Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Giuseppe Capotondi
‹Obraz pożądania›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObraz pożądania
Tytuł oryginalnyThe Burnt Orange Heresy
Dystrybutor Best Film
Data premiery30 października 2020
ReżyseriaGiuseppe Capotondi
ZdjęciaDavid Ungaro
Scenariusz
ObsadaDonald Sutherland, Claes Bang, Elizabeth Debicki, Mick Jagger
MuzykaCraig Armstrong
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania99 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sztuka dla sztuki
[Giuseppe Capotondi „Obraz pożądania” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Film Giuseppe Capotondiego po raz pierwszy był wyświetlany w Polsce rok temu na festiwalu Tofifest w Toruniu. To adaptacja powieści Charlesa Willeforda „Herezja oranżu palonego” rozgrywającej się w środowisku krytyków i kolekcjonerów sztuki. Niestety polski dystrybutor nie zdecydował się na ten sam tytuł, a na o wiele mniej zapadający w pamięć „Obraz pożądania”.

Adam Lewandowski

Sztuka dla sztuki
[Giuseppe Capotondi „Obraz pożądania” - recenzja]

Film Giuseppe Capotondiego po raz pierwszy był wyświetlany w Polsce rok temu na festiwalu Tofifest w Toruniu. To adaptacja powieści Charlesa Willeforda „Herezja oranżu palonego” rozgrywającej się w środowisku krytyków i kolekcjonerów sztuki. Niestety polski dystrybutor nie zdecydował się na ten sam tytuł, a na o wiele mniej zapadający w pamięć „Obraz pożądania”.

Giuseppe Capotondi
‹Obraz pożądania›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObraz pożądania
Tytuł oryginalnyThe Burnt Orange Heresy
Dystrybutor Best Film
Data premiery30 października 2020
ReżyseriaGiuseppe Capotondi
ZdjęciaDavid Ungaro
Scenariusz
ObsadaDonald Sutherland, Claes Bang, Elizabeth Debicki, Mick Jagger
MuzykaCraig Armstrong
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania, Włochy
Czas trwania99 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Głównym bohaterem jest krytyk sztuki James Figueras. Mężczyzna nie zrealizował swoich marzeń o karierze malarskiej i zarabia na wykładach prowadzonych dla turystów w Europie. Podczas jednego z takich spotkań poznaje tajemniczą Berenice. Znajomość błyskawicznie przeradza się we wspólnie spędzoną noc, a James proponuje kobiecie wyjazd do posiadłości nad jeziorem Como we Włoszech, gdzie został zaproszony przez milionera Josepha Cassidy′ego. Gdy przybywają na miejsce, gospodarz składa mu niespodziewaną propozycję dającą szansę na ponowne zaistnienie w świecie sztuki i poprawienie swojej sytuacji finansowej.
„Obraz pożądania” ogląda się jak film wyjęty z innej epoki. W końcu sama powieść Willeforda została wydana po raz pierwszy w 1971 roku i szczególnie język używany przez bohaterów kojarzy się raczej z produkcjami z tamtych lat. Gdyby nie nagość i erotyczne napięcie, to wystarczyłoby zmienić obraz na czarno-biały i mielibyśmy klasyczny przykład kina noir. Jednak Capotondi w swoim filmie o wiele bardziej korzysta z tradycji europejskich thrillerów, zamiast trzęsienia ziemi wolno rozwijając akcję i dając możliwość poznania bohaterów.
A trzeba powiedzieć, że środowisko ludzi zawodowo zajmujących się oceną i promocją sztuki zostaje ukazane bez szczególnej sympatii. Świadomie lub nie, Capotondi poddaje pod ocenę również krytyków filmowych (główny bohater równie dobrze mógłby poruszać się po branży filmowej), tych bardziej zainteresowanych poklaskiem i sprawami materialnymi niż kształtowaniem gustów publiczności. W ocenie sztuki łatwo bowiem o arogancję i manipulowanie prawdą. Widzimy to już w pierwszej scenie wykładu, kiedy James zwodzi swoich słuchaczy, aby móc zaskoczyć puentą opowieści. Podobnie robi sam reżyser, bo w ostatnim akcie sytuacja odwraca się do góry nogami, a my zaczynamy zupełnie inaczej postrzegać protagonistę.
Mało w tym filmie z thrillera, ponieważ akcja rozwija się na tyle powoli, że trudno wykrzesać z tego jakieś napięcie. Tym bardziej że to opowieść rozegrana niczym w teatrze na 4 postaci mające znaczenie – reszta to w praktyce statyści. Dlatego na początku na pierwszy plan wychodzi wątek romansu Jamesa i Berenice. Dopiero co się poznali, więc nie możemy być pewni ich motywacji. Można się rozczarować, jeśli będziemy oczekiwać klasycznej dla kina noir postaci kobiety sprowadzającej mężczyznę ze słabościami na manowce. Kobieta pomimo popełnionych błędów poszukuje jeszcze właściwej ścieżki, a zamiast femme fatale akurat w tej historii funkcjonuje motyw homme fatale (mężczyzny fatalnego). Jedna z najlepszych scen to ta rodem z filmu obyczajowego, gdy Berenice rozmawia o życiu i zakładanych na co dzień maskach z wiekowym malarzem mieszkającym na terenie posiadłości Cassidy′ego. Wtedy „Obraz pożądania” chociaż przez chwilę jest blisko spraw przyziemnych zamiast skupiania się na sztuce, symbolice i moralnej degeneracji.
Realizacja filmu musiała być wyzwaniem dla operatora kamery. Claes Bang, Elizabeth Debicki, Donald Sutherland – wszyscy mierzący blisko dwóch metrów wzrostu. Wyjątkiem jest filigranowy przy nich Mick Jagger w roli Cassidy′ego – diabła świata sztuki kuszącego Jamesa wizją zarobku i sławy. Frontman zespołu The Rolling Stones powrócił na ekran po prawie 20 latach, aby pojawić się w dwóch scenach i robić to, co potrafi najlepiej – roztaczać aurę demonicznego kabotyństwa. Bang po swojej najbardziej rozpoznawalnej roli z nagrodzonego Złotą Palmą „The Square” ponownie gra mężczyznę obracającego się w kręgach sztuki, lecz tym razem bardziej zepsutego i decydującego się na desperackie kroki. Szkoda, że Debicki nie mogła pokazać czegoś więcej przez to, że scenarzysta napisał jej postać jako bierną i pozbawioną rozsądku.
Film Capotondiego jest jak wyblakły obraz trzymany przez wiele lat gdzieś na zapleczu muzeum. Za mało w nim konkretów – wizualnej brawury, iskry w dialogach lub prowokacji dotyczącej rozumienia sztuki. Symbolika jest zupełnie oczywista na czele z muchami odzwierciedlającymi zepsucie i niemoralne czyny. Otrzymaliśmy produkcję, w której historia ginie pod ładnymi ludźmi, eleganckimi wnętrzami i rajskimi, włoskimi krajobrazami. A szkoda, bo przy bardziej ironicznym podejściu i nie traktowaniu materiału źródłowego z taką powagą, mogłaby w większym stopniu przyciągnąć naszą uwagę.
koniec
10 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Nasza mała, konsumpcyjna apokalipsa
— Adam Lewandowski

Kolejny dzień w biurze
— Adam Lewandowski

Dziewczyny z ferajny
— Adam Lewandowski

Artystką być
— Adam Lewandowski

Dzieci ulicy
— Adam Lewandowski

Pięćdziesiąt twarzy Zenka
— Adam Lewandowski

Legion Samobójczyń
— Adam Lewandowski

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Niech żyje Henryk V!
— Adam Lewandowski

Zimna wojna i zimna wódka
— Adam Lewandowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.