Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Shekhar Kapur
‹Cena honoru›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena honoru
Tytuł oryginalnyThe Four Feathers
Dystrybutor SPI
Data premiery7 listopada 2003
ReżyseriaShekhar Kapur
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaWes Bentley, Heath Ledger, Djimon Hounsou, Kate Hudson, Michael Sheen, Alek Wek
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pocztówka z Sudanu
[Shekhar Kapur „Cena honoru” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle.

Piotr Dobry

Pocztówka z Sudanu
[Shekhar Kapur „Cena honoru” - recenzja]

Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle.

Shekhar Kapur
‹Cena honoru›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena honoru
Tytuł oryginalnyThe Four Feathers
Dystrybutor SPI
Data premiery7 listopada 2003
ReżyseriaShekhar Kapur
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaWes Bentley, Heath Ledger, Djimon Hounsou, Kate Hudson, Michael Sheen, Alek Wek
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Anglia, rok 1898. Harry Feversham (Heath Ledger) jest młodym oficerem Imperium, do tego lekkoduchem zakochanym po uszy w pięknej narzeczonej Ethne (Kate Hudson). Najlepszy kompan Harry′ego, nieco pochmurny Jack Durrance (Wes Bentley) również czuje miętę do rzeczonej niewiasty, ale nie chcąc stawać przyjacielowi na drodze, godnie usuwa się w cień. Na kilka dni przed planowanym ślubem gruchającej słodko pary, regiment Harry′ego i Jacka dostaje wezwanie na absurdalną wojnę w Afryce, gdzie trwa bunt pod przywództwem Mahdiego. Nieoczekiwanie Harry rezygnuje ze służby. W konsekwencji, wyrzeka się go własny ojciec (Tim Pigott-Smith), generał zresztą, a koledzy i bliscy, włączając narzeczoną, uznają za tchórza. Po pewnym czasie, wyklęty i zhańbiony Harry decyduje się na straceńczą podróż do Sudanu, gdzie pod przebraniem Araba i przy wsparciu poznanego tam, rosłego murzyna (Djimon Hounsou), będzie z ukrycia pomagał swym ziomkom w walce, podejmując tym samym desperacką próbę odzyskania honoru.
Film znanego przede wszystkim z "Elizabeth" indyjskiego reżysera Shekhara Kapura, jest już siódmą z rzędu ekranizacją powieści z 1902 r., autorstwa popularnego (na Wyspach) brytyjskiego pisarza A. E. W. Masona. Pierwszą, jeszcze niemą wersję, nakręcono już w roku 1915, ale za najlepszą uznaje się tę z 1939 r., w reżyserii Zoltana Kordy.
Skoro bierze się na warsztat tak przetrzebioną historię, wypadałoby chociaż postarać się przedstawić ją w miarę pomysłowo, wtrącić cokolwiek od siebie, bo na absolutną świeżość to i tak w tym wypadku trudno liczyć. Nic z tego, Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle. Ckliwe zakończenie, podobnie jak lwia część fabularnych rozwiązań, mocno razi niedorzecznością. Gra aktorska też nie powala. Hudson ni cholery nie pasuje do produkcji kostiumowych i powinna pozostać przy współczesnych komediach. Bentley gra za bardzo wystudiowanie i flegmatycznie, choć przy kreacji postaci sztywnego Angola może to i dobrze. Ledger jest jak zawsze szalenie sympatyczny i tyle, do awanturniczej części filmu pasuje jak ulał, do dworskiej już mniej.
W sumie więc rozczarowanie, przewałkowana na wszystkie strony opowiastka ostała się takąż, reżyser nie zdołał zaskoczyć nas niczym nowym. Kolejna hollywoodzka pocztówka z egzotycznych miejsc i nic ponadto.
koniec
1 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Inguma
Sebastian Chosiński

28 V 2022

W „Ofierze dla burzy” – ostatniej części kryminalnej trylogii Dolores Redondo – inspektor Amaia Salazar rozwiązuje wszystkie (a przynajmniej tak się wydaje) mroczne tajemnice swojej rodziny. By tak się stało, musi po raz kolejny zaryzykować własnym życiem. Naprzeciw niej staje bowiem sam Inguma – demon zakradający się do domów i mordujący ludzi w czasie snu.

więcej »

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Tarttalo
Sebastian Chosiński

27 V 2022

W ekranizacji drugiej części mrocznej trylogii kryminalnej Dolores Redondo o mieszkańcach doliny Baztán inspektor Amaia Salazar musi podążyć tropem kolejnej mitologicznej postaci – pożerającego ludzi cyklopa Tarttala. Co gorsza, wszystko wskazuje na to, że jego wyznawczynią może być nawet matka policjantki.

więcej »

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
Sebastian Chosiński

26 V 2022

W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.