Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Florian Sigl
‹Czarodziejski flet›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarodziejski flet
Data premiery21 kwietnia 2023
ReżyseriaFlorian Sigl
Scenariusz
ObsadaJack Wolfe, Iwan Rheon, F.Murray Abraham, Niamh McCormack
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania2 godz.
Gatunekmusical
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Harry Potter? Narnia? Mozart!
[Florian Sigl „Czarodziejski flet” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Szafka z zegarem w szkolnej bibliotece okazuje się przejściem do świata fantazji. Brzmi jak początek streszczenia powieści dla młodzieży młodszej? Trochę tak, bo „Czarodziejski flet” Floriana Sigla to niejako próba pożenienia opery Mozarta z motywami typowo szkolnymi: wredny szpaner, sympatyczny fajtłapa, atrakcyjna koleżanka, budzący strach dyrektor. A po drugiej stronie – przygody, ratowanie świata i… królewna. Kogo wybierze bohater?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Harry Potter? Narnia? Mozart!
[Florian Sigl „Czarodziejski flet” - recenzja]

Szafka z zegarem w szkolnej bibliotece okazuje się przejściem do świata fantazji. Brzmi jak początek streszczenia powieści dla młodzieży młodszej? Trochę tak, bo „Czarodziejski flet” Floriana Sigla to niejako próba pożenienia opery Mozarta z motywami typowo szkolnymi: wredny szpaner, sympatyczny fajtłapa, atrakcyjna koleżanka, budzący strach dyrektor. A po drugiej stronie – przygody, ratowanie świata i… królewna. Kogo wybierze bohater?

Florian Sigl
‹Czarodziejski flet›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarodziejski flet
Data premiery21 kwietnia 2023
ReżyseriaFlorian Sigl
Scenariusz
ObsadaJack Wolfe, Iwan Rheon, F.Murray Abraham, Niamh McCormack
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Czas trwania2 godz.
Gatunekmusical
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Siedemnastoletni Tim Walker (Jack Wolfe, znany z serialu „Cień i kość”) dostaje stypendium do szacownej szkoły muzycznej imienia Mozarta. Wiekowy budynek położony w niedostępnych górach może kojarzyć się z Hogwartem, szczególnie po scenie w pociągu, gdzie chłopak poznaje sympatyczną Sophie. W szkole jak to w szkole: są kujoni, są wyluzowane dzieciaki no i koniecznie jest Ten Wredny – tu konkretnie syn słynnego śpiewaka operowego – dający w kość każdemu, kto okaże jakąś słabość. Niezwykle stresogenny jest też dyrektor; co ciekawe, w tej roli obsadzono F. Murraya Abrahama, który w filmie „Amadeusz” zagrał Salieriego.
Kiedy późną nocą Tim przegląda książkę z nutami do „Czarodziejskiego fletu”, objawiają mu się trzy duszki w postaci kulistych światełek o dziecięcych głosach, i prowadzą do biblioteki. Chłopak zauważa, że w szafce zwieńczonej zegarem brakuje jednego tomu – akurat tego, który trzyma w ręku. Włożona na półkę książka działa jak klucz i z wybiciem godziny trzeciej nasz bohater zostaje „wessany” do bajkowego świata, gdzie ludzie porozumiewają się głównie za pomocą arii.
W uniwersum fletu Tim podaje się za księcia Tamino i zostaje przez Królową Nocy wysłany z misją odzyskania jej córki. Towarzyszy mu uroczo łotrzykowaty Papageno (walijski piosenkarz Iwan Rheon). Niestety, po trzech godzinach następuje przymusowy powrót do naszego świata, przez co epizody fantastyczne przetykane są szkolnymi perypetiami. Trójka to w ogóle ważna liczba w „Czarodziejskim flecie”, co wyjaśnia jeden z nauczycieli na wykładzie poświęconym masońskim inspiracjom Mozarta. Trzecia godzina, trzy podstawowe rodzaje uczniów (jak tłumaczy Timowi jego współlokator), trzy czarodziejki znajdujące bohatera na pustyni, trzy próby i tak dalej. Aż dziw, że oryginalna opera nie miała trzech aktów.
Ocenę filmu od strony muzycznej pozostawiam koneserom, godzi się wszelako zauważyć, że znaczna część obsady to piosenkarze, a Królowa Nocy i Sarastro zostali zagrani przez profesjonalnych śpiewaków operowych – Sabine Devieilhe i Morrisa Robinsona (wspaniały basso profondo!). Efekty specjalne są troszeczkę jak z lat 90., za to spodobały mi się kostiumy oraz scenografia.
Szkolne perypetie powinny przypaść do gustu nastoletniej części widowni, szczególnie, że oprócz motywu prześladowania (dość niestandardowo rozwiązanego!) oraz młodzieńczej miłości, występuje tam wątek spełniania – lub nie – oczekiwań otoczenia, w szczególności zaś rodziców. Ciekawe, czy godzina seansu – w moim mieście 10:45 – sugeruje, że na ten film powinni iść uczniowie. Moim zdaniem wyszłoby im to na dobre.
koniec
13 maja 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Kolorowy zawrót głowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skażona utopia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niejednoznaczny kot
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Łowcy łowców potworów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mogiła i Pozgonny na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Lutnią w łeb, albo magia, miecz i rodzina
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

700 twarzy Greya, czyli Lublin się nie poddaje
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.