Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

George Kay
‹Lupin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLupin
Dystrybutor Netflix
Data premiery8 stycznia 2021
TwórcaGeorge Kay
ObsadaOmar Sy, Clotilde Hesme, Ludivine Sagnier
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiFrancja, USA
SerialLupin, Sezon 1
Liczba odcinków5
Czas trwania odcinka43−52 min
Gatunekkryminał, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lupin: Odc. 1. Zemsta najlepiej smakuje na zimno
[George Kay „Lupin” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zdecydowanie strzałem w dziesiątkę okazuje się uczynienie bohaterem serialu nie dżentelmena-włamywacza znanego z książek Maurice’a Leblanca, lecz jego naśladowcy, który działa w XXI wieku. Dzięki temu nie jesteśmy skazani na kryminał w stylu retro, a Omar Sy jako Assane Diop ma prawdziwe pole do popisu.

Marcin Mroziuk

Lupin: Odc. 1. Zemsta najlepiej smakuje na zimno
[George Kay „Lupin” - recenzja]

Zdecydowanie strzałem w dziesiątkę okazuje się uczynienie bohaterem serialu nie dżentelmena-włamywacza znanego z książek Maurice’a Leblanca, lecz jego naśladowcy, który działa w XXI wieku. Dzięki temu nie jesteśmy skazani na kryminał w stylu retro, a Omar Sy jako Assane Diop ma prawdziwe pole do popisu.

George Kay
‹Lupin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLupin
Dystrybutor Netflix
Data premiery8 stycznia 2021
TwórcaGeorge Kay
ObsadaOmar Sy, Clotilde Hesme, Ludivine Sagnier
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiFrancja, USA
SerialLupin, Sezon 1
Liczba odcinków5
Czas trwania odcinka43−52 min
Gatunekkryminał, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie ma też co ukrywać, że właśnie odtwórca głównej roli to – obok świetnego scenariusza – główny atut serialu. Oczywiste jest zaś, że czarnoskóry Arsène Lupin budziłby zupełnie niepotrzebne kontrowersje (inną sprawą jest, że głosy oburzenia pojawiały się już w momencie, kiedy Netflix zapowiedział tę produkcję, gdyż nie były wtedy znane szczegóły fabuły).
Należy jednak dodać, że także książka Maurice’a Leblanca odgrywa istotną rolę w przedstawionych na ekranie wydarzeniach. Z retrospekcji dowiadujemy się bowiem, że była ona ostatnim prezentem, jaki Assane Diop otrzymał przed ćwierć wiekiem od ojca. Ten ostatni z kolei popełnił samobójstwo w więzieniu niedługo po tym, jak przez swego pracodawcę został oskarżony – najprawdopodobniej fałszywie – o kradzież cennego naszyjnika, należącego niegdyś do Marii Antoniny, a który w jednym z opowiadań padł łupem Arsène’a Lupina. Warto jeszcze dodać, że Assane często towarzyszył ojcu w pracy, miał więc okazję poznać członków rodziny Pellegrinich. Widzimy też, że o ile pani domu zdarzało się okazywać trochę życzliwości szoferowi i jego synowi, o tyle jej mąż zawsze traktował ich z pogardą.
Ciekawe rzeczy dzieją się też na planie współczesnym. Otóż Pellegrinim – rzekomo po długotrwałych poszukiwaniach w różnych zakątkach świata – udaje się odzyskać skradziony naszyjnik, który ma być właśnie sprzedany na aukcji w Luwrze. I właśnie w tym muzeum już na początku odcinka widzimy głównego bohatera – chociaż jako członek ekipy sprzątającej nie rzuca się tam specjalnie w oczy. W miarę rozwoju wydarzeń możemy się przekonać, że dla Diopa to tylko kamuflaż, który jest mu potrzebny do przygotowania zuchwałego skoku. W rzeczywistości nie jest on wcale tak biedny, by brać z pocałowaniem ręki pracę za minimalną pensję czy pożyczać pieniądza na lichwiarski procent. Z kolei jeżeli weźmiemy pod uwagę, że Assane nie chciał uwierzyć w winę ojca, to jasne jest, że chęć szybkiego wzbogacenia się nie jest jedynym motywem postępowania głównego bohatera.
Nic dziwnego, że w napięciu obserwujemy, jak Diop kompletuje wszystko, co jest potrzebne do realizacji jego planu, a także w dość nietypowy sposób werbuje trzech pomocników. Możemy mieć wprawdzie pewne wątpliwości, czy wybiera właściwych ludzi do tej akcji, gdyż nie sprawiają oni wrażenia przesadnie rozgarniętych. Obawy te zdają się potwierdzać w trakcie napadu, gdyż nie wszystko idzie jak z płatka i momentami trzeba improwizować. W każdym razie jesteśmy pod wrażeniem przemiany, jaką błyskawicznie potrafi przejść główny bohater – i w tym przypadku nie chodzi jedynie o to, że w drogim garniturze prezentuje się znacznie lepiej niż w stroju sprzątacza. Udając bogacza zainteresowanego kupnem naszyjnika, porusza się i mówi zupełnie inaczej niż wtedy, gdy chce uchodzić za biednego imigranta. Wszystko to sprawia, że chociaż czasem musimy przymknąć oczy na małe prawdopodobieństwo wydarzeń, to i tak znakomicie się bawimy śledząc brawurowe poczynania naśladowcy Arsène’a Lupina.
koniec
8 lutego 2021

Komentarze

08 II 2021   15:16:47

Oglądałem ten film. Musze przyznać, że recenzja zrobiła na mnie dużo lepsze wrażenie niż sam film :)

08 II 2021   18:48:35

Również obejrzałem (zachęcony nie tylko tą recenzją). Cóż, dla mnie mocno przeciętne. A gdyby nie Omar Sy, to byłaby słabizna. Być może w dalszych odcinkach serial się jednak rozkręci. Dam mu jeszcze jedną, dwie szanse.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.