Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 stycznia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Tachir Sabirow
‹Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego
Tytuł oryginalnyМир вашему дому (02): Сотрудник Особого отдела
ReżyseriaTachir Sabirow
ZdjęciaWiktor Mirzajanc
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Muhammad-Ali Machmadow, Tachir Sabirow, Nikołaj Koczegarow, Sitora Alijewa, Galib Isłamow, Isfandijor Guliamow, Abdusałom Rachimow, Nurułło Abdułłajew, Abduchafiz Kadyrow, Szarif Kabułow
MuzykaGiennadij Aleksandrow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania64 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasyka kina radzieckiego: O Polaku, który walczy za „czerwony” Turkiestan
[Tachir Sabirow „Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugim odcinku opartego na dokumentalnej powieści Jakowa Nalskiego trzyczęściowego miniserialu „Pokój z wami” Tachira Sabirowa tadżycki reżyser wykłada na stół dwa asy. Mogłoby się wydawać, że po takiej fabularnej ekspozycji w finałowym rozdziale tej historii nie będzie działo się już nic ciekawego. Na szczęście kilka mocnych kart wciąż pozostaje w rękawie.

Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: O Polaku, który walczy za „czerwony” Turkiestan
[Tachir Sabirow „Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego” - recenzja]

W drugim odcinku opartego na dokumentalnej powieści Jakowa Nalskiego trzyczęściowego miniserialu „Pokój z wami” Tachira Sabirowa tadżycki reżyser wykłada na stół dwa asy. Mogłoby się wydawać, że po takiej fabularnej ekspozycji w finałowym rozdziale tej historii nie będzie działo się już nic ciekawego. Na szczęście kilka mocnych kart wciąż pozostaje w rękawie.

Tachir Sabirow
‹Pokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPokój z wami (02): Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego
Tytuł oryginalnyМир вашему дому (02): Сотрудник Особого отдела
ReżyseriaTachir Sabirow
ZdjęciaWiktor Mirzajanc
Scenariusz
ObsadaIgor Liedogorow, Muhammad-Ali Machmadow, Tachir Sabirow, Nikołaj Koczegarow, Sitora Alijewa, Galib Isłamow, Isfandijor Guliamow, Abdusałom Rachimow, Nurułło Abdułłajew, Abduchafiz Kadyrow, Szarif Kabułow
MuzykaGiennadij Aleksandrow
Rok produkcji1981
Kraj produkcjiZSRR
Czas trwania64 min
Gatunekdramat, historyczny, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rosyjski pisarz pochodzenia żydowskiego Jakow Nalski (a właściwie Nudel) specjalizował się w opartych na autentycznych wydarzeniach książkach sławiących „czekistów”. Taką tematykę podjął również w opublikowanych w latach 70. ubiegłego wieku dwóch tomach dokumentalnej powieści „W górach Buchary Wschodniej”, której zasadniczym wątkiem jest walka z basmaczami. W 1981 roku tadżycki reżyser Tachir Muchtarowicz Sabirow (1929-2002) przeniósł dzieło Nalskiego na „mały ekran”, kręcąc trzyodcinkowy miniserial (trwający w sumie nieco ponad trzy godziny). Nie było to zresztą dla niego nic nowego: realizacją historyczno-rewolucyjnych easternów zajmował się przecież już od kilkunastu lat – vide między innymi „Zdrada” (1967) oraz „Spotkanie w dolinie śmierci” (1979). Pracując nad „Pokój z wami”, poruszał się więc po obszarze doskonale sobie znanym.
Ekranizacja powieści Nalskiego to przede wszystkim historia zaplanowanej przez bolszewików prowokacji, której cel jest jasny – doprowadzić do ostatecznego upadku grasujących we wschodnim Turkiestanie basmaczy, czyli przedstawicieli narodowo-religijnego ruchu polityczno-militarnego, który opierał się zaprowadzaniu w Azji Środkowej władzy komunistycznej. W filmie symbolizują go złowrodzy dowódcy wojskowi, czyli tak zwani kurbaszy – Rustam-bek (w tej roli reżyser filmu Tachir Sabirow) oraz Jusuf-baj (w którego wciela się uzbecki aktor Szarif Kabułow, znany między innymi z easternu Alego Chamrajewa „Ochroniarz”). Obaj wcześniej zapisali w swoim życiorysie piękną patriotyczną kartę: w czasie krwawo stłumionego antycarskiego powstania, do którego doszło w Turkiestanie latem 1916 roku, bohatersko walczyli przeciwko wojskom Mikołaja II Romanowa, zdobywając tym samym sławę i szacunek wśród miejscowej ludności.
Teraz starają się wykorzystać swój autorytet, tworząc w trudno dostępnych górach oddziały antykomunistyczne. By ostatecznie rozprawić się z basmaczami, Moskwa wysyła na pogranicze Uzbekistanu i Tadżykistanu „czekistę” polskiego pochodzenia Wacława Kalinowskiego. To on właśnie wpada na podstępny pomysł, jak rozprawić się z Rustam-bekiem i Jusuf-bajem. Kalinowski jest zresztą bardzo ciekawą postacią. W drugim odcinku miniserialu, który nosi tytuł „Funkcjonariusz Oddziału Specjalnego”, dowiadujemy się o nim nieco więcej. Chociażby to, że do partii (pytanie tylko: jakiej?) wstąpił w 1905 roku, a więc roku rewolucji. Skoro był Polakiem, być może został członkiem działającej w tak zwanej Kongresówce Polskiej Partii Socjalistycznej. Wszystko bowiem wskazuje na to, że komunizować zaczął dopiero na zesłaniu. W każdym razie to w jego głowie zrodził się pomysł, aby podrzucić Rustam-bekowi zgniłe jajo, czyli tajnego agenta, którego głównym zadaniem będzie niedopuszczenie do połączenia oddziałów Jusuf-baja i Rustam-beka.
Kalinowski jest jednocześnie szefem miejscowego Czeka, stoi też na czele Oddziału Specjalnego. Czym one były? Feliks Dzierżyński powołał je do życia w grudniu 1918 roku: podlegał im kontrwywiad wojskowy, zwalczanie kontrrewolucji i szpiegostwa w szeregach Armii Czerwonej, a później – od końca 1920 roku – także zabezpieczenie kontrwywiadowcze i ochrona granic. W przypadku ruchu basmackiego było to o tyle istotne, że otrzymywali oni wsparcie z zagranicy; broń i pieniądze płynęły głównie od Anglików przez Afganistan i Persję. Rustam-bek domyśla się, że jego oddział jest inwigilowany przez bolszewików; nie ma jednak pojęcia, kto jest zdrajcą. Może Elmurad (Galib Isłamow), najbliższy doradca Rustam-beka, któremu trudno pogodzić się z tym, że jego przełożony dogaduje się z Jusuf-bajem, odpowiedzialnym za wymordowanie przed laty jego rodziny? Może Mirzo-Achmad (Muhammad-Ali Machmadow)? Bo przecież nie rodzony brat Said Ali (Isfandijor Guliamow)…
Ale i w ewentualną zdradę Mirzo-Achmada Rustam-bekowi byłoby bardzo trudno uwierzyć. Po śmierci matki tego ostatniego jego karmicielką została bowiem właśnie matka Mirzy; tym samym chłopcy stali się „braćmi mlecznymi”. Później uczyli się razem pod czujnym okiem Bobo-Nijaza (wciela się w niego Abdusałom Rachimow – patrz: „Jednego życia za mało”, „Spotkanie w dolinie śmierci”), walczyli przeciwko carowi, trafili na zesłanie. A jednak ktoś rzuca kłody pod nogi i wykręca ręce. Jego prawdziwą tożsamość zna jedynie Kalinowski, lecz z nikim nie chce podzielić się tą wiedzą, zakładając, że i w szeregach Armii Czerwonej bądź Czeka może znaleźć się konfident. Jak to często (aczkolwiek nie zawsze) bywa w przypadku trylogii, część środkowa opowieści wypada nieco słabiej od dwóch pozostałych. Siłą otwierającej miniserial „Operacji «Chodżent»” było wprowadzenie na arenę wydarzeń najważniejszych postaci, zasugerowanie wielkiej tajemnicy; w „Funkcjonariuszu Oddziału Specjalnego” Tachir Sabirow chyba nieco przedwcześnie odkrył kilka istotnych kart: jednego ważnego bohatera uśmiercił, a innego zdemaskował. Na szczęście i tak pozostanie jeszcze czym poekscytować się w finałowej „Zapłacie”.
koniec
25 stycznia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Remanent filmowy 2022: „Idiota” za kratkami
Sebastian Chosiński

28 I 2023

To już pewne: „Bohater” – dziewiąty pełnometrażowy film reżysera Asghara Farhadiego – nie przyniesie swojemu twórcy trzeciej w jego dorobku statuetki Oscara. Nie ma jednak co rozpaczać. Obraz Irańczyka został już przecież uhonorowany Grand Prix w Cannes. Na którą zasłużył. Choć zapewne byłoby uczciwiej, gdyby Farhadi bez konieczności udawania się do sądu przyznał, że duży wpływ na powstanie tego dzieła miała jego studentka Azadeh Masihzadeh.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 2. Kwiat prawdę ci powie
Marcin Mroziuk

27 I 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że Marina Quiroga potrafi wyciągnąć daleko idące wnioski nawet na podstawie stosunkowo skąpych wskazówek. Niestety główna bohaterka zarazem nie umie się powstrzymać od pochopnego działania, przez co pakuje w kłopoty nie tylko siebie, lecz także wiernego Héctora.

więcej »

Kac Vegas w Zakopanem
Konrad Wągrowski

24 I 2023

Takie kino to z pewnością jeden z kroków w słusznym kierunku, nawet jeśli „Niebezpieczni dżentelmeni” nie są propozycją w pełni udaną.

więcej »

Polecamy

Pomsta na ufokach

Z filmu wyjęte:

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Dom światła
— Jarosław Loretz

Chcesz mieć jeszcze jeden pokój? To kilof w dłoń!
— Jarosław Loretz

Escher w praktyce
— Jarosław Loretz

Porcelana po babci
— Jarosław Loretz

Urok zła
— Jarosław Loretz

Kamień u szyi
— Jarosław Loretz

Mielolot z wytrzeszczem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.