Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

James Gunn
‹Strażnicy Galaktyki vol. 3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrażnicy Galaktyki vol. 3
Tytuł oryginalnyGuardians of the Galaxy Vol. 3
Dystrybutor Disney
Data premiery5 maja 2023
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaHenry Braham
Scenariusz
ObsadaChris Pratt, Vin Diesel, Chris Sullivan, Karen Gillan, Dave Bautista, Zoe Saldana, Sylvester Stallone, Bradley Cooper
MuzykaJohn Murphy
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
CyklStrażnicy Galaktyki, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Skażona utopia
[James Gunn „Strażnicy Galaktyki vol. 3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W poprzedniej części Peter Quill z kompanią spotkali Ego, który był planetą. W obecnej spotykają szalonego naukowca z ego wielkości planety. Tylko czego on właściwie chce od Rocketa?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skażona utopia
[James Gunn „Strażnicy Galaktyki vol. 3” - recenzja]

W poprzedniej części Peter Quill z kompanią spotkali Ego, który był planetą. W obecnej spotykają szalonego naukowca z ego wielkości planety. Tylko czego on właściwie chce od Rocketa?

James Gunn
‹Strażnicy Galaktyki vol. 3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStrażnicy Galaktyki vol. 3
Tytuł oryginalnyGuardians of the Galaxy Vol. 3
Dystrybutor Disney
Data premiery5 maja 2023
ReżyseriaJames Gunn
ZdjęciaHenry Braham
Scenariusz
ObsadaChris Pratt, Vin Diesel, Chris Sullivan, Karen Gillan, Dave Bautista, Zoe Saldana, Sylvester Stallone, Bradley Cooper
MuzykaJohn Murphy
Rok produkcji2023
Kraj produkcjiUSA
CyklStrażnicy Galaktyki, Marvel Cinematic Universe
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Film zaczyna się wybuchowo: do gigantycznej czaszki zawierającej osadę zwaną Knowhere wdziera się nieznany nikomu chłopak ze złotą skórą i rzuca się na Rocketa. Po widowiskowej walce intruz zostaje przegnany, niestety, nasz ulubiony szop jest ciężko ranny. Co gorsza, nie można mu pomóc bez uruchomienia mechanizmu samozniszczenia. Najwyraźniej ktoś uznał biednego zwierzaka za produkt opatentowany. Tylko kto? I czy - a raczej jak - nasi bohaterowie zdążą zdobyć odpowiedni kod zanim Rocket wyzionie ducha?
Będąc nieprzytomnym, Rocket ma przebłyski ze swojego… dzieciństwa? Szczenięctwa? W ten sposób dowiadujemy się o osobniku zwanym Wielkim Ewolucjonistą. Dysponując najwyraźniej nieograniczonymi środkami materialnymi tworzy on całe cywilizacje, próbując wykreować społeczeństwo idealne. Najczęściej używa w tym celu zmutowanych zwierząt – stąd jego pseudonim. Ci z widzów, którzy czytali lub oglądali „Wyspę doktora Moreau” mogą mieć skojarzenia, gdyż tam również szalony naukowiec pracował nad przemianą zwierząt w ludzi.
Bohaterowie odwiedzają jedną ze skolonizowanych przez Ewolucjonistę planet i przy okazji naocznie przekonują się, że – wbrew pozorom – nie jest to utopia. Głównie dlatego, że stworzenie takowej jest z definicji niemożliwe, ale też dlatego, że w tym przypadku jej istnienie jest skażone od samego początku: okupione cierpieniem i śmiercią setek, jeśli nie tysięcy ofiar eksperymentów.
To jednak tak naprawdę wątek poboczny, tonący w tuzinie przygód oraz w miarę dobrze zarysowanych relacji między postaciami. Peter musi w końcu przepracować żałobę po Gamorze – co nie jest takie proste, bo w filmie pojawia się jej wersja z innej rzeczywistości, wprowadzona w „Endgame”. Gamora Bis jest wściekła o utożsamianie jej z inną osobą, a zarazem wyraźnie zazdrości Strażnikom ich bliskich więzi. Z kole Mantis dorasta: z naiwnego dziewczątka, jakie poznaliśmy w poprzedniej części, staje się osobą bardziej samodzielną i… skłonną do złośliwych żartów z wykorzystaniem swojej mocy. Odkrywamy też zupełnie nieznaną twarz Draxa i tylko Groot jak zwykle pozostaje bardziej rekwizytem niż osobą, a szkoda.
Wizualnie film jest jak zwykle świetny, w szczególności pewne miejsce w kosmosie, które wygląda jak zaprojektowane przez Gigera po końskiej dawce prozacu. No i nie można nie wspomnieć o muzyce – przeboje z lat 80. jak zwykle komentują to, co się dzieje na ekranie, albo podkreślają emocje bohaterów. Dałabym 100% punktacji, ale obniżyłam ze względu na nieco zbyt bezwstydne wyciskanie łez życiorysem Rocketa.
koniec
18 maja 2023

Komentarze

19 V 2023   20:21:56

Bohaterowie "Strażników" nie są mymi ulubionymi wśród postaci rodem z komiksów, ale sądząc z opisu ta część jest całkiem przyjemna w oglądaniu.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Maj 2017
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Kwiecień 2015 (1)
— Piotr Dobry, Alicja Kuciel, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2014 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Robak

Żaden szop nie został skrzywdzony
— Agnieszka Szady

Superbohaterowie na Transatlantyku: Super
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kolorowy zawrót głowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niejednoznaczny kot
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Harry Potter? Narnia? Mozart!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Łowcy łowców potworów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mogiła i Pozgonny na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Lutnią w łeb, albo magia, miecz i rodzina
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

700 twarzy Greya, czyli Lublin się nie poddaje
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.