Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

‹Przełęcz Diatłowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzełęcz Diatłowa
Tytuł oryginalnyПеревал Дятлова
Dystrybutor TNT
ReżyseriaWalerij Fiedorowicz, Jewgienij Nikiszow, Paweł Kostomarow, Stiepan Gordiejew
ZdjęciaDawid Chajznikow, Gleb Fiłatow, Aleksiej Striełow
Scenariusz
ObsadaPiotr Fiodorow, Maria Ługowa, Andriej Dobrowolski, Maksim Kostromykin, Aleksiej Kirsanow, Paweł Worożcow, Iwan Mulin, Aleksandr Mietiołkin, Maria Macel, Irina Łukina, Maksim Jemieljanow, Jegor Bierojew, Jewgienij Antropow, Roman Jewdokimow, Jurij Diejniekin, Siergiej Szakurow, Władimir Simonow, Aleksiej Wiertkow, Jewgienij Tkaczuk, Aleksiej Bardukow, Azamat Nigmanow
MuzykaIgor Syczow
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinka54 min
Gatunekhistoryczny, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przełęcz Diatłowa: Odc. 1. Co tu robią szaleńcy z SS?
[„Przełęcz Diatłowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydarzenia, jakie rozegrały się zimą 1959 roku na wschodnim stoku góry Chołatczachl (zwanej przez zamieszkujących ten region Mansów również Górą Umarłych) na Uralu Północnym, do dzisiaj nie zostały należycie wyjaśnione. Mimo tysięcy artykułów, dziesiątek książek i tylu samo filmów – dokumentalnych bądź fabularnych. Tym najnowszym jest ubiegłoroczny serial rosyjski „Przełęcz Diatłowa”.

Sebastian Chosiński

Przełęcz Diatłowa: Odc. 1. Co tu robią szaleńcy z SS?
[„Przełęcz Diatłowa” - recenzja]

Wydarzenia, jakie rozegrały się zimą 1959 roku na wschodnim stoku góry Chołatczachl (zwanej przez zamieszkujących ten region Mansów również Górą Umarłych) na Uralu Północnym, do dzisiaj nie zostały należycie wyjaśnione. Mimo tysięcy artykułów, dziesiątek książek i tylu samo filmów – dokumentalnych bądź fabularnych. Tym najnowszym jest ubiegłoroczny serial rosyjski „Przełęcz Diatłowa”.

‹Przełęcz Diatłowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzełęcz Diatłowa
Tytuł oryginalnyПеревал Дятлова
Dystrybutor TNT
ReżyseriaWalerij Fiedorowicz, Jewgienij Nikiszow, Paweł Kostomarow, Stiepan Gordiejew
ZdjęciaDawid Chajznikow, Gleb Fiłatow, Aleksiej Striełow
Scenariusz
ObsadaPiotr Fiodorow, Maria Ługowa, Andriej Dobrowolski, Maksim Kostromykin, Aleksiej Kirsanow, Paweł Worożcow, Iwan Mulin, Aleksandr Mietiołkin, Maria Macel, Irina Łukina, Maksim Jemieljanow, Jegor Bierojew, Jewgienij Antropow, Roman Jewdokimow, Jurij Diejniekin, Siergiej Szakurow, Władimir Simonow, Aleksiej Wiertkow, Jewgienij Tkaczuk, Aleksiej Bardukow, Azamat Nigmanow
MuzykaIgor Syczow
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiRosja
Liczba odcinków8
Czas trwania odcinka54 min
Gatunekhistoryczny, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To jest film (w zasadzie serial), na który w Rosji czekano od lat. Wszak sprawa tajemniczej śmierci dziewięciorga uczestników studenckiej wyprawy w góry Uralu Północnego wciąż uchodzi za niewyjaśnioną. Mimo że od dramatycznych wydarzeń minęło już ponad sześć dekad. W ubiegłym roku temat ten odżył również w Polsce – za sprawą dwóch książek: „Tragedia na Przełęczy Diatłowa. Historia bez końca” Alice Lugen oraz „Przełęcz Diatłowa. Tajemnica dziewięciorga” Anny Matwiejewej. Serial nie nawiązuje jednak do żadnej z nich. Jego pomysłodawcą był ceniony i nadzwyczaj doświadczony twórca telewizyjny Ilja Kulikow („Koperta”, „Ostatni posterunek”), któremu do realizacji tej opowieści udało się namówić szefostwo kompanii „1-2-3 production”.
Prace nad projektem trwały długo – od zimy 2018 do jesieni 2019 roku. Zdjęcia kręcono w Jekaterynburgu (dawnym Swierdłowsku, z którego wyruszyli pechowi turyści) oraz w dwóch pasmach górskich: Ałtaj (w Azji Środkowej) oraz Chibiny (w arktycznej części obwodu murmańskiego). Z uwagi na wielość planów i dwa prowadzone równolegle wątki – pierwszy to śledztwo mające na celu wyjaśnienie, co tak naprawdę się stało, drugi to rekonstrukcja przebiegu wyprawy i w finale samej tragedii – skompletowano dwie pracujące oddzielnie ekipy. Za przedstawienie historii dochodzenia odpowiadali Kulikow jako scenarzysta oraz – debiutujący w roli reżyserów (wcześniej zajmowali się głównie produkcją i okazjonalnie scenariopisarstwem) – szefowie „1-2-3 production”: Walerij Fiedorowicz („Kamienna głowa”) oraz Jewgienij Nikiszow („Droga na Berlin”). Drugą ekipą, pracującą nad odcinkami parzystymi, a opowiadającą o samej wyprawie, kierowali natomiast Paweł Kostomarow – reżyser („Nie kocham cię”) i operator („Jak spędziłem lato”, „Boris Godunow”) oraz Stiepan Gordiejew, dotąd jedynie montażysta. W tym przypadku scenarzystami byli zaś Wasilij Wnukow i Aleksandr Sysojew („Ostatni posterunek”).
Zabieg to – trzeba przyznać – dość ryzykowny, ale ostatecznie broniący się. Choć to można stwierdzić dopiero dotarłszy do odcinka ósmego. Przed oglądnięciem pierwszego należy mimo wszystko ostrzec widzów, zwłaszcza tych, którzy mogą oczekiwać od „Przełęczy Diatłowa” dokumentalnego odtworzenia wydarzeń. Twórcy serialu zdecydowali się bowiem zatoczyć szerszy krąg i uczynić ze swego dzieła zarówno film historyczny (z wątkami politycznymi), jak również mistyczny dramat grozy, nawiązujący do niektórych sezonów popularnego „Archiwum X”. Akcja pierwszego odcinka rozpoczyna się 27 lutego 1959 roku, dzień po znalezieniu przez ekipę poszukiwawczą na stoku góry Chołatczachl zniszczonego namiotu turystów. O wszystkim zostają poinformowane władze w Moskwie i już następnego dnia na miejscu zdarzenia pojawia się major KGB Oleg Dmitrijewicz Kostin, który przylatuje do Iwdelu (to miasto u podnóża Uralu Północnego), by spotkać się z miejscowym prokuratorem Wasilijem Iwanowiczem Tiempałowem.
Oficjalnie to on prowadzi dochodzenie, a Kostin jest jedynie jego pomocnikiem; w rzeczywistości role są jednak odwrócone, chociaż przybysz ze stolicy już na samym początku oznajmia, że… jego tak naprawdę tu wcale nie ma. Mimo to natychmiast przystępuje do pracy. Przygląda się zniszczonemu namiotowi i znalezionym w odległości kilkuset metrów od niego ciałom uczestników wyprawy. Jeszcze nie wszystkim. Pierwsze sekcje zwłok odbywają się w Iwdelu, a przeprowadza je specjalistka medycyny sądowej ze Swierdłowska Jekatierina Andriejewna Szumanowa, do której Oleg Dmitrijewicz od pierwszego wejrzenia czuje sporą sympatię. Ich znajomość z czasem ewoluuje, a to, co przyciąga ich do siebie, to przede wszystkim dramatyczna wojenna przeszłość. I tu twórcy serialu dotykają innego mistycznego wątku. By go rozwinąć cofają się w czasie do ostatnich dni drugiej wojny światowej, kiedy to młody czerwonoarmista Kostin wraz ze swoimi towarzyszami trafia do ponurego zamczyska pod Berlinem, w którym szaleni esesmani z Ahnenerbe przeprowadzali różnego rodzaju eksperymenty na ludziach. Czy mają one coś wspólnego z tym, co wydarzyło się kilkanaście lat później w Związku Radzieckim?
Wojenna retrospekcja potrzebna jest głównie po to, aby podnieść napięcie, z którym bez tego wątku byłoby w pierwszym odcinku serialu kiepsko. Pozwala także zajrzeć głębiej w psychikę Kostina i usprawiedliwić dręczące go koszmary. W ostatnich minutach zostaje wprowadzony na arenę jeszcze jeden bohater, Jurij Judin – jedyny członek „ekipy Diatłowa”, który ocalał. Ale tylko dlatego, że w dniu kiedy jego towarzysze ruszyli na Otorten (ta góra była głównym celem wyprawy), on wycofał się z powodu choroby i wrócił do Swierdłowska. Tym samym znalazł się na celowniku KGB oraz prokuratury i śledczego Lwa Nikiticza Iwanowa. Otwarcie serialu więcej obiecuje, niż w rzeczywistości ofiarowuje, lecz to i tak niezła prognoza przed kolejnymi odcinkami… Z pojawiających się w tym wątku aktorów wybijają się przede wszystkim Piotr Fiodorow („Tak tu cicho o zmierzchu…”, „Towarzysz podróży [Sputnik]”) w roli Kostina oraz Maria Ługowa („18/14”) jako Szumanowa. Na drugim planie jaśnieją natomiast między innymi Maksim Kostromykin („Twierdza brzeska”) wcielający się w Judina (zmarłego w 2013 roku), Aleksiej Kirsanow („Koperta”), który zagrał Tiempałowa, i Paweł Worożcow („Sheena667”, „Związek Ocalenia”) jako – będący postacią historyczną – Iwanow.
koniec
4 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sherlock w Rosji: Odc. 4. Krew za krew
Sebastian Chosiński

8 V 2021

W czwartej odsłonie „Sherlocka w Rosji” Holmes i doktor Karcew muszą dopaść winnego śmierci rodziny Swiridowów. Jeśli to im się szybko nie uda, będą bowiem kolejne ofiary. Czukocki zły duch Kele nie zamierza odpuścić i tropi innych uczestników tragicznej wyprawy sprzed kilkunastu lat na Daleki Wschód.

więcej »

Ferajna z Baker Street: Odc. 7. W jedności siła
Marcin Mroziuk

7 V 2021

W poprzednich odcinkach mogliśmy obserwować, jak z powodu Wyrwy sytuacja w Londynie robi się coraz bardziej niebezpieczna. A można się spodziewać, że będzie jeszcze gorzej, jeśli Człowiekowi w bieli uda się zrealizować swe zamiary.

więcej »

Czikatiło: Odc. 7. Na ostatnią prostą
Sebastian Chosiński

6 V 2021

W siódmym odcinku serialu o Andrieju Czikatiło ormiański reżyser Sarik Andreasian pokazuje moment zwrotny śledztwa. Grupa tropiąca zbrodniarza – za radą profesora Niekrasowa – poszerza obszar poszukiwań, dzięki czemu zdaje sobie sprawę z tego, że skala popełnianych przez poszukiwanego morderstw jest nieporównywalnie większa, niż do tej pory sądzono. A to oznacza nowe tropy i kolejnych podejrzanych.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.