Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 13 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Iwan Wydumliew
‹Petersdrag›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPetersdrag
Tytuł oryginalnyСанкт-Петердрэг
ReżyseriaIwan Wydumliew
ZdjęciaArtiom Babicz, Iwan Wydumliew
Scenariusz
ObsadaGena Marvin, Vanessa Viper, Miss Coco, Margo Mandarinova, Bagoa San, Miss Delmara
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania51 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Historie współczesne
[Iwan Wydumliew „Petersdrag”, Natalia Kadyrowa „Mama dla Julii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To ostatni – przynajmniej na jakiś czas – zbiór rosyjskich filmów dokumentalnych. Tym razem dwupak, w którym pojawiają się obrazy opowiadające o współczesności kraju i nierozwiązanych (a może wręcz nierozwiązywalnych) problemach społecznych, z jakimi boryka się Rosja XXI wieku. Zachęcam do zapoznania się z „Petersdragiem” Iwana Wydumliewa oraz „Mamą dla Julii” Natalii Kadyrowej.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Historie współczesne
[Iwan Wydumliew „Petersdrag”, Natalia Kadyrowa „Mama dla Julii” - recenzja]

To ostatni – przynajmniej na jakiś czas – zbiór rosyjskich filmów dokumentalnych. Tym razem dwupak, w którym pojawiają się obrazy opowiadające o współczesności kraju i nierozwiązanych (a może wręcz nierozwiązywalnych) problemach społecznych, z jakimi boryka się Rosja XXI wieku. Zachęcam do zapoznania się z „Petersdragiem” Iwana Wydumliewa oraz „Mamą dla Julii” Natalii Kadyrowej.

Iwan Wydumliew
‹Petersdrag›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPetersdrag
Tytuł oryginalnyСанкт-Петердрэг
ReżyseriaIwan Wydumliew
ZdjęciaArtiom Babicz, Iwan Wydumliew
Scenariusz
ObsadaGena Marvin, Vanessa Viper, Miss Coco, Margo Mandarinova, Bagoa San, Miss Delmara
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania51 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ciągu ostatnich kilku tygodni dwukrotnie polecałem w tej rubryce dokumentalne nowości, jakie zaprezentowane zostały podczas ubiegłorocznego Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”. Za pierwszym razem skupiłem się na obrazach opowiadających o historii kraju, prezentujących czas upadku imperium Romanowów oraz narodzin i rozwoju Związku Radzieckiego (patrz: „Puste strony”, „Szaman” oraz „Klasztor. Kim jesteśmy?”), za drugim natomiast – wybrałem te dzieła, które odnoszą się wprawdzie do współczesności, ale jednocześnie mają na tyle otwarty charakter, że mogą zostać potraktowane za uniwersalne i bez problemu odczytane przez widzów pod każdą szerokością i długością geograficzną („Biełucha”, „Milkformadness” oraz „Niebiański Krym”). Teraz przyszła kolej na dokumenty dotykające bardzo konkretnych problemów natury społecznej.
Niespełna godzinny film Iwana Wydumliewa zabiera nas do niezwykłego świata „nocnego” Petersburga; prezentuje najsłynniejsze kluby LGBT („Cabaret”, „Malewicz”, „Blue Oyster”), w których występują najbardziej znane rosyjskie drag-queen. Autor podejmuje temat, który nie jest wcale taki nowy w Rosji; dwanaście lat temu pojawił się już chociażby w fabularnym komediodramacie „Wesołkowie” Feliksa Michajłowa. Wspólnym mianownikiem obu dzieł jest to, że ich twórcy odnoszą sie do swoich bohaterów ze zrozumieniem i sympatią. Na „Petersdrag” – tytuł jest oczywiście grą słów (i nie ma nic wspólnego z narkotykami) – składają się cztery opowieści, w których pojawia się w sumie sześciu bohaterów. Trafili do Miasta nad Newą z różnych stron kraju: z niewielkiej osady w okolicach Magadanu (Gena Marvin), z ponad stutysięcznego Nowego Urengoju na dalekiej północy (Bagoa San), wreszcie z położonego w sercu europejskiej Rosji Tweru (Margo Mandarinowa).
W poprzednich „wcieleniach” wykonywali bardzo różne zawody – inżyniera (Vanessa Viper), a nawet nauczyciela (Miss Delmara). Porzucili rodziny i dotychczasowe zajęcia, aby zacząć nowe życie, realizować marzenia – na przykład o byciu choreografem i psychoterapeutą (Bagoa San) – a może po prostu, aby móc być sobą: bez zahamowań i obaw o to, jak odniosą się do nich bliżsi i dalsi znajomi. W wielkim mieście mogą być anonimowi, na klubowych scenach pojawiają się w przebraniach i w makijażu, ale przed kamerą pokazują swoje prawdziwe twarze i opowiadają o tym, kim byli wcześniej i dlaczego zdecydowali się na tak gruntowną przemianę. „Petersdrag” to jeden z tych dokumentów, które podejmując kontrowersyjny temat, przede wszystkim uczą tolerancji. Odgrywa tym samym identyczną rolę, jak kontrowersyjny dramat psychologiczny Natalii Mierkułowej i Aleksieja Czupowa „Człowiek, który zaskoczył wszystkich” (2018), który pokazuje, jak mogłoby wyglądać życie bohaterów filmu Wydumliewa, gdyby pozostali w rodzinnych stronach.

Natalia Kadyrowa
‹Mama dla Julii›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMama dla Julii
Tytuł oryginalnyМама для Юли
ReżyseriaNatalia Kadyrowa
ZdjęciaNatalia Kadyrowa, Wiaczesław Nawałow, Aleksandra Iwanowa, Siergiej Pietriga
Scenariusz
ObsadaJulia Biełowa, Anna Biełowa, Jelena Kryłowa, Natalia Kudriawcewa
MuzykaOleg Trojanowski
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania80 min
Gatunekdokument, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To nie przypadek, że premiera drugiego z omawianych dzisiaj obrazów, czyli „Mamy dla Julii”, odbyła się podczas – będącego częścią Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rydze – konkursu „ArtDocFest”. Ten powstający przez kilka lat przejmujący obraz Natalii Kadyrowej to dokumentalny dramat, w którym główne role grają cztery kobiety. Julia to jedno z tysięcy rosyjskich dzieci, jakie w ostatnim czasie przyszły na świat w… więzieniu. Anna Biełowa urodziła ją w kolonii karnej, w której odsiadywała dziesięcioletni wyrok za zabójstwo swojego kochanka (który nie był ojcem dziecka, ten – alkoholik – utopił się jeszcze przed pojawieniem się dziewczynki na świecie). Zgodnie z obowiązującym prawem, w chwili ukończenia trzeciego roku życia dziewczynka zostaje odebrana matce, by trafić do domu dziecka. Wtedy chęć sprawowania nad nią opieki – do momentu wyjścia Anny na wolność – oferuje niespokrewniona z nią Natalia Kudriawcewa, u której Julia znajduje bezpieczną przystań. Po półtora roku o dziecko upomina się jednak ciocia (Je)Lena Kryłowa, siostra jej matki. Sąd przychyla się do wniosku krewnej i dziewczynka po raz kolejny zmienia miejsce zamieszkania.
Ujęta losem małej Julii, Kadyrowa nakręciła najpierw dokument zatytułowany „Anatomia miłości”. To właśnie po jednym z jego pokazów skontaktowała się z reżyserką Kudriawcewa, która postanowiła zaopiekować się dzieckiem. Kiedy o prawo do opieki nad dziewczynką wystąpiła jej ciotka, reżyserka postanowiła wrócić do tematu i przyjrzeć się temu, jak potoczą się dalszej losy małej Biełowej. Ale także jej matki, przychodzi bowiem w końcu moment, w którym kobieta opuszcza kolonię karną. Anna stara się wrócić do normalnego życia. Pytanie tylko, co to w jej przypadku jest „normalne życie”? Związki z kolejnymi przypadkowymi mężczyznami, którzy nie stronią od alkoholu, a pod jego wpływem dopuszczają się aktów przemocy. Taka jest codzienność, jaką może zapewnić córeczce matka. Trudno dziwić się więc, że Kryłowa i Kudriawcewa chcą wyrwać dziewczynkę z tego środowiska. Mimo naznaczonego traumą losu tytułowej bohaterki (a w zasadzie tytułowych bohaterek), reżyserka nie epatuje przemocą i patologiami, choć wiele na ten temat da się wyczytać „między wierszami”. Autorka nie traci też nadziei, że Julii uda się wyjść na prostą i w przyszłości nie pójdzie śladami matki. Dzieło Kadyrowej trzyma w napięciu do ostatniej minuty – głównie dlatego, że angażuje widza emocjonalnie jak najlepszy thriller.
koniec
9 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mordercy: Odc. 2. Kto morduje kobiety?
Sebastian Chosiński

11 VI 2021

Drugi odcinek „Morderców” Dawida Tkebuczawy rozwiewa jedną wątpliwość. „Rewizor” z Mińska, podpułkownik Leonid Ipatjew, zyskuje pewność, że od co najmniej dziesięciu lat w Witebsku i okolicach bezkarnie grasuje seryjny zabójca, który dusi kobiety. Miejscowa policja i prokuratura nie łączą jednak ze sobą popełnionych w tym czasie zbrodni, a dużą winę za to ponosi prokurator Szachnowicz.

więcej »

Przełęcz Diatłowa: Odc. 7. Nie zawsze warto okazywać litość
Sebastian Chosiński

10 VI 2021

Prowadząc bardzo skrupulatnie dochodzenie w sprawie śmierci „diatłowców”, major KGB Oleg Kostin eliminuje kolejne hipotezy, aby w finale odcinka siódmego przedstawić tę najbardziej prawdopodobną (choć dla zwolenników teorii spiskowych nie do przyjęcia). Na tym jednak serial „Przełęcz Diatłowa” wcale się nie kończy.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W okupowanym Kijowie
Sebastian Chosiński

9 VI 2021

Zrealizowany z okazji pięćdziesiątej rocznicy powstania Czeka (które w kolejnych latach przekształcało się w OGPU, NKWD i wreszcie KGB) dramat wojenny Timofieja Lewczuka „Dwa lata nad przepaścią” opowiada o walce komunistycznego ruchu oporu w okupowanym przez nazistów Kijowie. Dlatego też na jego główną postać wyrasta bohaterski „czekista” – Iwan Kudria, którego uhonorowano nawet zaszczytnym tytułem Bohatera Związku Radzieckiego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Życie na pozór
— Sebastian Chosiński

Bohaterka bez czy ze skazą?
— Sebastian Chosiński

Pojedynek snajperów
— Sebastian Chosiński

W mordę Smiersza!
— Sebastian Chosiński

Z gór Ałtaju na Krym
— Sebastian Chosiński

Uważaj z kim i jak!
— Sebastian Chosiński

Nie wchodź do lasu!
— Sebastian Chosiński

„Zwyczajny” komunizm
— Sebastian Chosiński

Andriej Tarkowski oczyma… dziecka
— Sebastian Chosiński

Mało optymistyczna teraźniejszość i przyszłość
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.