Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Adam Berg
‹Czarny Krab›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Krab
Tytuł oryginalnySvart Krabba
Dystrybutor Netflix
Data premiery18 marca 2022
ReżyseriaAdam Berg
ZdjęciaJonas Alarik
Scenariusz
ObsadaNoomi Rapace, Aliette Opheim, David Dencik, Dar Salim, Jakob Oftebro, Ardalan Esmaili
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiSzwecja
Czas trwania115 min
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lodowa postapokalipsa
[Adam Berg „Czarny Krab” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ile dni może zająć przemierzenie na łyżwach-figurówkach stu kilometrów po lodzie? Z pełnym plecakiem i bronią na ramieniu? W temperaturze znacznie poniżej zera? Bohaterowie sensacyjno-postapokaliptycznego „Czarnego Kraba” Adama Berga mają to zrobić jak najszybciej. Czyli w maksymalnie kilka dni. Widz ogląda ich zmagania przez dwie godziny, ale to i tak wydaje się za długo.

Sebastian Chosiński

Lodowa postapokalipsa
[Adam Berg „Czarny Krab” - recenzja]

Ile dni może zająć przemierzenie na łyżwach-figurówkach stu kilometrów po lodzie? Z pełnym plecakiem i bronią na ramieniu? W temperaturze znacznie poniżej zera? Bohaterowie sensacyjno-postapokaliptycznego „Czarnego Kraba” Adama Berga mają to zrobić jak najszybciej. Czyli w maksymalnie kilka dni. Widz ogląda ich zmagania przez dwie godziny, ale to i tak wydaje się za długo.

Adam Berg
‹Czarny Krab›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny Krab
Tytuł oryginalnySvart Krabba
Dystrybutor Netflix
Data premiery18 marca 2022
ReżyseriaAdam Berg
ZdjęciaJonas Alarik
Scenariusz
ObsadaNoomi Rapace, Aliette Opheim, David Dencik, Dar Salim, Jakob Oftebro, Ardalan Esmaili
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiSzwecja
Czas trwania115 min
Gatunekdramat, wojenny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Czarny Krab”, którego premiera miała miejsce na platformie Netflix 18 marca 2022 roku, to dzieło dwóch debiutantów: reżysera Adama Berga (który wcześniej dał się poznać jako autor wideoklipów i kilku krótkometrażówek) oraz pisarza Jerkera Virdborga. Z tą różnicą, że pierwsze wydanie książki miało miejsce dwadzieścia lat temu. W 2004 roku przetłumaczono ją nawet na język polski, ale skoro do dzisiaj została w zasadzie zapomniana, można chyba stwierdzić – i nie będzie to nadużycie – że przeszła niezauważona. Teraz, po premierze filmu, ma szansę powrócić do łask. Zapewne znajdą się osoby, które zechcą przypomnieć sobie literackiego „Czarnego Kraba” albo sięgnąć po niego po raz pierwszy, by skonfrontować z tym, co zobaczyli na ekranie.
To historia rozgrywająca się w świecie postapokaliptycznym, w fikcyjnym, położonym na północy Europy kraju, który został napadnięty przez wroga. Nie wiadomo, kto nim jest – może Niemcy, może Amerykanie, a może Rosjanie? W ogóle niewiele wiadomo o rzeczywistości, w jakiej umiejscowiona został akcja. I to chyba jest największym mankamentem obrazu Berga. Bo skoro trudno dociec, kim tak naprawdę są bohaterowie, o co walczą i czy po słusznej stronie – trudno im kibicować. Nie sposób w ich perypetie zaangażować się emocjonalnie. W efekcie wszystko, co rozgrywa się na ekranie, szybko staje się obojętne. Bo nie wiadomo, komu służy. Z czasem moralne dylematy przybierają jeszcze na sile, co mogłoby w jakiś sposób pomóc uratować film, ale finalnie początkujący scenarzyści – Berg i Pelle Rådström – wolą zwieńczyć dzieło mocnym i widowiskowym akcentem, nie dbając przy tym zbytnio o logikę wydarzeń.
Najbardziej zasadniczą zmianą, jaką dokonano w porównaniu z pierwowzorem literackim, jest zmiana płci głównego bohatera: Karla Edha zastąpiła Caroline Edh (w tej roli Noomi Rapace, znana z trylogii „Millennium” i „Prometeusza”). Wojna rozdzieliła ją z córką Vanją (Stella Marcimain Klintberg), o której dalszym losie nic nie wie. Podobnie jak widz nic nie wie, o tym, co działo się z samą Caroline od chwili, kiedy nieznani napastnicy – chciałoby się rzec: „zielone ludziki” – uprowadzili dziewczynkę. Poznajemy ją w momencie, kiedy zostaje wezwana do bazy wojskowej, by wziąć udział w tajnej, skrajnie niebezpiecznej, a w zasadzie – samobójczej misji. Wraz z pięciorgiem innych żołnierzy, doskonale jeżdżących na łyżwach, mają przebyć po lodzie sto kilometrów, aby do wojskowego laboratorium gdzieś pod kołem podbiegunowym dostarczyć dwie kapsuły z nieznaną zawartością. Dodatkową motywacją dla Edh jest wiadomość, że na „mecie” czeka na nią Vanja.
Wydający rozkazy pułkownik Raad (gra go David Dencik, czyli Michaił Gorbaczow z miniserialu „Czarnobyl” oraz Waldo Obruczew z „Nie czas umierać”) nie jest skory do wyjaśnień. Uczestnicy wyprawy dowiadują się jedynie, że to piekielnie ważne i może odwrócić losy konfliktu. Jeśli w ciągu kilku dni kapsuły nie dotrą do admirał Nordh (irańska aktorka Susan Taslimi), wojna zostanie definitywnie przegrana. Żołnierze powinni być więc zdeterminowani, ale patrząc na nich, trudno w to uwierzyć. Co nastąpi dalej, wydaje się oczywiste: „misjonarze” zacisną zęby i ruszą na lód, wróg będzie ich ścigał i po kolei eliminował. Ktoś jednak musi dotrzeć do miejsca przeznaczenia, bo w przeciwnym wypadku już nic w tym filmie nie miałoby sensu. Najlepsze są w dziele Berga te fragmenty, które jednoznacznie kojarzą się z kinem wojennym; podkładając pod nie konkretny kontekst – czy to wojna zimowa, czy też oblężenie Stalingradu (z uwagi na zimowo-lodową scenerię) – można szukać w nich głębszego antywojennego przesłania. Ale gdy tylko wracamy do rzeczywistości, a wraz z tym wracają do nas pytania: „kto?” i „po co?” – okazuje się, że „król jest nagi”.
„Czarny Krab” mógłby być niezłym obrazem postapokaliptycznym (w wydaniu sensacyjnym), gdybyśmy tylko więcej dowiedzieli się z niego o apokalipsie, jaka zaszła w tym świecie. Mógłby być intrygującym dziełem psychologicznym, gdybyśmy wiedzieli, jakie tragedie dotknęły bohaterów dramatów (zaginiona córka Caroline to zdecydowanie za mało) i jak wpłynęło to na ich dalsze losy i życiowe wybory. Niestety, nie jest ani jednym, ani drugim. Potencjał został zmarnotrawiony. Szkoda tym większa, że na ekranie w rolach uczestników misji pojawiają się znani ze skandynawskich filmów aktorzy: Aliette Opheim („Szybki cash III”) jako oficer Forsberg, mianowana przez pułkownika Raada dowódczyni wyprawy, Irakijczyk Dar Salim („Porwanie”, „Wojna”), Irańczyk Ardalan Esmaili („Domino”), a przede wszystkim – Jakob Oftebro („Obywatel roku”, „Pierwszy śnieg”), który wcielił się w Nylunda, prawą rękę Forsberg.
koniec
24 marca 2022

Komentarze

25 III 2022   18:17:30

Czas filmu idealnie pasowałby do czasu przejazdu, najszybsi panczeniści osiągają prędkości rzędu 100 km/h (https://www.redbull.com/int-en/kjeld-nuis-speed-skating-record-103-kph)

25 III 2022   20:43:56

Nieważne, że nie wiadomo kto z kim (jeszcze ktoś by się obraził, a po co to komu) najważniejsze, że zadbano o parytety w obsadzie, Netflix trzyma poziom (obciachu).

26 III 2022   10:34:51

@freynir

Ale najszybsi panczeniści nie muszą przemieszczać się po lodzie, który pęka, z kilkudziesięciokilogramowym ładunkiem na plecach, uciekając i kryjąc się przed ostrzałem. ;)

26 III 2022   13:59:25

@Sebastian- dlatego przyjąłem pewne (nie wiem czy dobre ;-p) założenia- po czystym (chociaż naturalnym, co było w info) nie 100, a 50. Obciążenie- z jednej strony zwiększa nacisk na łyżwę (prędkość na plus), z drugiej męczy- 25. Ostrzał plus przeszkody- 10-15 średniej prędkości w km/h. Dodatkowo założyłem cięcia fabularne- nie będą pokazywać, jak żołnierz leci te 5-10 minut po akurat czystym kawałku morza z maksymalną szybkością, na jaką go stać w danym momencie, albo jak buduje namiot z dwóch pałatek, żeby przetrwać noc.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Człowiek z duszą i sercem
— Sebastian Chosiński

Przez dziury w dachu widać księżyc nad górami
— Sebastian Chosiński

Przepastne archiwa wypełnione skarbami
— Sebastian Chosiński

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.