Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Yavor Petkov
‹Danny. Legenda. Bóg.›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDanny. Legenda. Bóg.
Tytuł oryginalnyDanny. Legend. God.
ReżyseriaYavor Petkov
ZdjęciaRumen Vasilev
Scenariusz
ObsadaDimo Alexiev, James Babson, James Ryan Babson, Kate Nichols, Valentina Aleksandrova, Iliana Lazarova, Suzanitta, Borislav Markovski
MuzykaBoris Rappo
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania112 min
Gatunekdramat, komedia, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

36. Warszawski Festiwal Filmowy: Relacja z festiwalu - część 2
[Yavor Petkov „Danny. Legenda. Bóg.”, Lili Horváth „Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony”, Visar Morina „Wygnanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przed Wami kolejna porcja wrażeń z tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Tym razem filmowa podróż na tereny Bałkanów – bułgarski „Danny. Legenda. Bóg”, węgierskie „Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony” oraz koprodukcja z udziałem Kosowa „Wygnanie”.

Adam Lewandowski

36. Warszawski Festiwal Filmowy: Relacja z festiwalu - część 2
[Yavor Petkov „Danny. Legenda. Bóg.”, Lili Horváth „Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony”, Visar Morina „Wygnanie” - recenzja]

Przed Wami kolejna porcja wrażeń z tegorocznej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Tym razem filmowa podróż na tereny Bałkanów – bułgarski „Danny. Legenda. Bóg”, węgierskie „Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony” oraz koprodukcja z udziałem Kosowa „Wygnanie”.

Yavor Petkov
‹Danny. Legenda. Bóg.›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDanny. Legenda. Bóg.
Tytuł oryginalnyDanny. Legend. God.
ReżyseriaYavor Petkov
ZdjęciaRumen Vasilev
Scenariusz
ObsadaDimo Alexiev, James Babson, James Ryan Babson, Kate Nichols, Valentina Aleksandrova, Iliana Lazarova, Suzanitta, Borislav Markovski
MuzykaBoris Rappo
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania112 min
Gatunekdramat, komedia, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Adam Lewandowski [20%]
Jedna z pierwszych wypowiedzi reżysera po projekcji dotyczyła inspiracji filmem „Człowiek pogryzł psa”. Ta kontrowersyjna belgijska produkcja to klasyka mockumentu opowiadająca o grupie filmowców śledzącej poczynania seryjnego mordercy, który przybliża im swoją pasję. Petkov również wykorzystuje czarny humor i szokowanie odbiorców, aby opowiedzieć o zupełnie amoralnym, bułgarskim polityku.
Akcja rozpoczyna się od pierwszego dnia kręcenia filmu dokumentalnego na temat jego życia. Jak się szybko okazuje, skrypt można wyrzucić do kosza, bo mężczyzna robi co chce i zaczyna wciągać ekipę w swój wypełniony patologiami świat. Niestety prawie dwie godziny stają się nieznośne, gdy twórcy przerysowują bohatera do granic możliwości. Danny cały czas krzyczy, przeklina, poniża kobiety, popisuje się, nie robiąc przy tym tak naprawdę nic ciekawego. Większość akcji polega na wysłuchiwaniu jego monologów, budzących wyłącznie odrazę, a nie fascynację.
Nawet przy skupieniu się na tak prymitywnej postaci można było spróbować zdecydowanie bardziej kreatywnego poczucia humoru. Twórcy poszli na łatwiznę – jak na taką produkcję za mało tutaj zaskoczeń i interesujących interakcji z innymi bohaterami.
Jeśli szukacie ciekawego mockumentu to polecam „Króla Belgów” wyświetlanego kilka lat temu na Festiwalu Transatlantyk. „Danny. Legenda. Bóg” to najbardziej męczący seans tegorocznego Warszawskiego Festiwalu Filmowego – zamiast błyskotliwej satyry i sensownej historii pozostały jedynie same kontrowersje.

Lili Horváth
‹Przygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzygotowania, żeby być razem przez czas nieokreślony
Tytuł oryginalnyFelkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre
ReżyseriaLili Horváth
ZdjęciaRóbert Maly
Scenariusz
ObsadaNatasa Stork, Viktor Bodó, Benett Vilmányi, Zsolt Nagy, Péter Tóth, Andor Lukáts, Attila Mokos, Linda Moshier
MuzykaGábor Keresztes
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiWęgry
Czas trwania95 min
Gatunekdramat, romans
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Adam Lewandowski [70%]
Intrygujący jest już sam tytuł dzieła węgierskiej reżyserki. To nastrojowe kino opowiadające o samotnej neurochirurżce powracającej do rodzimego kraju w nadziei na spotkanie lekarza poznanego na konferencji w Stanach Zjednoczonych. Mieli umówić się na spotkanie na moście w Budapeszcie, ale okazuje się, że mężczyzna wcale jej nie poznaje. Kobieta zatrudnia się w lokalnym szpitalu, aby móc przebywać blisko niego, a jako widzowie nie jesteśmy pewni, czy oglądamy cały czas rzeczywiste wydarzenia, czy też wyobrażenia wynikające z jej fascynacji lekarzem.
Film Lili Horvát ma trochę wspólnego ze „Spragnionymi miłości” Wong Kar-Waia – bohaterowie więcej chodzą niż rozmawiają, ale zamiast wspólnej konsumpcji makaronu przeprowadzają operacje na otwartym mózgu. Zobaczymy wiele zmysłowych scen polegających na wymianie drobnych gestów lub spojrzeń.
Erotyczne napięcie będzie narastało wraz z rozwojem akcji aż do dosyć nietypowej sceny zbliżenia. Obraz rodzącego się uczucia nie wpada w pretensjonalność, ponieważ melodramatyczny charakter opowieści bywa rozładowywany humorem – w końcu kobieta musi sobie poradzić w zdominowanym przez mężczyzn środowisku neurochirurgów.
Konwencja wymagała zniuansowanej gry aktorskiej, w czym znakomicie odnalazła się błękitnooka Natasa Stark. Dzięki niej możemy uwierzyć w zróżnicowane stany emocjonalne bohaterki. Dla widzów lubiących niedopowiedzenia rozczarowujący może być finał, ponieważ reżyserka po wielu niejednoznacznych zdarzeniach wykłada wszystko na tacy.
Pomimo tego jest to kino bardzo ciekawe skupiające się na postrzeganiu rzeczywistości przez kobietę pragnącą miłości, ale jednocześnie chcącą rozwijać się zawodowo. Zawsze będę wolał właśnie takie produkcje niż zbliżone w warstwie metafizycznej „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego.

Visar Morina
‹Wygnanie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWygnanie
Tytuł oryginalnyExil
ReżyseriaVisar Morina
ZdjęciaMatteo Cocco
Scenariusz
ObsadaMisel Maticevic, Sandra Hüller, Rainer Bock, Thomas Mraz, Flonja Kodheli, Victoria Trauttmansdorff, Stephan Grossmann, Uwe Preuss
MuzykaBenedikt Schiefer
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiBelgia, Niemcy
Czas trwania121 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Adam Lewandowski [70%]
Nie wiem, jak to jest być imigrantem, ale przebywanie w innym kraju może przyczyniać się do zaburzenia poczucia tożsamości. Główny bohater, pochodzący z Kosowa Xhafer, mieszka w Niemczech już od dłuższego czasu. Jest przyzwoicie sytuowany finansowo, ma niemiecką żonę i pracę w firmie farmaceutycznej. Jednak na każdym kroku wypatruje przejawów dyskryminacji spowodowanej jego pochodzeniem. Czy to możliwe, że niektórzy faktycznie życzą mu źle i chcą celowo sprawić, aby poczuł się niekomfortowo?
Film Visara Moriny przybiera formę thrillera, pokazując w niepokojący sposób zwyczajne, codzienne czynności. Kamera umieszczona jest często za plecami Xhafera, śledząc jego wędrówkę po wąskich korytarzach. Muzyka składa się z podobnych, wielokrotnie powtarzanych dźwięków, które nagle się urywają. Akcja rozgrywa się w trakcie gorącego lata – po twarzach i koszulach postaci spływają strużki potu.
Reżyser kreuje kafkowską rzeczywistość, w której bohater czuje się niezrozumiany przez innych oraz coraz bardziej stawiany pod ścianą. Jako widzowie widzimy jednak, że wiele problemów wynika z jego zachowania i podejścia do relacji z pozostałymi pracownikami. „Wygnanie” staje się obrazem zagubienia wynikającego z utraty tożsamości. Mężczyzna wciąż funkcjonuje jako ten obcy, a chciałby poczuć się akceptowanym członkiem społeczeństwa.
Odbiór filmu będzie zależał od interpretacji, bo wiele w tym wszystkim niejednoznaczności. Czy imigrant może być traktowany gorzej niezależnie od pochodzenia, a wyłącznie z powodu zachowania? Czy Niemcy są społeczeństwem wciąż mającym problem z wywyższaniem się nad innymi? I wreszcie jak bardzo błędy poznawcze skutkujące zakrzywionym postrzeganiem rzeczywistości mogą niszczyć komfort naszego życia?
koniec
19 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
Sebastian Chosiński

29 XI 2020

To nie jest film, który można uznać za bardzo dobry. Spokojnie da się go przypisać do kina klasy B. A jednak sensacyjny „Rosyjski nalot” Denisa Kriuczkowa, mimo że wszystko jest w nim umowne, ogląda się z zapartym tchem niemal od pierwszej do ostatniej minuty. Jest bowiem pokazaną z przymrużeniem oka opowieścią z pogranicza „Wejścia smoka” i „Wściekłych psów”, a z przykładów nam bliższych – „Fabryki” Jurija Bykowa i „Psów” Władysława Pasikowskiego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.