Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

‹Mało prawdopodobny morderca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMało prawdopodobny morderca
Tytuł oryginalnyDen osannolika mördaren
Dystrybutor Netflix
Data premiery5 listopada 2021
ReżyseriaCharlotte Brändström, Simon Kaijser
ZdjęciaAril Wretblad
Scenariusz
ObsadaRobert Gustafsson, Eva Melander, Björn Bentsson, Fredrik Gunnarsson, Peter Andersson, Peter Viitanen, Cilla Thorell
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiSzwecja
Liczba odcinków5
Czas trwania odcinka228 min
Gatunekdramat, kryminał, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Wilk” w owczej skórze
[„Mało prawdopodobny morderca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Rok temu szwedzka prokuratura uznała, że śledztwo w sprawie zabójstwa Olofa Palmego zostało oficjalnie zakończone. Jednocześnie wskazano najbardziej prawdopodobnego zamachowca. Postawić go przed sądem i dowieść winy jednak już nie można. Dlaczego? I czy to rzeczywiście on zastrzelił premiera Kraju Trzech Koron – dowiecie się z doskonałego miniserialu Netflixa… „Mało prawdopodobny morderca”.

Sebastian Chosiński

„Wilk” w owczej skórze
[„Mało prawdopodobny morderca” - recenzja]

Rok temu szwedzka prokuratura uznała, że śledztwo w sprawie zabójstwa Olofa Palmego zostało oficjalnie zakończone. Jednocześnie wskazano najbardziej prawdopodobnego zamachowca. Postawić go przed sądem i dowieść winy jednak już nie można. Dlaczego? I czy to rzeczywiście on zastrzelił premiera Kraju Trzech Koron – dowiecie się z doskonałego miniserialu Netflixa… „Mało prawdopodobny morderca”.

‹Mało prawdopodobny morderca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMało prawdopodobny morderca
Tytuł oryginalnyDen osannolika mördaren
Dystrybutor Netflix
Data premiery5 listopada 2021
ReżyseriaCharlotte Brändström, Simon Kaijser
ZdjęciaAril Wretblad
Scenariusz
ObsadaRobert Gustafsson, Eva Melander, Björn Bentsson, Fredrik Gunnarsson, Peter Andersson, Peter Viitanen, Cilla Thorell
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiSzwecja
Liczba odcinków5
Czas trwania odcinka228 min
Gatunekdramat, kryminał, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Temat zamachu na socjaldemokratycznego premiera Szwecji Olofa Palmego, do którego doszło w piątek 28 lutego 1986 roku (blisko czterdzieści minut przed północą), powraca co jakiś czas w różnych formach. Zajmowali się nim beletryści, jak chociażby Leif GW Persson w swojej „Trylogii policyjnej” (2002-2007), i liczni dziennikarze śledczy – vide podążający tropem wyznaczonym przez autora cyklu „Millennium” Stiega Larssona Jan Stocklassa (by pozostać jedynie przy dziełach, jakie doczekały się polskich wydań). W tym samym co druga z wymienionych pozycji ukazała się także książka Thomasa Petterssona – i to ona właśnie stała się podstawą mającego światową premierę na początku listopada (na platformie Netflix) miniserialu „Mało prawdopodobny morderca”.
Pettersson przez lata badał sprawę zamachu; dokładnie przyglądał się śledztwu policyjnemu i rozprawiał z kolejnymi – mniej lub bardziej wiarygodnymi – wersjami. Na koniec uznał, że z wielkim prawdopodobieństwem człowiekiem, który feralnego wieczoru, a właściwie już nocy, oddał dwa strzały w plecy premiera, był Stig Engström, potocznie nazywany – od miejsca zatrudnienia – „Skandia Man”. Dwa lata później – dokładnie stało się to 10 czerwca 2020 roku – prokurator Krister Petersson podczas konferencji prasowej oznajmił, że również zdaniem szwedzkich służb Engström jest głównym podejrzanym. Niestety, niemożliwe już było postawienie go przed sądem, albowiem niemal dokładnie dwadzieścia lat wcześniej popełnił on samobójstwo, zabierając jedną z najbardziej intrygujących tajemnic w dziejach dwudziestowiecznej Szwecji do grobu.
Kiedy po konferencji Kristera Peterssona Netflix postanowił nakręcić film opowiadający o tym konkretnym wątku trwającego trzydzieści cztery lata śledztwa, wyznaczeni do napisania scenariusza pisarze – Wilhelm Behrman i Niklas Rockström (obaj odpowiedzialni za serial „Kalifat”, a ten drugi także za „Alexa. Brudnego glinę”) – sięgnęli właśnie po książkę Thomasa Petterssona. Historię, doprowadzoną aż do czerwca ubiegłego roku, rozpisano na pięć odcinków, a jej przeniesieniem na „mały ekran” zajęli się urodzona w Paryżu, ale wykształcona w Stanach Zjednoczonych Charlotte Brändström (między innymi pojedyncze odcinki „Wallandera”, „Johana Falka” i „Wiedźmina”) oraz znacznie mniej od niej doświadczony Simon Kaijser. Oprócz wątku stricte kryminalnego autorzy uwypuklili także inne: „Mało prawdopodobny morderca” jest bowiem zarówno dramatem psychologicznym, jak i – chociaż w mniejszym stopniu – opowieścią o życiu politycznym Szwecji po drugiej wojnie światowej.
Ktoś mógłby się zastanawiać, czy wspominając już w drugim akapicie o Stigu Engströmie nie spojleruję. Nic z tych rzeczy! Serial zaczyna się właśnie od sceny, w której widzimy idących ulicą Sveavagän (po seansie kinowym) Lisbeth i Olofa Palme i podchodzącego do nich od tyłu Engströma. Mężczyzna wyciąga broń – to, jak się później dowiadujemy, Magnum 357 – i strzela do niespodziewającego się ataku premiera. A potem ucieka w Tunnelgatan i wbiega po schodach na ulicę prostopadłą do Sveavagän. Widzimy jego twarz (a w zasadzie twarz aktora Roberta Gustafssona), a kilka minut później dowiadujemy się również, gdzie pracuje (siedziba przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego Skandia mieści się bardzo blisko miejsca zamachu), jak ma na imię i jak się nazywa. On sam zresztą nie ukrywa, że w momencie tragedii był tam obecny, że wszystko widział na własne oczy.
Ba! już następnego dnia, dzwoniąc do redakcji jednej z gazet sztokholmskich, Engström zaczyna tworzyć własną legendę – człowieka, który udzielał pierwszej pomocy umierającemu Palmemu, a następnie próbował pomóc policjantom ścigającym zabójcę. Wielkie zamieszanie, jakie zapanowało na rogu Sveavagän i Tunnelgatan, miało być też przyczyną tego, że niektórzy świadkowie jego właśnie opisywali – oczywiście niezgodnie z prawdą – jako zamachowca. W ten sposób Stig buduje sobie alibi na wypadek, gdyby rzeczywiście zaczęto go wiązać ze śmiercią premiera. Ale z drugiej strony jest żądnym rozgłosu mitomanem, więc komunikując się z mediami, dokładne kolejne warstwy narracji. Jego opowieść obrasta szczegółami, które łatwo byłoby zweryfikować jako kłamstwa, gdyby tylko ktoś się tym zajął. Dlaczego tego nie zrobiono?
Można to wyjaśnić tylko ogromnym szokiem, jaki udzielił się również policjantom, oraz gigantycznymi bałaganem i chaosem, jakie panowały w pierwszych dniach dochodzenia. Mimo to znajduje się policjant – wiekowy już Arne Irvell (w tej roli Peter Andersson, czyli perwersyjny Nils Bjurman z filmowego „Millennium”) – który właśnie „Skandia Mana” typuje na zabójcę i zaczyna go rozpracowywać. Ta teoria nie pasuje jednak do politycznych kalkulacji. Szefostwo Irvella, nie wierząc do końca w sprawstwo „samotnego wilka”, woli szukać spiskowców wśród Jugosłowian, Afrykanerów, Hindusów, Kurdów, skrajnych prawicowców, a nawet podejrzewać CIA. Engström tymczasem, a mijają lata od zamachu, przygląda się tym policyjnym „tańcom na lodzie” i od czasu do czasu przypomina o swoim „bohaterstwie” w wywiadach prasowych. Z czasem jednak popada w coraz większe zapomnienie, co jest, jeśli wierzyć autorom serialu, największą dla niego karą.
I tu dotykamy ważnych aspektów psychologicznych. Dzieło Brändström i Kaijsera nie jest bowiem wcale filmem o Olofie Palme; jego głównym – można nawet powiedzieć, że tytułowym – bohaterem jest Stig Engström, o którego smutnym, pozbawionym głębszego sensu i nadziei na lepszą przyszłość życiu dowiadujemy się z kolejnych odcinków całkiem sporo. Wyłania się z nich portret człowieka ambitnego, ale pozbawionego talentu. Człowieka, który od czasów studiów był pośmiewiskiem kolegów. Który podatny był na sugestie otoczenia, a poglądy, chcąc przypodobać się innym, zmieniał jak kameleon. Podstawowym pytaniem, jakie pojawia się w „Mało prawdopodobnym mordercy”, jest nie „kto zabił?” (bo to wiemy od pierwszej sceny), ale „dlaczego?”. Co pchnęło go do tego, by pozbawić życia premiera? Przy okazji pojawiają się też odpowiedzi na inne istotne dla znawców tematu zagadnienia.
Problem w tym, że nie można ich już zweryfikować. Ci, którzy jeszcze żyją (i zostali zresztą pokazani w filmie), jak eksżona Stiga czy też córka jego najbliższego znajomego, nie chcą mówić – i to nawet dwadzieścia lat po śmierci Engströma. Pomimo to, dotarłszy do finału, widz ma poczucie, że poznał prawdę. I to w dużo większym stopniu niż w przypadku słynnego dzieła Olivera Stone’a na temat zamachu na prezydenta Johna Fitzgeralda Kennedy’ego. Co jednak nie oznacza, że szwedzka produkcja jest dziełem na miarę „JFK” (1991). O nie! To, było nie było, film kameralny, bez scen zapierających dech w piersiach i widowiskowych rekonstrukcji. Inaczej zresztą być nie mogło, skoro przedstawiono w nim najmniej chyba sensacyjną teorię zamachu na Palmego. Najistotniejsze jednak, że miniserial Brändström i Kaijsera trzyma w napięciu do ostatniej minuty i to pomimo tego, że od początku znamy zabójcę.
koniec
1 stycznia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

East Side Story: „Złota Viagra” na męską niedoskonałość
Sebastian Chosiński

19 III 2023

Czosnek uprawiany jest przez ludzi od pięciu tysięcy lat. Jest nie tylko popularną przyprawą, ale przede wszystkim rośliną leczniczą, co dowiodły zresztą badania kliniczne. Przypisuje mu się także nadzwyczajne moce, dzięki którym odstrasza wampiry i czarownice. Czy można zatem dziwić się, że niejednokrotnie stał się również „bohaterem” filmów. Jak chociażby w obyczajowej tragikomedii kazachskiego reżysera Eldara Szybanowa zatytułowanej – adekwatnie do jej treści – „Górski czosnek”.

więcej »

The Last of Us: Odc. 7. Niezapomniana noc w centrum handlowym
Marcin Mroziuk

17 III 2023

Kiedy zastanawiamy się, jak ciężka jest rana Joela i czy Ellie da radę się nim zaopiekować, znienacka otrzymujemy rozbudowaną retrospekcję rozgrywająca się w okresie, gdy dziewczyna uczęszczała jeszcze do szkoły w Bostonie, którą prowadziła FEDRA. No cóż, ta historyjka o dwóch przyjaciółkach mogłaby być nawet interesująca, ale musiałaby się pojawić w innym momencie serialu.

więcej »

Polecamy

Ten człowiek jeszcze oddycha!

Z filmu wyjęte:

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szczęśliwi ludzie z wyspy Fionii
— Sebastian Chosiński

Opowieści liryczne, historie codzienne…
— Sebastian Chosiński

Do szpiku kości
— Sebastian Chosiński

Uduchowieni młodzi ludzie
— Sebastian Chosiński

Wyrwać się z kokonu
— Sebastian Chosiński

Artystyczne oblicze internacjonalizmu
— Sebastian Chosiński

Romantycy muzyki jazzowej
— Sebastian Chosiński

Maestro na niepogodę
— Sebastian Chosiński

Emeryt, który postanowił dorobić
— Sebastian Chosiński

Biblia i Wszechświat
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.