Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Ajdos Kesper
‹Ałmaz›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAłmaz
Tytuł oryginalnyAлмaз
ReżyseriaAjdos Kesper
ZdjęciaAlibek Szamenow
Scenariusz
ObsadaAjdos Kesper, Dinara Baktybajewa, Ajnur Nijazowa, Murat Bisenbin, Ajdos Ryschan, Abyłaj Salimchanow, Linda Nigmatulina, Erken Gubaszew, Giennadij Bałajew, Zurab Kurmanbajew, Azat Abdikamał, Irina Kiriejewa
MuzykaAbaj Akbajew
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania80 min
Gatunekdramat, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Zamiast u boku narzeczonej…
[Ajdos Kesper „Ałmaz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ajdos Kesper wystąpił w tym filmie w potrójnej roli. Napisał scenariusz, wyreżyserował go i na dodatek zagrał główną rolę, będąc jednocześnie jedynym aktorem, którego śledzi kamera. Czy nie za dużo więc wziął na swoje barki, biorąc pod uwagę, że nie jest twórcą przesadnie doświadczonym? W każdym razie debiutancki „Ałmaz” ogląda się bez bólu, aczkolwiek rozwiązanie zagadki może wywołać u widza rozczarowanie.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Zamiast u boku narzeczonej…
[Ajdos Kesper „Ałmaz” - recenzja]

Ajdos Kesper wystąpił w tym filmie w potrójnej roli. Napisał scenariusz, wyreżyserował go i na dodatek zagrał główną rolę, będąc jednocześnie jedynym aktorem, którego śledzi kamera. Czy nie za dużo więc wziął na swoje barki, biorąc pod uwagę, że nie jest twórcą przesadnie doświadczonym? W każdym razie debiutancki „Ałmaz” ogląda się bez bólu, aczkolwiek rozwiązanie zagadki może wywołać u widza rozczarowanie.

Ajdos Kesper
‹Ałmaz›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAłmaz
Tytuł oryginalnyAлмaз
ReżyseriaAjdos Kesper
ZdjęciaAlibek Szamenow
Scenariusz
ObsadaAjdos Kesper, Dinara Baktybajewa, Ajnur Nijazowa, Murat Bisenbin, Ajdos Ryschan, Abyłaj Salimchanow, Linda Nigmatulina, Erken Gubaszew, Giennadij Bałajew, Zurab Kurmanbajew, Azat Abdikamał, Irina Kiriejewa
MuzykaAbaj Akbajew
Rok produkcji2021
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania80 min
Gatunekdramat, psychologiczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ten film to swoisty eksperyment. Może nie na skalę światową, ponieważ podobne rozwiązania zastosowane zostały wcześniej między innymi w rosyjskim „Windykatorze” (2016) Aleksieja Krasowskiego czy duńskich „Winnych” (2018) Gustava Möllera, ale kazachstańską na pewno. Co w nim takiego nadzwyczajnego? Otóż „Ałmaz” – tytuł jest zarazem imieniem głównego bohatera – to film jednego aktora. Od pierwszej do ostatniej minuty na ekranie widzimy bowiem tylko jedną postać. To ogromne wyzwanie aktorskie, można dziwić się więc, że wziął je na swoje barki debiutant – Ajdos Kesper, który jednocześnie został scenarzystą i reżyserem tego dzieła.
Kesper parę lat temu przyjechał z rodzinnej Karagandy do Ałmatów razem ze swoim przyjacielem Bekeżanem Kopbajewem – i to właśnie on miał reżyserować „Drogę” (taki był pierwotny tytuł obrazu). Coś jednak zmieniło się i ostatecznie po obu stronach kamery stanął Ajdos. Scenariusz „Ałmaza” powstał w dwa tygodnie, zdjęcia kręcono niewiele dłużej wiosną 2019 roku, a premiera gotowej już produkcji miała miejsce dwa lata później. Trzeba przyznać, że twórca wziął na swoje barki duży ciężar, lecz – co najważniejsze – choć nie stworzył arcydzieła, to jednak wyszedł obronną ręką. W każdym razie udowodnił, że ma talent, więc prawdopodobnie jeszcze niejednokrotnie ujrzymy go w jakiejś roli aktorskiej, może nawet producenci powierzą mu reżyserię kolejnego filmu.
Ałmaz Omarow (Ajdos Kesper) to dwudziestokilkuletni mężczyzna, który znajduje się właśnie w przeddzień niezwykle ważnego dla siebie wydarzenia. Właściwie to dzielą go od niego już tylko godziny. Ma się ożenić z Elwirą Armanowną (której głosu i tylko jego użyczyła Dinara Baktybajewa, znana chociażby z kilku filmów Adilchana Jerżanowa: „Łagodna obojętność świata”, „Ciemny, ciemny typ”, „Walka Atbaja”), córką Armana Ospanowicza (Giennadij Bałajew), jednego z najbardziej wpływowych ludzi w kraju. To ogromne wyróżnienie nie tylko dla niego, ale również dla jego ojca (Erken Gubaszew – vide „Biznesmeni”, „Żółty kot”, „Goliat”) – bogatego przedsiębiorcy, który w ten sposób może zyskać możnego protektora. W każdym razie sakramentalne „tak” wypowiedziane przez Ałmaza i Elwirę otworzy jemu samemu, ale i synowi drogę do usłanej różami przyszłości.
Narzeczona bawi się właśnie z najbliższymi przyjaciółkami na swoim wieczorze panieńskim, a jedną z jej towarzyszek jest siostra Ałmaza, Dinara (Ajnur Nijazowa – patrz: „Likwidator”). Można by podejrzewać, że w tym samym czasie mężczyzna powinien oblewać nadejście radosnego dnia ze swoimi kumplami; tymczasem on siedzi za kierownicą swojego samochodu i jedzie autostradą w stronę Karagandy, dokąd kieruje go odzywający się co jakiś czas w telefonie, dzwoniący z niezarejestrowanego numeru, obcy człowiek (Murat Bisenbin, którego można było oglądać w historycznych freskach – „Wojowniku” i „Tomyris”). Ałmaz posłusznie wykonuje każde jego polecenie. Dlaczego? Ponieważ nieznajomy porwał jego przyjaciela i w zamian za jego uwolnienie zażądał okupu. Młody biznesmen, nie zastanawiając się ani chwili, zgarnął więc kasę z biura swojej firmy i ruszył z odsieczą.
Kamera przez cały praktycznie czas skupiona jest na twarzy prowadzącego samochód Ałmaza, do którego bez przerwy ktoś dzwoni. Co zresztą jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że przygotowania do ślubu i wesela znajdują się już na ostatniej prostej. Tyle że nigdzie nie ma pana młodego. Narzeczony zniknął gdzieś i na dodatek nie chce powiedzieć, gdzie jest i kiedy wróci. Od pewnego momentu telefon zaczyna się więc „urywać”. Wydzwaniają do Ałmaza panna młoda i przyszły teść, siostra i ojciec, także przyjaciel Anuar (Ajdos Ryschan) próbuje wywiedzieć się, co się stało. Bombardowany pytaniami i pretensjami bohater, który na razie nie może wyjawić prawdy, wymyśla na poczekaniu bajeczkę, która jedynie pogarsza sytuację. Atmosfera robi się coraz bardziej napięta. Pojawiają się łzy, groźby i złorzeczenia…
W takich filmach, w których od pierwszej minuty wszystko zmierza prostą – nomen omen – drogą do celu, najistotniejsze jest to, w jaki sposób scenarzysta i reżyser (w tym przypadku, jak wiemy, to jeden człowiek) zwieńczy dzieło. Oczywiste jest bowiem, że podkręcanie napięcia przez kilkadziesiąt minut musi znaleźć ujście w jakimś zaskakującym zwrocie akcji, który wywróci wszystko do góry nogami i – tak byłoby najlepiej dla twórców – wywoła u widza efekt „wow!”. Cóż, w przypadku Ałmaza tego akurat zabrakło. Nie można wprawdzie powiedzieć, że Ajdos Kesper dał się w finale rozłożyć na łopatki, ale na pewno obiecywał znacznie więcej, niż ostatecznie podarował. Żebyśmy jednak nie popadli w przesadny pesymizm: wszystko tutaj trzyma się zasad logiki, tyle że gdy oczekujemy na główne danie wykwintnej potrawy, okazuje się, że zostajemy nakarmieni hot dogiem z ketchupem.
koniec
9 kwietnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Bohaterowie i zdrajcy
— Sebastian Chosiński

I nie opuszczę cię aż do… ostatniej kuli
— Sebastian Chosiński

Dopaść „Piechura”!
— Sebastian Chosiński

Po trupach do celu
— Sebastian Chosiński

Krócej nie musi znaczyć gorzej
— Sebastian Chosiński

Za więziennym murem
— Sebastian Chosiński

…i nie żyli długo i szczęśliwie
— Sebastian Chosiński

W sytuacji bez wyjścia
— Sebastian Chosiński

Uważaj, co piszesz i myślisz!
— Sebastian Chosiński

Znikająca panna młoda
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Tu miejsce na labirynt…: Moment, którego nie da się zapomnieć
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
— Sebastian Chosiński

Grać obrazami, malować dźwiękami
— Sebastian Chosiński

Lamentacje nad losem ojców i synów
— Sebastian Chosiński

„Kobra” i inne zbrodnie: Stirlitz versus Hans Kloss
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: W cieniu historycznego browaru
— Sebastian Chosiński

Wrzesień 2023
— Sebastian Chosiński, Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

PRL w kryminale: Krwawe gody
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Lodowa otchłań naszych snów
— Sebastian Chosiński

Klasyka kina radzieckiego: Generalska córka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.