Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy 2
Tytuł oryginalnyClerks II
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 października 2006
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJason Mewes, Kevin Smith, Rosario Dawson, Trevor Fehrman, Jason Lee, Wanda Sykes, Ben Affleck, Earthquake, Ethan Suplee, Scott Mosier
MuzykaJames L. Venable
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Randal i Dante kontratakują
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Jesteś najbardziej obleśnym mutantem, jakiego znam” – mówi Randal swemu przyjacielowi Dantemu. „Ale kocham cię” – stwierdza kilkanaście minut później. To samo można powiedzieć o sequelu kultowego debiutu Kevina Smitha „Clerks – Sprzedawcy”. Mimo że jest obrazoburczą, obsceniczną i przegadaną hybrydą filmowych gatunków (od komedii do... musicalu), to nie da się go nie lubić.

Kamil Witek

Randal i Dante kontratakują
[Kevin Smith „Clerks: Sprzedawcy 2” - recenzja]

„Jesteś najbardziej obleśnym mutantem, jakiego znam” – mówi Randal swemu przyjacielowi Dantemu. „Ale kocham cię” – stwierdza kilkanaście minut później. To samo można powiedzieć o sequelu kultowego debiutu Kevina Smitha „Clerks – Sprzedawcy”. Mimo że jest obrazoburczą, obsceniczną i przegadaną hybrydą filmowych gatunków (od komedii do... musicalu), to nie da się go nie lubić.

Kevin Smith
‹Clerks: Sprzedawcy 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułClerks: Sprzedawcy 2
Tytuł oryginalnyClerks II
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery20 października 2006
ReżyseriaKevin Smith
ZdjęciaDavid Klein
Scenariusz
ObsadaJason Mewes, Kevin Smith, Rosario Dawson, Trevor Fehrman, Jason Lee, Wanda Sykes, Ben Affleck, Earthquake, Ethan Suplee, Scott Mosier
MuzykaJames L. Venable
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
CyklClerks: Sprzedawcy
Czas trwania97 min
WWW
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
We wstępie „Clerks – Sprzedawcy 2” widzimy naszego starego znajomego z „jedynki”, Dantego Hicksa, który jak co ranek otwiera sklepik „Quick Stop” i nagle spostrzega szalejący w środku pożar. Strażacy nie mają właściwie już czego ratować, co akurat najmniej obchodzi pojawiającego się kilka chwil później Randala. Pal licho, że właśnie stracił pracę. Najbardziej martwi go fakt, że teraz nie będzie miał gdzie figlować z panienkami, kiedy matka jest w domu. Po takim początku już wiemy, że jeśli cokolwiek przez te dziesięć lat się zmieniło, to na pewno nie dawny klimat Clerksów.
Randal nadal jest przemądrzałym i cynicznym próżniakiem. Obecnie wraz z Dantem i religijnym Eliaszem pracuje w fast foodzie „Mooby’s”, gdzie szefuje im niejaka Becky. Gdy tylko może, karci i kpi z wychowanego na Transformersach Eliasza, dowodzi, że „czarnuch” wcale nie jest określeniem rasistowskim, i raczy opowieściami o swoich „rozporkowych” dewiacjach. A wszystko to na oczach klientów. Choć nadal nie brakuje mu zwariowanych pomysłów, głównie na podłożu seksualno-rasowym, i sarkastycznego ciętego języka, luzacki Randal nie jest już tylko zboczonym, podstarzałym dzieciakiem – jego postać nabiera teraz znacznie głębszego wymiaru. Nieoczekiwanie staje się także alegorią utraconej bezpowrotnie młodości, dającej niepowtarzalną szansę robienia rzeczy niemożliwych, kiedy świat wydaje się jeszcze prosty i niewinny. Stąd widać w nim coraz wyraźniejszą sentymentalną tęsknotę za czasami pierwszych Clerksów.
Tym bardziej że złożone na jego barkach umowne brzemię przemijającego pokolenia jest mu coraz trudniej udźwignąć, bo jeden z nielicznych reliktów z tamtych czasów, jego nieodzowne dopełnienie – Dante – w obawie przed zmarnowaniem resztek swojej przyszłości, zamierza wyjechać z Jersey i zacząć nowe życie pod dyktando zaborczej Emmy. Nostalgię Randala pogłębia jeszcze bardziej zderzenie z reprezentującym nową generację Eliaszem, uważającym miecz Arweny za najbardziej sexy rzecz na świecie, i niewspółżyjącym ze swoją dziewczyną tylko dlatego, że wmówiła mu, iż ma „trolla-majciola”, który odgryzie mu czułe narządy, gdy tylko będzie próbował przejść do rzeczy. To razem sprawia, że Randal coraz silniej odczuwa, iż świat, szalejący obecnie za „Władcą Pierścieni” i ekranizacją Transformersów, zostawił jego, geeka „Gwiezdnych Wojen”, daleko w tyle.
W „Clerks 2” pojawiają się liczne aluzje do najpopularniejszych filmów z ostatnich dwóch dekad, stąd aby uchwycić, dlaczego gra Anakina zrujnowała Sagę, czemu trylogia Jacksona to tylko zbyt długi spacer do wulkanu, i co powoduje, że Jay wpada w trans przy rytmach „Goodbye Horses”, nie obejdzie się bez znajomości „Gwiezdnych Wojen”, „Władcy Pierścieni” i „Milczenia owiec”.
'W szkole mówili na mnie Swayze. Patrick Swayze.'
'W szkole mówili na mnie Swayze. Patrick Swayze.'
Zresztą cały film Smitha jest otwartą drwiną z amerykańskiego społeczeństwa wychowanego na filmowych blockbusterach, kulturze junkfoodów i w duchu antysemicko-rasistowskich fobii. Choć pozostaje nadal obsceniczny i wulgarny, momentami naprawdę na granicy dobrego smaku i tak mocno nagiętej pod specyfikę Smitha, to jednocześnie wywleka na wierzch chowane pod dywan tematy tabu nie tylko z kategorii „wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie, a boicie się zapytać”. W dosadny sposób uwidacznia nieuchronną zmianę pokoleniową, jaka dokonała się na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia. Czy na lepsze? Film Smitha nie pozostawia w tym względzie wątpliwości.
Całość sprowadza się jednak do dość trywialnego przesłania – kumple są najważniejsi, a szczęście, którego tak szukasz, nieświadomie jest już twoim udziałem. Z ulgą przyjmuję natomiast finalną konkluzję „Sprzedawców 2”: gdy świat pędzi do przodu, są rzeczy które się nie zmieniają – jak Dante i Randal, i ich sklepik na przedmieściach Jersey.
koniec
6 listopada 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Niewiara, Beznadzieja i Nienawiść
Sebastian Chosiński

5 VII 2020

„Kochaj ich wszystkich” można odbierać jako portret współczesnej kobiety. Walczącej i zdeterminowanej. Wyzwolonej i dominującej nad mężczyznami. Gdyby nie fakt, że film ten jest dziełem reżyserki Marii Agranowicz, mogłyby go spotkać wręcz oskarżenia o męski szowinizm i chęć zdyskredytowania Wiary, Nadziei i Miłości (wyjaśnienie w tekście!).

więcej »

Do sedna: Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
Marcin Knyszyński

4 VII 2020

Jest rok 1995. Masz dwadzieścia lat, mieszkasz w New Jersey, nie masz stałej pracy i nawet się o nią nie starasz. Jesteś dużym dzieciakiem bez pomysłu na życie i właśnie rzuciła cię dziewczyna. Co robisz? Idziesz włóczyć się po galerii handlowej. Oto realia, z którymi być może trudno się nam utożsamić – w końcu dwadzieścia pięć lat temu takich przybytków w Polsce jeszcze nie było. Ale wszystkie problemy wczesnej dorosłości jak najbardziej. Zapraszam na drugi film Kevina Smitha.

więcej »

Skruszony
Konrad Wągrowski

3 VII 2020

Marco Bellocchio, twórca głośnego „Witaj, nocy”, opowiadającego o porwaniu i zabójstwie premiera Aldo Moro, znów powraca do historii swego kraju, tym razem w rozciągniętej na trzydzieści lat opowieści o mafii i polityce. Film, recenzowany przez nas przy okazji festiwalu Cinergia, dziś wchodzi na ekrany kin.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.