Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Rob Marshall
‹Wyznania gejszy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyznania gejszy
Tytuł oryginalnyMemoirs of a Geisha
Dystrybutor Forum Film
Data premiery10 marca 2006
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaZiyi Zhang, Ken Watanabe, Kôji Yakusho, Michelle Yeoh, Kaori Momoi, Youki Kudoh, Li Gong, Kenneth Tsang, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ted Levine, Eugenia Yuan, Mako, Suzuka Ohgo
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania145 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Modlitwa Sayuri
[Rob Marshall „Wyznania gejszy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niesamowity kolaż nasyconych barwami egzotycznych obrazów i ujmująca, błękitna przestrzeń oczu Ziyi Zhang, spięte klamrą lirycznej muzyki Johna Williamsa, tworzą atmosferę klasycznego melodramatu Roba Marshalla „Wyznania gejszy”. Zdarza się jednak, że olśniewająca forma przyćmiewa wymowę historii o walce z tradycją i losem. Pozostaje tylko mało autentyczne okrucieństwo świata gejsz, rozmyte, jak deszcz rozmywa barwny rysunek.

Ewa Drab

Modlitwa Sayuri
[Rob Marshall „Wyznania gejszy” - recenzja]

Niesamowity kolaż nasyconych barwami egzotycznych obrazów i ujmująca, błękitna przestrzeń oczu Ziyi Zhang, spięte klamrą lirycznej muzyki Johna Williamsa, tworzą atmosferę klasycznego melodramatu Roba Marshalla „Wyznania gejszy”. Zdarza się jednak, że olśniewająca forma przyćmiewa wymowę historii o walce z tradycją i losem. Pozostaje tylko mało autentyczne okrucieństwo świata gejsz, rozmyte, jak deszcz rozmywa barwny rysunek.

Rob Marshall
‹Wyznania gejszy›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyznania gejszy
Tytuł oryginalnyMemoirs of a Geisha
Dystrybutor Forum Film
Data premiery10 marca 2006
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaZiyi Zhang, Ken Watanabe, Kôji Yakusho, Michelle Yeoh, Kaori Momoi, Youki Kudoh, Li Gong, Kenneth Tsang, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ted Levine, Eugenia Yuan, Mako, Suzuka Ohgo
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania145 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Fascynacja Amerykanów kulturą Wschodu znajduje wyraźne odbicie w ekranizacji powieści Arthura Goldena. Powiązanie dwóch światów, różniących się rytmem, obyczajami i światopoglądem, pojawia się okazjonalnie w fabule filmu, kiedy wojna zderza ze sobą Japończyków i Amerykanów, natomiast zupełnie pominięte jest krwawe tło ich konfliktu. Zachwyt tych ostatnich w Kraju Kwitnącej Wiśni wywołuje pobudzająca zmysły egzotyka, którą traktują jako nietypową rozrywkę, podczas gdy Japończycy woleliby być cenieni za brak pośpiechu, ścigania się z szybko upływającym czasem, czy za umiejętność przekształcania prostych, codziennych czynności w przyjemną celebrację. Jednak Hollywood udowadnia filmem Marshalla, że o ile podziwia krainę kimon i sake, to nie cofnie się przed żadnym krokiem, aby odcisnąć na niej własne, charakterystyczne piętno umowności oraz pretensjonalności. Wszystkie elementy obcej kultury obserwujemy w „Wyznaniach gejszy” przez amerykański pryzmat postrzegania inności. Jeżeli założyć, że skontrastowanie tych dwóch uniwersów prowadzi może nie do irytacji, a do interesującego eksperymentu, to seans wówczas przynosi wyjątkową kompilację ekspresyjnych obrazów, emocjonujących dźwięków, mało oryginalnej, choć nadal interesującej historii i przykuwającego wzrok aktorstwa najpiękniejszych chińskich gwiazd.
Niedbałość Hollywood w kreowaniu detalów nieco baśniowej rzeczywistości staje się fundamentalnym elementem, dystansującym widza wobec filmu. Ekranizacja bestsellera Goldena nie zamienia się – na szczęście – w artystyczną pomyłkę, dzięki staraniom zaangażowanych członków ekipy, którzy zdołali dojrzeć w opowieści o gejszy drugie dno, pozbawione wizualnego piękna, nadające jej symboliczny wymiar. W niektórych nutach filmu Marshalla słychać cierpienie w każdym odcieniu: ze względu na oderwanie bohaterki od rodziny, konieczność podporządkowania się innym, niesprawiedliwość przynoszącą rozczarowanie rzeczywistością, brak szansy na kształtowanie własnego losu, czy wreszcie niemożliwą do spełnienia miłość. Właśnie wyidealizowane i odległe uczucie jest, według autorów filmu, osią wydarzeń. Nadaje sens życiu Chiyo, która, przyjmując imię Sayuri, przeobraża się w gejszę – godzi się na okrutne zasady, rządzące w realiach zdominowanych przez zawistne intrygi, i robi to tylko dlatego, że ten wybór przybliża ją do Prezesa. W uczuciu młodej dziewczyny dostrzegam jednak znacznie więcej, niż jedynie melodramatyczny trzon opowieści. Miłość okazuje się w “Wyznaniach gejszy” symbolem marzenia, do którego spełnienia człowiek dąży, synonimem wolności wyboru i pogoni za szczęściem. Życiowy banał stoi za motywem trudnej miłości, ale nadaje filmowi sens. Chiyo modli się wytrwale o szczęście, chce dla kogoś coś znaczyć i mieć dla kogo znosić cierpienie jej pisane. Potem dopiero, gdy mała Chiyo przemieni się w błyskotliwą, ale wciąż niepewną wybranej dla siebie przez innych drogi Sayuri, zrozumie, że dążenie do miłości, to pragnienie, aby zauważono w niej coś więcej, niż talenty gejszy, zmuszonej do walki z trybami uniwersum, w którym się znalazła.
Dyskretne podkreślenie kulturowej odmienności Japonii - w Europie ten mężczyzna juz byłby aresztowany.
Dyskretne podkreślenie kulturowej odmienności Japonii - w Europie ten mężczyzna juz byłby aresztowany.
W filmie Marshalla rozczarowuje jednak sposób przedstawienia postaci. Ich potencjalna złożoność zamaskowana jest prostą, czarno-białą klasyfikacją. Konkurentka Sayuri, Hatsumomo reprezentuje klasyczny typ osobowy: zawistnej i niesprawiedliwej przeciwniczki dobrej, próbującej walczyć z przeszkodami Chiyo. Tragiczny wymiar bohaterki granej przez Gong Li umyka gdzieś między poruszającymi brzmieniami Johna Williamsa a wystawnymi kadrami Diona Beebe. Ci ostatni mają ogromny, pozytywny wpływ na finalny kształt filmu, a ich dokonania dopełniają się nawzajem. Muzyka podkreśla najważniejsze sceny, wprowadza napięcie do ckliwej historii, jednocześnie ozdabiając klimatycznymi, egzotycznymi dźwiękami zdjęcia, które stanowią wspaniałą oprawę dla wizualnego przepychu, przenoszącego widza w świat japońskich dam do towarzystwa. Piękne, wiarygodne chińskie aktorki z subtelną w tytułowej roli Ziyi Zhang na czele, sympatyczny, lecz mało wyrazisty Ken Watanabe, lśniące bogactwem kimona oraz przemawiające do wyobraźni zabudowania Kioto lat 30., zmieszane razem stanowią prawdziwe dzieło dla oczu – do podziwiania i kontemplowania.
Dzięki latom ćwiczeń gejsze opanowywały trudną sztukę poruszania włosami.
Dzięki latom ćwiczeń gejsze opanowywały trudną sztukę poruszania włosami.
Szkoda, że tajemnica głównej bohaterki nie zostaje wyjaśniona. Trudno zorientować się, dlaczego prosta dziewczyna, inteligentna, ale mało wyróżniająca się spośród innych gejsz, zwraca na siebie uwagę, budzi zazdrość i dociera do szczytów popularności. Rozsądnym rozwiązaniem było pozostawienie wielu niedomówień, ale nieporozumieniem stało się w tym samym czasie dopowiadanie wielu kwestii zbyt bezpośrednio. “Wyznania gejszy” zachwycają niespotykaną urodą, ale wymagają zrozumienia, które umożliwia dotarcie do pokładów ciekawych myśli, skumulowanych gdzieś pod warstwą grubego filmowego makijażu. Film Marshalla jest jak tytułowa gejsza: zawiera interesujące wnętrze, skryte pod nieruchomą maską szablonowości.
koniec
27 marca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Seks, baśnie i krowa biała jak mleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdy na łajbie słabo buja…
— Ewa Drab

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Śpiewająco o obłudzie i cynizmie
— Tomasz Kujawski

Niewłaściwy człowiek na niewłaściwym filmie
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.