Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Joachim Roenning, Espen Sandberg
‹Sexi Pistols›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSexi Pistols
Tytuł oryginalnyBandidas
Dystrybutor SPI
Data premiery4 sierpnia 2006
ReżyseriaJoachim Roenning, Espen Sandberg
ZdjęciaThierry Arbogast
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Salma Hayek, Steve Zahn, Sam Shepard, Dwight Yoakam
MuzykaEric Serra
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiFrancja, Meksyk, USA
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekkomedia, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sweet señoritas
[Joachim Roenning, Espen Sandberg „Sexi Pistols” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Los amigos, mamy do czynienia z niezwykłym filmem: zrobiony za francuskie pieniądze, w angielskiej wersji językowej, z Hiszpanką i Meksykanką w rolach głównych. “Bandidas”, a raczej polskie, swojskie “SEXiPISTOLS” to film łatwy, lekki i przyjemny, w którym typowe dla hollywoodzkich hitów wybuchy, huki i ogólne obrazy zniszczenia zastąpione zostały absurdalną intrygą i wystrzałowym duetem – Salmą Hayek i Penélope Cruz. Bardzo wakacyjne, choć nie porywające...

Ewa Drab

Sweet señoritas
[Joachim Roenning, Espen Sandberg „Sexi Pistols” - recenzja]

Los amigos, mamy do czynienia z niezwykłym filmem: zrobiony za francuskie pieniądze, w angielskiej wersji językowej, z Hiszpanką i Meksykanką w rolach głównych. “Bandidas”, a raczej polskie, swojskie “SEXiPISTOLS” to film łatwy, lekki i przyjemny, w którym typowe dla hollywoodzkich hitów wybuchy, huki i ogólne obrazy zniszczenia zastąpione zostały absurdalną intrygą i wystrzałowym duetem – Salmą Hayek i Penélope Cruz. Bardzo wakacyjne, choć nie porywające...

Joachim Roenning, Espen Sandberg
‹Sexi Pistols›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSexi Pistols
Tytuł oryginalnyBandidas
Dystrybutor SPI
Data premiery4 sierpnia 2006
ReżyseriaJoachim Roenning, Espen Sandberg
ZdjęciaThierry Arbogast
Scenariusz
ObsadaPenélope Cruz, Salma Hayek, Steve Zahn, Sam Shepard, Dwight Yoakam
MuzykaEric Serra
Rok produkcji2005
Kraj produkcjiFrancja, Meksyk, USA
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekkomedia, western
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nową komedię przygodową spod scenariuszowej ręki Luca Bessona można z przymrużeniem oka uznać za triumf feministyczny, bądź zupełnie odwrotnie – za wybujałą fantazję panów wielbiących dwie urodziwe aktorki wcielające się w role głównych bohaterek i co rusz pojawiające na ekranie w nowych obcisłych gorsetach i głębokich dekoltach, eksponujących niezależnie od sytuacji oczywiste walory obu południowych gwiazd. Na tandemie Hayek-Cruz opiera się cała, westernowa w duchu, przygoda. Aktorki nie tylko świetnie wyglądają razem na ekranie, ale przyciągają także uwagę zbudowanymi na zasadzie kontrastu postaciami i zaskakującą nonszalancją w rzucaniu często – choć nie zawsze – zabawnych dialogów. Gdyby nie Sam Shepard w epizodycznej roli rewolwerowca na emeryturze, tytułowe bandidas nie miałyby już wcale aktorskiej konkurencji wśród płci przeciwnej. Wszyscy mężczyźni w filmie to albo podstarzali farmerzy, albo równie podstarzali urzędnicy państwowi, ewentualnie amerykański, odstręczający bandzior lub fajtłapowaty odpowiednik poczciwego Sherlocka o twarzy Steve’a Zahna. I ksiądz – kolejny po “Legendzie Zorro” sługa boży, który z niefrasobliwym wyrazem twarzy wspiera tych, których powinien, z radością wyprowadzając w pole brzydkich facetów.
Twórcy “Bandidas” nie próbują dodawać do fabuły drugiego dna lub zniewalających głębią refleksji. Oprócz antyamerykańskich wątków oraz patriotycznej motywacji bohaterek, podyktowanych okrutnym postępowaniem nowych władz wobec miejscowych chłopów, film reżyserskiego duetu Roenning-Sandberg to nic innego jak czysta zabawa w komedię o dwóch takich, co rabują banki w imię narodu. Gorące dziewczyny mają przy tym dużo problemów – niektóre z owych komplikacji obfitują całkiem trafnymi gagami słownymi i sytuacyjnymi, inne rozciągają się w balansujące na granicy autoparodii, zupełnie chybione, niepotrzebne sekwencje. Nierówny poziom ratują Hayek i Cruz, chociaż tym razem lepiej wypada ulubiona aktorka Almodóvara. Filmowa Frida pławi się przez większą część seansu w wypracowanym emploi temperamentnej, zdecydowanej meksykańskiej piękności. Należy jednak przyznać, że Luc Besson miał łeb na karku, decydując się na obsadzenie w jednej produkcji dwóch latynoskich przyjaciółek.
Trudno poznać zamaskowane bohaterki - po prawej Penelope Cruz, po lewej Salma Hayek.
Trudno poznać zamaskowane bohaterki - po prawej Penelope Cruz, po lewej Salma Hayek.
Piękne krajobrazy, atmosfera dzikiego zachodu, dynamiczne zdjęcia i zabawne epizody wychodzą przed pretekstową, kpiącą sobie z jakiegokolwiek prawdopodobieństwa czy logiki, intrygę. Chodzi przede wszystkim o akcję i ciągłe próby piętrzenia coraz to bardziej absurdalnych, farsowych scenek i numerów obrabiania banków. W momencie kiedy perypetie głównych bohaterek zaczynają utykać, sytuację rozkręca nieco anemiczny, traktowany przedmiotowo przez scenarzystów Steve Zahn, ale kreujący postać o kluczowym wpływie na fabułę. Bad guy w “Bandidas” jest bardzo, wprost karykaturalnie bad – i nawet przez moment nie ma wątpliwości, że dziewczyny bezwzględnie się z nim rozprawią. Pozostaje więc śledzenie, w większości nie do końca spójnych, choć humorystycznych, wydarzeń doprowadzających bandidas do finału. A z finałem jest problem, bo sam pomysł to powtórka z rozrywki, choćby z goszczącej pół roku temu na ekranach “Legendy Zorro” Campbella. Podobieństwa między oboma filmami są oczywiste, dlatego szkoda, że to film ze stajni Bessona pojawił się drugi – w końcu “Bandidas” pozostaje nieco pastiszową komedią-westernem, pozbawioną zwielokrotnionych do granic przyzwoitości monumentalnych, szybko montowanych na modłę Hollywood sekwencji akcji. Ponadto, Salma i Penélope budzą większe emocje niż udająca Latynoskę Walijka, Catherine Zeta-Jones. Nie zmienia to jednak faktu, że historia meksykańskich buntowniczek nie reprezentuje sobą niczego nowego, powielając sprawdzone schematy.
Europejska powściągliwość, dająca się wywęszyć w “SEXiPISTOLS”, obudziła we mnie wzruszające uczucie patriotyzmu, dlatego tym bardziej żal, że film Roenninga i Sandberga nie zawsze jest tak zgrabny jak talia Hayek, a szklaneczka tequili przed seansem jest wskazana, by podwyższyć radość płynącą z obcowania z tą beztroską, bardzo nierówną wariacją na temat komediowego westernu.
koniec
12 sierpnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.