruwają…
[Niki Caro „Mulan” - recenzja]

…na nasz program zapraszają. Tak, znów nie mogłam się oprzeć lekko zmienionemu cytatowi z piosenki. Skakania i fruwania, a także biegania po ścianach w „Mulan” jest dużo, co sprawia, że film jest równie fantastyczno-baśniowy, co kreskówka po tym samym tytułem. Po prostu w inny sposób.

Niki Caro
‹Mulan›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMulan
Data premiery27 marca 2020
ReżyseriaNiki Caro
ZdjęciaMandy Walker
Scenariusz
ObsadaYifei Liu, Donnie Yen, Jet Li, Li Gong, Jason Scott Lee, Yoson An, Nelson Lee, Jun Yu
MuzykaHarry Gregson-Williams
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiUSA
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początku trzeba zaznaczyć, że film nie jest aktorską adaptacją animacji z 1998 roku, choć ma do niej kilka uroczych nawiązań, na przykład postać Świerszcza. Oglądamy natomiast jedną z wersji legendy o walecznej Chince, o czym od razu we wstępie informuje głos narratora. Z początku wygląda na to, że twórcy postawili na większy realizm… ale tylko pod pewnymi względami. Zaznaczono na przykład problem, jakie ma dziewczyna w koszarach z zachowaniem higieny – jednak, jako że to kino rodzinne, jest to pokazane nad wyraz dyskretnie i rozwiązane przesadnie łatwo. Natomiast baśniowość przejawia się w tym, że działają tam czary. Ściśle biorąc, czarownica. Wprawdzie nie ma tak szerokich umiejętności jak te z Hogwartu albo choćby z baśni braci Grimm, nie zmienia nikogo w żabę i nie korzysta ze szklanej kuli, za to jej popisy są o wiele bardziej malownicze.
Malowniczość to w ogóle główna zaleta tego filmu. Wiele kadrów jest zakomponowanych niczym obrazy – wystarczyłoby je wydrukować i powiesić na ścianie. Samotna postać schodząca po schodach szerokich jak pas startowy, sala tronowa oświetlona lampionami odbijającymi się w podłodze z polerowanego drewna, powiewające poły szat, jeździec wyłaniający się z mgły czy wreszcie przepiękne, egzotyczne krajobrazy, czasem z zagubioną w nich maleńką sylwetką wędrowca. Scenografowie mogą chlubić się dopieszczonymi detalami: jeżeli pamiątkowy przedmiot jest owinięty wyszywaną sakwą, to jest ona nieco spłowiała i podniszczona, kamienna rzeźba jest rzeczywiście kamienna, a nie gipsowa, i tak dalej. No i nie można nie wspomnieć o obłędnych choreograficznie scenach walk, z których większość zaprzecza prawom grawitacji, masy i zachowania pędu, co i tak nie przeszkadza oglądać ich w zachwycie, bo – powiedzmy sobie szczerze – czego innego się po takim filmie spodziewać? Nawet bez oglądania zwiastuna nikogo nie zdziwią chińscy ninja wbiegający po pionowej ścianie czy odbicie lecącej włóczni celnie wymierzonym kopnięciem. Taka jest stylistyka kina wuxia, z którego ten film czerpie już nie pełnymi garściami, ale wręcz cebrzykami (które żołnierze w ramach treningu wnoszą na wysoką górę).
Jeśli chodzi o wuxia, to trzeba powiedzieć, że zdolności Mulan pod tym względem są przesadzone. Na myśl przychodzi Rey z najnowszych „Gwiezdnych wojen”, która – dzięki Mocy – umiała od razu wszystko to, czego Luke i inni musieli się mozolnie uczyć. Tutaj zamiast Mocy występuje energia chi (Obi-Wan powiedziałby coś w stylu „Usłyszałem, jakby milion chińskich głosów krzyknęło z oburzenia…”) i Mulan już na wstępie stoi o kilka poziomów wyszkolenia wyżej od kolegów z armii – tyle, że początkowo to ukrywa. Ukrywanie i akceptacja swojego „ja” jest zresztą istotnym motywem w obecnym filmie, i zostaje efektownie rozegrane. Natomiast pomysł, że bohaterka od początku jest kimś wyjątkowym, całkowicie zniweczył wymowę poprzedniego filmu, który opowiadał o dziewczynie dość zwyczajnej, tyle że buntowniczej i bardzo inteligentnej.
Scenariusz to nie do końca udany kompromis między duchem konfucjanizmu i amerykańskości. Nie da się pokazać średniowiecznych Chin bez choćby zaznaczenia, jak hierarchiczne i skostniałe było ich społeczeństwo – w końcu na tym opiera się cała oś fabularna. Twórcy filmu do minimum ograniczyli kłanianie się i rozbudowaną tytulaturę, co nie jest niczym złym, choć zabija trochę klimat. Natomiast to, co zrobili z cesarzem… chóralnych śmiechów na sali uniknęliśmy chyba tylko dzięki temu, że widzów było zaledwie pięcioro czy sześcioro. Naprawdę, istnieje różnica między uznawanym praktycznie za boga władcą, a amerykańskim prezydentem, który w „Dniu niepodległości” wskakuje do myśliwca, by osobiście walczyć z najeźdźcami. Koń (ten surfujący po śnieżnej lawinie) by się uśmiał.
koniec
27 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

The Last of Us: Odc. 8. Żeby żyć, trzeba jeść
Marcin Mroziuk

24 III 2023

Trzeba przyznać, że ten odcinek – w odróżnieniu od poprzedniego – wreszcie dostarcza widzom atrakcji, na jakie czekają. Para głównych bohaterów musi bowiem przetrwać nie tylko borykając się z chorobą Joela i niedoborem jedzenia, ale także stawić czoła grupie naprawdę groźnych ludzi.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W starej twierdzy w Kokandzie
Sebastian Chosiński

22 III 2023

Po trzech tadżyckich miniserialach opowiadających o instalowaniu władzy radzieckiej w Turkiestanie przyszła kolej na telewizyjne dzieło rodem z Uzbekistanu (chociaż z licznym udziałem aktorów rosyjskich, w tym samego Aleksandra Kajdanowskiego). Trzyczęściowa historia „Było to w Kokandzie” autorstwa Uzbeka Uczkuna Nazarowa oparta została na motywach wydanej w 1939 roku powieści Nikołaja Nikitina.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.