Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Calparsoro
‹Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodwójne morderstwo: Cisza białego miasta
Tytuł oryginalnyEl silencio de la ciudad blanca
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaDaniel Calparsoro
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaBélen Rueda, Javier Rey, Aura Garrido, Manolo Solo, Àlex Brendemühl, Itziar Ituño, Pedro Casablanc, Àlex Monner, Ramón Barea, Allende Blanco
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania
Czas trwania110 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wśród kościołów i pałaców
[Daniel Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wnioskując z thrillera Daniela Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”, Vitoria-Gateiz, w którym rozgrywa się akcja filmu, to przepiękne miejsce, pełne zabytkowych kościołów i pałaców. Ale i niebezpieczne, ponieważ grasuje w nim wyjątkowo okrutny morderca. Aż dziw, że taki zwyrodnialec zrodził się w wyobraźni kobiety – baskijskiej pisarki Evy Garcíi Sáenz de Urturi.

Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
[Daniel Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta” - recenzja]

Wnioskując z thrillera Daniela Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”, Vitoria-Gateiz, w którym rozgrywa się akcja filmu, to przepiękne miejsce, pełne zabytkowych kościołów i pałaców. Ale i niebezpieczne, ponieważ grasuje w nim wyjątkowo okrutny morderca. Aż dziw, że taki zwyrodnialec zrodził się w wyobraźni kobiety – baskijskiej pisarki Evy Garcíi Sáenz de Urturi.

Daniel Calparsoro
‹Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodwójne morderstwo: Cisza białego miasta
Tytuł oryginalnyEl silencio de la ciudad blanca
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaDaniel Calparsoro
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaBélen Rueda, Javier Rey, Aura Garrido, Manolo Solo, Àlex Brendemühl, Itziar Ituño, Pedro Casablanc, Àlex Monner, Ramón Barea, Allende Blanco
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania
Czas trwania110 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Za sprawą powstałej w latach 2013-2014 powieściowej trylogii Dolores Redondo Meiry, której akcja rozgrywa się w nawarskiej dolinie Baztán („Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości”, „Ofiara dla burzy”), wielbiciele mrocznych kryminałów zwrócili uwagę na Kraj Basków. Na efekty tego nie trzeba było długo czekać. Parę lat po Redondo jej sukces zdecydowała skonsumować (i w miarę możliwości powtórzyć), pochodząca z baskijskiego miasta Vitoria-Gasteiz, Eva García Sáenz de Urturi. Miała już na koncie dwie powieści fantasy („Stara rodzina”, 2012; „Synowie Adama”, 2014) oraz jedną obyczajową („Przejście na Tahiti”, 2014), kiedy zdecydowała się na stworzenie trylogii, za tło wydarzeń mającej jej pełne gotyckich i renesansowych zabytków rodzinne miasto.
Na „Trylogię Białego Miasta” składają się (wszystkie przetłumaczone na polski): „Cień białego miasta” (2016), „Rytuały wody” (2017) oraz „Władcy czasu” (2020). Wersji filmowej doczekała się, jak na razie, tylko ta pierwsza powieść, którą na ekran przed trzema laty przeniósł pochodzący z Katalonii Daniel Calparsoro („Oszukać złodzieja”, 2016; „Na szczyt”, 2020), w czym pomógł mu duet zaprawionych w bojach scenarzystów Roger Adanès i Alfred Perez-Fargas („Fotograf z Mauthausen”). Głównym bohaterem „Ciszy…” jest Unai López de Ayala (w tej roli Javier Rey) – policjant po przejściach, który próbuje dojść do siebie po tragicznej śmierci ciężarnej żony. Nie dziwi więc, że jest zgorzkniały i trzyma się z dala od przyjaciół, nawet ze swoją partnerką z pracy Estibaliz (Aura Garrido) trudno mu znaleźć wspólny język. Na domiar złego powraca jeszcze koszmar z odległej przeszłości.
W gotyckiej katedrze znalezione zostają ciała dwojga dwudziestolatków. Leżą nadzy na zaimprowizowanym ołtarzu, ich łona przykrywają słoneczniki, trzymają się za ręce. Mogłoby się wydawać, że to kochankowie, którzy popełnili samobójstwo. Nic z tych rzeczy: para się nie znała i na dodatek została okrutnie zamordowana. Zbrodnia ta przypomina okropności, jakie rozgrywały się w okolicach Vitoria-Gasteiz dwadzieścia lat temu. Wtedy w identyczny sposób pozbawiono życia pary noworodków, pięcio-, dziesięcio- i piętnastolatków. Tyle że o tamte morderstwa oskarżono i skazano za nie Tasia Ortíza de Zárate (Àlex Brendemühl), który wciąż jeszcze nie opuścił murów więzienia, chociaż niebawem ma wyjść na przepustkę. Możliwości są więc dwie: albo znalazł naśladowcę, który postanowił kontynuować jego „dzieło”, albo… od dwóch dekad za kratkami siedzi niewinny człowiek.
Sprawą zajmują się Unai i Estibaliz, a dochodzenie nadzoruje ich nowa szefowa Alba Díaz de Salvatierra (Bélen Rueda), która niedawno – wraz z mężem, dziennikarzem (gra go Manolo Solo) – wróciła do Baskonii z Francji. Czasu na długie śledztwo nie ma, ponieważ morderca nie próżnuje i w kolejnych dniach zabija następne pary. Staje się przy tym coraz bardziej ostentacyjny. Nie da się ukryć, że fabuła „Ciszy białego miasta” nie jest przesadnie oryginalna, dużo czerpiąc z „Milczenia owiec”. Gdy się w nią mocniej wgryźć, wydaje się też niepotrzebnie udziwniona, chociaż na pewno broni się motyw przeszłości zbrodniarza. Wielkim atutem filmu jest na pewno samo miasto i jego wspaniałe zabytki, a niesamowite wrażenie robi scena pogoni po dachach świątyń. Można się jednak zastanawiać, czy na pewno dobrym rozwiązaniem było zdradzenie tożsamości zbrodniarza już w jednej trzeciej obrazu. Od tego momentu widz może już sobie bowiem zadawać jedynie dwa pytania: Co go skłania do popełniania tych wszystkich okropności? I czy Unai i Estibaliz zdążą go złapać, zanim… Właśnie!
koniec
19 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Pierwsza miłość w cieniu wojny
Sebastian Chosiński

6 VII 2022

Gdy mężczyźni idą na wojnę, ich miejsce chcąc nie chcąc muszą zająć kobiety bądź starsze dzieci. Tak działo się w pierwszej połowie lat czterdziestych w całym Związku Radzieckim. O takiej sytuacji opowiada też oparty na powieści Czingiza Ajtmatowa film Bołotbeka Szamszyjewa „Żurawie przyleciały wcześnie”, którego bohaterem jest czternastoletni Sułtanmurat. Chłopak trafia do kołchozu, gdzie wraz ze szkolnymi kolegami opiekuje się końmi.

więcej »

Reacher: Odc. 6. Pora na zwierzenia
Marcin Mroziuk

4 VII 2022

Odkrycie trupa człowieka, którego Finlay dotychczas uważał za szefa przestępczej organizacji, powoduje, że konieczne jest zweryfikowanie dotychczasowych hipotez. Co ciekawe, niedługo później okazuje się, że było w nich jeszcze więcej błędnych założeń.

więcej »

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
— Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.