Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Dani de la Torre
‹Gun City›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGun City
Tytuł oryginalnyLa sombra de la ley
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaDani de la Torre
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaLuis Tosar, Michelle Jenner, Vicente Romero, Manolo Solo, Paco Tous, Jaime Lorente, Pep Tosar, Ernesto Alterio, Adriana Torrebejano, José Manuel Poga, Fredi Leis, William Miller, Albert Pérez
MuzykaXavier Font, Manuel Riveiro
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania
Czas trwania126 min
Gatunekdramat, kryminał, polityczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
[Dani de la Torre „Gun City” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Gun City” (a w oryginale: „Cień prawa”) Daniego de la Torre – hiszpański dramat kryminalny z mocno wyeksponowanymi wątkami politycznymi – przenosi nas w czasy, kiedy w Barcelonie dopiero wznoszona jest Sagrada Familia. Miastu grozi rebelia anarchistów, a konserwatyści tylko marzą o tym, aby wybić z głów robotnikom i kobietom mrzonki o prawach człowieka…

Sebastian Chosiński

Tajniak też człowiek (choć specyficzny)
[Dani de la Torre „Gun City” - recenzja]

„Gun City” (a w oryginale: „Cień prawa”) Daniego de la Torre – hiszpański dramat kryminalny z mocno wyeksponowanymi wątkami politycznymi – przenosi nas w czasy, kiedy w Barcelonie dopiero wznoszona jest Sagrada Familia. Miastu grozi rebelia anarchistów, a konserwatyści tylko marzą o tym, aby wybić z głów robotnikom i kobietom mrzonki o prawach człowieka…

Dani de la Torre
‹Gun City›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGun City
Tytuł oryginalnyLa sombra de la ley
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaDani de la Torre
ZdjęciaJosu Inchaustegui
Scenariusz
ObsadaLuis Tosar, Michelle Jenner, Vicente Romero, Manolo Solo, Paco Tous, Jaime Lorente, Pep Tosar, Ernesto Alterio, Adriana Torrebejano, José Manuel Poga, Fredi Leis, William Miller, Albert Pérez
MuzykaXavier Font, Manuel Riveiro
Rok produkcji2018
Kraj produkcjiFrancja, Hiszpania
Czas trwania126 min
Gatunekdramat, kryminał, polityczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Barcelona (a w szerszym znaczeniu: Katalonia) już pod koniec XIX wieku zaczęła być na mapie Hiszpanii punktem zapalnym. Miało to związek z powstającymi właśnie wtedy nowymi ruchami polityczno-społecznymi, wśród których największą dynamiką wyróżniali się anarchiści (pozostawiający w pokonanym polu zarówno socjalistów, jak i komunistów) oraz – także mający lewicowy rodowód – nacjonalistyczni katalaniści (od Katalonii). Ci pierwsi znajdowali poparcie wśród robotników, drudzy natomiast – drobnomieszczaństwa. I tak jednak pozostawali w mniejszości wobec wpływów tradycyjnych ugrupowań, czyli konserwatystów i republikanów. Starali się jednak wykorzystać sprzyjającą koniunkturę, a ta nastała wraz z końcem pierwszej wojny światowej, kiedy świat, w tym także Hiszpanię, ogarnął kryzys gospodarczy. Na dodatek nie po myśli Madrytu przebiegała wojna toczona w północnym Maroku z plemionami berberyjskimi zamieszkującymi góry Rif.
W tym właśnie momencie historycznym rozgrywa się akcja dramatu kryminalno-politycznego Daniego de la Torre „Gun City” (oryginalny tytuł hiszpański można przetłumaczyć jako „Cień prawa”). Jest lato 1921 roku. Barcelona przypomina Chicago czasów prohibicji. O władzę walczą grupy mafijne, kwitnie korupcja i nielegalny handel, tajna policja zamiast zwalczać przestępczość, sama czerpie z niej zyski, a niektórzy politycy zastanawiają się jedynie, jak wykorzystać chaos do przejęcia władzy w całym państwie (czemu sprzyja słabość króla Alfonsa XIII Burbona). I na dodatek stolicą Katalonii wstrząsa wieść o napadzie na transport wojskowy: mieli dokonać go anarchiści, aby ukraść broń, jaka ma im następnie posłużyć do przeprowadzenia zbrojnego przewrotu. Komendant policji barcelońskiej Verdaguer (w tej roli Pep Tosar) do przeprowadzenia śledztwa wyznacza inspektora Rediú (Vicente Romero) z tajnej policji.
On sam, jak i jego najbliżsi współpracownicy, znany jest ze stosowania niekonwencjonalnych metod; mówiąc krótko: bez oporów sięga po tortury i skrytobójstwa. Czuje się zupełnie bezkarny, bo działa poza wszelką kontrolą. Dlatego z dużą niechęcia przyjmuje pojawienie się oddelegowanego z Madrytu kolegi po fachu – Baska Aníbala Uriarte (Luis Tosar). Szybko jednak okazuje się, że przyjmuje on reguły gry narzucone przez Rediú: gdy trzeba, jest tak samo bezwzględny i skorumpowany. Może się więc przydać w tropieniu anarchistów. Tyle że z biegiem czasu przybysz ze stolicy nabiera przekonania, że za kradzieżą broni może stać ktoś inny. Ktoś, komu bardzo zależy na tym, aby Katalonia, a może i cała Hiszpania pogrążyły się w totalnym zamęcie. By znaleźć odpowiedzieć na pytanie, kto to, stara się wejść zarówno w środowisko miejscowych gangsterów, na czele którego stoi mający znajomości wśród władz prowincji Baron (Manolo Solo), właściciel cieszącego się wielką popularnością klubu nocnego „Eden”, jak i przeniknąć w szeregi anarchistów, których przywódcą jest Salvador Ortiz (Paco Tous).
Gra, jaką zaczyna Uriarte, jest śmiertelnie niebezpieczna. Może się bowiem narazić jednym i drugim, a przy okazji nadepnąć na odcisk inspektorowi Rediú, który chcąc robić dalej swoje interesy, potrzebuje spokoju. Jakby tego było mało, komendant Verdaguer daje tajniakom jedynie siedemdziesiąt dwie godziny na znalezienie skradzionej broni, w przeciwnym wypadku gubernator generał Martinez wyprowadzi na ulice miasta wojsko, a to może otworzyć drogę do puczu. Tylko jak tu się spieszyć, skoro śledztwo przypomina chodzenie po polu minowym – każdy nierozważny krok może wywołać eksplozję, a przecież Aníbala przysłano tu z Madrytu po to, aby zapobiegł eskalacji konfliktu. A przynajmniej tak wydaje się jemu. Scenarzysta Patxi Amezcúa dobrze odrobił lekcję historii własnego kraju, umiejętnie wpisując fikcję w realne wydarzenia, a przy tym zadbał o wiarygodne portrety psychologiczne postaci.
Uriarte to prawdziwy twardziel, weteran wojenny, człowiek uczciwy, choć kiedy wymaga tego sytuacja – absolutnie bezwzględny. Nie jest jednak wolny od emocji i uczuć. Kiedy poznaje córkę Salvadora, Sarę Ortiz (urocza Michelle Jenner), gotów jest narazić dla niej swoje życie. Mimo że pochodzą z zupełnie innych światów i więcej ich dzieli, niż łączy. Rediú to przeciwieństwo Aníbala – cynik i hipokryta, z jednej strony stara się wykonywać polecenia przełożonych, z drugiej ponad nie stawia własny interes. Słowem: idealny tajniak! Jest w „Gun City” jeszcze jedna, obok Sary, wyrazista postać kobieca – to śpiewaczka Lola Montera (Adriana Torrebejano), która marzy o tym, aby wyrwać się z gniazda rozpusty, jakim jest „Eden”, i raz na zawsze uwolnić się ze szponów Barona. Zmuszana przez niego do prostytucji, nie straciła jednak godności; w chwili próby – ona również postawi wszystko na jedną szalę. Nie ma co ukrywać: fajnie się takie filmy ogląda, zwłaszcza gdy ich fabuła osadzona jest w tak nieoczywistych, jak Katalonia z początku lat 20. realiach.
koniec
20 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Pierwsza miłość w cieniu wojny
Sebastian Chosiński

6 VII 2022

Gdy mężczyźni idą na wojnę, ich miejsce chcąc nie chcąc muszą zająć kobiety bądź starsze dzieci. Tak działo się w pierwszej połowie lat czterdziestych w całym Związku Radzieckim. O takiej sytuacji opowiada też oparty na powieści Czingiza Ajtmatowa film Bołotbeka Szamszyjewa „Żurawie przyleciały wcześnie”, którego bohaterem jest czternastoletni Sułtanmurat. Chłopak trafia do kołchozu, gdzie wraz ze szkolnymi kolegami opiekuje się końmi.

więcej »

Reacher: Odc. 6. Pora na zwierzenia
Marcin Mroziuk

4 VII 2022

Odkrycie trupa człowieka, którego Finlay dotychczas uważał za szefa przestępczej organizacji, powoduje, że konieczne jest zweryfikowanie dotychczasowych hipotez. Co ciekawe, niedługo później okazuje się, że było w nich jeszcze więcej błędnych założeń.

więcej »

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Ziemia obca, lecz swoja
— Sebastian Chosiński

Z twarzą zwróconą na wschód…
— Sebastian Chosiński

Dybuki krążą wokół nas
— Sebastian Chosiński

Żółw i diabeł
— Sebastian Chosiński

Cyceron kontra piękna Ormianka
— Sebastian Chosiński

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Spaghetti-superbohaterstwo
— Sebastian Chosiński

I nie wierz nikomu, bo nie trafisz do domu
— Sebastian Chosiński

Wśród kościołów i pałaców
— Sebastian Chosiński

W zaśnieżonej Patagonii
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.