Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Sebastian Chosiński

Dwoma torami do celu
[Alejandro Montiel „Domysł” - recenzja]

„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.

Alejandro Montiel
‹Domysł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDomysł
Tytuł oryginalnyLa corazonada
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaAlejandro Montiel
ZdjęciaGuillermo Nieto
Scenariusz
ObsadaLuisana Lopilato, Joaquín Furriel, Rafael Ferro, Maite Lanata, Juan Maniel Guilera, Abel Ayala, Sebastián Mogordoy, Delfina Chavez, Marita Ballesteros
MuzykaNico Cota
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiArgentyna
Czas trwania116 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ślad za skandynawskimi i włoskimi dramatami kryminalnymi Netflix postanowił uraczyć swoich wielbicieli również thrillerami hiszpańskojęzycznymi – i to zarówno tymi pochodzącymi wprost z Półwyspu Iberyjskiego (vide trylogia o dolinie Baztán, „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”), jak i z Ameryki Południowej. „Domysł” Alejandra Montiela jest przykładem tych drugich, powstał bowiem w Argentynie jako adaptacja powieści Florencii Etcheves. Jest ona nie tylko dziennikarką i pisarką, ale także działaczką na rzecz praw kobiet. Nic zatem dziwnego, że kiedy postanowiła pisać powieści sensacyjne, ich główną bohaterką uczyniła właśnie kobietę – policjantkę Manuelę Pelari, potocznie zwaną… Pipą.
W Polsce opublikowano, jak dotąd, dwie powieści Etcheves: „Modlitwę niewiernej” oraz „Cornelię” – druga z nich stała się kanwą pierwszego filmowego thrillera Montiela, zatytułowanego „Zaginiona” (2018). Dwa lata później Alejandro nakręcił „Domysł”, który opowiada jednak o wydarzeniach poprzedzających fabułę „Zaginionej”, jest więc jego prequelem. Pelari (swej twarzy użyczyła jej znana z wielu argentyńskich seriali Luisana Lopilato), która z czasem wyrasta tu na najważniejszą postać, ma bardzo groźnego konkurenta – profilera i detektywa Francisca Juareza (w tej roli Joaquín Furriel). To świetny gliniarz, legenda swojego wydziału, choć ostatnio przeżywa kłopoty osobiste; trudno mu dojść do siebie po tym, jak w strzelaninie zginęła jego żona Juliana. Zwłaszcza że sprawca jej śmierci, romski nastolatek, opuścił więzienne mury zaledwie po paru tygodniach. By krótko potem zginąć w wypadku – samochód, którego kierowca uciekł z miejsca zdarzenia, staranował jadącego rowerem chłopaka.
Prokurator Fiscal Roger (Rafael Ferro) podejrzewa, że za tragiczną śmiercią Patricia Galvana stoi właśnie Juarez, nie ma to jednak żadnych dowodów. Kiedy więc Francisco zaczyna nowe śledztwo w sprawie zabójstwa dwudziestoletniej Gloriany Márquez (Delfina Chavez), dołącza do jego zespołu Manuelę. Pipa ma nie tylko pomagać w śledztwie i uczyć się fachu od starszego kolegi, ale także szpiegować go i ustalić, czy odpowiada za wypadek Patricia. Zadanie jest bardzo niewdzięczne, ale odmówić jego wykonania nie sposób, kiedy od powodzenia misji zależy twoja dalsza kariera. Alejandro Montiel prowadzi akcję filmu dwutorowo: z jednej strony skupia się na Juarezie i podejmowanych przez niego próbach przyskrzynienia mordercy Gloriany, z drugiej – eksponuje Pelari, która szuka ewentualnych dowodów winy (bądź niewinności) Francisca.
Przy czym Manuela nie ma świadomości tego, że jest jedynie pionkiem w znacznie szerzej zakrojonej grze. Uświadamia to sobie dopiero wtedy, gdy pozna głęboko skrywane sekrety swojego partnera z pracy. To fabularne rozdwojenie jaźni nie wyszło „Domysłowi” na dobre. Oba wątki w zasadzie nie przecinają się, można więc odnieść wrażenie, że oglądamy dwa filmy w jednym. Skutkiem ubocznym takiego potraktowania tematu jest też to, że kiedy reżyser skupia się na jednym motywie, drugi schodzi na plan dalszy. W efekcie śledztwo w sprawie Gloriany znajduje wyjaśnienie, które trudno uznać za satysfakcjonujące. A szkoda, bo przecież od niego wszystko się zaczęło.
koniec
12 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 1. Inny klimat, czyli nowe szanse i zagrożenia
Marcin Mroziuk

23 V 2022

W drugim sezonie „Wychowanych przez wilki” następuje radykalna zmiana scenerii. Bohaterowie opuszczają bowiem niezbyt urodzajne rejony Keplera-22b i przenoszą się do strefy tropikalnej, gdzie znajduje się kolonia ateistów.

więcej »

East Side Story: Przeżyć w Piekle
Sebastian Chosiński

22 V 2022

Dwa lata po premierze pełnometrażowy debiut dokumentalny kijowskiej reżyserki Iryny Cyłyk – nagrodzony na festiwalu Sundance „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” – nabrał bolesnej aktualności. Jego tematem jest bowiem los rodzin mieszkających na obszarze ogarniętego konfliktem zbrojnym od 2014 roku Donbasu.

więcej »

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
Sebastian Chosiński

21 V 2022

Najpierw było japońskie anime „Jin-Rô” Hiroyukiego Okiury. Niemal dwadzieścia lat później za aktorski remake jego dzieła zabrali się Koreańczycy. Zmienili miejsce akcji, dorzucili co nieco od siebie fabularnie – i w świat poszła „Wilcza Brygada” Jee-woon Kima. W efekcie powstał całkiem przyzwoity film akcji (z elementami science fiction), ale do poziomu obraz z Kraju Kwitnącej Wiśni jednak nie dorósł.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Tachionowa ropucha über alles
— Sebastian Chosiński

Ach, ci pisarze!
— Sebastian Chosiński

Zabić na początku i zabić na końcu
— Sebastian Chosiński

Rewolwerowiec-gadżeciarz
— Sebastian Chosiński

Narowisty stróż prawa
— Sebastian Chosiński

Giallo z elementami komedii
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.