Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

David Mackenzie
‹Młody Adam›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Adam
Tytuł oryginalnyYoung Adam
Dystrybutor Monolith
Data premiery9 stycznia 2004
ReżyseriaDavid Mackenzie
ZdjęciaGiles Nuttgens
Scenariusz
ObsadaEwan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan, Emily Mortimer
MuzykaDavid Byrne
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przegrany Adam
[David Mackenzie „Młody Adam” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.

Piotr Dobry

Przegrany Adam
[David Mackenzie „Młody Adam” - recenzja]

Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.

David Mackenzie
‹Młody Adam›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMłody Adam
Tytuł oryginalnyYoung Adam
Dystrybutor Monolith
Data premiery9 stycznia 2004
ReżyseriaDavid Mackenzie
ZdjęciaGiles Nuttgens
Scenariusz
ObsadaEwan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan, Emily Mortimer
MuzykaDavid Byrne
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania93 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Port w Glasgow, lata 50. Dwóch mężczyzn wyławia z wody ciało martwej kobiety. O topielicy nie wiemy nic. Mężczyźni to Les (Mullan) i Joe (McGregor), węglarze-flisacy. Pierwszy jest szyprem barki, drugi - tytułowy młody Adam - pomocnikiem. Niedługo po znalezieniu zwłok Joe/Adam wikła się w romans z Ellą (Swinton), żoną pracodawcy. W międzyczasie policja wszczyna śledztwo i chwyta domniemanego zabójcę kobiety z rzeki. Procesem żyje pół miasta, oskarżonego niechybnie czeka stryczek, gdyż nikt nie wątpi w jego winę. Nikt prócz Joe′ego, który jako jedyny zna prawdę. Z retrospekcji stopniowo dowiadujemy się, że znał topielicę już na długo przed wyłowieniem jej ciała z kanału...
Pozornie thrillerowata fabuła, w rzeczywistości okazuje się być czymś zupełnie innym. Oparta na prozie Alexandra Trocchiego, kultowego dziś w Szkocji pisarza doby beatników, oscyluje gdzieś pomiędzy erotycznym dramatem a obyczajowym moralitetem. Suspensu więc nie uświadczymy. Akcja toczy się mozolnie, z kadrów emanuje brud i brzydota, wszelkie akty płciowe naznaczone są brutalnym naturalizmem.
Z jednej strony mamy opowieść o nieciekawej egzystencji typowej dla jednostki beat generation. Joe to niespełniony artysta, włóczęga imający się rozmaitych zajęć, życiowy nieudacznik. Nie ma większych planów, nie ma większych idei, po prostu jest. Los wszystkich wokół wydaje mu się obojętny, troszczy się wyłącznie o siebie. Choć też nie do końca - z reguły podporządkowuje się kolejnym wydarzeniom, nie próbując na nie w jakikolwiek sposób wpływać. To człowiek nieszczęśliwy, cyniczny i amoralny, niezdolny do głębszych uczuć. Nie kocha żadnej ze swych licznych partnerek, po prostu je rżnie. Traktuje przedmiotowo i porzuca w momencie, gdy przestają go interesować. Nie wzbudza sympatii, choć na swój osobliwy sposób pociąga. I ekranowe niewiasty, i widzów. Ogromna w tym zasługa Ewana McGregora. Aktor zmuszony był grać minimalistycznie, jego bohater przez cały film rzuca może z kilkanaście kwestii w tym tylko dwa dłuższe monologi, dialogi bazują przeważnie na półsłówkach. Dużej charyzmy trzeba, by samą mową ciała wykreować wiarygodną, fascynującą postać. I McGregor ma tu tej charyzmy tyle, co nigdy dotąd. A Tilda Swinton i Peter Mullan (ceniony na wyspach twórca, u nas znany głównie jako reżyser "Sióstr magdalenek") dzielnie mu sekundują.
Na jeszcze innej płaszczyźnie film można rozpatrywać przez pryzmat symboliczno-religijny, obecny w każdej książce Trocchiego. Bohaterowie zgodnie mieszkają w raju (na barce), dopóki Adam (Joe) nie da się skusić Ewie (Ella), narażając się tym samym na gniew Boga (Les). Będąc świadkiem zdrady Les opuszcza łódź, co z kolei może symbolizować wygnanie grzeszników z raju. Szczególnie, iż od momentu jego odejścia sprawy przybierają coraz gorszy obrót.
Interpretacja należy zatem do widza, tym bardziej, iż reżyser niczego na końcu nie wyjaśnia. Nie zmienia to jednak faktu, iż jakkolwiekby tego dzieła nie roztrząsać, wnioski pozostają w każdym przypadku te same - cokolwiek banalne - świat jest okrutny, bo sami żeśmy sobie na taki zasłużyli. I rola życia McGregora to jednak trochę za mało, by tak błahej konkluzji w pełni przyklasnąć.
koniec
1 stycznia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ferajna z Baker Street: Odc. 7. W jedności siła
Marcin Mroziuk

7 V 2021

W poprzednich odcinkach mogliśmy obserwować, jak z powodu Wyrwy sytuacja w Londynie robi się coraz bardziej niebezpieczna. A można się spodziewać, że będzie jeszcze gorzej, jeśli Człowiekowi w bieli uda się zrealizować swe zamiary.

więcej »

Czikatiło: Odc. 7. Na ostatnią prostą
Sebastian Chosiński

6 V 2021

W siódmym odcinku serialu o Andrieju Czikatiło ormiański reżyser Sarik Andreasian pokazuje moment zwrotny śledztwa. Grupa tropiąca zbrodniarza – za radą profesora Niekrasowa – poszerza obszar poszukiwań, dzięki czemu zdaje sobie sprawę z tego, że skala popełnianych przez poszukiwanego morderstw jest nieporównywalnie większa, niż do tej pory sądzono. A to oznacza nowe tropy i kolejnych podejrzanych.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Każdy nauczyciel marzy o takiej uczennicy
Sebastian Chosiński

5 V 2021

Czwarty odcinek „Gości z przyszłości” rozgrywa się w całości (ach, te – jakżeż urokliwe – rymy częstochowskie!) w Moskwie anno Domini 1984. Poszukująca Koli, który zabrał z jej świata myelofon, Alicja Sieliezniowa próbuje przystosować się do życia w nowych warunkach, lecz trudno jej zrezygnować ze wszystkich swoich umiejętności, które wprawiają w prawdziwe zdumienie nauczycieli z końca XX wieku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Październik 2016 (3)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.