Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Stephen Gaghan
‹Syriana›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSyriana
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery3 marca 2006
ReżyseriaStephen Gaghan
ZdjęciaRobert Elswit
Scenariusz
ObsadaGeorge Clooney, Matt Damon, Jeffrey Wright, Chris Cooper, Christopher Plummer, Amanda Peet, Jocelyn Quivrin, Thomas McCarthy, Max Minghella, Alexander Siddig, Tim Blake Nelson, William Hurt, Mark Strong, Robert Baer
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania126 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niebezpieczne związki
[Stephen Gaghan „Syriana” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kunsztowne połączenie śmiałego przekazu i wartkiej akcji. Prowokujące i kontrowersyjne. Atakujące mocnym słowem, ale i przemawiające niejednoznacznym podtekstem. Pokazujące bohaterów, których równie łatwo usprawiedliwić, co napiętnować. Nade wszystko budzące podziw, jak wiele w dwugodzinnej „Syrianie” udało się umieścić.

Urszula Lipińska

Niebezpieczne związki
[Stephen Gaghan „Syriana” - recenzja]

Kunsztowne połączenie śmiałego przekazu i wartkiej akcji. Prowokujące i kontrowersyjne. Atakujące mocnym słowem, ale i przemawiające niejednoznacznym podtekstem. Pokazujące bohaterów, których równie łatwo usprawiedliwić, co napiętnować. Nade wszystko budzące podziw, jak wiele w dwugodzinnej „Syrianie” udało się umieścić.

Stephen Gaghan
‹Syriana›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSyriana
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery3 marca 2006
ReżyseriaStephen Gaghan
ZdjęciaRobert Elswit
Scenariusz
ObsadaGeorge Clooney, Matt Damon, Jeffrey Wright, Chris Cooper, Christopher Plummer, Amanda Peet, Jocelyn Quivrin, Thomas McCarthy, Max Minghella, Alexander Siddig, Tim Blake Nelson, William Hurt, Mark Strong, Robert Baer
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania126 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początku należy uprzedzić, że „Syriana” nie jest filmem dla widza leniwego czy przypadkowego. Ten się na filmie zwyczajnie zanudzi lub podenerwowany opuści salę. Gaghan stawia przed oglądającym wymagania, ale za pilność odpłaca z nawiązką. Widz, który wcześniej nie przeczytał skrupulatnego opisu treści, powinien uzbroić się w wyrozumiałość i skierować na nieco inną formę odbioru. Skomplikowaną fabułę „Syriany” spokojnie trzeba sobie ułożyć po seansie w całość, połączyć ze sobą wszystkie postaci i zrozumieć, w jakim celu każda z nich została użyta i jaka jest jej rola w siatce powiązań.
Dopiero pokonując tę „przeszkodę”, dociera do nas, jak inteligentną treść w filmie zamieszczono, i jak wstrząsający przekaz ujawnił nam nieprzeciętny pisarsko-reżyserski talent Stephena Gaghana. Reżyser poskąpił klarownych odpowiedzi i otworzył pole do polemiki nad palącym tematem. Kłopotliwym, bo nie sposób zająć dogodne stanowisko, gdy z jednej strony patrzymy na obłudę, bezwzględność i przekupstwo, dominujące w polityce koncernów naftowych, zaś z drugiej mamy świadomość naszej zależności od tych nieczystych zagrań, toczących się nad naszymi głowami. Ujmując rzeczy tak bardzo od nas odległe, z akcją toczącą się w odsuniętych od nas o tysiące kilometrów krajach, sprawy pokazane z punktu widzenia bohaterów, z którymi ciężko się utożsamiać, Gaghan udowadnia, że kwestie pozornie dalekie dotykają nas bezpośrednio. Są niewyobrażalnie dla nas blisko.
Główną „bohaterką” opowieści jest ropa naftowa. Właśnie ona jest obecna w każdym z wątków i wiąże wszystkie nitki historii w jeden supeł. To ropa ma władzę nad światem, determinuje politykę i napędza korupcję, będącą regulatorem zachowania kontroli nad jej posiadaniem i dostarczaniem. Mnóstwo ludzi w tym celu staje się marionetkami w rękach amerykańskiego rządu, mającego wpływ na wiele decyzji politycznych, ich konsekwencji społecznych, wreszcie na życiorysy najmniejszych ludzkich jednostek. Ich współzależność jest wielopoziomowa i ma szerokie spektrum oddziaływania na ludzkie losy. Banalna treść „celu uświęcającego środki” nabiera w rękach Gaghana nowego, elektryzującego znaczenia.
Wielowarstwowość tematyki sygnalizuje także problem prostoty i łatwości, z jaką w tę sieć wikłają się – czasem nieświadomie – coraz to nowe osoby. Kierowane oddaniem i przekonaniem o słuszności swojego postępowania czy ambicją i wysokimi aspiracjami, angażują się w układ, z którego nie ma wyjścia. Stają się trybami w złożonej machinie zależności, mając fałszywe poczucie kontroli nad swoimi czynami, ale i odpowiedzialności za losy – nie bójmy się stwierdzenia – całego kraju. Szybko nabierają złudnego przekonania o dużej wartości swojej roli, choć naprawdę są tylko pionkami w grze, ustawianymi przez władzę. Popełnią błąd, naruszą zasady – staną się zbędni i bez najmniejszych skrupułów zostaną zdradzeni, wmanewrowani w gruby przekręt, usunięci.
Czas oczekiwania na zwolnienie toalety to jedne z najtrudniejszych chwil w zyciu mężczyzny.
Czas oczekiwania na zwolnienie toalety to jedne z najtrudniejszych chwil w zyciu mężczyzny.
Doskonale dopracowano stronę formalną. O świetne kadry zatroszczył się nominowany w tym roku do Oscara Robert Elswit, operator filmu „Good night, and good luck” George’a Clooneya. Notabene, sam Clooney występuje tu w najlepszej w swojej karierze roli, docenionej i wyróżnionej przez Akademię. Mnóstwo ze swoich ról wyciskają Jeffrey Wright, Matt Damon, Chris Cooper czy Amanda Peet. Choć pojawiają się na chwilę, zapadają głęboko w pamięć.
„Syriana” jest kombinacją wyjątkowych umiejętności i niewiarygodnej odwagi twórców. To przekaz à la Michael Moore, ujęty w zbudowaną z perfekcyjnym wyczuciem fabułę i z o niebo większą, niż u Moore’a, klasą. Klasą twórcy, który nie musi się osobiście pchać przed kamerę, pouczać i nachalnie dokumentować swoją opinię, nie ufając inteligencji widza. Gaghanowi udała się trudna sztuka rezygnacji z łatwizny, powściągnięcia własnych emocji i zmuszenia widza do myślenia. A po seansie „Syriany” jest nad czym myśleć.
koniec
25 marca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Najwięcej rozumu ma papuga
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Marzec 2017 (4)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Bez wstydu, ale tylko w ciemności
— Urszula Lipińska

Lepiej się nie zbliżać
— Urszula Lipińska

Zagrożenie życia
— Urszula Lipińska

Dwugłos o „Daas”
— Urszula Lipińska, Michał Oleszczyk

Bieg po prawdę
— Urszula Lipińska

Gdynia 2011 (2): Panorama Polskiego Kina
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

Gdynia 2011 (1): Filmy konkursowe
— Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Artur Zaborski

ENH, czyli ponad pół setki filmów (2)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

ENH, czyli ponad pół setki filmów (1)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.