Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Mamoru Hosoda
‹Belle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBelle
Tytuł oryginalnyRyû to sobakasu no hime [Ryû to sobakasu no hime]
Data premiery1 kwietnia 2022
ReżyseriaMamoru Hosoda
Scenariusz
Obsadajavascript:otworz_okno;, Ryô Narita, Shôta Sometani, Tina Tamashiro, Lilas Ikuta, Ryôko Moriyama, Michiko Shimizu, Fuyumi Sakamoto
MuzykaYûta Bandoh, Ludvig Forssell, Taisei Iwasaki
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania121
Gatunekanimacja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Piękna-chan i Bestia-kun
[Mamoru Hosoda „Belle” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W filmie wyjaśniono, dlaczego internetowy pseudonim tytułowej bohaterki to Bell (dzwonek) a nie Belle, jednak skojarzenia nasuwają się same – szczególnie że kilka scen jest jakby żywcem wziętych z wiadomego filmu. Za to zakończenie…

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
[Mamoru Hosoda „Belle” - recenzja]

W filmie wyjaśniono, dlaczego internetowy pseudonim tytułowej bohaterki to Bell (dzwonek) a nie Belle, jednak skojarzenia nasuwają się same – szczególnie że kilka scen jest jakby żywcem wziętych z wiadomego filmu. Za to zakończenie…

Mamoru Hosoda
‹Belle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBelle
Tytuł oryginalnyRyû to sobakasu no hime [Ryû to sobakasu no hime]
Data premiery1 kwietnia 2022
ReżyseriaMamoru Hosoda
Scenariusz
Obsadajavascript:otworz_okno;, Ryô Narita, Shôta Sometani, Tina Tamashiro, Lilas Ikuta, Ryôko Moriyama, Michiko Shimizu, Fuyumi Sakamoto
MuzykaYûta Bandoh, Ludvig Forssell, Taisei Iwasaki
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania121
Gatunekanimacja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Suzu to przeciętna japońska licealistka. Jako dziecko lubiła śpiewać, ale po tragicznej śmierci matki nie jest w stanie wydobyć z siebie głosu. Głosu w sensie wokalnym, bo mówi normalnie. Kiedy loguje się do świata wirtualnego zwanego „U”, okazuje się, że jako swój as (awatar) może śpiewać i to na tyle pięknie, że z miejsca przyciąga uwagę innych. Musi mierzyć się zarówno z zalewem lajków, jak i z licznymi niepochlebnymi czy wręcz złośliwymi komentarzami. Film jest skierowany do nastolatek, które z pewnością będą w stanie łatwo utożsamić się z główną bohaterką.
Cyberprzestrzeń jest, szczerze mówiąc, zaaranżowana dość banalnie, jak w filmach sprzed dwudziestu lat, gdzie niekończące się szeregi „wieżowców” miały oddawać wielką ilość danych w internecie. Między tymi drapaczami chmur fruwają awatary; nie ma tam żadnych ciekawych budowli (z wyjątkiem pewnego zamku), symulacji przyrody czy chociażby wnętrz (hali koncertowej nie liczę). Komentarze użytkowników pojawiają się w postaci wielojęzycznych dymków, a kiedy bohaterka jest w realnym świecie i patrzy na monitor – jako nakładające się setki okien dialogowych.
Bestia jest „z twarzy” podobny do japońskiego smoka (zresztą w migających w tle angielskich komentarzach nazywają go Dragon) – z wąskim pyskiem, prostymi rogami oraz grzywą; brakuje mu tylko wijących się rybich wąsów. Zagadka jego tożsamości stanowi główną oś fabularną filmu. Jak to w internecie, zębatym wojownikiem może być każdy: kolega z klasy, sprzedawczyni ze sklepu na rogu, znany baseballista, nawet ojciec bohaterki (który stracił żonę, a Bestia ma w zamku rozbity portret kobiety…).
Zakończenie jest niespodziewane i bardzo niegajdzinowskie. Zresztą już od pierwszych chwil widać, że oglądamy utwór z zupełnie innej kultury. Film ma inne tempo niż to, do którego przyzwyczaiło nas szeroko pojęte Hollywood, niektóre sceny wydają się niewygrane do końca, brak też typowych dla zachodniej produkcji nawiązań popkulturowych. Oczywiście trudno, żeby japońskie anime nawiązywało do „Gwiezdnych wojen” czy Justina Biebera, skoro mają tam własne przeboje – ale też nie wydaje się, żeby pojawiły się tam jakieś szczególne mrugnięcia okiem do własnej widowni.
Końcowa przemiana bohaterki nasuwa skojarzenia z „Czarodziejką z Księżyca”, ale trudno powiedzieć, czy to było celowe, czy po prostu widzimy chwyt wizualny rozpowszechniony w anime. A starszym widzom i tak wiele się będzie z „Czarodziejką” kojarzyć.
koniec
14 kwietnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pizza za 136 tysięcy złotych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.