Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Aleksiej Gołowkow
‹Kiedy śnieg topnieje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKiedy śnieg topnieje
Tytuł oryginalnyКогда тает снег
ReżyseriaAleksiej Gołowkow
ZdjęciaMali Pos, Andriej Smirnow
Scenariusz
ObsadaAleksandr Koliesow
MuzykaAleksandr Michajłow
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania63 min
Gatunekdokument, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Ryba, renifer, niedźwiedź
[Aleksiej Gołowkow „Kiedy śnieg topnieje”, Dmitrij Szpilienok, Władisław Griszyn „Nerka. Czerwony łosoś” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Człowiek i dzika natura – to, mówiąc najkrócej, temat dwóch filmów dokumentalnych, jakie zostały zaprezentowane podczas ubiegłorocznego „Sputnika nad Polską”. Oba zrealizowano w azjatyckiej części Rosji: „Kiedy śnieg topnieje” w tajdze jakuckiej, a „Nerkę. Czerwoną rybę” – na Kamczatce.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Ryba, renifer, niedźwiedź
[Aleksiej Gołowkow „Kiedy śnieg topnieje”, Dmitrij Szpilienok, Władisław Griszyn „Nerka. Czerwony łosoś” - recenzja]

Człowiek i dzika natura – to, mówiąc najkrócej, temat dwóch filmów dokumentalnych, jakie zostały zaprezentowane podczas ubiegłorocznego „Sputnika nad Polską”. Oba zrealizowano w azjatyckiej części Rosji: „Kiedy śnieg topnieje” w tajdze jakuckiej, a „Nerkę. Czerwoną rybę” – na Kamczatce.

Aleksiej Gołowkow
‹Kiedy śnieg topnieje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKiedy śnieg topnieje
Tytuł oryginalnyКогда тает снег
ReżyseriaAleksiej Gołowkow
ZdjęciaMali Pos, Andriej Smirnow
Scenariusz
ObsadaAleksandr Koliesow
MuzykaAleksandr Michajłow
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania63 min
Gatunekdokument, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ramach Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” od kilku lat organizowany jest także konkurs filmów dokumentalnych. Nieodmiennie stoi on na bardzo wysokim poziomie i tematycznie intryguje różnorodnością. Dzisiaj omówimy dwa obrazy, które uświetniły ubiegłoroczny (listopadowy) przegląd i opowiadają o relacjach człowieka z dziką naturą. Pierwszy to zrealizowany w Jakucji przed rokiem, we współpracy z istniejącym od połowy XIX wieku Rosyjskim Towarzystwem Geograficznym, „Kiedy śnieg topnieje” Aleksieja Gołowkowa (który odpowiadał także za scenariusz, produkcję i montaż). To kontynuacja nakręconego dwa lata wcześniej, obsypanego wieloma nagrodami dokumentu „Północny wiatr bywa ciepłym” (również prezentowano go podczas „Sputnika”). Gołowkow powrócił w nim do tego samego bohatera – żyjącego w sercu jakuckiej tajgi Aleksandra Koliesowa, który mimo swego rosyjskobrzmiącego imienia i nazwiska, co zresztą typowe (to pozostałość po polityce rusyfikacji prowadzonej wśród ludów syberyjskich od czasów carskich), jest z pochodzenia Ewenem.
Gdy po ukończeniu dziesięcioletniej szkoły podstawowej i dwóch latach służby wojskowej Sasza zdecydował się żyć jak jego hodujący renifery przodkowie, można było zastanawiać się, jak długo wytrwa w samotności w skutym mrozem arktycznym lesie. Od tamtej chwili minęło… ćwierć wieku. W tym czasie filozoficznie nastawiony do życia i świata mężczyzna ani razu nie widział miasta, a innych ludzi spotyka jedynie raz w roku, gdy przy okazji święta Ewenów przyjeżdża do najbliższej jego miejsca zamieszkania osady po zakupy. A jednak nie wyzbył się dawnych marzeń o podróżach w najdalsze zakątki globu, tyle że teraz realizuje je za niego córka. Nowy obraz Gołowkowa ma więc – w przeciwieństwie do poprzedniego – drugiego, równorzędnego bohatera, a raczej bohaterkę – młodą kobietę, która wybrała zupełnie inną drogę życiową niż ojciec. Mieszka tysiące kilometrów od niego, próbuje ułożyć sobie życie w zupełnie innej rzeczywistości, a jednak w głębi serca i umysłu okazuje się być taką samą koczowniczką jak on. Choć pracuje, od czasu do czasu przychodzi taki moment, kiedy musi wsiąść do pociągu i ruszyć w nieznane.
Rozgrywający się na dwóch płaszczyznach geograficznych film to piękna poetycka metafora losu i przeznaczenia, od którego tak naprawdę nie da się uciec, nawet jeśli porzucimy rodzinne strony i udamy się na drugą półkulę. To również nostalgiczna opowieść o najtrwalszych więziach rodzinnych i uczuciu, które jest tym silniejsze, im większa jest odległość dzieląca bliskich sobie ludzi. Wartością dodaną „Kiedy śnieg topnieje” są natomiast wspaniałe krajobrazy jakuckiej tajgi, pokryte śniegiem góry i płaskowyże, towarzyszące bohaterowi niemal na każdym kroku renifery, od których tak naprawdę zależy to, czy przetrwa w tych nieprzyjaznych człowiekowi warunkach.

Dmitrij Szpilienok, Władisław Griszyn
‹Nerka. Czerwony łosoś›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNerka. Czerwony łosoś
Tytuł oryginalnyНерка. Рыба красная
ReżyseriaDmitrij Szpilienok, Władisław Griszyn
ZdjęciaDmitrij Szpilienok, Nikołaj Szpilienok
Scenariusz
MuzykaGieorgij Chimoroda
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiRosja
Czas trwania51 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tytułowa „nerka” to – wbrew pozorom – nie narząd w ludzkim organizmie, lecz… ryba. Konkretniej: gatunek żyjącego w Oceanie Spokojnym łososia, którego ubarwienie w okresie godowym staje się czerwone. Czerwone są również jego ikra i mięso. Powszechnie żyje w wodach na południu Kamczatki, chociaż na tarło płynie w górę rzek bądź w kierunku jezior. Od dekad jest podstawą bytu ekonomicznego miejscowej ludności. Młodzi chłopcy od najmłodszych lat uczą się od swoich dziadków i ojców, jak odławiać i patroszyć nerkę, ale również jak nie wchodzić w drogę żywiącym się tymi rybami niedźwiedziom, co mogłoby zakończyć się dla człowieka tragicznie. To właśnie ten film na ubiegłorocznym „Sputnikowym” konkursie dokumentów zdobył jedną z nagród; jury – pod przewodnictwem reżysera Roberta Glińskiego („Kamienie na szaniec”) – uznało, że zasługuje on na drugie miejsce na podium (ustąpił jedynie doskonałemu obrazowi poświęconemu Konstantinowi Stanisławskiemu, legendarnemu twórcy teatralnemu).
Dokumentalny film duetu Dmitrij Szpilienok i Władisław Griszyn to ich drugie wspólne dzieło zrealizowane na Kamczatce, na którą przybyli przed kilkunastu laty, aby poznawać i chronić dziką przyrodę półwyspu. W tym czasie nie tylko wytrwale pracowali nad zdjęciami, lecz brali także aktywny udział w walce z kłusownikami na Jeziorze Kurylskim, co znalazło zresztą odzwierciedlenie w obrazie. „Nerka. Czerwona ryba” w ciągu półtora roku została zaprezentowana w ponad czterdziestu krajach i zdobyła ponad pięćdziesiąt festiwalowych nagród i laurów. Po seansie łatwo to zrozumieć: dzieło Szpilienoka i Griszyna zachwyca bowiem zarówno pięknymi zdjęciami dzikiej natury, jak i towarzyszącą im natchnioną muzyką Gieorgija Chimorody, który swoimi kompozycjami ozdobił również ich obraz sprzed czterech lat – „Niedźwiedzie Kamczatki. Początek życia” (2018). Wszystkie elementy filmowego rzemiosła idealnie więc do siebie pasują, a do tego dochodzi jeszcze ważne przesłanie.
Co bowiem w tym filmie jest najistotniejsze? Wiara w to, że są jeszcze miejsca na naszym globie, w których człowiek może żyć w idealnej symbiozie z naturą. W których swoją rabunkową gospodarką nie rujnuje środowiska naturalnego. „Nerka” ma więc także walor edukacyjny, proekologiczny, chociaż – lojalnie uprzedzam – niektóre sceny (zwłaszcza patroszenia ryb) mogą wydać się osobom hołdującym dietom wegetariańskiej bądź wegańskiej nieco zbyt drastyczne.
koniec
20 marca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Bierny opór też ma sens!
— Sebastian Chosiński

Sportsmenka na rozdrożu
— Sebastian Chosiński

Austria może i szczęśliwa, ale widzowie…
— Sebastian Chosiński

Dom na głowie, w domu – ojciec
— Sebastian Chosiński

Kopciuszek bez biustonosza
— Sebastian Chosiński

Przydomowy obóz pracy
— Sebastian Chosiński

Przeżyć w Piekle
— Sebastian Chosiński

„Ideologiczny schizofrenik, szczery kłamca”
— Sebastian Chosiński

Żełtoksan znaczy… Grudzień
— Sebastian Chosiński

Potęga wiary vs. „noc komunizmu”
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.