Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Ben Harris
‹Młody Wallander›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Wallander
Tytuł oryginalnyYoung Wallander
Dystrybutor Netflix
Data premiery3 września 2020
TwórcaBen Harris
ReżyseriaOle Endresen, Jens Jonsson
ZdjęciaGaute Gunnari
Scenariusz
ObsadaAdam Pålsson, Leanne Best, Richard Dillane, Ellise Chappell, Yasen Atour, Jordan Adene, Alan Emrys, Kacob Collins-Levy, Charles Mnene
MuzykaMatti Bye
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiSzwecja, Wielka Brytania
Liczba odcinków6
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pierwsze kroki w Malmö
[Ben Harris „Młody Wallander” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wallander. Kurt Wallander! To nazwisko chyba nigdy nie przestanie elektryzować wielbicieli kryminałów spod znaku nordic-noir. Choć zarówno sam komisarz szwedzkiej policji, jak i pomysłodawca tej postaci, pisarz Henning Mankell już nie żyją… Teraz obaj wracają za sprawą netfliksowego miniserialu „Młody Wallander” Olego Endresena i Jensa Jonssona.

Sebastian Chosiński

Pierwsze kroki w Malmö
[Ben Harris „Młody Wallander” - recenzja]

Wallander. Kurt Wallander! To nazwisko chyba nigdy nie przestanie elektryzować wielbicieli kryminałów spod znaku nordic-noir. Choć zarówno sam komisarz szwedzkiej policji, jak i pomysłodawca tej postaci, pisarz Henning Mankell już nie żyją… Teraz obaj wracają za sprawą netfliksowego miniserialu „Młody Wallander” Olego Endresena i Jensa Jonssona.

Ben Harris
‹Młody Wallander›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Wallander
Tytuł oryginalnyYoung Wallander
Dystrybutor Netflix
Data premiery3 września 2020
TwórcaBen Harris
ReżyseriaOle Endresen, Jens Jonsson
ZdjęciaGaute Gunnari
Scenariusz
ObsadaAdam Pålsson, Leanne Best, Richard Dillane, Ellise Chappell, Yasen Atour, Jordan Adene, Alan Emrys, Kacob Collins-Levy, Charles Mnene
MuzykaMatti Bye
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiSzwecja, Wielka Brytania
Liczba odcinków6
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początek trzeba jednak wyjaśnić pewną istotną rzecz, która może rodzić wątpliwości i prowadzić do rozczarowania widzów. Komisarz Kurt Wallander, który po raz pierwszy pojawił się w powieści Henninga Mankella „Morderca bez twarzy” (1991), urodził się w 1948 roku. Kiedy więc w odniesieniu do filmu pojawia się tytuł „Młody Wallander”, można by sądzić, że jego akcja zostanie umieszczona w Malmö, gdzie Kurt zaczynał swą detektywistyczną karierę, na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Tymczasem twórca miniserialu, Brytyjczyk Ben Harris, zdecydował się przenieść dwudziestokilkuletniego Wallandera w czasy nam współczesne. W epokę komputerów i smartfonów. Choć w warstwie fabularnej Harris – odpowiedzialny za scenariusz czterech (z sześciu) odcinków – starał się jednak nawiązywać do konceptu przedstawionego przez Mankella w opowiadaniu „Cios” (1999), w którym opisane zostało chronologicznie najwcześniejsze dochodzenie świeżo upieczonego adepta Wyższej Szkoły Policyjnej.
„Młody Wallander” jest koprodukcją brytyjsko-szwedzką, nakręconą jednak przede wszystkim na Litwie, w Wilnie i okolicach (chociaż prawdziwe Malmö również się tu pojawia). Reżyserię powierzono dwóm skandynawskim twórcom: Norwegowi Olemu Endresenowi oraz Szwedowi Jensowi Jonssonowi („Szybki cash 3”), co okazało się trafioną decyzją. Widać producenci postanowili nie powielać błędu, jaki popełnili przed laty autorzy serialu BBC o Wallanderze z Kennethem Branaghiem w roli głównej (2008-2016), którzy zatrudnili reżyserów z Wysp, a ci – z typowo angielską flegmą – całkowicie wyprali swoje opowieści z emocji. Słusznie też rolę Kurta powierzono aktorowi szwedzkiemu – trzydziestodwuletniemu Adamowi Pålssonowi (trzeci sezon „Mostu nad Sundem”, 2015), którego fizys na dodatek może kojarzyć się ze znacznie starszym Kristerem Henrikssonem, znanym z najbardziej rozpoznawalnego na świecie, zrealizowanego w trzech podejściach, serialu o Wallanderze (2005-2013). Poza Pålssonem w obsadzie dominują jednak Brytyjczycy: Fridę Rask, starszą koleżankę z komendy w południowym Malmö, zagrała Leanne Best, charyzmatycznego komisarza Hemberga – Richard Dillane, a piękną Monę, przyszłą żonę Kurta – Ellise Chappell.
„Młody” Wallander jest policjantem – dosłownie i w przenośni – „na dorobku”. Żyje w skromnym mieszkanku na blokowisku w dzielnicy Rosengård, gdzie zdecydowaną większość jego sąsiadów stanowią imigranci z krajów afrykańskich. Panoszą się tu handlujące narkotykami gangi młodzieżowe; lokalnym „ojcem chrzestnym” jest Bash(ir), mający pod bronią kilkunastu oddanych żołnierzy. Kurta – jednego z nielicznych białych – tolerują, ale tylko dlatego, że nie mają pojęcia, gdzie pracuje. Przychodzi jednak taki moment, kiedy jego sekret wychodzi na jaw. Dzieje się to w bardzo dramatycznych okolicznościach, gdy Wallander próbuje zapobiec linczowi na młodym Szwedzie. Co mu się zresztą nie udaje – chłopak ginie w okrutnych okolicznościach, a o bezpośrednie spowodowanie jego śmierci zostaje oskarżony Ibra(him), czarnoskóry nastolatek mieszkający w tej samej klatce schodowej co Kurt. Policjant wie, że on tego nie zrobił, ale by przekonać o tym swoich kolegów, musi przekonać do współpracy Bash(ir)a, co wydaje się nierealne.
Tragiczna śmierć szwedzkiego chłopaka na osiedlu zaludnionym przez przybyszów spoza Europy staje się kamieniem, jaki wywołuje lawinę. Parę dni później przez Malmö przetacza się antyimigrancka manifestacja skrajnych prawicowców i neonazistów, podczas której dochodzi do walk bojówkarzy z policją. Przez jednego z nich zostaje skatowany do nieprzytomności przyjaciel Kurta, Reza Al-Rahman; Wallander obwinia się o to, ponieważ zamiast go wspierać, rzucił się w pogoń za nieznajomym mężczyzną, który, jak sądził, był zamieszany w morderstwo w Rosengårdzie. Od tej chwili jest już – jak się wydaje – tylko gorzej… Ale z czasem na pochmurnym niebie pojawiają się także promienie słońca. Kurt poznaje piękną Monę, pracownicę Fundacji Gustava Muncka, zajmującego się działalnością charytatywną syna jednego z najbogatszych Szwedów. Dostaje też przeniesienie do wydziału zabójstw, w którym pieczę nad nim przejmuje komisarz Hemberg. Razem – pomaga im jeszcze Frida Rask – starają się wyjaśnić śmierć na osiedlu, która, jak się szybko okazuje, ma coś wspólnego z działalności Fundacji, w jakiej udziela się Mona.
Sześcioodcinkowy serial nieustannie trzyma widza w napięciu. Jak to często w przypadku nordic-noir bywa (zarówno w jego wersji literackiej, jak i filmowej), umiejętnie łączy w sobie historię kryminalną i obyczajową. Portret współczesnej Szwecji nie jest w filmie idealizowany, skaz na nim nie brakuje: pojawiają się więc gangi zasilane przez przybywających do kraju emigrantów, biali pogrobowcy Hitlera, ludzie z wyższych sfer, którzy mają swoje okrutne tajemnice, zawistnicy i psychopaci. A pośrodku tego Wallander, który chce być jak najlepszym policjantem, a przy tym pozostać człowiekiem przyzwoitym, chroniącym uczciwych i tropiącym bandytów – bez względu na to, jaki mają kolor skóry, skąd pochodzą i do jakiego modlą się boga. Kurt nie jest jednak przy tym naiwnym idealistą – zdaje sobie sprawę, że chcąc osiągnąć słuszny cel, trzeba niekiedy chadzać na kompromisy bądź, do czego przekonuje go Hemberg, naginać procedury, które nie przystają do skomplikowanej rzeczywistości. Nie boi się też narażać siebie w imię lojalności i przyjaźni.
Nawiązujący fabularnie do „Ciosu”, „Młody Wallander” nie jest jednak wcale jego adaptacją; wykorzystuje jedynie pewne motywy i postaci (Mona, Hemberg), które następnie twórczo rozwija. Z zakończenie można wywnioskować, że czeka nas ciąg dalszy.
koniec
30 października 2020

Komentarze

31 X 2020   13:41:57

Niezły spojler na początku dla tych, którzy nie czytali jeszcze "Niespokojnego człowieka".

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Ręka rękę myje
Sebastian Chosiński

2 XII 2020

Spośród wszystkich twórców kultowych w Związku Radzieckim komedii to właśnie biografia autora „Ty dla mnie, ja dla ciebie” naznaczona jest największymi nieszczęściami i traumami. Od kilku lat spędzonych w więzieniu (zresztą słusznie) aż po wieloletnie, zakończone samobójstwem, zmagania z nieuleczalną chorobą. Kto został tak ciężko doświadczony przez los? Aleksandr Sieryj.

więcej »

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
Sebastian Chosiński

29 XI 2020

To nie jest film, który można uznać za bardzo dobry. Spokojnie da się go przypisać do kina klasy B. A jednak sensacyjny „Rosyjski nalot” Denisa Kriuczkowa, mimo że wszystko jest w nim umowne, ogląda się z zapartym tchem niemal od pierwszej do ostatniej minuty. Jest bowiem pokazaną z przymrużeniem oka opowieścią z pogranicza „Wejścia smoka” i „Wściekłych psów”, a z przykładów nam bliższych – „Fabryki” Jurija Bykowa i „Psów” Władysława Pasikowskiego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

W pięknej krainie wśród jezior
— Sebastian Chosiński

Hołd
— Sebastian Chosiński

Piękno nie umiera nigdy
— Sebastian Chosiński

Komeda filmowy i symfoniczny
— Sebastian Chosiński

Tęsknota i rozczarowanie
— Sebastian Chosiński

Samotność może pomieszać w głowie
— Sebastian Chosiński

Gdy nie ma komu ufać…
— Sebastian Chosiński

Z dobrego serca, z potrzeby duszy
— Sebastian Chosiński

Jak to jest zjeść dwa razy tę samą papugę…
— Sebastian Chosiński

Myślozbrodnia Winstona Smitha
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.