Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Tigran Saakian
‹Oderwani›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOderwani
Tytuł oryginalnyОтрыв
ReżyseriaTigran Saakian
ZdjęciaSiergiej Dyszuk
Scenariusz
ObsadaIrina Antonienko, Andriej Nazimow, Denis Kosiakow, Ingrid Olierinska, Michaił Filippow, Władimir Gusiew, Jelena Wietrowa, Wiktoria Piatakina, Siergiej Todorow, Aleksandr Nikitczenko
MuzykaAleksiej Czincow
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Wisząc nad przepaścią
[Tigran Saakian „Oderwani” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po premierze „Oderwanych” zarzucano ormiańskiemu reżyserowi Tigranowi Saakianowi, że nakręcił film, który jest plagiatem. I nawet jeśli jest w tych zarzutach odrobina (czy może trochę więcej) prawdy, nie zmienia to faktu, że pełnometrażowy debiut przybysza z Kaukazu ogląda się z zainteresowaniem i w napięciu przez prawie półtorej godziny. Czego chcieć więcej od rozrywkowego kina sensacyjnego?

Sebastian Chosiński

East Side Story: Wisząc nad przepaścią
[Tigran Saakian „Oderwani” - recenzja]

Po premierze „Oderwanych” zarzucano ormiańskiemu reżyserowi Tigranowi Saakianowi, że nakręcił film, który jest plagiatem. I nawet jeśli jest w tych zarzutach odrobina (czy może trochę więcej) prawdy, nie zmienia to faktu, że pełnometrażowy debiut przybysza z Kaukazu ogląda się z zainteresowaniem i w napięciu przez prawie półtorej godziny. Czego chcieć więcej od rozrywkowego kina sensacyjnego?

Tigran Saakian
‹Oderwani›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOderwani
Tytuł oryginalnyОтрыв
ReżyseriaTigran Saakian
ZdjęciaSiergiej Dyszuk
Scenariusz
ObsadaIrina Antonienko, Andriej Nazimow, Denis Kosiakow, Ingrid Olierinska, Michaił Filippow, Władimir Gusiew, Jelena Wietrowa, Wiktoria Piatakina, Siergiej Todorow, Aleksandr Nikitczenko
MuzykaAleksiej Czincow
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania82 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ten obraz, do którego „Oderwani” są najczęściej przyrównywani, to amerykański dreszczowiec „Frozen” (2010) Adama Greena. Opowiedziana jest w nim historia trojga snowboardzistów, którzy zostają uwięzieni na wyciągu krzesełkowym. A wokół tylko góry, śnieg, mróz i zamknięty na kilka dni kurort. Podobna historia przydarza się bohaterom pełnometrażowego debiutu Tigrana Saakiana, który jest kolejnym z całkiem licznego grona zdolnych ormiańskich reżyserów filmowych, próbujących robić karierę w Rosji, jak również w Ameryce Północnej (patrz także: Sarik Andreasian, Karen Oganesian czy Tigran Keosajan). Saakian zadebiutował przed pięcioma laty zrealizowaną do spółki z Jewgienijem Juranowem krótkometrażówką „Dobra robota”, która zgarnęła mnóstwo nagród na międzynarodowych festiwalach i przeglądach, co z kolei otworzyło mu drogę do serc i kieszeni szefostwa petersburskiej wytwórni STV i osobiście producenta Siergieja Sieljanowa.
Zdjęcia, jeśli wierzyć doniesieniom, kręcono w położonej niedaleko od Moskwy – w rejonie podolskim – wsi Dubrowicy, a premiera filmu odbyła się w Walentynki ubiegłego roku. Szybko też sprzedano „Oderwanych” do innych krajów, między innymi Wietnamu, Japonii, Meksyku, Kolumbii, a w Niemczech wydano ich na DVD. I w sumie trudno temu się dziwić, ponieważ jest to, mimo wszystkich schematów i nawiązań do innych dzieł, niezłe kina sensacyjne, łączące elementy (melo)dramatu z thrillerem. Pięcioro przyjaciół wybiera się do zimowego kurortu, gdzie planuje spędzić w niezwykły sposób Sylwestra i przywitać Nowy Rok. Denis i Wika są parą, podobnie zresztą Kirył i Katia; tym piątym jest natomiast podkochujący się potajemnie w Katierinie – Roma. Kirył, najbardziej stateczny i odpowiedzialny z całego grona, głowę, zamiast nieskrępowaną zabawą, ma zaprzątniętą czymś zupełnie innym – główkuje właśnie, jak oświadczyć się swojej dziewczynie. Tym bardziej że na wieści z miłosnego frontu niecierpliwie czekają również jego najbliżsi, matka i siostra.
Po dotarciu na miejsce okazuje się, że choć Denis już wcześniej dogadywał się w sprawie przetransportowania ich nocą kolejką linową na szczyt, nic nie jest przygotowane, a wyciąg nie działa od paru godzin. Dopiero łapówka sprawia, że technik obsługujący stację zgadza się wyekspediować przyjaciół w góry. Kirył w ostatniej chwili rezygnuje – eskapada wydaje mu się nazbyt szalona; wolałby ten czas spędzić z Katią w hotelowym pokoju. Niestety, ona nie ma zamiaru rezygnować z zabawy, w efekcie mężczyzna wraca do hotelu, a pozostała czwórka pakuje się do wagoniku. Nieprzewidziane okoliczności sprawiają jednak, że nie docierają na miejsce – wypadek doprowadza do odcięcia zasilania i uwięzienia turystów nad śnieżną przepaścią. Z powodu braku zasięgu nie mogą też nikogo powiadomić, co się stało. Wszystko wskazuje na to, że czeka ich kilka godzin spędzonych w niesprzyjających warunkach. Mogą się pocieszać jedynie zabranym z sobą szampanem, kawiorem i innymi smakołykami.
Z czasem staje się jednak coraz bardziej oczywiste, że pomoc szybko nie nadejdzie, grozi im więc zamarznięcie. Chyba że komuś uda się opuścić wagonik i wezwać pomoc. Gdy czworo młodych ludzi staje w obliczu bardzo realnego zagrożenia, zaczynają pękać hamulce moralne, dają o sobie znać zadawnione konflikty i wzajemna niechęć; buzują emocje, które w podobnych sytuacjach zawsze są złym doradcą. A dzieje się to – co warto podkreślić – w klaustrofobicznej przestrzeni wagoniku, w którym nie ma się gdzie ukryć i trudno nawet pomarzyć o intymności. Choć za scenariusz „Oderwanych” odpowiada aż siedem osób (wśród nich jest i reżyser, i odtwórca jednej z głównych ról), obraz Saakiana wcale nie rozłazi się w szwach; przeciwnie, jest zwartą opowieścią o tchórzostwie i szaleństwie, odwadze i odpowiedzialności – w obliczu sytuacji ekstremalnej, gdy śmierć ma nas na wyciągnięcie ręki. Wzajemne relacje między bohaterami są pokazane w taki sposób, że nie drażnią uproszczeniami i nawet jeśli domyślamy się, co zdarzy się za kwadrans czy pół godziny i jaki będzie finał całej historii – to i tak z zainteresowaniem i w napięciu śledzimy wydarzenia.
Saakian poskładał swój film z wątków obecnych w kinie katastroficznym od lat, a jednak udało mu się zrobić to w sposób intrygujący, przydając obrazowi świeżości. To w głównej mierze zasługa młodych aktorów, którzy przekonująco wypadają na ekranie. A należy pamiętać, że kompletując obsadę, Ormianin nie mógł grymasić ani przebierać w propozycjach. Sięgnął więc po artystów, których gaże pozwalały na zatrudnienie przy projekcie, jaki trudno zaliczyć do wysokobudżetowych. Większość budżetu bowiem i tak trzeba było przeznaczyć na efekty specjalne (zresztą całkiem przyzwoite). Katię zagrała Irina Antonienko („Najczarniejsza godzina”, „Dziadek Mróz. Bitwa magów”), Kiryła – Andriej Nazimow („Partner”, „Inwazja”), Wikę – Ingrid Olierinska („Słoń”), Denisa – Denis Kosiakow (absolwent moskiewskiej Wyższej Szkoły Teatralnej imienia Borisa Szczukina sprzed szesnastu lat, a obecnie głównie gwiazda rozrywkowych programów telewizyjnych), natomiast Romę – Michaił Filippow (dotąd robiący przede wszystkim karierę serialową).
Za zdjęcia odpowiadał Siergiej Dyszuk, który wykonał swoje zadanie na tyle umiejętnie i profesjonalnie, że chwilę później zatrudniono go przy „Komie” (2020) – wysokobudżetowym widowisku fantastycznonaukowym. Ścieżka dźwiękowa, obficie okraszona mniej lub bardziej przebojowymi piosenkami, wyszła z kolei spod ręki Aleksieja Czincowa („Bez pożegnania”) – i jest akurat tym elementem składowym filmu, który najkrócej pozostaje w pamięci.
koniec
15 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.