Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy 2
Tytuł oryginalnyClerks II
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 października 2006
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJason Mewes, Kevin Smith, Rosario Dawson, Trevor Fehrman, Jason Lee, Wanda Sykes, Ben Affleck, Earthquake, Ethan Suplee, Scott Mosier
MuzykaJames L. Venable
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Randal i Dante kontratakują
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Jesteś najbardziej obleśnym mutantem, jakiego znam” – mówi Randal swemu przyjacielowi Dantemu. „Ale kocham cię” – stwierdza kilkanaście minut później. To samo można powiedzieć o sequelu kultowego debiutu Kevina Smitha „Clerks – Sprzedawcy”. Mimo że jest obrazoburczą, obsceniczną i przegadaną hybrydą filmowych gatunków (od komedii do... musicalu), to nie da się go nie lubić.

Kamil Witek

Randal i Dante kontratakują
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy 2” - recenzja]

„Jesteś najbardziej obleśnym mutantem, jakiego znam” – mówi Randal swemu przyjacielowi Dantemu. „Ale kocham cię” – stwierdza kilkanaście minut później. To samo można powiedzieć o sequelu kultowego debiutu Kevina Smitha „Clerks – Sprzedawcy”. Mimo że jest obrazoburczą, obsceniczną i przegadaną hybrydą filmowych gatunków (od komedii do... musicalu), to nie da się go nie lubić.

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy 2
Tytuł oryginalnyClerks II
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 października 2006
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJason Mewes, Kevin Smith, Rosario Dawson, Trevor Fehrman, Jason Lee, Wanda Sykes, Ben Affleck, Earthquake, Ethan Suplee, Scott Mosier
MuzykaJames L. Venable
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
We wstępie „Clerks – Sprzedawcy 2” widzimy naszego starego znajomego z „jedynki”, Dantego Hicksa, który jak co ranek otwiera sklepik „Quick Stop” i nagle spostrzega szalejący w środku pożar. Strażacy nie mają właściwie już czego ratować, co akurat najmniej obchodzi pojawiającego się kilka chwil później Randala. Pal licho, że właśnie stracił pracę. Najbardziej martwi go fakt, że teraz nie będzie miał gdzie figlować z panienkami, kiedy matka jest w domu. Po takim początku już wiemy, że jeśli cokolwiek przez te dziesięć lat się zmieniło, to na pewno nie dawny klimat Clerksów.
Randal nadal jest przemądrzałym i cynicznym próżniakiem. Obecnie wraz z Dantem i religijnym Eliaszem pracuje w fast foodzie „Mooby’s”, gdzie szefuje im niejaka Becky. Gdy tylko może, karci i kpi z wychowanego na Transformersach Eliasza, dowodzi, że „czarnuch” wcale nie jest określeniem rasistowskim, i raczy opowieściami o swoich „rozporkowych” dewiacjach. A wszystko to na oczach klientów. Choć nadal nie brakuje mu zwariowanych pomysłów, głównie na podłożu seksualno-rasowym, i sarkastycznego ciętego języka, luzacki Randal nie jest już tylko zboczonym, podstarzałym dzieciakiem – jego postać nabiera teraz znacznie głębszego wymiaru. Nieoczekiwanie staje się także alegorią utraconej bezpowrotnie młodości, dającej niepowtarzalną szansę robienia rzeczy niemożliwych, kiedy świat wydaje się jeszcze prosty i niewinny. Stąd widać w nim coraz wyraźniejszą sentymentalną tęsknotę za czasami pierwszych Clerksów.
Tym bardziej że złożone na jego barkach umowne brzemię przemijającego pokolenia jest mu coraz trudniej udźwignąć, bo jeden z nielicznych reliktów z tamtych czasów, jego nieodzowne dopełnienie – Dante – w obawie przed zmarnowaniem resztek swojej przyszłości, zamierza wyjechać z Jersey i zacząć nowe życie pod dyktando zaborczej Emmy. Nostalgię Randala pogłębia jeszcze bardziej zderzenie z reprezentującym nową generację Eliaszem, uważającym miecz Arweny za najbardziej sexy rzecz na świecie, i niewspółżyjącym ze swoją dziewczyną tylko dlatego, że wmówiła mu, iż ma „trolla-majciola”, który odgryzie mu czułe narządy, gdy tylko będzie próbował przejść do rzeczy. To razem sprawia, że Randal coraz silniej odczuwa, iż świat, szalejący obecnie za „Władcą Pierścieni” i ekranizacją Transformersów, zostawił jego, geeka „Gwiezdnych Wojen”, daleko w tyle.
W „Clerks 2” pojawiają się liczne aluzje do najpopularniejszych filmów z ostatnich dwóch dekad, stąd aby uchwycić, dlaczego gra Anakina zrujnowała Sagę, czemu trylogia Jacksona to tylko zbyt długi spacer do wulkanu, i co powoduje, że Jay wpada w trans przy rytmach „Goodbye Horses”, nie obejdzie się bez znajomości „Gwiezdnych Wojen”, „Władcy Pierścieni” i „Milczenia owiec”.
'W szkole mówili na mnie Swayze. Patrick Swayze.'
'W szkole mówili na mnie Swayze. Patrick Swayze.'
Zresztą cały film Smitha jest otwartą drwiną z amerykańskiego społeczeństwa wychowanego na filmowych blockbusterach, kulturze junkfoodów i w duchu antysemicko-rasistowskich fobii. Choć pozostaje nadal obsceniczny i wulgarny, momentami naprawdę na granicy dobrego smaku i tak mocno nagiętej pod specyfikę Smitha, to jednocześnie wywleka na wierzch chowane pod dywan tematy tabu nie tylko z kategorii „wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie, a boicie się zapytać”. W dosadny sposób uwidacznia nieuchronną zmianę pokoleniową, jaka dokonała się na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia. Czy na lepsze? Film Smitha nie pozostawia w tym względzie wątpliwości.
Całość sprowadza się jednak do dość trywialnego przesłania – kumple są najważniejsi, a szczęście, którego tak szukasz, nieświadomie jest już twoim udziałem. Z ulgą przyjmuję natomiast finalną konkluzję „Sprzedawców 2”: gdy świat pędzi do przodu, są rzeczy które się nie zmieniają – jak Dante i Randal, i ich sklepik na przedmieściach Jersey.
koniec
6 listopada 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.