Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ali Samadi Ahadi
‹Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPettson i Findus – Wielka wyprowadzka
Data premiery14 września 2018
ReżyseriaAli Samadi Ahadi
Scenariusz
Kraj produkcjiNiemcy
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mała Esensja: Za dużo grzybów w barszczu
[Ali Samadi Ahadi „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Młodym widzom obserwującym z zainteresowaniem przygody ulubionych bohaterów raczej nie będzie bardzo przeszkadzać, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” nie rozpieszcza nas poziomem efektów specjalnych. Mieszane odczucia mogą natomiast wzbudzić podjęte przez scenarzystę próby ulepszenia historii stworzonej przez Svena Nordqvista.

Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Za dużo grzybów w barszczu
[Ali Samadi Ahadi „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” - recenzja]

Młodym widzom obserwującym z zainteresowaniem przygody ulubionych bohaterów raczej nie będzie bardzo przeszkadzać, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” nie rozpieszcza nas poziomem efektów specjalnych. Mieszane odczucia mogą natomiast wzbudzić podjęte przez scenarzystę próby ulepszenia historii stworzonej przez Svena Nordqvista.

Ali Samadi Ahadi
‹Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPettson i Findus – Wielka wyprowadzka
Data premiery14 września 2018
ReżyseriaAli Samadi Ahadi
Scenariusz
Kraj produkcjiNiemcy
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wbrew temu, czego można by się spodziewać, film nie jest wierną adaptacją książki „Findus się wyprowadza”. Owszem, na ekranie obserwujemy, że skakanie kota na nowym łóżku – podobnie jak w literackim pierwowzorze – przeszkadza staruszkowi w spokojnym przespaniu nocy. Ponadto ultimatum Pettsona prowadzi do efektu odwrotnego od zamierzonego, bo na jego skutek niesforny Findus decyduje się na wyprowadzkę. W związku z tym będziemy też świadkami przerabiania starego wychodka na nowy domek dla kota, a także okaże się, że taka samodzielność ma też swoje minusy – szczególnie gdy nadchodzi ciemna noc.
Wygląda jednak na to, że Thomas Springer uznał, iż w książce Svena Nordqvista jest za mało materiału na pełnometrażowy film, i pełnymi garściami zaczerpnął pomysły z innych części cyklu. I tak zanim Findus trafi do swojego nowego domku, najpierw będzie chciał spać w rozbitym na podwórku namiocie – a przecież o znalezionej na strychu „kiełbasie z materiału” czytaliśmy w „Pettsonie na biwaku”. A chociaż o budowaniu alarmu odstraszającego lisy opowiada „Findus się wyprowadza”, to już perypetie Gustavssona ścigającego rudego złodzieja kur są przecież zaczerpnięte z „Polowania na lisa”.
Oczywiście dla części młodych widzów tropienie takich powiązań między książkami a filmem może być wręcz dodatkową atrakcją, ale niestety połączenie tych wątków odbiło się niekorzystnie na spójności całej historii. U Svena Nordqvista często ważna jest przecież kolejność scen o zróżnicowanym nastroju, a także jasny przekaz danej opowieści. Zaczerpnięcie z innych tomów cyklu pojedynczych scen tylko pozornie wzbogaca fabułę, bo w efekcie tracą one sporo ze swego komizmu, a na domiar złego jeszcze „rozwadniają” główny ciąg wydarzeń.
Podobnie nie do końca sprawdza się rozbudowanie roli sąsiadki staruszka – Bedy Andersson, gdyż na przykład wizyta, jaką niespodziewanie składa jej Pettson, niepotrzebnie rozbija opowieść o przygotowanym w sekrecie przez Findusa przyjęciu. Z kolei już tylko kwestią gustu jest to, czy komuś spodoba się dodanie zupełnie nowego wątku o muklach, które szukają miejsca, gdzie mogłyby się odbywać próby ich zespołu.
Jeżeli do tego dodamy, że „Pettson i Findus – Wielka wyprowadzka” od strony realizacyjnej też nie rzuca na kolana (scenografia i efekty specjalne są niekiedy na poziomie godnym Domisiów a nie filmu kinowego), aktorzy w swej grze czasem zaś po prostu niepotrzebnie szarżują, to w efekcie otrzymujemy dzieło, które może wprawdzie spodobać się przedszkolakom, ale raczej nie zachwyci zagorzałych fanów książek Svena Nordqvista.
koniec
29 stycznia 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość jak rozpalone żelazo
Sebastian Chosiński

28 II 2021

Drugi pełnometrażowy film Kseni Zujewej jest wprawdzie melodramatem, ale nie polecałbym jego seansu młodym narzeczonym, na dodatek w okolicach Walentynek. Mogliby to później uznać za prowokację. „Ingerencja” opowiada bowiem o dramatycznej miłości, o fatalnym zauroczeniu, które w ostatecznym rozrachunku nikomu nie przynosi szczęścia.

więcej »

Ręka La Garduñi: Odc. 4: Uderzenie w czuły punkt
Marcin Mroziuk

26 II 2021

Oczywiste jest, że nieudana próba zamachu na hrabiego Pontecorvo nie mogła pozostać bez reakcji. Trzeba jednak przyznać, że burmistrz potrafił bardzo umiejętnie wykorzystać tę sytuację do zaprowadzenia własnych porządków w mieście.

więcej »

Lupin: Odc. 4. Prawdziwa potęga mediów
Marcin Mroziuk

22 II 2021

Po tym, co widzieliśmy w poprzednim odcinku, oczywiście należało się spodziewać, że główny bohater weźmie na celownik Huberta Pellegriniego. Dawny pracodawca Babakara będzie jednak dla Assane’a niezwykle trudnym przeciwnikiem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.